9. feb 2005 Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
P-piller eller sterilisation? {{forumTopicSubject}}
Hvad vælger I til jeres hunmisser?
Mit valg falder helt klart på sterilisation - til enhver tid! Fordi:
P-piller er ekstremt kræftfremkaldene (kender to katte der har fået kræft - alene p. g. a. p-piller), og så er det dyrere i længden.
Sterilisation er overstået i løbet af et par timer, og derefter er resultatet at hunkatten aldrig mere risikerer at kaste p-pillerne op, og/eller blive gravid.
´Synes at p-piller er "okay" i en KORT PERIODE, indtil man evt. får råd til at lægge ud til operationen. (Men det er nu ellers ikke dyrere end en lille tusse.)
Men synes det er mere humant for en hunkat at blive neutraliseret via det lille ingreb, end at "lide" under konstant at skulle blive proppet med piller, og dermed risikere kvalme, opkast og en ondartet kræftsygdom!
Poteklem herfra.
feb 2005
Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
<i>kræftfremkaldene</i>?
<i>kræftfremkaldende</i>?
feb 2005
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Naja
feb 2005
Poteklem.
aug 2006
Følger: 118 Følgere: 115 Katte: 9 Emner: 76 Svar: 911
Men dem der vælger at give, er vel fordi de vil have killinger en dag eller igen med hende.
Jeg har dog hørt nogle sige de synes det er synd at lade katten komme under kniven pga. diverse skrøner om humørpåvirkning og stolthed af katten, men jeg synes nu personligt at det er noget pjat. Har ikke hørt om nogle katte der blev mindre "glade" efter en neutralisation. Tværtimod..
Så jeg ville også neutralisere, hvis jeg vidste katten ikke skulle have killinger
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 132 Svar: 1.547
1. Har hørt så meget dårligt om p-piller... som Johanna også siger er de kræftfremkaldende... det ville jeg ikke byde mine katte...
2. Selv om det er noget jeg har følt på egen krop, og ved at katte og mennesker ikke er ens, så ville jeg alligevel ikke byde mine katte, at måske skulle få det, som jeg fik det da jeg prøvede p-piller...
Mine 3 katte har ændret sig meget siden de kom under kniven, men klart til det bedre... mere kælne, mere legesyge, og i Cleo's tilfælde... mere renlig...
Det er det, jeg vil anbefale andre, hvis de ikke ønsker killinger.
aug 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 25 Svar: 96
De er begge to kastreret, for jeg vil ikke være skyld i at en masse killinger skal lade livet fordi at jeg har to hanner med "klokker".
For selvom at man giver sin hunmis p-piller så kan de jo godt kaste dem op, og så har man balladen.
Jeg kan med god samvittighed sige at der ikke bliver aflivet nogle små misser pga min hanner.
For øvrigt et rigtig godt indlæg.
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 122
Dyrlægerne har forskellige meninger hvad angår p-piller og kræft. Men de mener alle, at riskikoen for at få kræft kun pga. p-pillerne er lige så lille som den er ved mennesker..og den er ikke ret stor!....altså ikke så stor som folk påstår. Desuden kan en sådan operation altstå godt ændre kattens adfærd...også til noget dårligere, da man piller ved hormon-frigivelsen osv....så det kan alstå ske!!
Kan godt se det upraktiske ved p-piller, da man kan risikere at katten kaster den op og man derfor ender med ups-killinger. Men har man styr på det, synes jeg ikke man kan kalde ejeren uansvarlig hvis den giver p-piller til sin kat, der kan jo være en reel grund til det!.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
May har været på p-piller i en kort periode, indtil hun blev gammel nok til at få killinger, hvor jeg nu har taget hende af dem (d. 10.oktober) og venter på at hun kommer i løbetid.
Det er mine erfaringer med den slags. Men alm. huskatte og kælekatte der aldrig skal have killinger vil jeg da helt klart anbefale neutralisation til. (Dvs ikke bare hunkattene, også hankattene af den grund som Madedeleine giver)
Dog har mine bedsteforældre en gammel huskat Missemor, der er på p-piller, men det skyldes at hun engang var halvvildkat (fra ca 90 til 96), og stadig ikke kan tages op, kun snakkes med når hun selv står, så hun ville bare have en Meget traumatisk oplevelse ud af det, så hun er bare på p-piller når det lykkedes, og har faktisk været det i utroligt mange år, hun er nu en 16-18 år og virker stadig sund og rask :o) Seje kat!
P-piller eller sterilisation?