{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.172 visninger | Oprettet:

Gravid vildkat kommet hjem - Hjælp? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Nu ligger det sådan at vi har en vildkat ude i stalden som det faktisk kun er mig som kan komme til - og også kun når hun spiser kan jeg få lov til at ae hende lidt, før hun beslutter sig for at smutte.
Vi har prøvet at fange hende mange gange for at få hende steriliseret, men det kunne vi bare ikke.

Så hun er drægtig nu endnu en gang. Hun har mindst været drægtig en 3 gange før, hvor vi har set hende rende rundt med en enorm stor mave, men vi har aldrig set nogen killinger. Så vi har konstateret at hun enten må slå dem ihjel selv, andre katte gør det eller noget helt andet.

Den anden dag kom hun jo igen rendende og nu er hun jo så drægtig igen. Hendes mave er meget stor og buler en del ud. Hun vralter næsten når hun går smiley

Det skete så at hun pludselig gerne ville kæles for af mig igår og jeg benyttede lejligheden til at prøve at tage hende op og da det lykkedes fik jeg hende hurtigt bragt i en kattetransport. Vi besluttede at lade hende få de her killinger og så få hende steriliseret bagefter, og som jeg er så valgte jeg jo at tage hende med hjem, da jeg var den eneste som havde lyst og ikke havde nogle dyr herhjemme i forvejen og da det desuden var mig hun var kommet til.

Men nu er det så jeg skal bruge jeres hjælp! For jeg aner ikke hvor langt henne hun er eller noget som helst om kattefødsler. Hvad skal der gøres osv?
Og hvornår kan jeg regne med de kommer - kan jeg finde ud af noget med det?

Det skal lige siges at hun er en helt anden kat nu, hun er meget kælen herhjemme og nyder at ligge og dase på mit gulv - hun har endda fundet ud af at dåsemaden er i køleskabet, så hver gang det åbnes er hun helt vild.

Jeg tror også at hun måske er lidt for tynd - jeg kan tydeligt mærke hendes ryggrad, men ellers kan jeg ikke andre steder mærke noget som ikke burde hvad det skulle være - altså bortset fra hendes enorme mave.


Er der så nogen herinde som vil give mig nogle råd med på vejen? Jeg er helt ny indenfor hunkatte og fødsler - har kun haft en hankat og ellers ingen katte.


Alt modtages med glæde - jeg håber at kunne fange lidt billeder af hende så hun kan komme herind og ligge.'

Hov, jeg er også frisk på at høre noget angående killinger - hvor gamle de skal være før de må tages fra og hvornår man må begynde at kæle med dem osv.

Kram
Friis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gravid vildkat kommet hjem - Hjælp?
  • #1   19. maj 2007 Jeg har også lige fået killinger for første gang, det var også lidt af et "uheld" men jeg tror din kat klarer fødslen selv, når hun nu er en vildkat. Min Snuffie klarede sin fødsel selv..
    Du kan jo med gode grunde ikke vide hvornår hun blev drægtig, så du må jo vente og se. Det måtte jeg også med min.
    Mht killingerne skal de være 12 uger inden de kommer hjemmefra...
    Jeg har kælet med min killing lige fra starten, snuffie ville rigtig gerne vise hende frem, hun er så stolt! Men held og lykke med det hele! jeg tror du vil finde stor hjælp herinde, det har jeg hvertfald fundet!
    hilsen christina


  • #2   19. maj 2007 Christina:

    Tusind tak. Jamen det lyder jo meget spændende! Godt at vide at de skal være 12 uger jo smiley Ville jo ikke begynde at give dem væk for tidligt :S

    Kram
    Friis


  • #3   19. maj 2007 ved kun at de må tages fra efter 12 uger..


    har aldrig haft en kat der var drægtig og det er plet min lille kat nu her så jegfor nok også mange spørgsmål at stille men held og lykke til dit kuld..


  • #4   19. maj 2007 jegfor= eg for

  • #5   19. maj 2007 hm. det problem har jeg ik. mille er steriliseret, men kan kun sige held og lykke herfra

  • #6   19. maj 2007 Ja, jeg var i fuld gang med at skrive for en ½ times tid siden, ad min computer lige pludselig synes den skulle lukke ned.

    Men, er hun allerede rund og vralter går der nok Max 4-5 uger. Måske kortere. Det er lidt svært at udtale sig om en kat man ikke har set :o)
    Et andet tegn er at deres dievorter bliver mere lyserøde og ofte lidt større/hævede. Og så taber de hårerne omrking dievorterne. Det sker ca. fra uge 3 af (de er drægtige fra ca 63-70 dage). Det kan være lidt svært at se om det er sket når man måske ikke har lagt mærke til en kats dievorter før :o) Men kigger du på billedet af Mea i hendes profil hvopr hun ligger og blotter maven i en grå kasse, så kan du tydeligt set det der:o)

    Hvad fodre du hende med? Jeg vil råde dig til at give fx Hill's eller Royal Canin fra dyrlægen (eller dyrehander). Og til hende de rer gravid skal du bruge deres produkt til killinger. Så skal hun også nok komme op på normal vægten :o) Det tager hårdt på dem at være drægtige. Og det du nævner med rygraden tyder ganske rigtigt på at hun er for tynd :o)
    Ca 10 kg plejer gerne at koste 4-500 kr. Det virker måske som meget. Men hvis man sammenligner med hvor meget de spiser af de andre produkter som Whiskas osv så er det faktisk lige så billigt som hvis ikke billigere :o)
    Især også fordi man så ikke skal tømme bakken nær så ofte, da katten meget bedre optager det gode produkt, og derfor er der ikke så meget overflødigt materiale der bare tager turen gennem katten.

    Og hvor er det da godt at høre at hun er helt afslappet og rolig hjemme hos dig :o9 Jeg går ud fra du bor alene eller kun med voksne??

    En anden ting, når hun skal føde skal hun helst have noget at føde i jo. Det kan en stor papkasse (som man måske kan få i sin lokale brugs eller lign. hvis man spørger pænt og forklarer hvad den er til). Den skal være så stor hun kan ligge udstrakt, men samtidig så hun kan spænde mod siderne under veerne. det er i hvert fald hvad bøgerne anbefaler :o)
    Og som stof der i duer frotté ikke. De små killinger fødes med kløerne ude,. og vil derfor hænge fast i stoffets små løkker.
    Et gammeldags lagn eller lign vil være sagen. Gerne godt med aviser/skumgummi eller andet isolerende i bunden så der i hvert fald ikke kommer kulde den vej fra :o) Og så skal kassen helst stå et sted hvor der er stille og roligt, men hvor du alligevel opholder dig. Og uden træk self :o)
    Huh.. Det var meget.. Spørg Endelig hvis der er noget .o) Vil hellere end gerne hjælpe. Synes at det er et super initiativ du har taget.

    Btw, vil ikke råde dig til at lukke hende ud mens hun har killingerne hvis det kan undgås, og bagefter så først når hun er sterilliseret og såret er helet :o)




  • #7   19. maj 2007 Og nu er hun jo ikke den helt normale tamkat. Men du må såmænd hellere end gerne snakke med dem fra dag 1. hvis moderen er tryg ved det. Ellers så, så hurtigt du må for hende :o)
    Når de så bliver større er det også en rigtig god ide at vænne dem til at blive taget op regelmæssigt. Men man skal lige huske at for sådan en lille killing er der pludsdelig Meget langt ned fra menneskehøjde. Man kan derfor med bedre held bare lærer dem kun at blive løftet op på skødet mens man sidder ned, eller på benene når man sidder på hug :o) I hvert fald min erfaring.
    Også at du tjekker øre, tænder, poter/kløer osv må de meget gerne lære at finde sig i mens de er små. Man skal self huske at de er små killinger og tage det stille og roligt :o)

    Hmm.. KOmmer nok i tanke om noget lige så snart je ghar postet det her indlæg :oP Men tror det var alt for nu. Bær lige over alle mine tastefejl. Kan se at jeg får masser af dem med i dag.hehe


  • #8   19. maj 2007 Eva K:

    Hold da op en masse, og tusind tak for det :).. Det er jo dejligt at der er sådanne steder som herinde at man kan få noget hjælp, når man nu står på herrens mark, for at sige det rent ud.

    Jeg vil så sige at jeg har set på det billede, og for det første så er min kat mindre end din, men hendes mave er størrere. Og min kats dievorter er faktisk ret magen til din kats - de er meget tydelige, og så er de lidt store og lide hævede, og der er en lille bitte ring omkring, hvor der ikke rigtig er noget hår på.

    Nu har jeg kun hende, men jeg har ikke fået fjernet Oliver fra min præsentation, så derfor har du nok troet at jeg havde flere. Men ja, af foder tog jeg bare noget af det med som de fodrer med ude på gården. Det er Royal Canin, men det er så ikke til killinger, men det får jeg så købt på mandag.

    Ja, jeg bor alene så hun har jo kun mig at hygge med - og så har jeg jo fri hele weekenden, så hun har rigtig haft tid til at finde ud af det hele, men så komme rendende over til mig, hver gang hun blev bange for noget. Tror også at det måske har gjort at hun er mere venlig overfor mig - da hun jo ser mig som noget hun kender og jeg nok egentlig er det eneste hun lige kan støtte sig til, nu hvor hun er helt alene i en ukendt verden :).

    Det mest utrolige, er dog at hun er ekstrem renlig, hun bruger kattebakken lige fra da hun kom og den bruger hun stadigvæk hyppigt - jeg var jo bange for at hun kunne finde på at bruge mit gulv, men det har været en glædelig overraskelse.

    Jeg har faktisk lavet en sådan "bolig" til hende. Det er dog ikke en papkasse, men en vaskebalje. Den er nok en 40 cm høj, men hun kan jo sagtens komme op i den. Jeg havde jo så lagt et tæppe deri, men kan jo høre at det er forkert - så jeg må hen og udskifte det med et lagen og så ligge nogle aviser under det gamle lagen.

    Jeg har stilt baljen ude på toilettet, hvor hun faktisk mest hænger ud. Jeg har også stillet hendes mad der, så det kan jo være at det er derfor hun bedst kan lide at være der. Desuden så er der også køligst derude, og da hun er en udekat, så vil jeg tro at det også er derfor at hun kan lide at være derude. Men jeg har endnu ikke set hende ligge i baljen, selvom jeg prøvede at sætte hende derhen og endda op i den så hoppede hun hurtigt væk fra den igen og over til mere kendte steder på toilettet, men det tager vel bare lidt tid, før hun vil bruge den?

    Hun kommer heller ikke ud hos mig, jeg bor på anden sal i en 60 kvadratmeter lejlighed, så for det første er der ikke mulighed for det, men for det andet tror jeg også det er det bedste.

    Jeg regnede også med at hun skulle blive hos mig indtil killingerne er gamle nok og hun er helt ovenpå sterilitationen. Det kan jo være at vi forelsker os så meget i hinanden at hun ikke smutter herfra alligevel smiley

    Det lyder godt, det med killingerne, jeg tror faktisk nok at hun vil lade mig komme til dem, ihvertfald nok efter et par dage - hun virker utrolig tillidsfuld hvis du kravler hen til hende så opfører hun sig som om hun er en rigtig tamkat, går du til gengæld hen imod hende så bakker hun og kan hvæse. Så det skal nok blive godt tror jeg.

    Ville det hjælpe noget hvis jeg fik taget billeder af hende og hendes mave og måske dievorter? Altså angående om I kan gætte jer frem til måske fødselsdagen? Altså - af killingerne smiley

    Kram
    Friis

    Ps: Og vil lige sige tak endnu en gang!


  • #9   20. maj 2007 OKay.. Altså jeg kan ikke huske hvor langt Mea er henne der. Tror ca 5-6 uger. Så din kat er måske snarer i ugerne 7-9. Dvs du kan forvente kilinger ret snart. Men de kan se meget forskellige ud, og blive tykke på forskellige tidspunkter.

    Ja, du er jo hendes kendte holdepunkt her i en ukendt verden. Men det er jo bare positivt at hun støtter så sig så meget til dig :o)

    Ja, det er fordelen ved katte fremfor hunde. De er af natur mere renlige, og søger at finde et sted de kan "grave" deres efterladenskaber ned. :o) Men det er da super at hun kan finde ud af det hele så fint.

    Når du nu skal købe mad her mandag. Hvis du gør det hos dyrlægen kan du jo også lige høre om de har noget loppemiddel man må give til meget gravide katte? Hun har jo nok lopper (det har de fleste udegående katte gerne) og det vil være bedst at tage det i opløbet, inden hun får spredt for mange loppeæg osv. rundt om i lejligheden. Det kan være en plage at få dem alle udryddet så.
    Og spørg evt. også efter ormekur (igen, husk hun er drægtig, og jeg ved ikke om man må give dem der) for hun har temmeligt sikkert også orm :o)
    Skal du ikke til dyrlægen efter foder, så kan du jo bare lige ringe og høre dem ad :o)

    Altså, et tæppe kan være okay, kommer an på typen. Men er det sådan et med en masse løkker eller løsetråde, så er det nok ikke brugbart til killingerne :o)

    Altså, jeg vil i hvert fald (og det samme gætter jeg på med de andre) bedre kunne bedømme hvor langt henne hun er hvis vi kan se lidt billeder af maven.
    Gerne fra flere vinkler. Fx når hun ligger på maven, så oppe fra ryggen, og fra siden, og evt når hun ligger på ryggen, eller når hun sidder op :o) Jo flere vinkler/billeder der er jo nemmere er det er gætte sig frem til det :o)


    Ja, den kender jeg også godt fra de noget sky katte ude hos mine bedsteforældre. Går man hen imod dem stikker de af. Men det der med at sætte sig på hug så man ikke virker så stor, det virker bestemt :o)


  • #10   20. maj 2007 smiley Hehe..

    Det lyder spændende med killinger snart så smiley

    Jeg har lige snakket med dem ude fra stalden hvor hun er, og de siger at hun faktisk har rendt derude i en 7-8 år og haft killinger et par gange om året, som så hvert år er døde. Så nu har vi fået aftalt at jeg faktisk beholder hende herinde.
    Har jo allerede forelsket mig i dyret og da hun syntes at trives så ville jeg sige at det var synd at hun skal steriliseret i så sen en alder og så bare ud igen i en stald.

    Kan man tjekke hende efter lopper/orm?
    For jeg synes egentlig ikke at hun går og klør sig eller noget i den stil, og hendes afføring ser ellers fin nok ud, omend en smule mere grønlig end normalt, men det kan jo vel også bare være stress eller fordi hun nu får lidt guf her og der?

    Jamen, jeg vil da prøve at fange nogle billeder af hendes mave her senere idag, så vil jeg nok putte hende ind herinde og så se om I kan sige noget smiley
    Skal nok skrive når det er.

    Kram
    Friis


  • #11   20. maj 2007 Ja, den klassiske test er at friserer kassten med en tættekam og når der så er en pæn mængde hår så kan man tjekke om der er små sorte prikker imellem, det er loppens afføring. Og da det jo er blod de spiser, så kan man ved at lægge hårerne mellem noget wc-papir/køkkenrule og fugte det let observere at de bliver brunlige/papiret bliver rødbrunt omrkring prikkerne.

    Mea havde lopper rigtig slemt en årgang (tiltrods for gentagene benhandlinger) der plejede jeg hver aften ca at give hende en tur med tættekammen, hvor jeg så kunne fange lopperne i! De forsøgte ofte at gemme sig mellem de hår jeg havde børstet af eller hoppede væk fra kammen meget hurtigt.

    Orm kan man ikke nødvendigvis se i afføringen, mener jeg. Er ikke så meget inde i alt det der. :o)
    De katte jeg har observeret orm på, har man pludselig en dag kunnet se sådan en hvid orm hænge på pelsen omkring anus området. Men der er jo flere typer..
    Bla bændelorm, som oftest er dem der afgiver de "små hvide orm" som bare er led af den lange orm :o/
    Du kan læse mere om den her:
    (link fjernet)

    Spoleorm er en anden type
    (link fjernet)
    Og der står faktisk at "Drægtige katte og unge killinger har en stor risiko for at få spolorm."

    Orm kan nemlig udover mangel på mad (og hvis hun blev fodret med RC, såeh?) være grunden til at katten er for tynd :o)


  • #12   20. maj 2007 kassten=katten.

  • #13   20. maj 2007 Aha smiley

    Så må jeg lige igang da. For det ville da være træls for hende at hun skulle døje med sådan noget smiley

    Tusind tak smiley


  • #14   20. maj 2007 Ja, det ville så. :o) Men skriv da lige hvad du finder ud af med det hele :o) og når du engang får nogle billeder ind af "maven". Hehe

  • #15   20. maj 2007 Jeg har fået taget nogle billeder nu af mavsen smiley

    Hun er oprettet herinde, så du kan bare lige hoppe forbi og se smiley


Kommentér på:
Gravid vildkat kommet hjem - Hjælp?

Annonce