{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

Tror fødslen er igang - HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Så tror jeg, at min hunkats fødsel er gået igang. Faktisk siden i eftermiddags. Hun har ik haft rigtige vedvarende veer, kun nogle småspjæt med benene ind imellem og har kunne mærke lidt "hoppen" på hendes mave et par gange. Men altså ik ret kraftigt, og meget sjældent. Så ved ik om det bare er killingerne der bevæger sig?!
Hverken min kæreste eller jeg har prøvet at vores kat skulle have killinger før, så vi er lidt grønne på det punkt. Jeg har dog forsøgt at læse en del om det på nettet, men dertil og ik længere rækker min viden så.
Tror hun sådan gik så småt igang med det ved 14-tiden i eftermiddags, der lå hun inde på sengen og kælede vildt med hankatten (som gerne skulle være far til killingerne), og pludselig opdagede vi sådan en sort og slimet klump, som hang en smule ud af hendes "hul". Så vi tog hende ud på badeværelset, hvor hun har været siden. Godt med håndklæder på gulvet, da hun ik gider ligge i fødekassen. Men den der klump spiste/drak hun rimelig hurtigt, og vi aner ik hvad det har været. Tænkte lidt at det måske var en moderkage, men der er ik kommet nogen killing ud endnu, så det kan det vel ik være, eller hvad???? Læste også at nogen snakkede om en slimprop... kan det have været det??? Nogen der aner hvad sådan en er og hvordan den ser ud???
Pjuske (som er vores hunkat) er ret rolig... ligger hele tiden og spinder i vilden sky. Sidder jeg ude på badeværelsesgulvet ved hende lægger hun sig også næsten helt op af mig og vil bare gerne kæles for.
Jeg er lidt på herrens mark, og håber at nogle lidt mere erfarne end mig gider hjælpe. Er lidt nervøs for hvad den klump hun spiste kan have været, tror helt sikkert ik at det var en killing, selvom jeg har hørt hunkatten godt kan finde på at spise dem... men det tror jeg ik det har været, for det lød mere som om hun drak det.
Forresten sad der en lille smule blod i hendes hul efter hun spiste den ting der, og ellers er hun hele tiden bare slimet bagtil, og så lugter det bare helt forfærdeligt - lidt ligesom menstruationsblod, bare meget værre!
Men please hjælp.... vil så nødig skulle kontakte dyrlægen... kun hvis det virkelig er nødvendigt.
VH Thilde (og kæresten Jens som er med på sidelinien)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tror fødslen er igang - HJÆLP!
  • #1   5. jul 2007 Det lyder som slimproppen er gået - du villa have set presseveer hvis det havde været en killing - og dem vil du ikke være i tvivl om :o)

  • #2   5. jul 2007 Hun er nok i opblokningsfasen - hvor killingerne "falder ned" og gør sig klar til at blive født. Den kan være længe.
    Grunden til hun spinder kan være smerter/veer - katte spinder ofte højt under en fødsel.
    Træækker det ud til engang i nat/morgen tidlig, så tag hende med i soveværelset, så hun er ved jer, hvis hun skulle få brug for hjælp.


  • #3   5. jul 2007 Hold da op med stavefejl - håber du kan læse det *lol*

  • #4   5. jul 2007 hejsa du skal bare tag det stille og roligt hun skal nok klare det ellers må i hjælpe hende med af få killingerne min den ene hun kat fik også killinger for første gang jeg sad og nussede hende på maven og hvis hun havde problemer med at få killinen ud så hjalp jeg jeg hende på vej

  • #5   5. jul 2007 hun kan godt blive så afkræftet at hun skal ha hjælp

  • #6   5. jul 2007 Skal nok vende tilbage med updates..... min kæreste og jeg skal rimelig tidligt op i morgen, da vi skal lave mad til en bryllupsreception, som er lørdag... vi laver bare det meste af det i morgen. Men overvejer, om jeg skal sætte min alarm måske hveranden eller hvertredje time og så stå op og gå ud for at se til Pjuske og se om der er sket noget.... ville det være smart, synes I? Eller er det helt unødvendigt? Vil jo selvfølgelig helst at det går så smertefrit for hende (og os) som muligt, specielt fordi det både er hendes og vores første gang. Hun er forresten ca. 11 (måske 11½) måneder gammel, så det er jo lidt tidligt at skulle have killinger... har dog hørt om nogen der fik endnu tidligere, så regner ikke med at det betyder noget.

  • #7   5. jul 2007 Der er slet ikke noget at se på hende nede ved hendes hul nu.... kun den smule slim som sidder der og har været der længe. Men håber det er rigtigt at hun bare er i den der opblokeringsfase..... det ville da forklare ventetiden og at hun ik er mere urolig endnu.

  • #8   5. jul 2007 Okay.... tror jeg sætter min alarm minimum til hveranden time, måske oftere, og så går jeg ud og checker om der er noget nyt og hvordan hun ellers har det..... har givet hende lidt leverpostej løbende og hun har også mulighed for at få vand og deres alm. tørfoder... så hun sulter ikke.

  • #9   6. jul 2007 Så har Pjuske født. Var ude ved hende kl. 03.30 og igen her kl. 04.40, og første gang var der ik født nogen, anden gang havde hun født tre smukke killinger. Desværre var den vi kalder killing nr. 1 død. Tror den har været død fra start af, og måske var det den der gjorde at det trak lidt ud. Men ved det jo naturligvis ikke. Den var sort og hvid. Killing 2 og 3 har det indtil videre fint, og de ligner hinanden meget, er begge røde med noget jeg måske tror bliver til hvide striber. Og det passer fint, for vores hankat er rød med hvide plamacher forskellige steder. Jeg har vejet de to levende, killing 2 vejer 89 g og killing 3 vejer 88 g... men det er ik til at kende forskel på de to. Vil veje dem min. tre gange dagligt, for at følge dem nøje. Men det gør vel ik noget egentlig, at man ik kan kende forskel endnu, gør det? For når deres fødselsvægte er så tæt på hinanden, så er det vel ok så længe de begge tager på, eller hvad???
    Hvordan kan man se om de får noget, når de patter? De patter begge to, men ville jo være ærgeligt, hvis der af den ene eller anden grund ik kom noget mad til dem fra Pjuske af.
    Pjuske har det ellers fint... lidt træt, men det er ikke slemt. Hun er meget beskyttende over for de to små, virker det til. Hun ligesom læner sig ind over dem - sikkert for at holde dem varme?
    Vi ved ikke om hun har flere killinger i sig, men tror det ikke. Men nu må vi jo se.
    Knus fra mormor-Thilde.


  • #10   6. jul 2007 Tillykke....

    Det gør ikke nogen at du ikke kan kende forskel på de 2 nu, men hvis du vil kende forskel, kan du sætte en lille dut med neglelak på den enes halespids, eller klikke lidt hår af den ene.
    Du ved om de får kok mad hos mormis netop ved at veje dem. Hvis de tager på hver dag = så får de mad :o)

    Held og lykke med dem.


  • #11   6. jul 2007 klikke = klippe hi hi

  • #12   6. jul 2007 Nu har jeg lige kigget lidt på killingerne, som virker til at have det fint, og Pjuske er også god til at varme dem. Har forresten givet den nybagte mormis noget leverposteg på en tallerken oppe i "fødekassen", så hun også får noget næring ovenpå fødslen.
    Men så vidt jeg kan se er killing 2 UDEN TVIVL en lille han.... den har små miniboller.. helt sødt faktisk. Så han har for en sikkerheds skyld fået en lille streg med en grøn tusch under halen. Det var ham der vejede 89 g, som jeg nu har skrevet ind i et skema. Killing 3 tror jeg meget bestemt er en hun.... der er ikke nogen boller eller noget at se. Hun vejede 88 g og har fået en streg med en lilla tusch under halen. Har ik kigget efter hvilket køn den døde killing var, heller ik vejet den, synes det er uden grund, da den er død. Det er jo selvfølgelig synd, at den ik overlevede, men er bare glad for at to ud af tre gjorde. Og Pjuske har klaret det super flot. Har slikket dem fint rene og navlestrengen er bidt over uden at hun eller killingerne bløder. Hunkillingens navlestreng er godt nok lidt lang, men hellere det end det modsatte jo. Synes det er helt skægt, at jeg allerede nu kunne se hvilke køn de er. I hvert fald killing 2 uden tvivl, men er også ret sikker på killing 3. Nu må jeg bare veje dem for at holde øje med om de får nok at spise/drikke.
    Nå, har liget checket at de har det godt, så tror jeg vil hoppe i seng igen. Skal nok komme med updates på vægt og om der kommer flere - hvilket jeg ikke tror.


  • #13   6. jul 2007 Tillykke med de to små smiley

    Man siger at hvis man holder en killing på ryggen med hovedet længst væk fra en, vil drengenes kønsdele ligne et spørgsmålstegn og pigen et udråbstegn.. Hehe ved ikke om det passer, da jeg desværre ikke er begyndt at opdrætte endnu smiley


  • #14   6. jul 2007 Okay, jamen tak for den information... det var da rart at vide smiley Tror jeg vil prøve at lave det til hende så, bliver dog ik i dag, da vi har vildt travlt.
    Nå, men da jeg vejede killingerne ved middagstid i dag, havde de begge tabt sig, hannen havde tabt 1 g (fra 89 til 88 g) og hunnen havde tabt 4 g (fra 88 til 84 g). Så mormis har vist ik så meget mælk at give af, tror måske kun der er en af hendes patter der kommer noget ud af, for de har slåsset lidt om den, og hanmissen er stærkest, så han har nok fået den lille smule der har været. Så jeg måtte efter at have ringet til en dyrlæge, for at høre hvor jeg kunne få det henne, afsted til apoteket og købe modermælkserstatning til dem samt sådan en sutteflaske til at give dem det i. Troede først, at de hver skulle drikke de 60 ml som flasken kunne have i sig, men læste så at de kun skal have 2-3 ml pr 100 g pr gang og så hver 2. eller 3. time... det var lidt en lettelse, for ellers kunne jeg da ik lave andet end at sidde og give dem mælk. Nå men gav dem før og tror hanmissen drak noget lignende 15 ml, så han har i hvert fald fået det han har brug for. Lille hunmis drak måske 4 ml ca..... så det var også ok. Hun er dog meget svag, synes jeg. Og ik så god til at holde på varmen, så måtte lægge hende ned til mormis for at blive varmet nogle gange under madingen. Nå, men håber det går bedre med dem og at de tager på igen. Nu vil jeg igang med madlavningen til den bryllupsreception vi skal levere mad til i morgen, kæresten har allerede været igang i flere timer, mens jeg har taget mig af killingerne.


Kommentér på:
Tror fødslen er igang - HJÆLP!

Annonce