1.772 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 59 Svar

Vil gerne prøve at opdrætte - Hvordan? Vil gerne prøve at opdrætte - Hvordan?

Hej smiley
Jeg har en maine coon som jeg gerne vil prøve at have killinger på smiley - Er ikke sikker på det er noget som jeg vil blive ved med. vil i hvert fald gerne prøve. elsker at have alle de små killinger :b - Og så tror jeg at jeg vil beholde en selv.
hun er 1½ år nu, så regnede med at vente ½ år endnu. eller skal jeg vente længere?
jeg har ikke fået stamtavle med til hende. men kan godt finde ud af hvem hun er efter da jeg stadig har kontakt med opdrætteren. jeg gr ikke så meget op i papierne. bare det bliver nogle dejlige killinger.
Hun får kvalitets foder til hendes race, hun er vaccineret får vitamin piller og bliver i det hele taget passet rigtig godt smiley
Jeg kan godt se hvornår hun er i den der periode, ved ikke lige hvad man kalder det ved katte, men man siger brunst ved heste? hehe. men er i lige vel i tvivl om hvordan man aftaler det hele og sådan. Nogen som kan fortælle mig lidt om hvordan i gør? og evt fortælle mig hvor længe der er mellem 'brunsten' hehe.
Har også lidt svært ved at finde en han kat. mit aller aller største ønske var en hvid maine coon. - Mne det er lidt svært syntes jeg :b
ellers vil jeg godt have en rigtig rigtig stor han, og self. men godt sind :')

Håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt

Mange hilsner fra Julie og Maggie Blue

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Udskiftning af dørbælg på Samsung EcoBubble vaskemaskine 750 kr.
  • Handyman needed – URGENT (Before 12:00 Today) 1.200 kr.
  • IKEA sofa moduler monteres 800 kr.
  • Stikkontakt 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil gerne prøve at opdrætte - Hvordan?
  • #1   9. sep 2007 Det kan godt blive svært at finde en ægte Maine Coon han, når din egen ikke er det..

• #2   9. sep 2007 hun er ægte?

• #3   9. sep 2007 Hvis hun er ægte, så har hun en stamtavle.

• #4   9. sep 2007 Hun er ægte hvis du har stambog på hende, ellers ikke...

• #5   9. sep 2007 jamen hendes opdrætter spurgte om jge ville have hendes papiere med. men dengang var det ikke meningen jeg ville tage hende med til udstillinger og sådan noget. så jeg tænkte det var spild af penge at få den med. så jeg gav kun 3000. men det gør hende sgu da ikke uægte ? s:

• #6   9. sep 2007 I princippet jo, når du ikke har hendes papirer, så kan du ikke dokumentere hendes herkomst.

• #7   9. sep 2007 så derfor kan jeg ikke få hende paret med en 'ægte' maine coon? :S

• #8   9. sep 2007 Nej katten vil da altid være den samme, tavle eller ej, men du kan ikke bevise hun er ægte, og derfor er der ingen med ægte (læs: Med Stamtavle) Maine Coon der vil hjælpe dig.

• #9   9. sep 2007 I hvert fald ikke fra en seriøs opdrætter.

• #10   9. sep 2007 . Jamen kan jeg så godt gåtilbage til opdrætteren nu og få stamtavlen? :s
    syntes da det er noegt underligt noget. s: jeg kender hendes forældre. og dem er der papiere på

• #11   9. sep 2007 Nej, det er for sent at få stamtavlen nu. Købte du hende hos en registreret opdrætter, det lyder bare mærkeligt, at man er villig til at sælge uden stamtavle.

• #12   9. sep 2007 .

Jamen der er sgu da mange stedre inde på nettet hvor mna kan se de sælger race katte og hunde også! hvor de fx skriver med stamtavle: 7000
    uden:3000. bare et eks. men det har jeg set mange stedre ?
    og det er da også normalt at man kan finde en Maine coon killing på nettet til 2500 fx. uden papire ?

• #13   9. sep 2007 huskat? gå ind og se Maggie! hun er sgu da ikke noegn huskat. altså forhelved. gør mig fandme sur folk går sådan op i det. man kan da se det er en maine coon! og hvis der så er stamtavle på hankatten. altså syntes virkelig det er latterlidt!

• #14   9. sep 2007 Det er så din mening, det ændrer ikke på, at en ægte kat, som skal anvendes i avl, skal have en åben stamtavle som minimum.

• #15   9. sep 2007 Nej må du også meget ndskyld. bliver bare sur!
    min veninde fik bedømt hnedes 11 årige vallak til omkring 40 tusind. så finder de udaf de rikke er paoiere på den og så ryger den lige 15 tusind i pris? hvad fanden er det da for noget? en 11 årig vallak? altså!

opdrætteren til min Maine coon har en datter som ville købe en killing fra det kuld også. hun fik stamtavle på fordi hun ville have ham med til udstillinger og sådan noget?

OG hvorofr siger du jeg ikke kan få lavet en stamtavle på hende nu? - det kan man da med heste. ejg har lieg købt 2 heste uden papiere som jeg gdot vil have lavet på dem. det akn jeg da sagtens selv om de er 8 og 9 år ?
    så længe jeg stadig ved hvem opdrætteren er!

• #16   9. sep 2007 Den (stamtavlen) skal laves inden killingen bliver 10 måneder, altså er det for sent. Den opdrætter som laver det nummer, er ikke seriøs, det er et brud på reglerne.

• #17   9. sep 2007 så maggie kan altså ikke få killinger fordi jeg ike har en stamtavle ?

• #18   9. sep 2007 Hun kan vel godt få killinger, men de kan aldrig sælges som ægte maine coon. Du vil sandsynligvis ikke kunne finde en avlshan med stamtavle og hvis du kan, så er der noget, som ikke er i orden.

• #19   9. sep 2007 må en som har en maine coon han kan, med stambog. ikke parre min fordi hun ikke har?

• #20   9. sep 2007 vil lige indskyde til dig julie k, at det som ikke er dig man ernegativ overfor, det er den opdrætter som har solgt dig en kat uden stamtale.
    Som opdrætter skriver du under på alle mulige regler og deri blandt at der er stamtavle på dine killinger og at du kun bruger reg. opdrætteres katte (altså med tavler)...
    Det er derfor folk bliver forargede.... "vi" som er opdrættere bliver skuffede over at nogle kan sælge deres katte uden stamtavle når de har skrevet under på de skal sælges med.
    Vi avler for og få det bedste frem i vores racer og for at gøre det bedste af det bedste....

Jeg siger ikke at din kat ikke har det godt osv.... men du kan ikke få din kat som avlsdyr sålænge den ikke har en stamtavle som den skulle have haft inden d. var 10 mdr.

• #21   9. sep 2007 Jeg synes heller ikke at du kan sige at du vil have et kuld killinger på din kat, og så kalde det "at opdrætte".. Jeg vil kalde det at avle.. Der er rigtig rigtig mange ting man skal sætte sig ind i og vide noget om.. Du ved ikke engang at en kats "brunst" hedder løbetid.. Du har meget endnu at lære før jeg ville synes det var iorden du fik et kuld killinger..

• #22   9. sep 2007 jo ved godt det hedder løbetid når jeg lige tænker over det.
    men der er en grund til jeg laver det her indlæg? altså, hvad er ideen med det her forrum hvsi man ikke må spørge om noget som helst?
    i har da også lært det på en eller anden måde.
    jeg er en 16 årig pige som har købt en smuk kat, som jeg nu gerne vil have killinger på. ejg spørg et halvt år i forvejen, af hvornår jeg havde tænkt mig det skulle være! - men alligevel er det forkert jeg ikke ved noget om det. ÅRH! det gør mig sur folk er sådan! mine forældre ved ikke en skid om det. hvordan skulle jeg vide bedre? jeg prøver jo ligesom at finde ud af noget inden ejg begynder ved at lave dette indlæg!!
    ved godt min tone ike er så pæn længere, men det gør mig virkelig sur! man bliver aldrig andet end hakket på i de her indlæg! læste et andet indlæg om en pige der havde kaldt det for at Alve, men den fik hun mega skideballe over. derfor valgte ejg at kalde det opdrætter. MEN det er så også forkert!

• #23   9. sep 2007 Christa:

Mange tak, er jeg glad for at høre smiley
    Men ja, jeg vidste ikke bedre dengang. jeg sagde til opdrætteren jeg godt ville have killinger på hende engang, men ikke gå til udstillinger osv. så sagde hun jeg ikk behøvede at få stamtavlen med. for det ville være spild af penge.

• #24   9. sep 2007 skrev også det var for min kats skyld!!
    og syntes da det er tusind gange værre at folk gør det for penge!
    jeg ville ifole min hest for at få hende mere ned på jorden, og mere voksen og ja. det hjælper!
    syntes da også min kat skulle have lov til at prøve det!!!! Hold da kæft hvor kan i gøre mig tosset!

• #25   9. sep 2007 Julie K - Der er ikke nogen seriøse opdrættere der "gør det for pengenes skyld", det er en meget meget dyr hobby at være opdrætter.

• #26   9. sep 2007 .

jeg kan virkelig ikke se hvad jeres problem nu er i at ejg vil have killinger ? :S
    Glem mit indlæg. det er virkelig latterligt!

• #27   9. sep 2007 Julie - Man må da spørge om alt herinde.. man skal bare være forberedt på at folk måske ikke siger det man ville høre.. Og ja, man skal lære det på en måde.. men man skal lære det før man vil have killinger.. Og ikke få killinger for at lære det..
    Du kan heller ikke bare lære det ved at spørge her.. Du må læse på nettet, låne bøger på biblioteket..
    Måske forstod jeg forkert, men for mig at se er tråden her ikke oprettet for at du kan lære om at være opdrætter..

Forskellen på at avle og opdrætte er bare ordet.. At avle er negativt.. Opdrætte er når man sætter sig ind i genetik, sygdomme osv, og på baggrund af dét udvælger en kat man vil bruge til avl, og vælger en at parre med ud fra samme.. Det kræver meget viden og tid at opdrætte.. Men det kræver bare en han og en hun at avle..

Hvorfor bliver du tosset? Fordi du ikke hører det du vil?

• #28   9. sep 2007 jeg har en dejlig norskskovkat med stamtavle. ville da aldrig låne ham ud til en hun uden stamtavle. spilt af gode papir.

• #29   9. sep 2007 så det er latså forkert jeg laver det her indlæg, så slet dog den del hvor der står avl! selvfølgelig havde ejg da tænkt mig at gøre mere. men det her var en af tingene, for der er mange folk her inde der ved meget om katte! ej gider slet ikke svare på alt det du skriver mere, syntes det er så latterligt! du gør alt til et problem

• #30   9. sep 2007 .. Altså jeg har haft killinger mange gange før. men det var på min skovkat Pjuske!

• #31   9. sep 2007 Er det mig du siger gør alt til et problem?
    Jeg har selv en colorpoint uden tavle, som jeg ville have killinger på, så forstå mig ret, det er ikke det at du vil have killinger på en kat uden tavle der går mig på..
    Det er din alder og mangel på viden..

• #32   9. sep 2007 hold dog kæft du er 2 år ældre. man skal sgu da starte et sted! Årh!!

• #33   9. sep 2007 Ja nok er jeg kun to år ældre, men hold da op en forskel der er på os..

• #34   9. sep 2007 Jeg siger heller ikke at man ikke skal starte et sted.. Du hører jo slet ikke efter hvad jeg siger.. Jeg siger at du er nødt til at tilegne dig vide om emnet inden du kaster dig ud i at ville have killinger..

• #35   9. sep 2007 .

Jamen det gør mig simpelthen så sur den måde du skriver på! - Hvem fandne tror du du er?
    hvordan skulle jeg ellers finde ud af det. der er en grund til det her er lavet?. ÅRH!

• #36   9. sep 2007 Julie, hvis du har nævnt for "opdrætteren", at du vil have et kuld killinger (måske) og hun ikke syntes, at det var nødvendigt at få stamtavle, så er der noget galt. Jeg er ret sikker på, at du er blevet snydt.

• #37   9. sep 2007 En stamtavle koster kun 175 kr. Så jeg synes da at det var ærgeligt at du valgte at spare de penge dengang.....

• #38   9. sep 2007 Sådan som jeg kan læse det, så vil jeg også mene, at den "opdrætter" du har købt din kat ved, ikke har været helt ærlig... Jeg tvivler på det er en registreret opdrætter i hvert fald...

Men jeg ser nu ikke noget som helst galt i, du vil prøve at få et kuld killinger på din kat... du kan så bare ikke kalde dem ægte og de kan ikke få stamtavle på...
    Når du nu vil vente ½ år, så brug tiden til at læse om killingers behov, drægtighed, adfærd, mm.
    Hannen, der skal være far, kan jo godt være en anden Main Coon uden tavle, men sørg for at både din hun og den kommende far er testet for sygdomme (specielt kønssygdomme) før der sker noget som helst.
    Det SKAL man gøre som opdrætter, men syntes det er lige så vigtigt at få gjort som "alm. dødelig" også...

• #39   9. sep 2007 Man SKAL ikke teste sine katte, men mange vælger at gøre det for at mindske risikoen for genetisk arvelige sygdomme samt for de alvorlige sygdomme som FIV og Felv..

• #40   9. sep 2007 Jeg kan da fortælle dig lidt om min start julie:

Jeg er så heldig at min svigermor er opdrætter af samme racer som jeg.... derigennem jeg har fået interessen.
    Sidste sommer får hun killinger som jeg er mede til deres fødsel og videre færd....
    "min" killing går hen og bliver MEGET syg... spiser ikke, drikker ikke og var faktisk MEGET tæt på og dø!
    Vi kører i hast til et dyrehospital og får afvide hvis hun skal overleve hvilket de ikke kan garantere så er det mad og vand i sprøjte og tvangsfodre hver time hele døgnet rundt indtil hun selv spiser....
    Hun begynder så heldigvis selv og spise efter knap 3 dage, tiden går og hun kommer efter sin knap så store vægt.... i marts mdr. vælter der den ene weekend noget blodigt masse ud af enden på hende... jeg bliver bange og aner ikke hvad der sker.... heldigvis bor svigermor 5 min. fra mig... vi hanker op i kat og finder ud af katten har livmoderbetændelse og de vil straks neutralisere katten. Jeg siger nej og vi får pencillin med hjem.
    10 dage senere bliver katten kørt til husum dyreklinik hvor vi har fået afvide de kan hjælpe med en behandling, lillepigen bliver indlagt i 5 dage hvor hun får vestimulerende og pencillin indsprøjtninger hver dag. Vi henter katten og får endnu engang pencillin med hjem til 14 dage....
    Katten bliver færdig med medicinen og skal så parres i først kommende løbetid, det sker lige efter endt behandling og svigermor og jeg farer mod mors for og få parret damen i al hast!
    Hun blev parret og d. 20 juni fødte hun en lille pige på 44g. mere skete ikke, afsted til dyrlæge igen og indeni hende lå en død killing og en fin lille hankat på 97g.
    Pigen overlevede 2 dage og drengen har haft en hård start, han har ikke boet hjemme da missemor ikke havde mælk til ham så han har været hos amme og han har haft en del med øjnene.. (betændelsestilstand)

Dette er bare lidt af hvad du kan opleve som opdrætter, og som du kan se har vi været mange dyrlægebesøg igennem, og udover disse er der så også de alm. tjek, vaciner osv.
    Det er bestemt ingen leg og opdrætte!

Hvis du skal opdrætter så få dig en kastrat og start med udstillinger, her lærer man også om racen, derigennem melder du dig i en klub hvor du evt. kan deltage i diverse møder om sygdomme, behandlinger af div. ting osv.
    Jeg var selv grøn da jeg startede, men har trods alt stadig min svigermor som er den erfarne her så tæt på at bliver jeg i tvivl kan hun være der på 5 min.

Håber du forstår hvad jeg mener med mit indlæg!

• #41   9. sep 2007 glemte lige at nævne at drengen kom kun ud levende fordi der blev foretaget kejsersnit på hende.....

• #42   9. sep 2007 uanset hvad - så synes jeg du sku melde "din" opdrætter til opdrætterens hovedklub!!!

for opdrætter MÅ IKKE SÆLGE UDEN FELIS DANICA STAMTAVLE!!!!

Det er FORBUDT og opdrætteren blir smidt ud for den slags!!!

din fine pige ligner en maine coon - sikkert på alle punkter - men vi laldrig være en ægte MCO da du ikke har fået stamtavlen med på hende!
    ej heller kan dine killinger få stamtavle!

de folk der sælger med/uden stamtavler med prisforskel de er IKKE reg. opdrættere og det er ikek en godkendt stamtavle det de har - det er en hjemmelavet!
    FORDI!:
    en felis danica stamtavle koster 175 kr og en reg. opdrætter må ikke sælge uden stamtavle ej heller tage prisforskel med/uden!

grunden til folk hisser sig op omkring er fordi der sidder opdrættere derude som knokler røven ud af bukserne for at lave fine, racetypiske, sunde og raske maine coons - de er underlagt strenge regler fra felis danica og byb'er og andre "for sjov opdrættere" ødelægger hele deres hårde arbejde når der er "ægte" MC u. stamtavle til 2000 på dba.. "alm." folk ka jo ike kse forskellen og tror at det er stamtavlen der koster de 2-3000 kr ekstra!!! det er det ikke!!! reg. opdrættere er bare væsentligt mere kræsen med hvem parer hvem og hvad skal der avles på osv...

• KF *
    KF * Tilmeldt:
    sep 2006

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 60
    #43   9. sep 2007 Julie, jeg er sikker paa du nok skal finde en passende flot han main coon. med eller uden papirer. hvilken forskel goer det. I mine oejne, absolut ingen.. men saadan er vi saa forskellige

DU ved din kat er en main coon. lad andre tro og sige hvad de vil. - Det skal helt sikkert nok blive flotte killinger med den missemor.

For Ja, vi skal alle starte et sted.
    Jeg har netop faaet hund og har modtaget gevaldige hoevl paa HG for at have anskaffet mig en hvalp uden at vide noget inden. Men ved du hvad vi er ikke omvandrende leksikoner og det er helt ok. Vi kan kun handle efter bedste evne og viden. Og hvis jeg vil have mig en hund, er der sgu ikke andre der skal fortaelle mig otherwise! Jeg ved nok til at jeg kan se paa en hund om den er glad. det er nok for mig. Ligesom du skriver at du har haft killinger paa din forrige kat foer hen og at du har valgt at vente et halvt aar foer du faar dem. det viser fornuft og gode intentioner. skide godt. Det giver dig tid til at undersoege hvad det vil sige og hvor meget det kraever at faa killinger og hvor du kan finde en han og saadanne smiley

Bor du forsat hjemme ved dine foraeldre skal de selvfoelgelig ogsaa vaere indforstaaet med beslutningen, saa du kan vide dig sikker paa at i er flere om ansvaret og du kan gaa til dem, hvis der sker komplikationer i forbindelse med foedslen smiley

Personligt ville jeg jo neutralisere katten og anskaffe moderloese killinger istedet, hvis jeg virkelig villle have killinger. Men saadan er vi jo saa forskellige ikk hehe smiley
    Og det skal der ogsaa vaere plads til.

Goer som du selv foeler rigtig og lad ikke andre - slet ike online - goere dig ked. KG er blot et forum paa internettet og folk herinde kender dig ikke. Du kender ikke dem. De burde ikke kunne goere dig saa sur. Luk ned for siden og ignorer dem, hvis de generer dig. Det er ikke virkelighed. blot internet.! smiley

KG er fyldt med bedrevidende teenagere og midaldrende tanter uden meget andet at gaa op i, end deres katte, papirer og anskaffe flere katte og skyde killinger afsted paa samlebaand. Goer man noget de ikke ville goere er man enten daarlig katteejer eller uviden ;-/ don't worry about it!

Der lyder til at vaere stor forskel paa dig og dem. Saa tag raadene med et gran salt. Og som du selv skriver har du haft killinger foer. saa du er ikke helt groen.

Har du andre spoersmaal findes der mange andre steder paa nettet end KG hvor du kan finde svar paa dem. Saa spoerg loes ogsaa I den virkelige verden. Hos dyrlaege, dyrhandleren, biblioteket. osv. Det er eneste maade man kan blive klogere og laere nyt smiley

Held og lykke med det hele smiley

• #44   9. sep 2007 hvor kommer dínkat fra... er den fra Garfild katte opdræt i jylland....?

• #45   9. sep 2007 ja det er julie jeg spørger....

• #46   9. sep 2007 Hvis man går ud og køber en bil, så fravælger man ikke de papirer der er på bilen, for det er jo i bund og grund en garanti for at man har fået det man har betalt for..
    Eller en håndmixer.. der fravælger man heller ikke garantibeviset.. hvorfor ikke det? JO fordi der er reklamationsret på den - det er der ikke på en killing der er solgt uden papirer.

Ingen papirer - ingen racekat.. Det kan ikke siges mere enkelt.

Man kan ikke vide, om det man har købt, er det sælgeren giver udtryk for. Man kan ikke se, om der i 3. generation har sneget sig en enkelt eller to huskatte ind.

Man bør ALDRIG tage ord for gode varer - desværre. der findes så mange brodne kar, og det er de seriøse opdrættere der får "smæk" fordi de fleste (som regel) tager deres ansvar bevidst, og ikke bare sælger avlskatte ud til højre og venstre.
    De brodne kar sælger killinger uden stamtavle, hvilket er et stort forbud indenfor Felis danica.
    En stamtavle skal ALTID følge killingen......

Jeg forstår slet ikke den avler (for det er bestemt ikke en seriøs opdrætter der har solgt dig den killing) men igen - der er så meget jeg ikke forstår.....

• #49   11. sep 2007 Hej Julie K..
    Jo du kan godt få killinger på din dejlige hunkat.. Men du kan ikke starte et opdræt med hende, fordui hun jo desværre ikke har papirer..
    Du kan finde en mco uden tavle eller en blandingskat, eller huskat for den sags skyld.
    Og prøve at få et kuld killinger.. De fleste herinde har vist nævnt alt det ang komplikationer og hundedyre dyrlæge regninger, evt killinger man ikke kan få afsat, og hvad man så gør.
    Samt self. tjek for evt. sygdomme hos kattene.
    Så det er meget besværligt at få killinger lige pludselig, hvis man vil være sikker på der ikke sker noget med hverken mor eller killinger..
    Glæden ved at have killinger er der jo lige meget om det er stamtavle-katte eller huskatte..

Nu skriver du det med at du ifolede din hest for at ændre hendes personlighed. Katte er jo ikke helt som heste, og du kan evt. også bare neutralisere din kat, det gør dem ofte mere rolige og kælne, da de ikke længere har alle de hormoner susende rundt i kroppen..
    En mco plejer man at sige har en god alder til at få killinger når den er 1½-2 år. Selvom det self er forskelligt fra killing til killing.

Går de kat ude, eller? Og hvad gør du hvis hun kommer i løbetid her inden for de næste par mdr, og du først er klar til at få killinger om ½ år?

Ang, det at opdrætte fremfor "bare" at få et kuld killinger, så er det et kæmpe arbejde hvor man skal vide utroligt mange ting. Jeg har selv overvejet det, men er blevet enig med mig selv om at jeg ikke ved nok om det endnu, tiltrods for at jeg har tilbragt de sidte mange år med at lære om katte, genetik, racer, osv osv..
    Så jeg har vlagt at få min en mco-kastrat som jeg så går på udstillinger med i nogle år indtil jeg synes jeg har plads, viden og økonomi (alle de opdrættere jeg kender har Mega underskud finansmæssigt) om det..
    Når det er stamtavlekatte med forskellige linier osv, så er det jo ikke bare at sætte to katte sammen, desværre, hehe.. Og derudover skal man jo også vide nok om mco til at vide hvordan de ser ud, og hvilke killinger der skal bruges til hvad osv..

• #50   11. sep 2007 Hej Julie K og alle på denne tråd.
    Først vil jeg sige at hvor er det dejligt at man her på KG og andre steder kan spørge om råd osv, det er dejligt at vi alle her er samlet om en ting, nemlig kærligheden til vore katte.
    Og med hensyn til at spørge om råd så er det jo godt at spørge nogle gange fremfor at kaste sig ud i et eller andet.
    Men jeg syntes tonen i denne tråd til tider var en smule hård mod Julie K.
    For jeg tænker, jamen det er vel ikke vores alder alene, der afgør, hvad vi ved, og hvad vi kan, men ofte om erfaring og teori råd vejledning osv..
    Og der var da også et par stykker eller tre, he he, som svarede Julie på en rigtig god og hensynsfuld måde .
    Vi er jo så forskellige på sådan et forum, og igen skriften viser jo ikke vore udtryg og grimasser.
    Puls

• #51   11. sep 2007 Pernille - Ja, tonen blev rigeligt hård. .Dog tror jeg ikke så meget af det var vendt mod Julie.. Jo måske et par stykker var lgie for arrogante og lidt bedrevidende..
    Meen, tror alle opdrætterne herinde gik i spids over "opdrætteren" af Julie's kat.. Og fik i deres harme måske ikke lige nævnt at dette jo ikke var Julie skyld.. men "opdrætterens" :o)

• #52   11. sep 2007 Hej Eva K.
    Jamen jeg læste også indslagene som du skriver, men netop derfor bl.a. syntes jeg også at den lige toppede lidt.
    Men jeg kan skam godt forstå opdrætterne, meget, men det var jo en ung piges uskyldige spørgsmål(alder, he he).
    Og jeg kan nemt se, at de der BYB'er ødelægger det for dem som tager opgaven alvorlig mht avl.. Men jeg tror da vist nok endda at der var et par avler på banen med en god tone og på en god måde fik svaret, så naturlivis en tak til jer..
    Men jeg har nu altså selv haft en oplevelse med en avler med tavle osv., som efter mit hoved, faktisk var mindst lige så slem som de der BYB'er, men nok om det..
    Puls

• #53   11. sep 2007 Eva K Og Pernille K.: Nu skal jeg ikke tolke på, hvem det er I hentyder til og hvem det ikke er... Jeg synes da, at Julie får svar på det hun spørger om, ret hurtigt kommer diskussione dog til at handle om tavle/ikke tavle, da Julie har fået en fejlagtig opfattelse af, hvordan den slags foregår.

Det handler vel ikke om at være bedrevidende, men blot vidende. På et eller andet plan er det vel godt nok for Julie at vide, at det sted hvor hun har købt sin "maine coon" måske ikke er et sted, hvor man handler helt reelt - at man defor bør undgå dette sted fremover. Dette er da en frygtelig skam for Julie, det er der vel ikke nogen som er uenig i.

Pernille K: Der findes jo desværre brodne kar alle steder, min oplevelse er så, at de fleste ikke er registrerede opdrættere.

• #54   11. sep 2007 Pernille - ja, overvejede også lige om bedrevidende var det rigtig udtryk.. Men kunne ikke lige komme på et bedre i farten.. Var bare ikke vidende nok der ;oP

Men ja, alt kan jo fortælle på en pæn pg mindre pæn måde :o)

• #55   11. sep 2007 Og det var så udtrykke SIG på, jeg mente ...

• #56   11. sep 2007 Se bort fra ovenstående kommentar....kan jo kun slette et indlæg om dagen - desværre-...

Men er enig i, at man kan udtrykke sig på pæne og mindre pæne måder smiley

• #57   11. sep 2007 Pernille H og Eva K.
    Jeg er enig med jer begge, og tro mig, jeg er selv en af de der "kattetumper", som gerne vil lære meget mere, da det jo faktisk samtidig er meget spændende og som oftest til gavn for misserne, det der bl.a. skrives om.
    Faktisk også derfor at jeg påpegede, at der havde været nogen som virkelig havde gjort det godt i tråden, og det vil jeg bare gerne komplimentere, samtidig med at jeg mente at vi jo desværre ikke alle har lige stor viden incl. mig selv.
    Men jeg mener også det at debattere er godt for så kommer der jo meget mere viden og også forskellige synspunkter. Dejligt..
    Puls

• #58   11. sep 2007 Helene - ka jeg ikke lige få et direkte link til hvor det står? jeg kan IKKE finde at man skal være 20 år smiley

• #59   11. sep 2007 Anja - BYB = Back Yard Breeder..
    :o)

• #62   25. feb 2008 . Jeg har en ægte norsk-skovkat han (dog uden stamtavle) ???

• #63   25. feb 2008 Maja. Du har en kat der LIGNER, men du har ingen racekat.

<b> INGEN STAMTAVLE = INGEN RACEKAT </b>

Kommentér på:
Vil gerne prøve at opdrætte - Hvordan?

Annonce