{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

P-piller før killinger? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Ny på kattegalleriet smiley - ved ikke om jeg poster dette indlæg i rette forum, for det handler måske mest om seriøs racekatte-opdræt? Men her får i det altså alligevel smiley

Har brug for nogle kyndige råd og kommentarer smiley

Vi har en meget smuk og kælen hvid lille hun-mis på 4 mdr. (blanding=huskat). Under normale omstændigheder ville hun jo skulle steriliseres ved 6-7 måneders alderen - men vi har overvejet at vente og lade hende få et kuld killinger først (selvfølgelig først når hun er mindst et år).

Killingerne vil naturligvis blive passet med dyrlæge ormekur og vaccinationer, og vi vil være dedikerede til at finde gode hjem til dem. Hvis det ikke kan lade sig gøre har vi plads, lyst og råd til at beholde dem selv (og få alle neutraliseret). Så langt så godt med overvejelserne omkring killinge-projektet.

Min bekymring er, at da hun er udekat er vi nødt til at give hende p-piller i perioden fra hun bliver kønsmoden til hun er gammel nok til at blive drægtig (for at undgå ups-kuld, mens hun er for ung). Det vil jo så være i en periode på ca. 1/2 år (hun vil blive steriliseret efter det ene kuld). Jeg har hørt at p-piller er noget skidt - da de er kræftfremkaldende.

Har I nogen viden om p-piller og kræft hos hun-katte? Hvor stor er risikoen? Og har I nogle råd til - eller meninger om "projektet" i øvrigt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P-piller før killinger?
  • #1   7. dec 2007 Hun har en gråstribet tot imellem ørerne, gylden-grønne øjne og fin hørelse smiley

    Kan hun bære genet, hvis hun ikke selv er døv?


  • #2   7. dec 2007 Er i 100% på hun er hørende ?
    det er nok en god idé at være sikker på det, inden hun bliver til avlskat.

    P-piller er kræftfremkaldende og ikke sundt i længden, men hvis planen er hun ikke skal leve af dem og det kun er et kuld der snakkes om. Så kan jeg ikke se hvorfor.

    Men ved p-piller er der jo den risiko, når det hun er udekat, at hun vælger at tage på langstrejf og ikke får sin pille og derved kommer hjem med rogn før planlagt.

    Hvis du alligevel skal give p-piller skal du have fat i en dyrelæge, der skal udskrive dem og han/hun vil nok give de mere håndgribelig beviser på bordet vedr. langtidseffekt.

    Jeg syntes dog allerede nu, du bør overveje at tage kontakt til dyrelægen, nogle katte går i løb allerede efter de fylder det ½ år. Så du er sikker på der ikke kommer ups kuld.



  • #3   7. dec 2007 Vedr. døvhed og gen.

    Så er det svært at spå om.

    Ved racekatte er alle hvide katte underlagt at skulle testes for om de er hørende, før de må være avlskatte.

    Alligevel ender nogle hvide katte alligevel ud som ikke hørende også indenfor raceverden - men der forsøges at undgåes dette, netop ved avlsrestriktionen.

    Eftersom det er en blandning er det svært at se hvad er bag hende, og spå om hun har genet i sig.


  • #4   7. dec 2007 Ja - helt sikker på hørelsen. Kommer glad når vi kalder eller åbner madposen, selvom hun befinder sig i et andet rum.

    Hun er jo kun stadig 4 mdr. - men ja, vi skal da helt klart være sikre på, at vi kommer igang med p-piller (eller at hun bliver steriliseret, hvis vi vælger det), inden hun kommer i løbetid 1.gang.

    Jeg var ved dyrlægen med hende igår, da hun skulle vaccineres. Vi fik hende først for 2 uger siden og hun var ikke blevet vaccineret hos dem, vi har købt hende af. Desuden havde hun både lopper og øremider - den lille stakkel - så vi havde lige fået lidt ekstra husdyr med. Det kommer der så styr på nu! smiley


  • #5   7. dec 2007 Hej Heidi

    Hende vi købte hende af fortalte os, at hun er en blanding af main coon og bengaler. Hun havde ikke forældrene for hun havde overtaget killingen fra sin veninde som havde fået allergi (er jeg helt vildt naiv, nu? *s*) Hun lovede at få veninden til at sende billeder af forældrene, men det har vi "mærkeligt" nok ikke fået endnu smiley

    For os er det ligegyldigt, hvilken race hun er - bare hun er sund og rask (det var hun jo så ikke lige med lopper og mider!) Og så forelskede jeg mig bare i hende, det sekund jeg så hende smiley

    Der er sikkert nogle seriøse race-opdrættere som krøller tæer, når de læser om sådan noget?


  • #6   7. dec 2007 He he - ja du har nok ret.

    Men ja - vi har jo købt hende som kæle-huskat - og ikke som racekat (så havde jeg ikke valgt at købe der :).


  • #7   7. dec 2007 Blot noget at tænke over:

    Hvis katten er købt uvaccineret, og med lopper og øremider så har du købt katten hos én, som ik' har forstand på katte overhovedet. Yderligere vil jeg vove den påstand, at h*n er ligeglad... Og så krummer JEG i hvert fald tæer!

    Overvej følgende seriøst inden du beslutter dig:

    1. Du ved ik' hvilke sygdomme, din kat har nået at tilrane sig (hos tidligere ejer og formidler), som bare ik' er brudt ud endnu.

    2. Du aner ik' hvad hendes gener inedholder af arvelige defekter, som hun kan gi' videre til hendes egne killinger. Og jeg er ekstra bekymret pga. det hjem, hun kommer fra.

    Og lad mig så til sidst sige, at det er dejligt, at din mis nu har fået et hjem med ansvarsbevidste personer, som sørger for hendes ve og vel :o)

    Hilsen
    Rikke


  • #8   7. dec 2007 inedholder = indeholder

Kommentér på:
P-piller før killinger?

Annonce