1.465 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Hvorfor bruge en døv kat til avl ????? Hvorfor bruge en døv kat til avl ?????

Hvor er det bittert/sørgeligt at se , at "nogle kattemennesker" kun ønsker sig killinger der er flotte , de er ovenikøbet så villige at de bruger en døv kat til avl , hvad tænker man så på ...............

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor bruge en døv kat til avl ?????
  • #1   6. apr 2009 Susanne *har 7 killinger*M : Jeg tænker ikke på dig , men en der har en døv skovkat , han er lige blevet far til et kuld killinger og han har sågar stamtavle , det har moren ikke .

• #2   6. apr 2009 tja...hva tænker folk på.....uha tror ikke vi skal ud i det :o)

Jeg er selv opdrætter af maine coon...og har også hvide, og ALT hvad der kommer fra mig til kæl er neutraliceret, og hvide døve er self også neutraliceret, da jeg mener det er uetisk at avle på sådanne katte, som fx ikke kan høre killingerne kalde osv.

mange miau
    Lonnie

• #3   6. apr 2009 Det er etikken i det , dem der avler med stamtavler ved der ikke må avles på døve katte , men folk der laver killinger uden stamtavle , der er det åbenbart ikke alle der syntes det er forkert .

• #5   6. apr 2009 Susanne S : Ja det er surt , men denne ejer blev gjort bekendt med at katten er døv , det står også i hans kontrakt som fulgte med , dog vil ejeren ikke erkende at den er døv , hun mener den er "svagt hørende"

• #7   6. apr 2009 jytteV.V : Her er det faren til killingerne der er døv .

• #10   6. apr 2009 Felis F : Tak , det er lige det jeg mener , hvorfor bruge en hankat bevidst med et handicap , når man kender risikoen for at killingerne også blir døve .....

• #11   6. apr 2009 Ved godt jeg spørger helt vildt dumt, men nu har jeg læst hele tråden og det lyder som om at hvide Maine Coon har større risiko for at være døve eller??? Sikkert rigtig dumt spørgsmål, jeg ved det godt, men jeg er bare uvidende smiley

• #13   6. apr 2009 Har købt en ny hvid TUA han med blå øjne og han har høreattest. Han vil blive brugt til en farvet TUA hun.

Der er avlsforbud på døve katte også med stambog. Man kan heller ikke udstille hvide katte uden en høreattest uanset hvilken farve øjne de har. Ved avl skal man fremsende høreattesten, når der søges stamtavler på killingerne. Så hvis man køber en hvid killing/kat, forlang en høreattest fra sælges dyrlæge.

God påske.

Med venlig hilsen Barbara H.

• #14   6. apr 2009 Der er nogen der skal læse lidt mere om tingene inden de skriver sådan noget pjat.

NOGEN hvide katte bliver døve...nogen har "lettere" ved at give det døve gen videre mens andre laver hørende killinger. Det har på ingen måde noget at gøre med hvilken farve øjne katten har. Det er en skrøne. og har intet på sig.

Studier viser at de 3 farvede katte også er bæere af døvegenet...men det er ikke så meget fremme endnu så alle ved det eller har hørt om det.

Det er helt korrekt den hvide "farve" er bære af døvegenet men her snakker vi altså ikke kun katte men alle dyr. Så en hvid hund, kanin, hest osv osv. kan altså også være døve...og dem opdrættes der pænt mange af...nok flere end katte.

Man kan provokerer det hele lidt ved at fremsætte et groft eksempel på et eksperiment der er lavet i USA hvor man lod 2 døve katte parre og ALLE killingerne var 100 % hørene og...de havde så vidt jeg husker også blå øjne.

Der er ingen sammenhæng mellem øjenfarve og hørelse.

Ja en 100 % hørende hvid kat kan sagtens få døve killinger

Ligeså vel som den 3 farvede kan være eller lave fermoforditter altså begge køn. Skal man så også vælge den fra ?

Kan ikke forstå dem der avler uden papire...et eller andet sted aner de jo ikke hvad de laver. Ja de parre 2 søde katte MEN er de mon i familie ? Har de navlebrok gen ? er der mon en grund til de er solgt til kæl og ikke avl så som HCM, HD eller slem navlebrok osv osv osv ? Slem navlebrok kan jeg oplyse for dem der ikke ved hvad det er, er når killingerne bliver født med tarmene på den forkerte side af maveskindet...indside out :´(

Ja...der er rigtigt mange ting man skal tænke over når man opdrætter. Men gør man det med hjertet på rette sted og med fornuften i hånden. Så er man godt på vej. jeg kan fint forstå hvis man lige skal prøve det af for at se er det her nu også noget for mig...og man laver 1-2 kuld MEN killingerne bør da neutraliseres inden de forlader hjemmet. Så kan man bagefter sige okey det her var en fed oplevelse det vil jeg fortsætte med og så er det nok en god ide at gå ud og invisterer i nogle ordenlige avelsdyr hvor man ved hvad linierne bære osv.

Det andet forstår jeg ikke.

• #15   6. apr 2009 Susanne S
    "jeg har engang købt en flot kat m. stamtavle,af en der sælger katte her på kg...den viste sig at være stokdøv,hvilket sælgeren desværre li glemte at fortælle.surt."

Og? - mener du det at vedkommende slger katte på KG siger noget om seriøsitet - det var det allersidste sted jeg ville købe kat.

• #16   7. apr 2009 Susanne

Jeg kan ikke forstå hvorfor du har fravalgt det...Ja du kan tage din MCO og parre med din NFO og hvad så ? Hvad vil du med det ? Er der en større heldhed i det du gør eller er det bare for sjov ? Du har dine børn hvoraf den ene kræver en del mere af dig end normalt. Jeg forstår ikke alle de sprøgsmål og den intensitet du undede mig for nu at sige bla. jeg har valgt det fra...jamen HVORFOR ? Det du laver nu er at blande rødgrød med og fløde og frikadeller..lyder det som noget du vil spise ? Jeg ville dælme ikke da. Sæt noget respekt i det du laver, gør det til en drømmekage, find den perfekte opskrift der får alle til at dåne...Det er jo det du virkeligt vil. Så lad dig ikek slå ud..ja det er hård og svært men alting har en begyndelse...Sidst vi skrev sammen var du rødglødende som nysmedet jern på at blive en registreret opdrætter med stamnavn og stamtavler og købte en flot NFO pige...FORTSÆT dog for hulen da.

• #17   7. apr 2009 Hvordan kan man miste modet inden man kommer igang? Du har en fin og rask hunkat - på med vanten Susanne og ikke alt det væveri og vakkelvornhed

• #18   7. apr 2009 Hvorfor ikke?- du har da katte hvis sind jeg syntes har været hmmmm, lad os sige lige på vippen - med dem har du ikke haft de mindste skrupler.

• #19   7. apr 2009 Jeg aner ikke om katten du omtalte havde haft kuld jeg ved kun du ville avle på den. Det ar vist en du havde købt, ikke tavlekatten

• #20   7. apr 2009 Hendes sind kan være påvirket fra den opdrætter hun kom fra..det betyder ikke hendes killinger også får et tvilvsomt temperament. Find en ordenlig dreng til hende og lad hende evt. få et prøvekuld med en af dine hanner mens du søger et stamnavn evt. både med NFO og MCO
    Ellers også er det bare MCO du skal have for ja der er da foreskel det er 2 forskellige racer...og ja...du har stukket til mig et par gange med om jeg ville hjælpe dig... det vil jeg ikke før jeg ser noget gåpåmod og noget intensitet fra dig samt noget seriøsitet.

Du har meget om ørene men tag den tid det tager, træk vejret stille og roligt og VENDT på det rigtige dukker op. rom blev ikke bygget på en dag og det gør et godt opdræt så sandelig heller ikke. Den rigtige han skal nok byde sig. Nyd alle dine katte og lær af dem. Men kom frisk . Giv ikke op på målstregen.

• #21   7. apr 2009 Christina* : Pyha , har lige læst din tråd og ja , det er sørgeligt ......

• #22   7. apr 2009 Nu igen... og så en med stamtavle... fatter det ikke..
    Hmm at sælge en Hvid døv skovkat, fertil, er uden for min tankegang.. og så at køber bruger den.. er skamløst

Jeg er helt sikker på at der er større chance for døve killinger, det er så skamløst at bruge en døv kat i avlen..

• #23   7. apr 2009 Susanne - synes da os du skal op på hesten igen.. Havde os skrevet en del med dig om forskellige opdræt ting..

Jeg kan kun ryste hovedet af dette.. Men nogle mennesker har bare ingen samvigtighed på sjælen..

• #24   7. apr 2009 Hanne P : Han er solgt med kontrakt , hvor "ejer" forpligter sig til at få ham neutraliseret , men det er han ikke blevet endnu og det her må være et planlagt kuld eftersom kattene ikke bor i samme hus .

• #25   13. apr 2009 py ha.. der er godt nok meget at tage fat på smiley
    Jeg har været opdrætter i en del år smiley og det er altså registreret!! Bemærk lige forskelden TAK..
    En registreret opdrætter avler på sunde katte, vi kikker i stambøger for at se linjer, der kunne evt. være sygdomme i linjerne bag en kat, så det er et stort arbejde! Andre kalder sig opdrætter, fordi de har købt nogle katte.. som måske aldrig blev solgt ud som avls katte.. men da den nu ikke lige var neutraliseret.. ja så kunne man jo lige!! det er altså forkert! Hvis man begynder at avle på eksv. døve katte.. En rigtig opdrætter kan ikke avle på døve katte, da hvide katte skal sende en atest med, hvorpå der er noteret om den er hørrende. Ellers ingen stamtavler. Så der er kun "opdrætter" der ikke er registreret som vil begå sådan en fejl!
    Det er også en af grundene til, at alle killinger der sælges ud fra mit opdræt, er neutraliseret. Så der ikke pludslig lige er en der mener, at det er ok, at bruge sin "kælekat" til avl.
    Jeg er fulstændig enig med Susan K, at man ikke blander racer! For hvorfor gøre det? Når andre kæmper for, at bibeholde de enskaber som den race de nu har i deres opdræt. Desuden avler man måske på noget skidt. Der er jo utrolig meget forskeld på kattens kvaliteter om de kan bruges i et opdræt eller ej.. Hvis man gerne vil være registreret opdrætter.. ja så kæmp da for det! og for den race man gerne vil bibeholde.
    Fejlagtigt tror nogle, at ved de køber en kat uden stambog, at de får lige den kat de faldt for på en udstilling eller hos en ven? Men sådan er det jo ikke.. katte racer er meget forskellige og standarteren på ex. en norsk skovkat og en Maine Coon er jo meget langt fra hinanden.
    Så er man faldet for en bestemt race, så køb den hos en opdrætter, som du føler dig tryk ved og som du mener handler efter reglerne. Husk altid, at få en kontragt med og denne skal indeholde en for for garanti, så du ikke pludslig står med en ex. døv kat uden du var klar over det.

Jeg kunne skrive en lang roman smiley men det gider i jo nok ikke læse!
    Men husk, at det ikke er en ordenlig opdrætter der avler på døve katte og ja selvom katten er døv, har den jo stadig en stambog men opdrætter som har solgt denne killing til kæl, har begået den fejl, at killingen ikke var neutraliseret.
    Lige en lille ting mere.. dette er ikke for at være efter jer, der ejer en kat uden bog.. hvem gør ikke det smiley Jeg har selv en to.. En look a like MCO (for kan jo godt se det ikke er) og en alm. huskat, men de er selvfølgelig neutraliseret.

• #26   13. apr 2009 Jeg vil putte lidt malurt i bægeret, desværre er det saådan at det at være registreret opdrætter i sig selv ikke er et kvalitetsstempel, det kan faktisk være falsk tryghed at tro det.

De fleste er ansvarsbevidste og ved hvad de har gang i - men ikke dem alle.

Det støder altid mit øje når nye opdrættere skynder sig at sige de kun sælger til registrede opdrættere - hvad garanti er det for noget som helst? Der er kun meget få ting man som registreret opdrætter skal opfylde med sine avlsdyr for at kunne avle på dem.

• #27   13. apr 2009 *Lis*?om katte hører hjemme i FORUM : Det vil jeg gi dig meget ret i , der er også rådne kar blandt opdrættere , såvel som alle andre steder .......

• #28   13. apr 2009 Det har du fuldstændig ret i.. det er ikke en garanti i sig selv! Derfor også rådet omkring det at sørge for, at der er kontrakt med en form for garanti på. Det er da det mindste man som killinge køber skal være opmærksom på.
    Der vil jo altid være opdrætter som er startet på de forkerte grundlag.. og også de opdrætter som sælge alt ud med åbne stambøger.. Så de er ligeglade med om katten egentlig er ejnet til avl eller ej.
    De retningslinjer/ krav der er vedr. avls katte bør alle kunne overholde, for de er jo kun til for at sikre ens avlsdyr og kvaliteten.
    Man må jo også som killingkøber være lidt mere kritisk. hvis du finder en MCO med åben stamtavle i DBA til ex. 2500.- Ja så er der jo noget galt og det er så ikke der man skal vælge at købe sin katte...
    Det vedr. at sælge kun til registreret opdrætter.. det er der jo mange meninger om, men man sælger jo ikke avls dyr ud til personer som ikke vil være opdrætter... Hvis vedkommende har tænkt sig at blive odrætter, ja så er sagen jo en anden.
    Der er utrolig mange opdrætter og desværre er der også nogle som ikke er det pga. af katten og dens race (enskaber) men vi kan man jo ikke ændre på.
    Men heldigvis er der også de opdrætter der kæmper for, at kattene har en vis form for standard og vælger at sælge kæle katte med neutralisering smiley

• #32   19. apr 2009 "Du kan godt få dine killinger testet, lige inden de er klar til at flytte hjemmefra. Og det skal alle reg. opdrættere også gøre."

Nej, der er ikke noget krav om, at opdrætterne skal få høretestet hvide killinger inden de flytter. Hvor læser du det henne?

Der er krav om høreattest, når en hvid kat skal udstilles, og når der skal stambogsføres killinger efter den. Der er ikke krav om BAER-test; en attest fra en almindelig praktiserende dyrlæge er nok.

Pil
    /ex-stambogsfører i Felis Danica og exformand for Felis Danicas Avlsråd.

• #33   19. apr 2009 Louise S
    "Synes det er lidt noget fis...
    Synes også det er noget fis at købe et dyr for bare at avle på den...
    Tænk hvis i blev brugt sådan...
    Og hvis du så var døv: dig kasterer vi sku, du må ingen børn få... Hmm.."

Hmmm nu er der altså den forskel at de fleste af kattene bliver solgt - og dermed "afleverer" man et problem videre.

Jamen hånden på hjertet, når jeg køber en ny kat, så er det for at bruge den, altså for en skal producere killinger. De katte og parringer jeg køber skal der med laboratorietestbevis kunne dokumenteres det der er vigtigt for mig.

• #34   19. apr 2009 Citat: Men jeg ville da aldrig købe en hvid kat til avl hos en reg. opdrætter så.

?? - og hvorfor så ikke det ?
    Hellere købe af en BYB, for de har tjek på hvad de laver....eller hva`?

De Reg. opdrættere jeg kender, der sælger hvide, er 100 % sikre på, at deres hvide avlskillinger kan høre - ellers ville de ikke sælge dem.

Synes faktisk det er en mærkelig udtalelse....men så alligevel ikke, du er ved at forsvare dit køb af en hvid hos en uind. reg. avler.
    Hvilke tests har han gennemgået ? - Hvilke garentier har du der ?

• #36   20. apr 2009 Louise S

"Hold kæft hvor bliver jeg da bare negativ over alt det i skriver om kælekat og produtionskat...."

Jamen det må du så blive - jeg tror ikke helt du ved hvad ordene betyder siden du hidser dig sådan op.

En kælekat er en kat JEG har valgt ikke skal gå videre i avl - den fejler normalt ikke det mindste, den er neutraliseret inden den bliver afleveret i sit nyt hjem.

Produktionskat, meget negativt ord, det er i mit hus en avlskat. En kat jeg har valgt på grund af sundhed, temperament og udseende skal videre i avl.

Det kaldes selektion kun at avle på det sundeste, smukkeste og bedste temperament. Selektion er for at sikre en sund race - også i fremtiden

En døv kat er ikke en skønhedsfejl - det er en alvorlig arvelig defekt. Og er man ansvarlig avler man ikke på døve katte og andre alvorlige defekter!!!

• #37   20. apr 2009 Lis : Flot skrevet , for det gav et ret godt billede , for evt "misforståelser"

Den omtalte kat , står nu ikke som far til killingerne mere , det gør en af hunkatteejerens ejne hankatte , sørgeligt for dem der køber de killinger , for de blir fyldt med løgn fra top til tå og risikerer at købe "katten i sækken"

• #38   20. apr 2009 "Jeg vil da ikke give en formue for en killing, kun for at konstantere at den ikke er BAER testet, og den så måske er halvdøv, og jeg så kun kan bruge den til kæl."

Som sagt: der er ikke krav om BAER-test, og der er heller ikke krav om fuld hørelse. Kravet er, at katten skal være hørende, punktum slut. En "halvdøv" kat er også hørende.

Og jeg forstår fortsat ikke, hvordan i alverden du skulle blive bedre stillet af, at din eventuelle hvide kat ikke var stambogsført?

• #39   20. apr 2009 "Altså hvis i mangler penge, så få et ekstra job i stedfor at voldbolle jeres katte... SERIØST.... Det ville de nok også helst have hvis de kunne sige det til jer..."

LOL! Mine katte vil nu gerne parre sig (faktisk oftere, end de lige får lov til af os mennesker), omend jeg aldrig har oplevet, at de "voldboller" hinanden. LOL!

Og du kan være ganske rolig; der er ikke nogen penge at tjene ved at lade kattene parre sig; snarere tværtimod. Mit opdræt er en hobby og en livsstil, som koster dyrt hvert eneste år, men som jeg prioriterer, fordi jeg trives med det. Andre tager på skiferie, køber modetøj eller har to biler - vi har opdræt i stedet.

• #40   20. apr 2009 Susanne. Det kan man jo altid spørge opdrætteren om. Bare fordi det ikke er et krav, er det jo ikke ens betydende med at der ikke er nogen som gør det.

Man køber jo ikke en kat, hvor man ikke har taget en snak med opdrætteren først og fået diverse tests på plads osv først. Så den med at du ikke vil bruge penge på at købe en hvis registreret kat, den holder da ikke med den undskyldning.

• #41   20. apr 2009 du køber jo heller ikke bare en kat fordi opdrætteren er registreret og så godtager det??

Man kan jo snakke med opdrætteren om hvad vedkommende gør for at f.eks. teste hvide kattes hørelse. Hvis man ikke godtager dette, finder man da en anden opdrætter!!

"Men jeg ville da aldrig købe en hvid kat til avl hos en reg. opdrætter så."
    -Det er denne udtalelse jeg referer til

• #42   21. apr 2009 Hej smiley
    Louise S.. Jeg tror du har fået det forkerte ben ud af sengen der?

At være opdrætter er en hobby! Man tjæner ikke på sine killinger.. Grunden hertil er jo mange, alle dyr i opdrættet skal have mad og til dyrlæge. ´Mange opdrætter tager på udstillinger og nej det er heller ikke lige billigt. Hvis så ens kat har samlet det den kan i danmark, ja så skal du til udlandet og det er faktisk tideligt. Desuden er der løbegård, kattegrus m.m. så når alt kommer til alt er de "tjænte" penge altså væk. Man er ikke opdrætter for at tjæne penge! Hvis man er det, er det ihvertfald det forkerte grundlag... men det fnder de tyber jo somregl også ud af.

Din bemærkning vedr. voldboller.. er da lidt underlig! Jeg personlig har aldrig set katte voldbolle!.. jeg forstår du mener at man bare sprøjter killinger ud.. det kan et godkendt katteri ikke! du ved max 3 kuld på 24 måneder. Hvorimod en uregistreret avler.. ikke har pålagt de bekymringer om kattens ve og vel.. så her er der jo rig mulighed for lige at trække et kuld eller to mere. Ikke hermed sagt, at de gør det!!! Så det vil jo frem for alt, være det rigtige valg, at købe sin kat hos en rigtig! opdrætter!

• #43   21. apr 2009 Jamen Susanne der findes masser af blandingskatterier der ikke gør som dig - og der er INGEN kontrol med det. Det er præcis der skoen trykker - alle er så hellige - i deres egne øjne har de meget højere moral end registrerede opdrættere - men de fleste har ikke den fjerneste ide om hvad de har gang i - for det er nu ikke kun et spørgsmål om antal kuld pr. hunkat.

Kommentér på:
Hvorfor bruge en døv kat til avl ?????

Annonce