1.316 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Hvorfor har nye opdrætter så travlt . Hvorfor har nye opdrætter så travlt .

Ja det kan godt være at jeg ikke bliver så populær med dette spørgsmål.Men jeg jeg synes det kunne være spændende at høre et par synspunkter. Og det er ikke for at jokke nogen over tæerne.Det er ikke så tit jeg skriver herinde. Men ang. dette spørgsmål synes jeg at man herinde rammer en bred flade af opdrætter.
Her kommer Spørgsmålet.
HVORFOR HAR NYE OPDRÆTTER SÅ TRAVLT MED AT SÆLGE UD TIL OPDRÆT ?????

Ja jeg er jo selv ny , Og jeg synes det er et stort ansvar , at skulle sende en kat ud til opdræt.
Vi har kun en pige ud med vores stamnavn, og det var en sær aftale vi havde , at den hunkat vi havde i pleje, skulle have en hunkilling med hjem ud af det kuld hun har fået ned hos os.

Havde for ikke så langt tid siden en , dame i telefon, der gerne ville købe sin første avlspige hos.
Men jeg er klar til at sælge avlskatte ud, og slet ikke til nye opdrætter .
Da det er et stort ansvar.
HVAD GØR AT DU SYNES DU ER KLAR TIL DET????

Forrig gang og sidste gang jeg var på udstilling snakkede jeg med et par forskellige dommer.
Der sagde at vi især ved maine coonerne skulle til at passe på, da der blev solgt mere og mere standart mæssig lort ud til opdræt (undskyld sporget)

ER DU SÅ SIKKER PÅ AT DU KENDER DIN STANDART OG VIRKELIG HAR ØJET FOR AT KUNNE SE DET, TIl AT SÆLGE EN AVLSKAT UD ????

Som lille bemærkning ,så er det nu ikke kun nye opdrætter som , nogle gange kan sælge standart mæssig lort ud.

Og som sagt det er er ikke for at jokke nogle over fødderne. Men jeg kun godt tænke mig at høre hvilke overvejlelser i har og har haft

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor har nye opdrætter så travlt .
  • #1   2. aug 2009 Undskyld glemte IKKE i teksten her.
    Men jeg er klar til at sælge avlskatte ud, og slet ikke til nye opdrætter

• #2   2. aug 2009 Jeg er også rimelig ny i faget,og har fra mit aller første kuld solgt 1 avlshan og bruger selv den anden til avl.. Jeg gjorde køber klar over at at jeg ikke havde den fornødne know how og kunne ikke bidrage så meget,men køber havde en anden opdrætter i baghånden han kunne trække på.. Jeg ved at det faktisk er pisse svært at få lov til at købe hankat hvis man ikke har 100 års erfaring som opdrætter... Hvorfor bremse en der har ambitionerne??

• #4   2. aug 2009 Citat:
    Jeg kan godt forstå du undrer dig. Jeg undrer mig lige så meget over at nye ikke går til de garvede opdrættere efter en avlskat.

Det kan jeg nu også undre mig over. Købte min første af en garvet opdrætter.Nr 2 købte jeg ved nye opdrætter. Jeg indrømme at hun kunne ikke bedrage med noget som helst. Alt hvad hun kunne lære mig , kendte jeg til , det havde jeg kunne læse mig til, så det var lidt tyndt.

Jeg er en person hele tiden vil udvide min viden.
    Detsværre har vi ikke min første opdrætter mere , da hun døde af kræft. Men hun satte os i kontakt med gode garvede opdrætter , som kan lære mig noget.

• #5   2. aug 2009 Det er helt fint med ambitioner.
    Har selv ambitioner.
    Men man vil nok have svært ved at købe avls hanner , hos mig.
    Da du kan lave flere killinger med hankatte en med hunkatte.
    Jeg vil gerne værne om mine linie og fremtidelinie , og ikke mindst i respekt over for de opdrætter jeg har købt mine opdrætskattet af.

• #7   2. aug 2009 Jeg kunne akdrig finde påat sælge en avlskat, hvis jeg ikke viste den kan bidrage til noget godt.. Herved mener jeg osse til de katte køber har..

Hvis jeg skulle købe hos en ny opdrætter, ville det kun være hvis jeg kendte til de liner hun har.. at jeg ville købe..

Ja det er ret dumt at være ny og købe hos en en ny, men, ja der er osse et men, hvis køber har en god mento, som kender de liner sælger har, så ser jeg anderledes på det..

• #8   2. aug 2009 Citat :
    Mentorordningen under Felice Danica burde være en kærkommen støtte til nye opdrættere. (Men måske tager jeg fejl). Lige præsis fordi man har en erfaren opdrætter til at lære af. Så gør det ikke så meget hvis sælger er lige så uvidende som en selv.

Det har du nok ret i.Men Selve ordningen synes jeg er en god .
    Da der findes mange nye opstartede, som tit ender med at hænge i den fri luft uden hjælp fra en gravet opdrætter , som man bare nogle gange kan vende tingene med.

• #9   2. aug 2009 Nu vil lave et par søndags sysler. Men jeg håber da at, når jeg vender tilbage at der flere , som har haft lyst til at bidrage med deres synspunkter.

• #10   2. aug 2009 Jeg vil give dig fuldstændig ret.
    Har selv tit stødt på teksten Pris til kæl X antal kr. Til Avl X antal kr, og så er det hele kuldet man ville kunne vælge til avl imellem ?!

Jeg har aldrig haft et kuld, hvor alle killinger var egnede til at avle videre på.

Jeg vil hellere sælge kælekatte, hvor jeg ved, at mine små pus, kommer til en dejlig familie.
    Også derfor at jeg endnu har tilgode at sælge en avlskat. smiley

• #11   2. aug 2009 jeg er selv nye inden for regstret opdræt skal til mit første genetikkursus i august men kender mco racen igennem mange år før jeg valgte at opdrætte killinger. Det med at nye skal købe ved garvede opdrætter, jo ville være rart bare næsten ikke mange jeg talte med der gjorde, måske også derfor nogen skal se frem og vælge nye blodlinier og sørge for indavlen bliver mindre. ikke for at fornærme nogen. men vil gi dig ret at
    ikke alt er perfekt til avl, men ved udstilling er jo så der hvor man gerne skulle ku få sit opdræt bedømt og være kommet frem til den standard man ønsker at avle og sælge. eller er jeg forkert på den?

• #13   2. aug 2009 Nu er en avlskat for mig langt mere end at den kan gebærde sig på en udstilling.

Sundhed, temperamwnt og normal katteadfærd er langt vigtigere for mig - og anekendskab.

Hvor godt er en ny opdrætter i stand til at videregive anekendskab - og interesserer det dem overhovedet.

Jeg ahr opdrættet i mange år - jeg opdrætter for at forbedre mit opdræt, og for at hjælpe mine ligestillede samarbejdspartnere.

Er der noget der er interessant for mange, især dem der ikke har fattet hvad det drejer sig om, så er det at viderformidle viden man har fået om andre opdræts katte - og iøvrigt aner min ikke det mindste om hvad man selv avler på.

Nej tak, jeg kan godt holde mig i skindet med dele avlskatte ud tiol højre og ventre. Asvaret og arbejdet er kæmpe stort - så jeg holder mig hovedsalig til at slge kæl - og samarbede med ligestillede

• #14   2. aug 2009 Måske glemmer man som ældre opdrætter hvordan man selv startede eller var rangstigen anderledes den gang , ved jeg ikke.
    Jeg vil også sige sundhed og type er det der tæller, men ser stadig på hvilke der kommer og køber om jeg vil sælge til avl, hva jeg en til nu kun har valgt en fra til avl.
    Det værste ved at være ny i opdrætter verdenen er vel den forud stempling der er uden grund og viden der om.

• #15   2. aug 2009 At opdrætte og vide hvad man har med at gøre er en kamel der ikke kan sluges i en mundfuld.

Jeg var for 20 år siden meget klogere end jeg er dag -. idag er jeg langt mere forsigtig - der er nem'li ikke plads til at sluge flere kameler:-))

Idag er videnniveauet og tilgængeligheden af det kun et par muskeklik borte - så nemt har det altså ikke altid været.

Seriøst opdræt er ikke bare at sætte to katten sammen - og så fluks få solgt noget afkom til andre der også bare sætter to katte sammen.

Det skal gå så forbandet stærkt - forarbejde, det er en by i Rusland.

• #16   2. aug 2009 Citat:
    jeg er selv nye inden for regstret opdræt skal til mit første genetikkursus i august men kender mco racen igennem mange år før jeg valgte at opdrætte killinger. Det med at nye skal købe ved garvede opdrætter, jo ville være rart bare næsten ikke mange jeg talte med der gjorde, måske også derfor nogen skal se frem og vælge nye blodlinier og sørge for indavlen bliver mindre. ikke for at fornærme nogen. men vil gi dig ret at
    ikke alt er perfekt til avl, men ved udstilling er jo så der hvor man gerne skulle ku få sit opdræt bedømt og være kommet frem til den standard man ønsker at avle og sælge. eller er jeg forkert på den?

Jeg har også genitik 1-2 og jyrak opdrætter kursuser.
    Og det har været guld værd.
    Det med nye blod linie . Vi har selv en linie tilbage af vores Foundation.
    Eller vi valgt nogle god gamle linie.
    Efter vores første mentor som jeg anser for at have været den førende inde for Foundation døde.
    Da du kan ødelægge lige så meget i racen med Foundation som du kan med linie .
    Og du kan ikke kun læse dig til det hjemme fra, Vores gamle mentor har hver år til USA og andre land for at besøge opdrætter og deres kat. For at se de Foundation katte og deres afkom og for at lære med finger og syn. Det kan du ikke lære hjemme fra i sin stue.
    Og hun mente også at man ikke skulle være bange for indavls procent. Når du vil have type.
    Ved ikke synes nogle gang at nye opdrætter går for meget op i indavls procent. Vi har også førhend haft skrevet alt ned på vores hjemmeside med indavls procent , Foundation , synes Det er gåert mode i det . Synes mere vi skulle fokusere mere på at få testet vores dyr , Og der kan da godt være at højre indavls procent giver støøre change for vise sygdom , men ved de lidt ældre linie kender du sygedom i stamtavlen.Når du henter nye linie ind ved du ikke hvad du henter ind . Inden du har haft den linie inde i nogle generationer, Og kunne følge den.
    Derfor vi behold en af de Foundation linie for at arbejde med.

• #17   2. aug 2009 Fint at få nyt blod ind - så afprøv jers fundation ved at lave indavl på det. Det eneste måde at finde ud af hvad det indebærer af godt og skidt.

Der findes ikke et eneste levende væsen på denne jord der ikke bærer eller ahr et eller andet.

At parre ud med ukendt foundation kan være en større bombe end at lave linie/indalv på linier man kender.

Det jeg er ræd for - det er det jjeg ikke kender noget som helst om

• #18   2. aug 2009 nu har jeg ikke særlig stor forstand på avl inden for katteverdenen. Men ved fra hesteavl, at man selvfølgelig avler videre på heste som får gode karaktere til kåringer osv.

Hvordan kan i der er opdrættere vælge hvilke katte der skal avles videre på og hvilke der ikke skal? Er det også noget med karaktere eller bestemmer i det selv ud fra genetik og hvilke forældre katten er efter?

Min første indskydelse var at avlere jo skal starte et sted, men selvfølgelig bør man vælge nøje hvilke katte der avles på i opdræt, så kun de bedste gener bliver ført videre.

• #19   2. aug 2009 De bedste gener er jo ikke nødvendigvis efter de katte der ser bedst ud, læs: klarer sig godt på udtillinger. Det er ingen garanti for sundhed - kun for at katten er det dommerne pt godt kan lide.

Hvad så med de katte der ikke begår sig helt så godt på udstillinger men har en spændende og sund stamtavle - skalde gener bare smides væk på udtillingsræsets alter?

Og så kunne det da iøvigt være at min ideal kat pt ikke gør det store på udstillinger. Skal jeg lade mit ideal diktere af hvad det er mode nu?

Det allersværeste i opdræt er at være tro mod sine egne idealer.

Nogen gange er de katte der vinder jo ikke den type der er beskrevet i standarden - standarden ændrer sig nemi ikke lige så hurtigt som det look der går mode i.

• #22   2. aug 2009 Jeg menner heller ikke at en god show kat er det samme som en god avls kat. kigger også meget på stamtavle og sind, da vi ikke vil have et ilter sind ind i vores opdræt. og jeg kigger også meget på om der i linien har lagt hunkatte der er til god føder og gode mødre .Men jeg synes det er vigtig , som ny opdrætter at du kommer til udstillinger. ikke kun for at få din kat bedømt.Men også at lære din standart i at kend og ikke kun af teorie . Du se jo mange kat af ens race. måske er du også heldig at få lov til at få lov til at få dem hændene.Nej man kan nu ikke altid følge med i moden. men selv grund standarden skulle gerne holdes.

Foundation ja synes det er spændene. Og derfor har vi også beholdt en linie, som vi vil arbejde med .
    Men jeg har også den menning at du kan ødlægge meget med, Når man ikke ved hvad man arbejder med.
    Og detsværre har ja mange nye opdrætter desværre synes jeg det er gået lidt mode i Foundation.
    Og mange ved endeligt ikke hvad de arbejder med især ved MCO
    I sammen råd med vores gamle mentor besluttede vi at vi skulle arbejde videre med en af hendes Foundation linie. Og så hjalp hun os i kontakt med opdrætter som vi nu sammen arbejder med.
    Og også har linie fra.
    For hun kendte til de fare det inbære at arbejde med Foundation, og de rici´s der er . Og det synes jeg mange nye opdrætter der arbejder med Foundation og love priser det ,ikke tager højt for.
    Hold op nu er jeg nok ikke populær. I de kredse mere men det kan jeg nok leve med.

• #23   2. aug 2009 Mon en ganske almindelig person må komme med sin mening. Nå, jeg prøver.
    Jeg læser rigtig meget på de forskellige kattesider og der er da noget, der undret mig.
    Jeg kan ikke forstå, at det hele skal gå så hurtigt, når man bestemmer sig for at blive opdrætter.
    Hvorfor er det så vigtigt at lave killinger med det samme – uden at have taget diverse kurser i opdræt, genetik, sygdomme og sådan noget.

Hvis det er en interesse man har, bør man så ikke sørge for at få lært en hel del INDEN man laver killinger.
    Jeg har læst flere steder, at det folk går op i, er om farven er rigtig – som 1. prioritet. Man tænker ikke på (eller har undersøgt) om de to katte i grunden er egnede til at lave lige netop den parring.
    Jeg har også set nogen, der er så forhippede på at få en avlskat, at man end ikke undersøger om katten har det sind, man gerne vil have. Eller om der måske er sygdom i anerne. Ja, man har ikke engang besøgt opdrætteren, for at se hvordan kattene lever. Man skal bare have katten NU, for nu kan man da lave killinger.

Jeg forstår heller ikke de opdrættere, der sælger en avlskat uden at undersøge, hvordan køberen holder katte. Om køberen ved noget om opdræt – og alt hvad det indebærer.
    Nogen gange ser det ud til, at man bare vil sælge sin kat – uden at tænke over, at ens navn altså kommer til at stå i stamtavlen i lang tid fremover – også når/hvis det er ”dårlige” katte. Det må da gå ud over ens eget opdræt.

Det her er så mine observationer. Jeg ved godt, at der er rigtig mange opdrættere, som gør det godt. Jeg ved også godt at det er svært at være ny i opdrætterverdenen – men gør det noget, at det måske tager et par år, før man laver sit første kuld.
    De par år, kan man jo bruge til at lære en hel masse – både teoretisk og på katteudstillinger. Hvis man kommer på diverse katteudstillinger har man jo en stor chance for at møde nogle garvede opdrættere, som måske vil være med til at hjælpe en i gang – på den gode måde.

• #24   2. aug 2009 Jeg vil da give dig ret med farven.
    Og det er da det mindste vigtige.
    Det lærte jeg da jeg søgt efter min første avls pige hun skulle være solid blue. Skal vi sige at jeg ejer stadigvæk ikke en sollid blue. Det kommer måske en gang. hvis der en som , også har de andre ting som jeg går mere op i nu.
    Man bliver aldrig færdig med at lære og det er godt at det nogle gange tager sin tid

• #25   2. aug 2009 Nu er det jo trist at se at det netop er en kategori af katten der er hårdt ramt, hvor man virkelig har travlt med at få produceret killinger.

Indenfor min egen race står det ikke helt så slemt til. Der kommer nye opdrættere til, de fleste har sat sig grundigt ind i en masse inden det første kuld bliver født.

De seks år jeg sugede til mig før jeg fik den første racekat er nok den bedste investering jeg har gjort. Jøsses jeg har da også kvajet mig men jeg er sikker på jeg havde kvajet mig mere hvis jeg bare var hoppet ud i det.

et stamnavn er i sig selv ingen form for garanti - især ikke når nye opdrættere har så fise travlt med at sætte andre nye opdættere igang. Det er en ond cirkel der hverken gavner racen eller dens omdømme

• #26   2. aug 2009 Den er hård ramt,
    Og jeg vil give dig ret med den onde cirkel.
    ja vi har godt nok ikke 6 år på bagen inden vi startede.
    Men jeg takker Gud ( ups der blev jeg lidt kristen) for at vi kom i kontakt med god opdrætter der har nogle år på bagen. Som også virkeligt har noget de kan lære os , Men giver os Muligheden for at selv bestemme og tage ansvar. Også når vi måske nogle gange ryge på røven. Men så er de der. med råd og og støtte.
    Og så suger vi alt denviden som vi bare kan få , også med kursuser . Og håber da at vores nye klub også på et tidspunkt får studie kreds eller nogle kursuser.

• #27   2. aug 2009 Lis - Sandheden er altid ilde hørt *
    "et stamnavn er i sig selv ingen form for garanti - især ikke når nye opdrættere har så fise travlt med at sætte andre nye opdættere igang. Det er en ond cirkel der hverken gavner racen eller dens omdømme"

Hvor har du bare ret i det her.

• #28   2. aug 2009 LOL Briita så kan jeg ikke sælge dig en kastrat avls pige til næste år.Hun laver skønne katrat killinger . Så kan du start dit ejet kastrat opdræt Kunne ikke lige styre mig . Ved du godt kan klare lidt mild drillerier. Ha HA

• #29   2. aug 2009 når man vælger at blive opdrætter er det så for at avle killinger?
    hvorfor avler i selv, hvis det er så svært at finde ordenlige ikke nye opdrætter?
    kunne godt tænkke mig at vide hvis folk har så travlt med at få killinger hvorfor i så selv avler?
    det skal ikke ses negativt men ku godst tænke mig at hører hvorfor netop I valgte at opdrætte.

• #30   2. aug 2009 Jeg har ikke noget behov for at få killinger - men jeg kan jo ikke realisere mine drømme uden.

Jeg opdrætter ikke for at produducere - jeg opdrætter med det håb at jeg en dag er tættere på min ideal kat end jeg er idag - det har rykket den rigtige vej - men nogen gange går det man tror på altså også den anden vej.

Jeg laver kun en parring fordi det er mit håb at den kombination bringer mig videre - og jeg laver aldrig en parring med salg for øje - jeg laver den for mit opdræts skyld

• #31   2. aug 2009 Heidi H

Altså hvis jeg skal være opdrætter en dag, så blir det kastrat-opdrætter smiley
    Så må vi jo se, om du kan sælge en kastrat-avlspige til mig til den tid:)

• #32   2. aug 2009 lis d
    den indstilling kan jeg godt li´, jeg går heller ik ind med salg for øjet men at frembringe den type og sundhed i linierne som jeg mener er godt for den race, hvis man avler for pengene ja så bliver man godt nok skuffet for det er ski en lille timeløn man der får. jeg har bestemt respekt for dem der har været i faget i mange år og ved en masse, som du har, håber også og suger til mig alle steder fra, at jeg når et godt stykke. har jo selv haft racen i mange år og læst om de gængse regler for racen inden jeg gik i gang men man kan aldrig lærer nok og det går ikke altid som præsten prædiker.

Lis D
    er din drømme kat et mål for øje som en bastemt farve eller type, størrelse eller sind?

• #33   2. aug 2009 Så vill jeg iøvrigt gerne hvis der var nogen der kunne lære mig hvordan man med meget små killinger kan se hvad man selv skal beholde til videre avl - og hvem der ellers er stjerneskud?

Jeg er virkelig imponeret over ganske små killinger allerede er solgt - nogen er det skisme inden de bliver født.

Hvordan gør man det?

• #34   2. aug 2009 Pelsfarven betyder ikke noget, bortset fra jeg ikke vil have fortynding - jeg vil have en dyb intens farve.

Pigen på mit profilbillede med et par småændringer - så er jeg tilfreds:-) Jeg vil have en medium elegant kat med et selvsikkert look - personligheden skal selvfølgelig være i orden, det er nok det mindste problem

• #35   2. aug 2009 lis D

øøø det har jeg også tit undret mig over hvordan man kan skrive op til avls killinger, men det nok bare mig jeg lover intet andet de er sunde og raske kælekatte til jeg får mere indblik i forparringerne.

ok ja nu jeg så ik inde i den race men det vel med alle andre racer at man har ønsker om bedre kropsbygning, placering af ører og god boks osv. ud over at det den skal være af sunde og gode avlslinier.

jeg har selv studeret tavlerne tilbage med levedygtige killinger der er født fra de katte på tavlen sygdomme og hvem der døde hvis nogen var.
    selv om man måske har et perfekt par efter standards reglerne er det jo ikke ensbetydende med at killingerne så bliver helt perfekt, så heldig en opskrift er der ikke, ikke alle passer genetisk eller blodtypemæssigt sammen heller, men det er noget man efterhånden støder på i alle racer.

• #36   2. aug 2009 Ja det kan jeg snart ikke skrive bedre en lis . Vi for også kilinger for at forbedre vores opdræt . Som alle opdrætter jo ved så bliver man ikke rig. af at være opdrætter og få killinger. Jeg har drømme om mit opdræt og hvad jeg gerne vil opnår. Som lis også skriver .Jeg ved også godt at det går rigttig mange år ja årtier inden jeg nok op når det . Så nej for mig handler det at opdrætte ikke kun om at få killinger. men om at få en killing ud af det som for mig er god parring.At jeg måske må et tidspunk sælger en killing ud til avle fra sådan en parring. Det er en mulighed . Men det bliver når jeg er klar til det og nok med min mentor i ryggen.Da hun kender flere i opdrætter verden en jeg gør..
    Og for det andet så siger jeg ikke at det ikke findes ordenlige nye opdrætter. Men som ny opdrætter har du ikke den viden , som en opdrætter der har været opdrætter i mange år.
    Og jeg må da sige at jeg som nye opdrætter ikke kan give så meget af viden til en nye opdrætter , som en garvet opdrætter kan.
    Og hvor mange nye opdrætter har det. Og jeg må da sige jeg har lært meget de sidste par år.
    Så de som har spurgt om en avls kat her har fået et venligt nej , og at det måske var en god ide op bygge et netværk op til nogle af de gamle opdrætte inden for min race.

• #37   3. aug 2009 Godt indlæg! smiley

Kommentér på:
Hvorfor har nye opdrætter så travlt .

Annonce