{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

Hvor mange til opdræt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har siddet og tænkt lidt og har måske også undret mig over, at der er nogen herinde der har 26 katte som opdrætter. Nu er det bare et eks. på en jeg har set herinde.

Hvad synes i er "rimeligt" - er det lige meget hvor mange katte man har, som er fertile? Jeg vil da selv mene, at det må give en masse stress i hjemmet og måske endda synd for kattene.

Nu har jeg svært ved at udtale mig for meget om det, da jeg ikke er opdrætter og selv kun har 2 katte, men kan forestille mig at der må være rigtig MEGET at se til når man har mere end 10, 15 og 20 katte.....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange til opdræt?
  • #1   28. apr 2010 dèt lyder da godt nok lidt vildt

• #2   28. apr 2010 Jeanette,her er mange katte, 16 stk,men der er så kun 8 der er fertile..

smiler, jeg har svært ved at lade mine katte flytte, når de bliver lukket..
    Det bliver først overvejet,når de ikke har det godt i flokken

• #3   28. apr 2010 Hanne - kan sagtens forstå det med at man har svært ved at skille sig af med dem når de er blevet neutraliseret - en af grundene til at jeg nok ikke bliver opdrætter smiley

Men så må i have meget plads til så mange katte - normalt fylder katte jo ikke det vilde i hverdagen, men når vi når et tal som 10, 15 stykker så må man begynde at lægge meget mærke til dem hehe

• #4   28. apr 2010 Hehe, vi har 11 nu, min ene kat fik 4 killinger, og vi kunne ikke skille os af med en eneste af dem smiley Lige nu er der kun 2 fertile, de skal også ordnes, men de er i deres første løbetid lige nu, og så har jeg hørt at det ikke er så smart at få det gjort, først når de er igennem det igen

• #5   28. apr 2010 (hov, jeg er ikke opdrætter, bare enormt glad for katte)

• #6   28. apr 2010 Jeanette.. he he..jo... her er det mig der bor sammen med mine katte..

her er er nu også masser af plads

• #7   28. apr 2010 Det er meget forskelligt, man kan ikke rigtigt sætte et tal på hvor mange katte nogen kan have, det afhænger i høj grad af hvilke boligforhold man har, ens job (er man meget eller lidt hjemme), en økonomi, og ikke mindst ens generelle overskud.

Men nej, katte er ikke bygget til at være flok dyr, og derfor må man være meget ansvarlig omkring hvoran ens katte går, og ikke mindst angående stress, da det er kilden til en masse problemer.
    Jeg har 3 katte, to kastrater og en enkelt fertil pige (som venter kuld om 1 dag eller 2), og det er helt passende, de trives og kan gå ind i hver sit rum, hvis de ikke gider at være sammen, men de ligger nu altid i samme rum og hygger.
    Personligt ville mit max, i denne lejlighed og på nuværende tidspunkt, være omkring 5 katte, så er der stadig tid, kærlighed og opmærksom til alle.

• #8   28. apr 2010 Ulla.. det lyder ikke godt, sådan noget er noget svineri..

Men, er det ikke lidt svært at udtale sig om hvad andre kan overkommer,og når.. du ved da ikke om f.eks jeg har tid til alle mine katte,plus hvordan mine katte har det, før du har oplevet dem.

• #9   28. apr 2010 Jeg forstår godt du er rystet over det.. bare det at læse om det ryster mig

• #10   28. apr 2010 Kender os en opdrætter der har over 19 katte + killingere. Må indrømme at jeg os synes at det er utrolig mange katte..
    Og tænker tit på hvordan man har tid til alle.. Og alle 19 katte er fertile avlskatte..

• #11   28. apr 2010 Ja jeg har 12, + 3 hunde, og er alene mor til en 3 årig, og jeg syntes jeg til tider er godt slidt. Og havde det ikke været fordi min mor bor i huset ved siden af, så havde det været ekstra hårdt.

Mine er så godt nok tudse gamle og 5-6 stk er ved at nå dertil hvor de nok ikke er her meget længere, men det har jeg nu også sagt om gamle Mille ( 22 år ) de sidste 6 år *gg* Men jeg har da tænkt over om jeg ville lade det komme til så mange endnu engang. Og nej det ville jeg ikke, og derfor laver jeg heller ikke kuld pt. og mit sidste kuld var så for 2 år siden. Jeg har 6 fertile, så jeg ville sagtens kunne starte "forfra" men dyrenes velfærd og mit eget overskud til dem kommer i første række.

• #12   28. apr 2010 Jeg tænker også at 30, 25, 30 ikke bare er mange til avl, men helt generelt - jeg kan som tidligere skrevet ikke udtale mig så meget om det - kun forestille mig det - og jeg må nok indrømme at jeg mener det samme som Ulla. Det må virkelig være stressende for kattene at være så mange - normalt siger man at man kan have det antal katte, som man har rum.

Vi bor på 200 kvm og jo vi ville kunne have plads til rigtig mange katte, men man skal jo også have overskud til det, økonomi og hver og en skal have kærlighed og omsorg og evt pelspleje hver dag. Forstår ikke hvordan man kan nå det med kun 24 timer i døgnet. Man må automatisk skubbe nogen til side i løbet af dagen.

Vil også mene, at man skal have ret så mange penge for at give 26 katte kvalitetsfoder, ordentligt grus, godbidder ect. Så kommer der alt legetøjet, klatretræer osv. Det er jo nogle tusinde om mdr man skal af med.

• #14   28. apr 2010 Ulla - jeg kom til at tænke på et opdræt også af bengalere eller var det en anden "aktiv" race. Nå men anyways så er det en opdrætter i midtjylland som har alle sine katte til at gå i den ene længe og ikke i stuehuset. Der har hun så omkring 30 katte samlede + evt killinger. Hun var blevet meldt, men der blev ikke gjort noget for alle katte var sunde og raske, fik godt foder og så ud til at trivedes.

Det kan jeg så heller ikke forstå. Men det må jo gå ind under "loven" at holde katte på den måde. Så det er nok mere etik og moral end om hvad folk "må". Ubehageligt at tænke på synes jeg....

• #15   28. apr 2010 Det er da svært og sidde og dømme på.
    Men mit forslag er da at du kontakter den pågældende og spørger om ikke du må se hvordan så mange katte harmonerer sammen.
    Jeg kender også opdrættere der har 25+ katte, der er intet og sætte på deres forhold, måske man skal se det selv før man kan udtale sig.
    Om hvorvidt den enkelte har råd, det skal vi vel ikke gøre os toil dommere over, om de har arvet eller vundet i lotto og beslutter sig for og bruge det på kattemad og grus, det må da være en privat sag.

• #17   28. apr 2010 Karina jeg kan se vi er bragende enige ;o)

• #18   28. apr 2010 Heidi* har også skrevet at jeg ikke kan udtale mig særlig meget om det og at jeg kun kan forestille mig det. Det er ikke at dømme, men at vurdere. Desuden gør jeg mig heller ikke til dommer over hvad folk bruger af penge på det, men skriver at det må være meget dyrt. Der er stor forskel. Har aldrig påstået noget. Kun hvad jeg tænker.

• #20   28. apr 2010 Jeg fatter ikke man orker så mange - tænk en omgang ringorm - eller hvad med Giardia eller andet delicat.

Hold da fast et arbejde - og udskrivning.

Min personlige max er 10 - den er pt iverskredet - en det kommer tæt på min grænse i midten af maj

• #21   28. apr 2010 Jeg synes det er rigtig mange, personligt ville jeg ikke have det. skete der noget med dem skal man jo nærmest sælge hus og hjem for at betale dyrlægen.

• #23   28. apr 2010 Tja, jeg er så en af dem der har mange katte: 10 fritgående og to i stalden (en fertil hankat med selskab). Ud over det har jeg tre hunde, otte miniatureheste og ca. 50 chinchillaer. Og selvfølgelig et fuldtidsarbejde, ellers ville vi da alle sammen dø af sult;-)

Om jeg har tid og råd til alle de dyr, er helt ogholdent min egen sag. Når terminen og øvrige faste udgifter er betalt, går resten næsten ubeskåret til vedligehold af alle de dyr. Nyt tøj er en by i Rusland, og udlandsrejser er totalt udelukket, både pga. økonomi og besværet ved at finde folk der kan passe sådan en flok.

Jeg arbejder heldigvis på en virksomhed hvor vi sælger hunde- og kattefoder samt dyreudstyr, så på det punkt bliver jeg kun halvt ruineret. Men de penge der ikke går til foder og dyrlægeregninger, bliver brugt på at fare land og rige rundt til diverse udstiller og shows med de firbenede.

For mig er det et spørgsmål om at priortere: hvis jeg VIL dyrene så koster det, både tid og penge.

Til gengæld kan jeg ind imellem være bekymret over om kattene kan blive ved med at enes. Flokken fungerer godt i øjeblikket, men det er helt klart fordi de kan komme og gå som det passer dem. Hvis de kun var indekatte havde jeg ikke halvt så mange.

Så jeg synes i skal lade være med at dømme "mange-dyrs-ejere" som dårlige/uansvarlige dyreejere. Selv om man har mange dyr kan de sagtens have det godt, og selv om man kun har et dyr, kan man også helt uden besvær mishandle det!!!

• #24   28. apr 2010 Dorthe - Hvis du læste det hele kunne du se at ingen dømmer smiley
    De fortæller om hvad de har hørt og oplevet, og hvordan de kunne forestille sig det ville være.
    Så tror ikke der er nogen grund til at føle sig trådt på smiley

• #25   29. apr 2010 Bettina F - du har helt ret. Jeg har i hvert fald skrevet op til flere gange nu, at det ikke er for at dømme, men man må vel godt fundere over eller undre sig over ting, uden at folk tager det til sig personligt.

Har heller aldrig påstået at der er nogen der mishandler deres dyr / katte eller er uansvarlige dyre -ejere. Ved ikke lige hvor det kom fra?

• #26   29. apr 2010 Ja det er mange, når man lige hører det og kun har 2-3 katte. Rengøringsvanvid, er en fordel hvis man har en del katte, hunde m.m.
    Personligt har jeg nok også mange forskellige dyr, men alle er lige vigtige, lige elsket. Og der er bestemt ikke nogen der mangler noget. Om det er en gås eller kat, alle bliver behandlet af en dyrlæge hvis det er nødvendigt. Dyrt - ja det er alle hobby's. Jeg indbetaler et fast beløb pr md til min dyrlæge, så der altid er penge på kontoen.Der kan jo ske uheld, ude som inde.
    Nogle mennesker bruger deres penge på deres dyr, andre på rejser m.m. Det kan hver især, da heldigvis selv bestemme.

• #27   29. apr 2010 Lis W - Ja alle hobbyer er dyre, det har du helt ret i smiley Og det er ekstra dyrt hvis man har mere end en (hobby) hehe

• #28   29. apr 2010 Jeg ville ikk selv kunne overskue så mange dyr det er da helt sikkert..
    At andre kan ja det jo så deres sag =) men godt klaret er det da jeg kunne aldrig drømme om det katte vil jeg god sige er en af de lettere ting og kunne have flere af =)

Pt har jeg kun 1 hund og vil som max have 2.
    Og havd katte angår har jeg pt 1 og venter på min killing kommer hjem vil sige nå vi nå et max på 5-6 voksne katte der ville jeg sige stop ville jeg slet slet ikk orke selvom det er udekatte jeg har

Kommentér på:
Hvor mange til opdræt?

Annonce