795 visninger
|
Oprettet:
Hvor mange til opdræt? {{forumTopicSubject}}
Jeg har siddet og tænkt lidt og har måske også undret mig over, at der er nogen herinde der har 26 katte som opdrætter. Nu er det bare et eks. på en jeg har set herinde.
Hvad synes i er "rimeligt" - er det lige meget hvor mange katte man har, som er fertile? Jeg vil da selv mene, at det må give en masse stress i hjemmet og måske endda synd for kattene.
Nu har jeg svært ved at udtale mig for meget om det, da jeg ikke er opdrætter og selv kun har 2 katte, men kan forestille mig at der må være rigtig MEGET at se til når man har mere end 10, 15 og 20 katte.....
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 1.389
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
smiler, jeg har svært ved at lade mine katte flytte, når de bliver lukket..
Det bliver først overvejet,når de ikke har det godt i flokken
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Men så må i have meget plads til så mange katte - normalt fylder katte jo ikke det vilde i hverdagen, men når vi når et tal som 10, 15 stykker så må man begynde at lægge meget mærke til dem hehe
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 216
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 216
dec 2006
her er er nu også masser af plads
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
Men nej, katte er ikke bygget til at være flok dyr, og derfor må man være meget ansvarlig omkring hvoran ens katte går, og ikke mindst angående stress, da det er kilden til en masse problemer.
Jeg har 3 katte, to kastrater og en enkelt fertil pige (som venter kuld om 1 dag eller 2), og det er helt passende, de trives og kan gå ind i hver sit rum, hvis de ikke gider at være sammen, men de ligger nu altid i samme rum og hygger.
Personligt ville mit max, i denne lejlighed og på nuværende tidspunkt, være omkring 5 katte, så er der stadig tid, kærlighed og opmærksom til alle.
dec 2006
Men, er det ikke lidt svært at udtale sig om hvad andre kan overkommer,og når.. du ved da ikke om f.eks jeg har tid til alle mine katte,plus hvordan mine katte har det, før du har oplevet dem.
dec 2006
sep 2007
Følger: 123 Følgere: 123 Katte: 13 Emner: 222 Svar: 1.153
Og tænker tit på hvordan man har tid til alle.. Og alle 19 katte er fertile avlskatte..
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Mine er så godt nok tudse gamle og 5-6 stk er ved at nå dertil hvor de nok ikke er her meget længere, men det har jeg nu også sagt om gamle Mille ( 22 år ) de sidste 6 år *gg* Men jeg har da tænkt over om jeg ville lade det komme til så mange endnu engang. Og nej det ville jeg ikke, og derfor laver jeg heller ikke kuld pt. og mit sidste kuld var så for 2 år siden. Jeg har 6 fertile, så jeg ville sagtens kunne starte "forfra" men dyrenes velfærd og mit eget overskud til dem kommer i første række.
nov 2008
Vi bor på 200 kvm og jo vi ville kunne have plads til rigtig mange katte, men man skal jo også have overskud til det, økonomi og hver og en skal have kærlighed og omsorg og evt pelspleje hver dag. Forstår ikke hvordan man kan nå det med kun 24 timer i døgnet. Man må automatisk skubbe nogen til side i løbet af dagen.
Vil også mene, at man skal have ret så mange penge for at give 26 katte kvalitetsfoder, ordentligt grus, godbidder ect. Så kommer der alt legetøjet, klatretræer osv. Det er jo nogle tusinde om mdr man skal af med.
nov 2008
Det kan jeg så heller ikke forstå. Men det må jo gå ind under "loven" at holde katte på den måde. Så det er nok mere etik og moral end om hvad folk "må". Ubehageligt at tænke på synes jeg....
nov 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Katte: 4 Emner: 13 Svar: 362
Men mit forslag er da at du kontakter den pågældende og spørger om ikke du må se hvordan så mange katte harmonerer sammen.
Jeg kender også opdrættere der har 25+ katte, der er intet og sætte på deres forhold, måske man skal se det selv før man kan udtale sig.
Om hvorvidt den enkelte har råd, det skal vi vel ikke gøre os toil dommere over, om de har arvet eller vundet i lotto og beslutter sig for og bruge det på kattemad og grus, det må da være en privat sag.
nov 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Katte: 4 Emner: 13 Svar: 362
nov 2008
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Hold da fast et arbejde - og udskrivning.
Min personlige max er 10 - den er pt iverskredet - en det kommer tæt på min grænse i midten af maj
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 10 Emner: 5 Svar: 43
Om jeg har tid og råd til alle de dyr, er helt ogholdent min egen sag. Når terminen og øvrige faste udgifter er betalt, går resten næsten ubeskåret til vedligehold af alle de dyr. Nyt tøj er en by i Rusland, og udlandsrejser er totalt udelukket, både pga. økonomi og besværet ved at finde folk der kan passe sådan en flok.
Jeg arbejder heldigvis på en virksomhed hvor vi sælger hunde- og kattefoder samt dyreudstyr, så på det punkt bliver jeg kun halvt ruineret. Men de penge der ikke går til foder og dyrlægeregninger, bliver brugt på at fare land og rige rundt til diverse udstiller og shows med de firbenede.
For mig er det et spørgsmål om at priortere: hvis jeg VIL dyrene så koster det, både tid og penge.
Til gengæld kan jeg ind imellem være bekymret over om kattene kan blive ved med at enes. Flokken fungerer godt i øjeblikket, men det er helt klart fordi de kan komme og gå som det passer dem. Hvis de kun var indekatte havde jeg ikke halvt så mange.
Så jeg synes i skal lade være med at dømme "mange-dyrs-ejere" som dårlige/uansvarlige dyreejere. Selv om man har mange dyr kan de sagtens have det godt, og selv om man kun har et dyr, kan man også helt uden besvær mishandle det!!!
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 79
De fortæller om hvad de har hørt og oplevet, og hvordan de kunne forestille sig det ville være.
Så tror ikke der er nogen grund til at føle sig trådt på
nov 2008
Har heller aldrig påstået at der er nogen der mishandler deres dyr / katte eller er uansvarlige dyre -ejere. Ved ikke lige hvor det kom fra?
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 8 Emner: 39 Svar: 175
Personligt har jeg nok også mange forskellige dyr, men alle er lige vigtige, lige elsket. Og der er bestemt ikke nogen der mangler noget. Om det er en gås eller kat, alle bliver behandlet af en dyrlæge hvis det er nødvendigt. Dyrt - ja det er alle hobby's. Jeg indbetaler et fast beløb pr md til min dyrlæge, så der altid er penge på kontoen.Der kan jo ske uheld, ude som inde.
Nogle mennesker bruger deres penge på deres dyr, andre på rejser m.m. Det kan hver især, da heldigvis selv bestemme.
nov 2008
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 145
At andre kan ja det jo så deres sag =) men godt klaret er det da jeg kunne aldrig drømme om det katte vil jeg god sige er en af de lettere ting og kunne have flere af =)
Pt har jeg kun 1 hund og vil som max have 2.
Og havd katte angår har jeg pt 1 og venter på min killing kommer hjem vil sige nå vi nå et max på 5-6 voksne katte der ville jeg sige stop ville jeg slet slet ikk orke selvom det er udekatte jeg har
Hvor mange til opdræt?