1.445 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Planlagt killinger på udekat, hvordan? Planlagt killinger på udekat, hvordan?

Jeg har en skøn norsk skovkat, som jeg godt kunne tænke mig et kuld skønne norske skovtrolde på, inden jeg sterelisere hende.

Hun har fri adgang til udelivet og kan komme og gå som det passer hende.

Hun får pt. p-piller, men hvad gør jeg hvis jeg gerne vil have hende parret?
Tager jeg pillerne fra hende, så er der jo ingen der aner hvornår hun kommer i løb næste gang... Lader jeg hende gå ude, risikere jeg en "ups" parring som jeg ikke er interesseret i, holder jeg hende inde, kan hun gå inde i et halvt år, inden der sker noget, og det er jeg heller ikke interesseret i.

Hvordan planlægger jeg dette bedst muligt?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Planlagt killinger på udekat, hvordan?
  • #3   5. sep 2010 Jeg ville IKKE lægge hankat til en hunkat der går frit ...

• #4   5. sep 2010 Vil da bare lige sige Lis, at du skam også kan få din hunkat smittet med alt muligt, feks. katteinfluenza, ved parring med en ikke fritgående tavlehan smiley Jeg tror ikke risikoen er ret meget større, hvis hunkatten virker rask og er vaccineret :))

• #5   5. sep 2010 Jeg er helt klar over katteinfluenza risikoen i alle katte. - anser ikke det for noget problem med voksne korrekt vaccinerede katte med et godt immunforvar.

Men udekatte er nu engang meget mere udsatte for Leukæmi og kateaids, lopper og hvad det kan medføre.

Selv en negativ test er ikke endegyldig, det tager tid før det vises i prøven - eller det er lagret i knoglemarven - så skal testen være PCR.

Hvad hjælper en negativ test så her og nu - der skal flere til. Og katten må i den periode IKKE været fritgående

• #6   5. sep 2010 Tak for jeres svar :o)

Lis: Tak for dit meget relevante og brugbare svar... Specielt taget i betragtning at vi jo gør det inde for samme race... Eller ;o)

Jeg går op i både sundhed og velfærd, og for mig er velfærd en kat der uden større risiko (store veje, togskinner, osv.) kan rende frit og være kat... Så min kat er naturligvis også vaccineret mod det hele INCL. Leukæmi og katteaids, er chippet, er opdateret på ormekur og loppebehandling.

Jeg prøver at tage pillerne fra hende her til foråret, og så holder jeg hende inde... Sker der ikke umiddlbart noget inde for de første 2-3 uger, så bliver hun stereliseret... Hendes "velfærd" skal ikke forringes pga. min trang til killinger.

• #7   5. sep 2010 Ja helt klart Lis. En udekat er da mere udsat, men man er ikke sikker, bare fordi det er en kat, der ikke løber frit.. smiley Der vil altid være en risiko ved, at få parret sin hunkat ude i byen smiley Også for hunkatten smiley

• #8   5. sep 2010 Maiken T

Aner ikke hvad du mener må jeg sige - og heller ikke hvad race har med virus og smitsomme sygdomme at gøre ...

Aids kan man nu ikke vaccinere mod ...

Og så skal man nu ikke tro man gør sit bedste for sin kat ved at vaccinere den for det hele hvert år - tværtimod ...

For lidt og meget - begge dele er lige uansvarligt ...

• #9   5. sep 2010 Yvonne,

Nu kan vi heldigvis gøre hver især som vi finder det rigtigt.

For mig er det en nødig risiko at løbe at parre med katte der går frit. Det en udekat kan bidrage med er dødeligt - det ser vi yderst sjældent i lukkede katterier.

Så vidt muligt parrer jeg ikke ude og jeg tager ikke hunner ind til parring.

• #10   5. sep 2010 Lis: Det er jeg ikke et skundt i tvivl om at du ikke gør, ellers havde du nok ikke skrevet det første svar ;o)

Lad mig skærer det ud i pap for dig... Hvis du lavet en annonce herinde hvor du søgte en Abyssinier kat, jeg så skrev på din annonceside at jeg ALDRIG ville sælge killinger til en som dig, fordi du holder dine katte indenspærret et helt liv... Og dettte på trods af at jeg faktisk slet ikke avlede abyssinier, men norske skovkatte.
    Hvor ligeglad ville du ikke være med sådan en kommentar? Og hvor ligeglad er jeg ikke med om din politik er ikke at lade dine abyssinier katte parre en abyssinier hunkat der har levet det frie liv?

Fanger du den nu??

• #11   6. sep 2010 Miaiken du blander æblerne og pærerne. Og nej jeg fanger den ikke.

Jeg har på ingen måde været uartig. Riskoen, den er den samme uanset hvad race det er, så hvad dit sure "bøvs" skal til for - det aner jeg virkelig ikke.

• #12   6. sep 2010 Inden jeg startede som opdrætter, gik min norske skovkat også frit på p.piller. Hun var naturligvis vaccineret og fik behandling mod orm og loppe og har stamtavle. På et tidspunkt fik vi også den drøm, at vi gerne ville have killinger og kom i kontakt med en opdrætter i området hvor vi bor. Og her fik vi dette råd: Byg en lille løbegård, hold katten der eller i huset i 3 måneder og få så lavet en Fiv/Felv test hos dyrlægen. Er katten fri, så ta den af p.pillerne. Vi fulgte dette råd og fandt også en hankat uden problemer. Og jeg syntes også det er smart at tage p.pillerne til foråret, da kattene ofte løber der.

• #13   6. sep 2010 Lis: Griner... Det godt, held og lykke med det, og god bedring!

Sys V: Tak for rådet, det vil jeg kræftigt overveje, selvfølgelig skal hun være 100% sund og rask inden parring og testet for det hele, men hvis det kræver en "livsstilsændring", så tror jeg hellere jeg sterelisere hende.

• #14   6. sep 2010 Maiken, jeg fatter stadig ikke hvad du mener - hvad ønsker du mig held og lykke med? - og god bedring?

Kommentér på:
Planlagt killinger på udekat, hvordan?

Annonce