Planlagt killinger på udekat, hvordan? Planlagt killinger på udekat, hvordan?
Jeg har en skøn norsk skovkat, som jeg godt kunne tænke mig et kuld skønne norske skovtrolde på, inden jeg sterelisere hende.
Hun har fri adgang til udelivet og kan komme og gå som det passer hende.
Hun får pt. p-piller, men hvad gør jeg hvis jeg gerne vil have hende parret?
Tager jeg pillerne fra hende, så er der jo ingen der aner hvornår hun kommer i løb næste gang... Lader jeg hende gå ude, risikere jeg en "ups" parring som jeg ikke er interesseret i, holder jeg hende inde, kan hun gå inde i et halvt år, inden der sker noget, og det er jeg heller ikke interesseret i.
Hvordan planlægger jeg dette bedst muligt?
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.704
nov 2008
Men udekatte er nu engang meget mere udsatte for Leukæmi og kateaids, lopper og hvad det kan medføre.
Selv en negativ test er ikke endegyldig, det tager tid før det vises i prøven - eller det er lagret i knoglemarven - så skal testen være PCR.
Hvad hjælper en negativ test så her og nu - der skal flere til. Og katten må i den periode IKKE været fritgående
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 24
Lis: Tak for dit meget relevante og brugbare svar... Specielt taget i betragtning at vi jo gør det inde for samme race... Eller ;o)
Jeg går op i både sundhed og velfærd, og for mig er velfærd en kat der uden større risiko (store veje, togskinner, osv.) kan rende frit og være kat... Så min kat er naturligvis også vaccineret mod det hele INCL. Leukæmi og katteaids, er chippet, er opdateret på ormekur og loppebehandling.
Jeg prøver at tage pillerne fra hende her til foråret, og så holder jeg hende inde... Sker der ikke umiddlbart noget inde for de første 2-3 uger, så bliver hun stereliseret... Hendes "velfærd" skal ikke forringes pga. min trang til killinger.
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.704
nov 2008
Aner ikke hvad du mener må jeg sige - og heller ikke hvad race har med virus og smitsomme sygdomme at gøre ...
Aids kan man nu ikke vaccinere mod ...
Og så skal man nu ikke tro man gør sit bedste for sin kat ved at vaccinere den for det hele hvert år - tværtimod ...
For lidt og meget - begge dele er lige uansvarligt ...
nov 2008
Nu kan vi heldigvis gøre hver især som vi finder det rigtigt.
For mig er det en nødig risiko at løbe at parre med katte der går frit. Det en udekat kan bidrage med er dødeligt - det ser vi yderst sjældent i lukkede katterier.
Så vidt muligt parrer jeg ikke ude og jeg tager ikke hunner ind til parring.
dec 2008
Lad mig skærer det ud i pap for dig... Hvis du lavet en annonce herinde hvor du søgte en Abyssinier kat, jeg så skrev på din annonceside at jeg ALDRIG ville sælge killinger til en som dig, fordi du holder dine katte indenspærret et helt liv... Og dettte på trods af at jeg faktisk slet ikke avlede abyssinier, men norske skovkatte.
Hvor ligeglad ville du ikke være med sådan en kommentar? Og hvor ligeglad er jeg ikke med om din politik er ikke at lade dine abyssinier katte parre en abyssinier hunkat der har levet det frie liv?
Fanger du den nu??
nov 2008
Jeg har på ingen måde været uartig. Riskoen, den er den samme uanset hvad race det er, så hvad dit sure "bøvs" skal til for - det aner jeg virkelig ikke.
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Emner: 6 Svar: 109
dec 2008
Sys V: Tak for rådet, det vil jeg kræftigt overveje, selvfølgelig skal hun være 100% sund og rask inden parring og testet for det hele, men hvis det kræver en "livsstilsændring", så tror jeg hellere jeg sterelisere hende.
nov 2008
Planlagt killinger på udekat, hvordan?