{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.628 visninger | Oprettet:

For tidligt fødte killinger råd søges {{forumTopicSubject}}

Min hunkat har her til formiddag fået 5 stk killinger. Men de er født for tidligt... hvor meget ved jeg ikke, men det er tydeligt at se på dem.

De vejer fra 50-61 gram, er lyserøde men med et meget tyndt lag pels, hvod man tydeligt kan se hvilken farve de ville få. + de har hårde negle

Missemor har mere eller mindre opgivet dem, hun er ellers normalt en rigtig god mor.

Jeg tænkte at de nok ville gå til hurtigt, men nu efter 4 timer lever de alle endnu. De små piver meget lavt og bevæger sig når man rører ved dem, men de dier ikke... Jeg hr forsøgt at ligge dem til og enkelte af dem tager vorten i munden og ligesom forsøger at sutte meget forsigtig, men har simpelthen ikke kræfter til at få gang i mælken og stopper hurtigt igen.

Hvad gør en klog? er det ikke bare at køre til dyrlægen og få dem aflivet med det samme, det er vel umuligt at få liv i 5 killinger født så tidligt?

Ville egentlig have taget afsted så snart hun var færdig med at føde den sidste, men til min store overraskelse er der stadig liv i dem efter så lang tid.
Og så blev jeg i tvivl.....

Hvis der er andre metoder er jeg villig til at forsøge mig med det, jeg arbejder kun 15 timer ugentligt, og er derfor hjemme det meste af tiden.

Lige nu ligger de alle og putter pakket ind i lammeskindstæppe for at holde varmen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For tidligt fødte killinger råd søges
  • #1   5. okt 2010 De lyder til at være født ganske meget for tidligt - deres sutterefleks er måske slet ikke udviklet. Det, at de er så små og lyserøde uden meget pels, er ikke godt. MEN hvis du har mod på det - og kan få en erfaren opdrætter eller dyrlæge til at vise dig, hvordan man gør - så kan du overveje at sondefodre dem med killingemodermælkserstatning eller gedemælk - læs mere her: http://bluewhite.dk/Tips/june99.shtml Dette kan *måske* give dem kræfter nok til at die hos mormis - men hvis hun ikke er interesseret i dem, så er projektet muligvis omsonst...

  • #2   5. okt 2010 Kan du ikke ringe til din dyrlæge og søge om råd? Det havde jeg gjort.....

  • #3   5. okt 2010 Hej - Tak for svar

    Sutterefleksen mangler uden tvivl på flere af dem, men når jeg ligger dem roder de ganske forsigtigt rundt med hovedet mod vorten og tager den i munden..... Det er bare somom at der simpelthen ikke er nok kræfter til at sutte også.... Så ligger de egentligt bare med vorten i munden og sover.

    Jeg har tænkt på det med sonde, men er de udviklet nok til at rumme mælk olign når de er født så tidligt? eller er det bare at trække pinen i langdrag?
    I starten syntes jeg at vejrtrækningen var lidt tung i det, men nu ser den egentlig ganske normal ud.....

    Og ja har også tænkt på det med naturens gang, men kan man virkelig bare sidde og vente på at de stortset bare dør af sult? uuh det piner mit hjerte smiley



  • #4   5. okt 2010 Mette: har skam talt med ham og fik den normale smøre med naturens gang smiley

    Jeg oprettede et indlæg herinde fordi at min mening er, at den bedste råd og vejledning fåes hos Kattejerne/opdrætterne med erfaringen i baglommen. smiley

    Måske der var et håb, det syntes jeg at de har fortjent med den livsvilje de tydeligvis har.


  • #6   5. okt 2010 Har de synkerefleks?
    Prøv at give dem lidt (et par dråber) druesukkervand - eller bedre: ringerlaktat, med en engangssprøjte og se, om de synker det, eller det render ud igen.
    Men pas endelig på IKKE at trykke for hårdt på sprøjten.


  • #7   5. okt 2010 Lisbeth: tak for link smiley

    Opdatering: Alle killinger lever stadig, det lykkedes mig at få fat i min ynglings dyrlæge og vi fik en lang snak...

    Hun syntes at jeg skulle give dem en chance... men hun ville ikke anbefale sonde.
    Vi har aftalt at er der ikke bedring imorgen eller virker de meget svagere så kommer jeg ned og får afsluttet det hele.

    Indtil skal jeg give dem mælkeerstatning meget forsigtigt hver 2. time frem til imorgen. Så jeg hastede til dyrehandlen og indkøbte flydende mælkeerstatning, sprøjter og sutteflaske... så nu tager vi den derfra.
    Er dog ikke særlig forhåbningsfuld, de sætter sig fast om dutten med tungen som de skal, men de kan ikke selv få noget ud.

    Men vi ser hvordan det skrider fremad... nu føler jeg i det mindste at jeg gør et forsøg...


  • #8   5. okt 2010 Det er faktisk nemmere at håndtere en lille engangssprøjte med en "ventilsut". Så kan du trykke ganske forsigtigt, så de får lidt mælk i munden.

  • #9   5. okt 2010 http://62.75.219.46/shop2/?user=catstuff100265&proid=297



  • #10   5. okt 2010 Jeg vil bare ønske dig pøj pøj med det smiley



  • #11   5. okt 2010 Tak for linket Mega.. jeg leder tit efter de sutter.. det er bare så meget nemmer at give de små mad med sådan nogen..

  • #12   5. okt 2010 Held og lykke med de små.. håber missemor snart vil dem

  • #14   5. okt 2010 Jo de kan også købes herhjemme. Vores dyrhandler har dem i en pakning med en form for engangssprøjte og 3 sutter. Sutterne er dog nemmere at montere på en rigtig engangssprøjte, end den dims der følger med.
    I mangel af bedre, indtil du finder dem, kan cykelventilgummi bruges på en engangssprøjte, men forsigtighed, for strålen er jo stor....men så har de noget at sutte på, istedet for den "nøgne" sprøjte.


Kommentér på:
For tidligt fødte killinger råd søges

Annonce