1.579 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Mit første hold killinger, HJÆLP! Mit første hold killinger, HJÆLP!

Hej, min kat fødte i morges 5 skønne killinger, hvoraf desværre kun 4 overlevede, er ret så sikker på at den ene var død ved fødslen.
Hun fødte i mit skur, da hun de sidste par dage har gået og gerne ville ud, selvom jeg har holdt hende inde på det sidste fordi jeg syntes det var for koldt hvis hun skulle føde ude. men hun blødte stadig voldsomt, og moderkagen var ikke kommet ud før hun kom hjem og begyndte og vræle, og var selvfølgelig godt klar over hvad hun havde lavet. så de har ikke lægget ude i mere end 1/2 - 1 times tid. men fik hevet kassen ind hun fødte i, og nu står de på mit badeværelse hvor der er gulvvarme og så har mormis både kattebakke, mad vand og killinger inden for rækkevidde.
Men de 4 overlevende er der gang i i hvert fald (: nu har jeg så bare lige et par spørgsmål jeg håber i vil hjælpe mig med, da jeg ikke har haft killinger før, og det ikke var planlagt, har ved et tilfælde nærmest fået kastet hende i nakken og fik at vide hun var steriliseret, og har ikke vist nogle tegn på løbetid, så ved ikke hvilken hankat hun har leget med.

Men, hun er ret lille, både i størrelse, men hun er også ret tynd og har altid været det. jeg er i tvivl om hun kan producere nok mælk til alle killingerne, ville det være en ide at supplere med mælkeerstatning? eller skal jeg vente og se om de tager ordentligt på og så vurdere derfra? idag vejede de mellem 88 og 102 g. så det er vel ikke fordi de er undervægtige eller noget...

Hvor er det smartest at placere dem? det skal lige siges at jeg bor i en 1'værelses lejlighed, men stue, entre og badeværelse. og der skal samtidig også være plads til min Hankat, han er kastreret og ikke på nogen måde aggressiv, så tror ikke på han ville gøre dem noget, men vil godt lige give missemor en chance, det er også hendes første kuld.

Hvilken slags mad skal moren have? har læst mig frem til at hun skal have killingefoder, men altså, er det nødvendigt eller kan jeg bare fortsætte som jeg altid har gjort, med alm. tørkost og så vådfoder, mest for hyggens skyld, men også fordi det er det eneste hun spiser meget(og nok) af, har prøvet alt muligt tørkost, og intet virker rigtig til at behage damen?!

Hvor tit skal mislingerne vejes?

Er der nogle ting jeg skal være særligt opmærksom på?

ved godt det er lidt langt at læse, men har bare lige brug for lidt hjælp smiley

På forhånd tak (:

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mit første hold killinger, HJÆLP!
  • #2   5. jan 2012 Jeg støtter op om Lottes indlæg.. Og hun skal altså have killingefoder, da der er mere energi i, samt fedt som hun har brug for, for at give killingerne nok næring - specielt hvis hun er lidt for tynd allerede. Vådfoder er samtidig også godt, da der er mere væske i. Så er du sikker på hun får væske nok smiley Held og lykke med dem.

• #3   5. jan 2012 Din missemor skal have killingefoder. Hun er for tynd og vil slet ikke have nogen jordisk chance for at blive normalvægtig mens hun producerer mælk, hvis ikke du sørger for energirigt foder, som killingefoder jo er.
    Og så synes jeg bare, at du skal tilbyde hende mest muligt vådfoder. Hun har brug for så meget væske som overhovedet muligt, mens killingerne dier. Så jeg kan ikke se grunden til ikke at give meget vådfoder.
    Vores egen hunkat får vådfoder hver dag, og hun spiser også pænt sit tørfoder. Hun var undervægtig da vi fik hende, så hun har fået killingefoder som suplement til almindelig tørkost, og halvdelen af hendes daglige energibehov dækkes af vådfoder. Og som sagt spiser hun sit tørfoder alligevel. Og så er det da også dejligt at give sin kat noget lækkert:) Der er jo en grund til at katten tikker om vådfoder - den kan godt lide det!:) Og det er endda sundt for den, hvis den får et lødigt mærke. Så hvorfor ikke tilbyde den det hver dag.

• #4   5. jan 2012 Støtter os lottes indlæg. vil os lige tilføje at du endelig ikk skal tage vådfoderet fra hende som der bliver nævnt, da det er det dummest tænkelige tidspunkt at udfordre hendes appetit på. Hum skal ha al den hurtige og gode energi hun kan få. Og vådfoder er nemt fordøjeligt for hende, så hun kan koncentrere sig om sine killinger. Held og lykke og god arbejdslyst med de små smiley gad det var mig smiley

• #5   5. jan 2012 Maiken du kom mig lige i forkøbet der smiley er meget enig i dit indlæg smiley

• #6   5. jan 2012 har prøvet det der med at vende hende til at spise tørfoderet ved simpelthen bare ikke at give hende vådfoderet, det virkede på min hankat som også var kræse før i tiden. Men hun vil simpelthen ikke overgive sig til det tørre, hun tabte sig den gang til jeg sys at nu var det nok og ikke mente det var sundt mere at lade hende nøjes med det andet.
    Men har stilt både mad og vand lige ved siden af hendes kasse hvor killingerne er så det er lige inde for rækkevidde.
    Men puh man kan godt mærke hun har været på arbejde idag, hun er typen der ikke sover særlig meget eller spiser særlig meget, normalt holder en dåse vådfoder i 3 dage eller sådan noget hvis min dreng også får lidt(han er ikke så vildt med det), hun har næsten spist en hel bøtte, hun slugte det bare smiley
    Men så må jeg jo ud og købe noget killingefoder i morgen, det kan man vel også få som vådfoder? så må hun få lidt af hvert, kan ikke tro at det er sundt for hende kun at spise vådfoder, så bestikker hende altså stadig med det tørre også, lidt af det skal der sku ned smiley
    Hun er ikke tynd tynd, altså, man kan godt se at maven går ind og sådan, men hun er ikke udsultet. hun så i hvert fald helt gravid ud igen da hun havde slugt maden, haha smiley
    Man tak for rådene, stor hjælp (:

• #7   5. jan 2012 hov forresten, vil der ske noget ved at rykke killingerne lidt rundt, forstået på den måde at mit badeværelse ikke er voldsomt stort, og vil gerne kunne gå i bad de næste par uger, hehe, ville det være okay at rykke dem ind i stuen, og tilbage igen? (: er de meget sarte overfor sådan noget, altså, jeg har jo allerede rykket dem fra skuret og indenfor uden at missemor blev forirret (:

• #8   5. jan 2012 Det er slet ikke usundt at lade hende leve udelukkende af vådfoder. Prøv at tænke på hvad en kat helt naturligt ville spise. Vådfoder ligner det noget mere end det tørre. Det tørre er bare opfundet så vi tobende lidt lettere kan fodre vores katte. Det er en skrøne, at tørt skulle være bedre end vådt. Faktisk er det lige modsat, da katte der kun lever af tørfoder ofte er dehydrerede.
    Så lad hende endelig bare have adgang til begge dele så længe de små dier. Så kan du udfordre hendes appetit senere, hvis du gerne vil have hende til at spise lidt mere tørfoder.
    Min får kun tørfodder fordi jeg ikke har råd til kun at fodre med vådt af et ordentligt mærke, og fordi det kan stå fremme uden at blive klamt.

Held og lykke med de små pus, hvor må det være spændende!:)

• #9   5. jan 2012 Og jo, killingevådfoder kan du sagtens få:) Køb det i en dyrehandel, og få hjælp til hvad der er bedst. Det er lidt smådyrt i indkøb, men katten spiser mindre af det og killingerne vil også have bedre af det, når i når dertil.
    Og det kan jo være, at killingefoder lige er sagen for din missemor. Vores kan ikke hidse sig op over sit tørfoder. Men det killingetørfoder vi bruger fra Royal Canin (Kitten 36, hvis du vælger det mærke bør du bruge Babycat 34, da der er mere gods i det, kunne jeg se på inholdslisten) er hun helt syg med. Nu får hun det kun som godbider, men da det var en del af hendes daglige diæt støvsugede hun det lige så hurtigt væk som nu.

• #10   6. jan 2012 Da min tidligere kat fik "tvillinger", gav jeg dagligt missmor en ægegblomme pisket op med lidt druesukker, det gav hende kræfter og så eelskede hun det.

Kommentér på:
Mit første hold killinger, HJÆLP!

Annonce