{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.561 visninger | Oprettet:

indekat eller udekat?? {{forumTopicSubject}}

Læste lige tråden om den lille mis som er blevet væk og endnu en gang er der en der vil gøre det til en debat om inde - ude kat.. så her er så en tråd til den diskussion...
jeg har katte som er udekatte, det vil sige at de døgnet rundt har mulighed for at komme ud.
min ældste kat Sylvester er 5 år gammel, kastreret og har ikke fattet at han ikke skal slås, så det har givet diverse små skrammer i løbet af de 5 år (aldrig noget alvorligt)
jeg har mistet to katte, en der blev kørt ned og en der blev aflivet pga et brækket ben.
så har jeg Zeuz som har valgt at flytte ind til min nabo og kun komme på visit en gang imellem
og endelig har jeg Romeo, Rajah og lille Niko...
Niko er kun 8 uger og er ikke begyndt at komme ud endnu men Romeo og Rajah går ind og ud som de har lyst til og har aldrig haft nogle skader af det..
selvfølgelig er der en vis risiko ved at jeg lader mine katte komme ud, men jeg bor et sted hvor det er en mulighed og så syntes jeg det er mest naturligt at gøre det
Istedet for nu at reagere på min tråd med en masse opremsninger om alle farene ved udekatte så vil jeg hellere høre om jeres katte og grunden til at i har valgt at holde kat på jeres måde.. (altså en konstruktiv diskussion som andre kan få glæde af)
alle mine katte er neutraliserede (undtaget Niko, han bliver det senere)

skriv løs


Kommentarer på:  indekat eller udekat??
  • #1   7. sep 2012 Jeg har tidligere kun haft udekatte som jo også kom ind som det passede dem, så flyttede vi og det var ikke meningen at vi skulle have kat, men sådan går det jo ikke altid, savnet af en kat blev for stort og vi fik en lille misser for lidt over 5 år siden, hun er indekat, det var ikke meningen til at starte med, men da vi fik hende så syntes jeg hun var så lille og ikke kunne klarer sig selv (ja ja pylremor ved det), men vi bor meget tæt på en meget befærdet vej med meget tung trafik, vi bor ca 3 meter fra vejen og har busstop lige ud for hoveddøren, og idet hun aldrig havde været ude og ikke søgte udelivet så endte hun med at blive indekat, det har jeg aldrig fortrudt, hun trives fint og har en stor løbegård på 50 kwm, så ud kommer hun jo også, bare i et afgrænset område, vi kan nemt have vinduerne åbne hun prøver ikke at hoppe ud, kun af det vindue som hun går ind og ud i løbegården fra ellers sidder hun bare i vindueskarmen og kigger ud af de åbne vindue.

  • #2   7. sep 2012 Jeg har tidligere haft en indekat som så blev til en udekat da min fars daværende kæreste kom til at lukke den ud, hvor den var væk i godt et måned. Så synes jeg det var synd at den ikke kom ud mere. Da jeg så er flyttet derfra har jeg næsten lige fået en lille kat igen, da jeg også havde savnet til katte. Han er så indekat af den grund de ikke må være udekatte her hvor vi bor, men når vejret er godt så kommer han da med ud i en sele. Han nyder også livet som indekat. Han er også lidt skræmt af det med at komme ud. smiley

  • #3   7. sep 2012 Vil også sige at jeg synes det er fedt at dem der har pladsen og mulighed får sig sådan en løbegård til deres katte, ville jeg også gerne selv hvis jeg havde muligheden. smiley

  • #4   7. sep 2012 irene N **så vil jeg hellere høre om jeres katte og grunden til at i har valgt at holde kat på jeres måde.. **

    Jeg har valgt at indhegne haven af flere grunde:

    For det første: Kattene var indekatte de første 3 år af deres liv, inden de flyttede ind her. Jeg tror, de er alt for tillidsfulde til at det ville være forsvarligt at lade dem løbe frit.
    (Og det var ikke meningen at de skulle blive boende her, men kun langtids-passes, så alene derfor...)

    For det andet: Vi bor til leje i tæt-lav-byggeri, og må desuden kun have én kat :-S, så hele TO fritløbende katte ville med garanti give ballade :-O.

    For det tredje (og ikke mindst) : pga. mine nerver. Jeg ville vitterligt blive vanvittig af bekymring, hvis de en dag ikke kom hjem.


    Kattene elsker deres have, og tilbringer meget tid derude.

    Jeg drømmer dog om meget, meget mere udendørsplads til dem, for ingen tvivl om, at katte har godt af at være ude - og endnu bedre - at have masser af plads. I en lille rækkehushave er det desværre begrænset med motions- og oplevelser/jagt-muligheder.

    Jeg har før haft fritløbende katte (langt ude på landet), men tror aldrig jeg kommer til at turde det igen :-/.


  • #5   7. sep 2012 Jeg har fra starten af valgt en grund at bygge på, hvor mine katte kan løbe frit ude...
    Hvis jeg skulle komme til at bo engang et sted hvor dette ikke ville være muligt, så ville de blive aflivet.
    Jeg synes det er i så stor modstrid med kattens natur, at spærre den inde, at jeg ville fravælge at have katte, hvis de ikke kunne gå ind og ud som det passer dem.


  • #6   7. sep 2012 Kirch: er det så her at vi med indekat skal begynde at få dårlig samvittighed fordi vi har valgt at holde vores katte inde???
    Jeg kan ikke lade være at snuble lidt over ordene "i så stor modstrid med kattens natur". Hvis vi nu skulle til at have den helt store debat om kattens natur, så er det jo heller ikke kattens natur at vi mennesker fylder deres madskåle op, kattens natur er jo at jage deres bytte og spise det...
    Katte er fra naturen ikke kælekatte, det er noget vi mennesker har vænnet dem til.
    Hvis katten ikke har været vant til at komme ud og ikke søger udelivet, så kan jeg ikke se at man skader katten, men ja det ville da være ideelt hvis katten bare kunne komme og gå som den ville, men sådan er virkeligheden ikke altid.


  • #7   7. sep 2012 Kirch kan vel godt fortælle om sin egen begrundelse for at have fritløbende katte, uden at andre skal føle sig angrebet ...

  • #8   7. sep 2012 Der vil jeg give Heidi N ret.
    Jeg vil også mene at hvis man bor tæt på en meget trafikeret vej, ville jeg heller ikke være tryg ved at lukke katten ud i det fri, for så kan man gå at være nervøs hvergang den render rundt uden for. Og med den erfaring jeg har med inde og udekatte så trives de lige godt.


  • #9   7. sep 2012 Tinka: Det må hun i hvert fald, men det var sætningen: "Jeg synes det er i så stor modstrid med kattens natur, at spærre den inde", der gjore at jeg skrev som jeg skrev.

  • #10   7. sep 2012 Jeg er vokset op ude på landet hvor kragerne vender og har aldrig mistet en kat til en bil.
    Blev først introduceret til konceptet "indekat" da min søster fik hendes NFO i en lejlighed midt i Storkøbenhavn.
    Nu bor vi selv i Odense centrum og kunne aldrig drømme om at lukke en kat ud her så tæt på de store kryds, og jeg får dårlige nerver når jeg ser andre.
    Der er faktisk ikke så mange løse katte her omkring nu jeg tænker over det.

    Men min grund er som sagt pga. byens indre.
    Efter jeg kom på KG og har været her i noget tid har jeg egentlig nok mest lyst til at lave en voliere i fremtiden ved eget hus end at lukke ud i det fri smiley For jeg kommer aldrig til at bo så langt ude på landet at jeg tør. Det er slet ikke mig.


  • #11   7. sep 2012 Ok Heidi smiley Jeg læste bare sætningen som Kirchs begrundelse for at lade sine katte løbe frit - en begrundelse jeg sagtens kan forstå, selv om jeg selv har valgt anderledes.

  • #12   7. sep 2012 Tinka: Helt ok smiley
    Og jeg kan også sagtens forstå at dem, der har muligheden for at lade katte løbe frit gør det, det har jeg jo selv gjort i tidens morgen, men er bare blevet lidt træt af at samle mine døde katte op i vejkanten gang på gang, har mistet 4 dejlige katte til biler.


  • #13   7. sep 2012 Heidi - pyha smiley det har jeg heldigvis været forskånet for.
    Da jeg havde fritløbende katte boede vi for enden af en grusvej, så trafik var jeg ikke nervøs for. Til gengæld var nerverne på højkant når der var høstmaskiner eller jægere i sigte :-O. Og de dage blev kattene holdt inde under megen brok og mjaven og ballade.
    Nå ja, og så har jeg haft en enkelt fritløbende kat i rækkehuskvarter. Dengang havde jeg ikke egen have, så det var ikke muligt at indhegne, og ud synes jeg jo hun skulle - og hun gik heldigvis kun få meter fra huset.


  • #14   7. sep 2012 Jeg er vokset op på en gård, med et hav af udekatte, men mine nuværende og fremtidige katte, kommer til at være indekatte. Når jeg engang flytter i noget større og mere permanent, vil jeg nok bygge et voliere, men det er så også kun det smiley
    Har ikke noget imod at folk har deres katte til at være ude, kun hvis det er folk der ikke fatter noget som helst om katte, og bare lader dem rende alene rundt i stalden altid. Det synes jeg er synd.
    Jeg vil holde mine katte inde, fordi jeg ved de trives rigtig godt indenfor, og de elsker deres luksus liv smiley Hvis de rendte udenfor hele tiden, ville jeg være frygtelig nervøs for de blev kørt ned, faldt i de forkerte hænder, kom op at slås eller kom hjem med en frygtelig sygdom.


  • #15   7. sep 2012 Og nej, jeg føler mig slet ikke ramt eller får dårlig samvittighed, når folk taler kritisk om indekatte. Jeg føler mig 100% sikker på mit valg.

  • #16   7. sep 2012 Jeg føler mig heller ikke personligt ramt når folk er imod indekatteliv. Jeg kan jo se på min kat at han trives fint, og han har mad, vand, legetøj, kradse og klatremuligheder, og om en god måneds tid har han også en katteven igen.

  • #17   7. sep 2012 Vi har udekatte da vi bor uden for byen. Jeg har haft mange katte og har aldrig mistet en pga at den var udekat. Vi har en stor vej tæt på, og kattene har stor respekt for den, så der går de slet ikke ud.

  • #18   7. sep 2012 Mine katte er indekatte af flere grunde.
    For det første er det lovpligtigt, at holde sine dyr på egen matrikel, uanset om det er kat, hund, hest, ko eller hvad man nu har.
    For det andet synes jeg ikke, at der er nogen grund til, at de skal ud og lege med biler, og andre store køretøjer.
    For det tredje vil jeg gerne beholde mine dyr. Er ikke interesseret i, at andre folk skal tage dem ind, eller aflevere dem et eller andet sted, fordi de er trætte af, at have dem rendende i deres have.
    For det fjerde ville jeg simpelthen ikke kunne holde det ud, hvis der skete noget med dem, da det jo ville være min egen skyld, da mine katte er mit ansvar.

    Har hørt rigtig mange skrækkelige historier, om katte der er blevet ramt af en bil (eller andet), og så har kravlet rundt i smerter, inden de "endelig" døde af deres kvæstelser.
    Nej, jeg kunne aldrig drømme om at have udekat, mine må "nøjes" med, at komme ud i sele, og i løbegård når vi får den lavet. Min hund render heller ikke rundt, som det passer hende.


  • #19   7. sep 2012 Camilla - Nej det er ikke lovpligtigt smiley Søg evt. efter emner om det herinde. Der er en tråd hvor vi får det udredt 100%.
    Det der er med loven, er at katte ikke går under "husdyr", men under "kæledyr" (juridisk defineret) og er derfor ikke omfattet af vejfreds halløj loven.

    Men søg, og du vil finde. smiley


  • #21   7. sep 2012 Okay, så se bort fra linje 2 og 3 i mit indlæg, resten har ikke ændret sig. smiley

  • #22   7. sep 2012 tusinde tak for jeres indlæg... som skrevet ønsker jeg ikke at dette skal blive en hetz mod nogen, men en konstrutiv debat hvor vi alle kan lærer noget.. men dejligt at se at I vil være med... kom endelig med flere kommentarer...


  • #23   7. sep 2012 Det er fint at høre hinandens grunde. Men at forsøge at blive enige er spild af tid. Jeg har selv som yngre haft persere og de kom ikke ud, så jeg vil da også sige at havde jeg en racekat til flere 1000 så kom den da heller ikke ud. Ja nu lyder det som om mine huskatte er mindre værd, men risikoen for at der sker noget er jo større når de er ude. Jeg har som sagt aldrig mistet nogen katte til ulykker eller tyveri og jeg har haft udekatte de sidste 20 år


  • #24   8. sep 2012 Vores katte er indekatte.
    Men hele sommeren, har vi haft døren stående åben, så den store kunne komme ud og hun er kun ude lidt tid, og så kommer hun ind og ser hvad vi laver og går igen. men så fik vi den lille, og så ville den store ikke ud uden hende, og den lille vil ikke ud. smiley
    Så lige så snart de er kommet sig efter at være blevet steriliseret, så kommer den lille i sele og ud sammen med den store, så hun kan lære vores have at kende smiley


  • Bettina L
    Bettina L Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 71
    #25   8. sep 2012 Det er så min lille mis, der er grunden til denne tråd smiley (Og hun er heldigvis hjemme i god behold)

    Som jeg skrev i min tråd, så dømmer jeg ikke folk der har indekatte, da jeg selv har haft en. Jeg har haft rigtig mange katte siden jeg som 6-årig fik min første. Og jeg har mistet rigtig mange pga påkørsel. Vi boede tæt på en trafikeret vej, og mine katte blev som regel kun 1-2 år. Og sådan var det jo bare dengang. Jeg lærte på den hårde måde, hvordan det var at miste noget man elskede højt.

    Da jeg så flyttede i lejlighed blev min daværende udekat indekat. Og ifølge min dyrlæge var det ikke dyrplageri. Hun affandt sig med aldrig at komme ud (bortset fra de 3 gange hun løb væk) og døde af alderdom som 18-årig.

    Mine nuværende 4 katte er udekatte. Da jeg købte mit hus lå kravet om en blind vej, langt fra store veje, øverst på listen. Det er i et sommehusområde, så den største fare er folk der kommer til at lukke dem inde og først kommer tilbage efter længere tid. Min nabo havde ved et uheld lukket en kat inde, og fandt den død i brændekurven da han kom tilbage. Så han sørger for altid at tjekke inden han lukker af.

    Min begrundelse for at have udekatte er, at katte er rovdyr og jægere pr. indstinkt. Og der er ikke noget så hyggeligt som når de spæner rundt i haven efter hinanden eller en sommerfugl, når vi går ture om aftenen og når de kommer glade ind - mætte af dagens eller nattens oplevelser.

    Som nævnt kunne det aldrig falde mig ind at dømme dem der har indekatte. Det er deres valg, og hvis man sørger for at kattens liv er spændende og udfordrende, er de ikke er meget alene hjemme, kan de få et godt og langt liv.

    Men jeg hæfter mig ved, at det er sværere at gøre en udekat til indekat end omvendt.


Kommentér på:
indekat eller udekat??

Annonce