{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.114 visninger | Oprettet:

Hjælp - Min kat er en ædedolk {{forumTopicSubject}}

Fønix, min kastrede hankat på 13 måneder, en en ædedolk, og jeg mener virkelig, en ædedolk.

Vi har både ham og hans søster fra samme kuld, og herhjemme er det ham der bestemmer over maden. Når de får vådkost, skal han bare maive på en bestemt måde, så stopper hun med at spise - Fordi han vil nemlig have både sin egen, og hendes mad.

Indtil nu har det ikke været noget stort problem, de har fået vådfoder i hvert sit rum, så han er blevet holdt væk så Valkyrie kan spise sin mad i fred.

Men, nu vil Gud det jo desværre sådan, at jeg har skiftet deres tørkost - og det nye tørkost smager åbenbart så godt at hankatten selvfølgelig her også sidder og lurer over madskålene og ikke vil lade Valkyrie spise noget af det. Det vil jo så sige at jeg ikke bare kan hælde mad op til dem, fordi jeg har ikke nogen som helst måde at styre på at de hver i sær får det mad de skal have. Eller, jeg er jo mest bekymret for min hunkat, Idet jeg ved at Fønix nok skal sørge for at få sin ration og mere til.

Lige nu løser jeg "problemet" ved at de også får tørkost hver for sig, nøje opdelt i små portioner, så jeg er sikker på at Valle får mad - Men jeg synes det er lidt træls i længden. Det fungerer nu her mens jeg går hjemme, men kan godt gå hen og blive et problem når jeg starter på arbejde igen. Også fordi kattene primært spiser deres tørfoder om natten når vi sover.

Så hjælp! Jeg tager gerne imod gode råd med kyshånd hvis andre har prøvet det samme, og måske har fundet en god måde at takle tingene på. Lige nu er jeg blank, ud over det jeg allerede gør med at fodre dem hver for sig.

Ud over dette, er jeg selvfølgelig også bekymret over at Fønix virker til at være så sulten hele tiden - Jeg kæmper en kamp for at han ikke skal blive overvægtig (Man kan ane en lille kattevom, som jeg ikke bryder mig om) - Og på den anden side er jeg bekymret for om han ikke får nok mad, nu hvor jeg begynder at rationere, hvis det er at han altså spiser fordi han faktisk har brug for mere mad, end der står på doserings vejledningen.

Nå, det blev et lidt længere indlæg, glæder mig til at høre fra jer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp - Min kat er en ædedolk
  • #1   9. sep 2012 Hm, det der med doseringer mht. tørkost, det er altså noget vrøvl.
    Killinger især, skal have adgang til tørkost 24/7 ..

• #2   9. sep 2012 mad fremme hele tiden for så behøver han ikk vogte over det for så er der mad hele tiden.... hvornår har de fået ormekur....???? hun skal nok sige fra hvis hun er sulten nok men frem med flere skåle og gerne flere steder i hjemmet så skal du se så skal det nok ændre sig.... smiley

• #3   9. sep 2012 Okay det vil jer prøve.
    Og de har ikke fået ormekur siden de var helt små, Og han har heller ikke nogle symptomer der antyder at han skulle have orm.

Jeg prøver at sætte nogle flere skåle frem, og så ser jeg om det hjælper på sagen smiley

• #4   9. sep 2012 Du skal lade være med at afmåle maden, men give efter behov, og din hunkat skal nok sige fra når hun er sulten så hankatten ikke spiser det hele..

• #5   9. sep 2012 Ikke rationere tørkosten...lad dem spise alt det de kan.

• #6   9. sep 2012 nogle gange spiser de også mere fordi det er nyt mad smiley så når den følelse forsvinder så stopper det som regel også smiley så frem med et par skåle med tørfoder stil dem forskellige steder og så skal det nok gå tilbage som det var før smiley

• #8   9. sep 2012 Min hankat er næsten som din smiley og fik at vide af dyrlægen at jeg bare sku prøve at lade tørkosten stå fremme i 14 dages tid så ville han lære at spise mindre og bare spise når han var sulten og ikke fordi det smager godt smiley Men efter 20 dage overspiste han stadig, der er åbenbart nogle katte som mangler noget oppe i hjernen som siger at de er mætte lidt som labrador hunde så de bliver ved med at spise smiley så jeg kan ikke abre have tørkost stående hele tiden smiley skal lige siges at på de 20 dage tog han over 1 kg på fordi han spiste så meget ...

• #9   9. sep 2012 Jeg er også meget bange for hvor meget Fønix kan nå at tage på, hvis det tager ham fx 20 dage at vænne sig til at spise den nye mad uden at overspise.
    Men jeg er også bange for at sulte ham hvis jeg rationerer maden, og han bare fysisk har behov for mere mad. Han er jo et stor mis'kat efterhånden, så noget skal der jo til. smiley

• #10   9. sep 2012 jeg har selv mad stående fremme 24/7 og jeg har både voksne og killinger gående og INGEN overspiser det er kun når de får vådfoder de gør det som om de aldrig får det så jeg er næsten sikker på han nok skal stoppe det.....

• #11   9. sep 2012 Jeg håber inderligt at han kan stoppe - men han tømmer madskålen helt hver gang jeg fylder tørfoder i den - Så han får jo mere end tredobbelt af hvad han skal have, hvis ikke er rationerer det. Forudsat at han selvfølgelig ikke lærer at styre det selv.

• #12   10. sep 2012 Han ved ikke at maden er begrænset. Jeg har kun været nødt til at dosere inden for de sidste par dage, og før det var det intet problem - det er kun med det nye foder. Han tømmer madskålen lige så hurtigt som jeg kan nå at fylde den, og det kan da godt være det er mig der er galt på den, men jeg synes ligesom jeg er nødt til at tage affære når min kat spiser et halv kilo tørfoder om dagen.

Om ikke andet så tager jeg det op med dyrlægen, og der hvor jeg køber kattens foder.
    Tak for råd!

• #14   10. sep 2012 Mine katte har også tørfoder stående hele tiden.
    De par gange jeg har skiftet fodermærke er der også blevet grovædt den første uge og så er de tilbage i normalt spisemønster.

Mine 4 katte spiser lige omkring 200 gram tilsammen om dage + deler en ½ dåse vådfoder (mere vådfoder nægter de simpelthen at spise) smiley

• #15   10. sep 2012 Lotte /

Hans madskål har altså en helt normal størrelse, det er jo ikke det der er problemet.

Så det vil sige at det bedste for min kat er at jeg lader ham spise alt det han vil, også selvom han bliver fed af det? Jeg har jo dyr for at de skal have det godt, og jeg har svært ved at se hvad godt der er i det for min kat, hvis jeg lader ham spise sig tyk og fed, fordi han ikke selv kan finde ud af at stoppe med at spise, bare fordi han synes det smager godt.

I virkeligheden er problemet jo heller ikke så stort, og kan se at han allerede i dag tager den lidt mere med ro, og ikke tømmer madskålen totalt.

Jeg var bare nervøs for at få en overvægtig kat, for det er i min verden ikke tilrådeligt, hverken for dyr eller mennesker.

Alt i alt bad jeg om noget konstruktivt, som jeg håbede jeg kunne få herinde, til hvordan jeg skulle takle det på enten den ene eller den anden måde. Jeg bad ikke om kritik af hans madskåls størrelse, for det er for mig at se ikke konstruktivt, og slet ikke noget jeg kan bruge til noget. Det håber jeg du forstår.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #16   10. sep 2012 Hej Terese

Nu ved jeg ikke om du har skrevet hvilket tørfoder du giver, men de spiser meget mere hvis det er tørfoder fra supermarked end med et indholdsrig foder der har et kødindhold på 80% kød. Så vil de spise meget mindre, da det mætter mere og er sundere. smiley

Jeg køber tørfoder som Applaws og Orijen, hvor kød indholdet er på 80% smiley

• #17   10. sep 2012 Det er lige præcis tørfoder med et indhold af kød på 80% - Now hedder det, og jeg køber det hos den lokale Barf forhandler.

Derfor undrer det mig også meget at han spiser mere af det, end det han fik før som netop var en meget billigere type tørfoder lavet på korn.

Kommentér på:
Hjælp - Min kat er en ædedolk

Annonce