Hjælp - Min kat er en ædedolk {{forumTopicSubject}}
Fønix, min kastrede hankat på 13 måneder, en en ædedolk, og jeg mener virkelig, en ædedolk.
Vi har både ham og hans søster fra samme kuld, og herhjemme er det ham der bestemmer over maden. Når de får vådkost, skal han bare maive på en bestemt måde, så stopper hun med at spise - Fordi han vil nemlig have både sin egen, og hendes mad.
Indtil nu har det ikke været noget stort problem, de har fået vådfoder i hvert sit rum, så han er blevet holdt væk så Valkyrie kan spise sin mad i fred.
Men, nu vil Gud det jo desværre sådan, at jeg har skiftet deres tørkost - og det nye tørkost smager åbenbart så godt at hankatten selvfølgelig her også sidder og lurer over madskålene og ikke vil lade Valkyrie spise noget af det. Det vil jo så sige at jeg ikke bare kan hælde mad op til dem, fordi jeg har ikke nogen som helst måde at styre på at de hver i sær får det mad de skal have. Eller, jeg er jo mest bekymret for min hunkat, Idet jeg ved at Fønix nok skal sørge for at få sin ration og mere til.
Lige nu løser jeg "problemet" ved at de også får tørkost hver for sig, nøje opdelt i små portioner, så jeg er sikker på at Valle får mad - Men jeg synes det er lidt træls i længden. Det fungerer nu her mens jeg går hjemme, men kan godt gå hen og blive et problem når jeg starter på arbejde igen. Også fordi kattene primært spiser deres tørfoder om natten når vi sover.
Så hjælp! Jeg tager gerne imod gode råd med kyshånd hvis andre har prøvet det samme, og måske har fundet en god måde at takle tingene på. Lige nu er jeg blank, ud over det jeg allerede gør med at fodre dem hver for sig.
Ud over dette, er jeg selvfølgelig også bekymret over at Fønix virker til at være så sulten hele tiden - Jeg kæmper en kamp for at han ikke skal blive overvægtig (Man kan ane en lille kattevom, som jeg ikke bryder mig om) - Og på den anden side er jeg bekymret for om han ikke får nok mad, nu hvor jeg begynder at rationere, hvis det er at han altså spiser fordi han faktisk har brug for mere mad, end der står på doserings vejledningen.
Nå, det blev et lidt længere indlæg, glæder mig til at høre fra jer
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
Killinger især, skal have adgang til tørkost 24/7 ..
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 46 Katte: 28 Emner: 3 Svar: 540
jan 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 24
Og de har ikke fået ormekur siden de var helt små, Og han har heller ikke nogle symptomer der antyder at han skulle have orm.
Jeg prøver at sætte nogle flere skåle frem, og så ser jeg om det hjælper på sagen
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 909
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 342
jan 2012
Men jeg er også bange for at sulte ham hvis jeg rationerer maden, og han bare fysisk har behov for mere mad. Han er jo et stor mis'kat efterhånden, så noget skal der jo til.
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 46 Katte: 28 Emner: 3 Svar: 540
jan 2012
jan 2012
Om ikke andet så tager jeg det op med dyrlægen, og der hvor jeg køber kattens foder.
Tak for råd!
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
De par gange jeg har skiftet fodermærke er der også blevet grovædt den første uge og så er de tilbage i normalt spisemønster.
Mine 4 katte spiser lige omkring 200 gram tilsammen om dage + deler en ½ dåse vådfoder (mere vådfoder nægter de simpelthen at spise)
jan 2012
Hans madskål har altså en helt normal størrelse, det er jo ikke det der er problemet.
Så det vil sige at det bedste for min kat er at jeg lader ham spise alt det han vil, også selvom han bliver fed af det? Jeg har jo dyr for at de skal have det godt, og jeg har svært ved at se hvad godt der er i det for min kat, hvis jeg lader ham spise sig tyk og fed, fordi han ikke selv kan finde ud af at stoppe med at spise, bare fordi han synes det smager godt.
I virkeligheden er problemet jo heller ikke så stort, og kan se at han allerede i dag tager den lidt mere med ro, og ikke tømmer madskålen totalt.
Jeg var bare nervøs for at få en overvægtig kat, for det er i min verden ikke tilrådeligt, hverken for dyr eller mennesker.
Alt i alt bad jeg om noget konstruktivt, som jeg håbede jeg kunne få herinde, til hvordan jeg skulle takle det på enten den ene eller den anden måde. Jeg bad ikke om kritik af hans madskåls størrelse, for det er for mig at se ikke konstruktivt, og slet ikke noget jeg kan bruge til noget. Det håber jeg du forstår.
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Nu ved jeg ikke om du har skrevet hvilket tørfoder du giver, men de spiser meget mere hvis det er tørfoder fra supermarked end med et indholdsrig foder der har et kødindhold på 80% kød. Så vil de spise meget mindre, da det mætter mere og er sundere.
Jeg køber tørfoder som Applaws og Orijen, hvor kød indholdet er på 80%
jan 2012
Derfor undrer det mig også meget at han spiser mere af det, end det han fik før som netop var en meget billigere type tørfoder lavet på korn.
Hjælp - Min kat er en ædedolk