Hankilling der grovæder! Hankilling der grovæder!
Hej KG
Så har jeg hentet Charlie, det lille nye familie medlem her tidligere idag. Og hvor er han dog kær.
Han er glad, leger og er kærlig
Men hold da op hvor han spiser. Han spiser som om det var hans sidste måltid. Alt det tørkost jeg havde serveret for ham nåede han næsten at sluge på nul komma fem. Så måtte faktisk fjerne skålen til sidst.
Han er en hittekat som jeg har hentet på dyrehospitalet, og de gjorder mig også opmærksom på han grov spiser.
Men er jo vandt til at ha tørkost stående fremme døgnet rundt med mine tidligere katte, men kan jeg godt se jeg ikke kan lige nu, for så ender det med at han bliver en ordentlig basse.
Han får Hills tørkost, til kastreret ungkatte. For det er han vant til at få. Han er ca et halvt år, nærmer 5 måneder mente dyrelægen.
Er der nogen der har erfaring med dette, og om man på en måde kan vende ham af med det. Har det lidt skidt med han ikke bare kan gå i sin skål når han er sulten. Ved ikk om han er blevet sultet, der hvor han kom fra tidligere, men han er fuldstændig madfikseret.
Han er ikke special tyk nu, pæn og fin, men tror jeg hurtigt han kan blive hvis det fortsætter.
Har givet godbider og vådkost til mine tidligere katte. Han fik en godbid stang her tidligere, og har aldrig set sådan en ryge så hurtigt ned.
Skal jeg lade være med at gi ham vådkost og godbider ?
Vil jeg selvfølgelig helst gi ham jo, samt hans tørkost.
Og så lige en anden ting
Han har en mani med at gå og lave strinte bevægelsen. Men er meget obs på det, og kommer ikke noget væske/urin ud, det er helt tørt, og lugter ikke. Det er faktisk rent luft der bare kommer ud. Han er som sagt kastreret her for et par uger siden.
Er det noget han vender sig af med, eller vil han altid gøre det ?
For mine tidligere hankatte gjorder det ikke
Håber nogen kan hjælpe
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
1) Du skal lade maden stå fremme som normalt og så vil han med tiden fatte at det ikke bliver taget fra ham igen. Meget vigtigt at I så heller ikke tager maden fra ham
En kat burde selv kunne dosere sine måltider hen over dagen som du jo har oplevet med jeres katte førhen.
2) Med henblik på din bekymring om overvægt - Jeg vil råde til at bruge et foder der indeholder laaangt mere protein end Hills gør. Altså har en højere kødprocent (disse fodervarianter er der heller ikke korn i). Det mætter hurtigere, og holder vægtene hvor de skal stabilt.
Vådmad er ALTID godt og også gerne råt kød hvis de/han gider.
Kan ikke sige om han vil stoppe med strintebevægelsen, men så længe der ikke kommer noget ud kan jeg ikke se det 'farlige' i det
jul 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 64
Så den skal bare stå fremme hele tiden, så må jeg bare lade være med at fylde den helt op her i starten.
Det var Dyrelægen der anbefalet det kost her i starten. For nu hvor han spiser så meget og faktisk næsten sluger sin mad, er den tørkost i nogle lidt større stykker så han tygger dem, istedet for at sluge dem. Så når hans madmani er blevet bedre kunne vi skifte
Super så fortsætter jeg med vådkost m.m
Hehe ja det er jo ufarligt så længe det bare er luft og ikke lugtet.
Er bare så bange for der måske kommer noget ud engang imellem, der er jo ikk noget værre end lugten er katteurin.
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Meget god ide, at holde bidderne i store stykker så han ikke sluger dem. Min anbefaling af foder vil dog altid lyde på proteinrigt uden korn.
Jeg tror bestemt ikke der kommer urin ud når han gør det - for strint er faktisk tømning af analkirtler, som lugter ENDNU mere slemt, end en kastrats urin nogensinde kan
Hvis der en dag kommer strint ud er du ikke et sekund i tvivl.
Det kan være at det går over når han føler at han har "afmærket" det hele.
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Hvis han bliver ved efter en uge, ville jeg prøve nye metoder, men jeg ville lige give ham tid til, at falde ind, og måske finde ud af, at der altid er mad fremme
Hvad gjorde de på dyrehospitalet? Hvis de også har fjernet skålen, sidder det jo stadig i ham
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg er i øvrigt helt enig med Felis vedr. "strintebevægelsen"
jul 2012
De fjernede skålen på dyrehospitalet, så han ved ikk bedre nej.
Har en fyldt skål med tørkost stående fremme til ham nu, og han har fået vådkost også. Det var han helt pjattet med. Han havde lidt tynd mave da han var i Bakken, men han har også spist meget, og tror jeg ikk hans lille mave er vant til, Plus han også lige skal vende sig til de nye omgivelser.
Han går faktisk og lave strintebevægelsen over det hele. Hvor han ligesom ryster/vibrerer med halen.
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 3 Svar: 76
Hvad angår at tage mad væk fra en killing/ungkat. Så mener jeg ikke at sådan et livsstykke overhovedet KAN overspise, De har jo brug for rigtigt store mængder god næring, til deres enorme vokseperiode. Så de spiser nok som de selv føler behov for. Os der har flere voksne katte også, glemmer bare lidt, hvor meget sådan en killing kan "skovle" indenbords. For vores voksne katte spiser jo noget mere behersket :o) Har selv en 21-ugers Abyssinierkilling for tiden. Og hun er helt spedalsk og vild. når jeg står og roder med køleskab og mad. Hun æder ALT! Men hun har også tørfoder stående hele tiden. Samt at hun får vådkost morgen og aften.
jul 2012
Har også lagt mærke til når jeg siger nej til ham farer han sammen og bliver bange. Han var tidligere ved at vælte en potteplante. Og sagde stille og roligt nej Charlie kom ned. Han blev rigtig bange. Især når jeg bruger ordet nej. Råber ikke af mine dyr, får det gør man ikk i min verden. Men kunne godt virke som om han har haft det hårdt, og måske fået en over halen når han gjorder noget han ikk måtte. Er sgu synd altså. For han er virkelig en god kat.
Men han har faktisk været rigtig syg i nat. Rendt i Bakken med diarre hele tiden. Så ringede til dyrehospitalet til morges. Har købt noget skånekost fra Hills som han skal ha den næste uges tid, til maven er iorden. Han er nok stresset plus har spist mere end han er vant til mente de derover.
Blev bare så stresset og ked af det da jeg så han havde så dårlig mave. Mine to tidligere hankatte blev aflivet pga en kronisk sygdom i tarmen. Så tænkte bare, nu ikk dårlig mave igen. !
Men nu må jeg se tiden an. Har købt en madbold eller hvad de hedder, så han lære at arbejde lidt for maden. Og samtidig bliver aktiveret. Og så skulle jeg prøve at lægge tørfodret ud på gulvet og så lidt i skålen. Indtil han får det bedre. Han virker sløj idag nemlig.
Men når alt det så er sagt er han en dejlig, glad og kær dreng lige meget hvad
Hankilling der grovæder!