{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.684 visninger | Oprettet:

HJÆLP MIN KAT HAR KATTESYGE! {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en 21 uger gammel hankat der er stoppet med at spise.
Har haft ham til dyrlægen og han har fået konstateret kattesyge/katteinfluenza (dyrlægen brugte begge udtryk).

Jeg er selvfølgelig bekymret for jeg kan ikke lide at se at han har det dårligt. Er der nogen der har gode idéer til hvordan jeg kan få ham til at spise igen?
Alle forslag er velkomne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP MIN KAT HAR KATTESYGE!
  • #1   18. okt 2012 Hvilken behandling har dyrlægen givet katten, og er han vaccineret tidligere ? Er dyrlægen fagdyrlæge i smådyr ?

  • #4   18. okt 2012 Der er stor forskel på kattesyge og katteinfluenza.
    Hvad så dyrlægen efter, da han undersøgte katten?
    Hvis det eneste symptom er, at den ikke spiser, kan det skyldes MANGE andre ting.

    Har du været hos en landdyrlæge eller en dyrlæge med speciale i smådyr?


  • #5   19. okt 2012 Dyrlægen vuderede ud fra hans temperatur og nogle store sår i munden at det måtte være det.
    Han har angiveligt fået det fordi jeg passede min venindens kat som var rask smittebære og ikke vaccineret.
    Det vidste min veninde ikke fordi ham hun havde købt sin kat af sagde at det var ordnet.
    Min egen kat fik en basis vaccination da han var omkring 8 uger, men min tidligere dyrlæge, som var en landdyrlæge, sagde ikke noget om at de skulle vaccineres to gange. Jeg har haft mange katte men mine forældre har altid førhen ordnet dyrlæge besøgende.
    Min nuværende dyrlæge siger også at der ikke er noget at gøre - hans emunforsvar skal selv slå det ned, så jeg skal have ham i gang med at spise og drikke igen. Det eneste hun kunne gøre var at give ham antibiotika så han ikke fik andre sygdomme i mens. Hun er dyrlæge med speciale i smådyr.


  • #6   19. okt 2012 Calici kan give sår på tungen - det er vigtigt at du får smertestillende dråber til ham, så han kan holde ud at spise. Sørg også for at han får vædske.

  • #7   19. okt 2012 Skal jeg ringe til min dyrlæge og spørge efter smertestillende tror du?
    For det er meget tydeligt at det gør ondt på ham, men han bliver jo nødt til at spise lidt.
    Han får vand i sin gamle sutteflaske, den kan han holde ud at få det fra, så væske får han masser af.


  • #8   19. okt 2012 Ja, du skal hente metacam - det er flydende smertestillende til katte.

  • #9   19. okt 2012 Og så køber du en stak A/D - proteinholdig dåsefoder, som er en fin pate - du kan slemme o med lidt kogt vand, og sprøjte i munden på ham.

  • #10   19. okt 2012 det lyder jo som en god idé

  • #11   19. okt 2012 Og A/D kan lunes i mikroovnen, så skulle det være mere lækkert...
    Vil den ikke have det, så findes der en fra RC der hedder Recovery - kan bruges på samme måde som Chikabee siger.
    Få lige et par éngangssprøjter med hjem, så kan du fodre den med den.


  • #12   19. okt 2012 Det er ikke nok at give antibiotica.
    Det er vigtigt, at han også smertedækkes, så han kan spise.
    Det anbefales at give <b>flydende</b> Metacam. Det gives med en lille sprøjte (ligger i pakningen) gennem mundvigen og de fleste katte kan godt lide smagen.

    God bedring med ham!


  • #13   19. okt 2012 Tak for hjælpen. Så må jeg ringe til dyrlægen igen og be om flydende metacam smiley

  • #14   20. okt 2012 Nu er min kat igen begyndt at spise lidt mere. Idag har han spist 300g, men her til aften har jeg opdaget at han bløder fra munden.
    Er der nogen der ved om det følger med sygdommen? Han har jo sår i munden det kunne vel godt være det han har bare ikke gjort det tidligere?
    Og er det så bekymrende at jeg skal ringe til dyrlægen? Det er jo ikke meget han bløder men alligevel.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #15   20. okt 2012 Fik du Metacam til din kat? Har den feber? Hvordan ser sårene i munden ud? Hvad slags mad spiste katten i dag?

    Det allervigtigste er at du får katten til at spise og drikke. Du har gjort det helt rigtige indtil nu, så jeg er sikker på, din kat nok skal blive rask igen :o)



  • #16   20. okt 2012 Nej dyrlægen ville ikke give ham Metacam. Han var ikke sikker på at det var nødvendigt.
    Katten har to store røde plamager yderst på tungen og meget meget røde gummer.
    Han har ikke længere feber, det gik i går, og hvad mad angår får han lige nu noget fra Royal Canin der hedder baby, det er det eneste jeg kan få ham til at spise.

    Jeg giver ham vand i sprøjte og maden klumper jeg sammen til små runde bolde og propper dem ind i munden. Men han er ved at være så vel villig til at spise nu så han godt selv kan tage dem hvis de ligger på fingeren.
    Jeg synes også selv det går rigtig godt smiley Mange tak smiley Men det er mest det med at han bløder der gør mig bekymret. Har ikke før haft en kat der fik den her vira så ved ikke helt hvad jeg kan forvente mig.


  • #17   20. okt 2012 * feberen gik over i går

    det var det der skulle stå smiley


  • #18   20. okt 2012 Godt nok synd din dyrlæge ikke vil give Metacam, men lyder jo til, at det alligevel går den rigtige vej smiley Jeg vil tro de sår han har i munden godt kan bløde lidt, uden det betyder det store, men begynder det at bløde meget, skal du da helt sikkert snakke med dyrlægen igen smiley

  • #20   20. okt 2012 Nu er jeg ikke længere så bekymret smiley Tak smiley

  • #22   20. okt 2012 Jeg forstår slet ikke, at dyrlægen ikke synes, det er nødvendigt med smertedækning, og især når katten har smerter i munden.

    Det er næsten alfa og omega for at få en syg kat med smerter til at komme sig.
    Min egen dyrlæge har faktisk holdt foredrag flere steder i Danmark for andre dyrlæger om vigtigheden af smertebehandling.


  • #23   20. okt 2012 Det faldt mig også mærkeligt da dyrlægen sagde at det vigtigste var at jeg fik ham til at spise igen og jeg påpegede at det var svært med så lille en kat når han havde ondt og derfor ikke ville, men dyrlægen mente åbenbart ikke at han vejede nok til at få stærk smertestillende.

    (han vejer kun 2,4 kg pga., under ernæring, det er temmelig svært for mig at få ham til at gå op i vægt.)


  • #24   20. okt 2012 Men det må da have noget med dosis at gøre?

    Det undrede mig også at dyrlægen der tilså min kat første gang slet ikke fortalte mig at smertestillende var en mulighed, at jeg skulle finde ud af det her, og at hun ikke tilbød mig det når det var tydeligt at han havde ondt.


  • #25   20. okt 2012 Ping pong* sygdommen har ikke stået på ret længe og jeg er godt klar over at han på nuværende tidspunkt ikke vil gå op i vægt, men den gang jeg fik ham var han under ernæret og jeg har aldrig helt kunne få ham til at indhente det igen selvom jeg har prøvet smiley

    men fact er jo så at jeg må finde mig en bedre dyrlæge.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #26   20. okt 2012 Det er superfint, den måde du giver din lille kat mad og vand på :o) Bliv ved med det indtil den spiser nok af sig selv.
    Metacam belaster ikke katten særlig meget, men kan hjælpe den til at blive hurtigere rask. Jeg synes du skal tale med din dyrlæge igen og hvis du ikke kan få en rigtig god forklaring på, hvorfor det ikke er bedre at afhjælpe smerterne, skal du måske finde en anden dyrlæge.
    Er der taget blodprøver af katten og har de vist hvad den er smittet med? Især virussygdomme kan man ikke diagnosticere blot ved at kigge katten i munden og mlåle temperaturen.


  • #27   21. okt 2012 Mine killinger, der er blevet neutraliseret i en alder af ca. 13 uger, har fået Metacam,
    Den lille sprøjte, der ligger i pakken, er tydeligt markeret med streger for, hvilken dosis der skal gives.

    Som regel gives første gang dobbelt dosis. Derefter normal dosis.

    Ida, hvad har du fodret ham med og hvor i landet bor du?
    -----

    A.I. Sår i mundens slimhinder og på tungen er karakteristisk for Calici-virus, men i dette tilfælde, hvor det drejer sig om en hittekilling, der fra starten var underernæret og har svært ved at tage på, ville jeg få den tjekket for FIV og FeLV.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #28   21. okt 2012 Præcis!

  • #29   21. okt 2012 Før han blev syg fik han Royal Canin kitten og baby (tørfodder), men siden han er blevet syg har han kun villet spise noget der hedder babyinstinctive som er sådan en super blød mousse (også Royal Canin).
    Jeg går udfra at FIV er det jeg kender som katteaids men jeg ved ikke hvad FeLV er?


  • #30   21. okt 2012 Nå ja og jeg bor i næstved smiley

  • #31   21. okt 2012 Enig med Mega.
    Udtalt tandkødsbetændelse og så i munden er et af de typiske tegn for FIV.
    Ida FIV er katte AIDS og FeLV er leukæmi. Man kan vaccinere imod det og det er typisk en følgesygdom til FIV.
    FIV smitter ved bid og parring, FeLV smitter også ved at de deler madskål eller slikker hinanden.
    Så få den testet, du får svar efter få timer.
    Der er intet at gøre hvis den er bærer af ét af de 2 vira.


  • #32   21. okt 2012 Ok.. Ringer til dyrlægen i morgen...

  • #33   21. okt 2012 Marianne, man kan desværre ikke vaccinere mod FIV - kun FeLV.

  • #34   21. okt 2012 Ja, jeg ved det, kom også bagefter til at spekulere på om det kunne misforståes.
    Nææhhh...... den der opfinder en vaccine der virker mod FIV (de eksperimenterer vist i USA) han eller hun bliver stenrig!


  • #35   24. okt 2012 Vi har været til dyrlægen i dag og han er næsten rask igen. Hun kan ikke vacc., ham før hans sår på tungen er gået helt væk, men han spiser igen og har faktisk taget på smiley
    Han vejede 3,10 kg
    Og han har ikke FIV, heldigvis smiley


  • #36   25. okt 2012 Det var en dejlig update:)

Kommentér på:
HJÆLP MIN KAT HAR KATTESYGE!

Annonce