1.111 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Første kat = MANGE spørgsmål(: HJÆLP! Første kat = MANGE spørgsmål(: HJÆLP!

Hej, for et par måneder siden fik jeg min killing som mange nok ved(: Nu vil jeg bare gerne lige vide om jeg gør alt helt rigtigt(:

Hvor tit skal hendes vand skiftes?
Lige nu får hun 3 * vådfoder (morgen, middag og aften) det gjorde at hun sjældent spiste sin tørfoder og gav hende derfor godbider med vitaminer i om aftenen for at sikre at hun fik det hun skulle, nu er vi gået ned til morgen og aften med tørfoder, er det forkert eller?

Hvor tit skal hendes kattebakke med klumpende trægrus ordnes? både bare fjerne tingene, og fuldkommen rengøres?

Hvor tit skal jeg klippe hendes negle? Synes meget sjældent at hun selv kradser i ting, hverken i hendes kradsetræ eller møbler, hun gør det kun når hun vågner.

Desuden har jeg et ret vigtigt spørgsmål. Mille har siden vi fik hende, haft små rester af afføring ved endetarmen, de er helt størknede normalt og vi har særlige katte vådservietter til at fjerne det med da hun aldrig selv gør det, men det ser ud til at gøre meget ondt på hende.
Hendes afføring er meget normalt, og ikke tynd.
Hvad kan der være galt, og er det noget jeg skal være alarmeret over?

Tusind tak på forhånd, det blev vist lidt langt (:

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første kat = MANGE spørgsmål(: HJÆLP!
  • #1   22. okt 2012 1: Vand skiftes 1-2 gange dagligt

2: Fint med vådfoder 2-3 gange dagligt, men lad tørfoder stå fremme hele dagen og efterfyld efter behov, fjern det aldrig, det skal være sådan at katten kan småspise dagen lang..

3: Klumper i kattebakke fjernes dagligt og total rengøring af bakken gør jeg ca en gang om måneden, men jeg bruger grus der klumper, så ved om trægrus er anderledes..

4: Hvis du aldrig har klippet klør på kat/ dyr før så hold dig fra det, før en der har erfaring har vist dig hvordan, nogle katte er det slet ikke nødvendigt at klippe og er du først begyndt er du nød til at holde det ved lige, men jeg klipper først når jeg kan høre klørene klikker på gulvet, eller hun hænger fast i alting.

5: Sidste spørgsmål kan jeg ikke svare på.. smiley

• #3   22. okt 2012 Vand skifter jeg 2 - 6 gange om dagen, alt efter om han er inde eller ude smiley

Vådfoder får min kun aften, da han ellers ikke spiser tørkost. Lad tørkosten stå fremme, så hun altid kan tage af det, hvis hun har lyst.

Kattebakken ordnes dagligt, Tarzan vil ikke gå på bakken, hvis der ligger mere end 2 klumper derinde.
    Ca. 1 gang om måneden bliver den ordnet helt og vasket smiley

Neglene klipper jeg kun når de trænger (ca. en gang om måneden) han går dog ude nu, så han holder dem selv.

Det sidste spg. har jeg heller ikke svar på.

• #4   22. okt 2012 Sådan gør jeg hos mig:

1: Vandet skiftes dagligt, og skålen rengøres med en svamp/børste.

2: Vådfoder gives én gang dagligt. Mine 4 katte deler en dåse vådfoder rørt op med vand (mere gider de ikke spise på en dag), tørfoder står fremme hele tiden og fyldes op efter behov.

3: Jeg bruger Super Clump kattesand. Klumper fjernes dagligt. Der fyldes efter med frisk grus efter behov. Bakkerne tømmes helt og rengøres med Rodalon en gang om måneden.

4: Klør klippes ca. en gang om måneden. Men få en dyrlæge, eller anden person som har prøvet det før, til at vise dig det et par gange inden du selv begynder at eksperimentere med det.

5: Har jeg ingen erfaring med, men det som Felis skriver lyder meget sandsynligt smiley

• #6   22. okt 2012 Har prøvet at klippe neglene på hende et par gange og det er gået fint - har en speciel saks til det(:

Men hun har altid tørfoder fremme men spiser det sjældent. Skal det også skiftes ?

Felis: det ligner meget afføring også når man tørre det væk?

• #7   22. okt 2012 Katte kan godt lide frisk opfyldt tørkost, så ja jeg ville skifte det en gang imellem, men du ved vel ca hvormeget den spiser så når du fylder en ny skål op så lad være med at fylde mere op end den spiser + lidt ekstra, så har du ikke for meget spild, men husk lidt ekstra det kunne jo være den var mere sulten en dag, så skal den jo ikke mangle..

• #9   22. okt 2012 Lige en lille tekst om opdragelse også:

„Skæld ud” er no go

Først må vi slå fast, at en kat som udgangspunkt slet ikke forstår „skæld ud” - forstået som en hævet, vred stemme eller måske ligefrem råben. En kat er ikke et flokdyr, og den er fra naturens hånd ikke gearet til at rette sig efter små korrektioner i forhold til sin adfærd; slet ikke i relation til menneskers udtryk for vrede. En hævet stemme vil tværtimod typisk skræmme katten i en periode, hvorefter den forbliver døv over for høj stemmeføring resten af sine dage; katten ignorerer simpelthen ejerens anvisninger, hvilket mange katteejere sikkert kan nikke genkendende til. Derfor understreger vi, at „skæld ud” aldrig bør være på dagsordnen.

Beløn ønskelig adfærd

Det er vigtigt at gøre sig klart, at man kommer længst ved at belønne ønskelig adfærd og ignorere dårlig adfærd. Dette er den gyldne regel i forbindelse

med opdragelse af kat - for selvfølgelig er det muligt i en vis udstrækning at præge sin kat (også den voksne!), så katten fungerer hensigtsmæssigt i hjemmet. Gør katten noget, man bifalder, kan man med det samme give en godbid, så katten forbinder den handling, den netop har udført, med noget positivt, og derfor vil være motiveret for at udføre samme handling igen.

Straf aldrig fysisk

Fysisk afstraffelse af katten må naturligvis aldrig finde sted, men andre handlinger kan være lige så skadelige. Man må f.eks. aldrig tage kattens hoved og presse snuden ned i den våde plet, hvis katten har været urenlig. Den bliver bange for ejeren, da den ikke er i stand til at koble handlingen (i dette tilfælde at tisse ved siden af bakken) sammen med den afstraffelse, som efterfølgende overgår den. Dette gælder også i alle andre tilfælde, hvor katten har forbrudt sig mod de regler, man har stillet op for den; gået på bordene, gravet i planterne, etc.

Giv alternativer

Men hvad gør man så, hvis man ikke må skælde ud og eventuelt straffe katten? For det første giver man den gode alternativer: Sørger for at kattebakken altid er indbydende, så katten ikke finder den ulækker, at katten kan komme højt til vejrs i hjemmet på anden vis end ved at betræde bordene, og at den har et sted at grave, hvor det ikke generer. Man kan næsten altid give sin kat et alternativ, hvor den dårlige vane ikke er noget problem. Spekuler i det hele taget over, hvordan det er at være kat i dit hjem: I hvor høj grad kan katten udleve sin naturlige adfærd? Ved du ikke så meget om emnet, kan du låne bøger på biblioteket eller søge på google

Kig efter signaler

Nogle katte har svært ved at tøjle deres jagtinstinkt, og en ellers sød og tillidsfuld kat kan i så fald pludselig lange ud efter en, mens man kæler den. Her nytter det selvfølgelig heller ikke at skælde ud. Hold i stedet øje med de små signaler, katten med største sandsynlighed sender, når den er ved at være træt af opmærksomheden (pelsen sitrer, halen slår, ørerne vifter, etc.), og du kan nå at trække hænderne til dig i tide.

Ignorer dårlig adfærd

Har du svært ved at tyde din kats signaler, eller er den en smule uberegnelig, kan følgende metode tages i brug: Når katten har markeret med tænder eller kløer, tager du den og sætter den ind i et rum for sig selv - bare i fem minutter. Herefter lukkes den ud igen. Man må forstå, at man ved at reagere følelsesmæssigt på kattens unoder giver den opmærksomhed - også selv om man vil betegne opmærksomheden som negativ. Alligevel er dårlig opmærksomhed ofte bedre end slet ingen, hvilket også gælder katte. Ved at isolere katten et øjeblik fratager man den i stedet opmærksomhed, og selv genstridige og egenrådige katte kan opdrages på nævnte vis.

Som tidligere nævnt er det alfa og omega, at man kun belønner den adfærd, man gerne ser hos katten, og at man ignorer den adfærd, man ønsker at bremse. Dette gælder også i tilfældet af, at katten f.eks. vækker en tidligt om morgen. Den har engang lært, at den fik en reaktion, hvor man stod op og måske odrede den, og derfor fortsætter den. Eneste løsning er at ignorere katten i en længere periode, til den endelig forstår, at dens adfærd ikke længere giver pote.

Opsummering

Rigtig mange situationer katteejer og kat imellem, som katteejeren finder problematiske, kan begrænses eller helt undgås, hvis man bruger lidt tid på at sætte sig ind i kattens behov og adfærd.

Teksten er kopieret fra Inges-kattehjem.dk

• #10   22. okt 2012 Madsbh: tak for teksten, men kan ikke rigtig se det relevante i den i forhold til denne tråd.
    Nu spurgte jeg om 5 ting, og intet med hensyn til opdragelse så forstår ikke rigtig behovet for at sætte den op, men tak tak, selvom jeg har læst den før.

Felis: tak nu er jeg lidt mere rolig (: og tror jeg stopper med de negle og ser om de bliver for lange hvis jeg intet gør(:

• #11   22. okt 2012 Grunden til at jeg klipper klør er egentlig for min egen skyld (eller nærmere mine møblers skyld), og for at kattene ikke skal lave aaalt for store skader på hinanden, når de en gang imellem får et syreflip og går til angreb på hinanden..

For derudover klarer de ellers fint selv at holde klørene, men jeg vil gerne at mine møbler skal se pæne ud længst muligt smiley

• #12   22. okt 2012 Lotte: men hvæser de dem ikke bare bagefter i møblerne?

• #13   22. okt 2012 Jeg vil så sige jeg klipper også klør på min kat efter behov, men det er fordi hun ingen naturlig måde har at slide sine klør, jeg har selvfølgelig kradsetræ, men hun har så hurtigt voksende klør så nogen gange hænger hun bare fast i alt og det er jo synd, så klipper jeg, men kun spidsen, jeg har haft hende siden hun var 3 dage (sammen med hendes mor og søskende) og hun har <b>aldrig</b> hvæset klør i møblerne, hendes mor gjore desværre smiley

• #14   22. okt 2012 Maria - Jo det gør de...
    Men klørene bliver jo "flade" når de er blevet klippet, og så smutter de jo bare på stoffet/læderet uden at efterlade mærker...
    Hvor de ellers river/rykker i det når klørene er lange smiley

• #15   22. okt 2012 Hvis hun begynder at hænge fast, eller det laver kliklyde når hun går så klipper jeg dem, men holder lige en pause og ser (:

• #16   22. okt 2012 Lotte: ja det er selvfølgeligt rigtigt(:

• #17   22. okt 2012 Det var kun fordi du skrev første kat. så tænkte jeg det kunne være en hjælp. Så var du fri for at spørge andre steder smiley
    Men det er min fejl.

• #18   22. okt 2012 Sød tanke ellers(: men nej jeg studerede grundigt da jeg havde fået hende hjem og lidt før(: så føler at jeg har det meste på plads, synes dog ikke at jeg nogen steder før har fået svar på ovenstående spørgsmål(:

Der skulle have stået at vi var gået ned til vådfoder to gange dagligt, tørfoder har hun altid fremme(: men skriver fra min iPhone så der er lidt tastefejl(:

Kommentér på:
Første kat = MANGE spørgsmål(: HJÆLP!

Annonce