1.132 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
kattefoder kattefoder
Hej!
Nu kommer jeg fra hundegalleri og har "kun" været katteejer i 1 år,og har siden tidligere en hund. Jeg går meget op i foder og det synes jegdet er mange der gør på hg, det snakkes meget om høj kødprocent, orijen, wolfsblut, acana og lignende mærke. Så Jeg blev lidt overraskede over at det ikke er detsamme her, især da katte er endnu mere udprægede carnivorer end hunde. Det ser ud at være flere der giver Rc og lignende. Så mit spørgsmål er, hvorfor giver i den kattemad i gør til jeres katte? Jeg er meget nysgerrig, da jeg er ny i denne del af katteværlden
0 synes godt om
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
okt 2012
Følger: 2 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 51
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Svar: 13
Du har fuldstændig ret. Med en baggrund i henholdsvis Schweitz og USA er også jeg forundret over manglen på animalske proteiner i mange af de typer foder, der sælges på markedet i dag. Jeg tror, at folk anvender det foder de køber, da de er blevet rådet til det af konsulenter mv. Og jeg tror, at katteejere og opdrættere ønsker og håber, de gør det bedste for deres katte. Det kan være sin sag at sætte sig ind i sammensætningen af foder og svært at vide, hvad der er det rigtige at fodre med.
Generelt afholder jeg mig fra at fodre min katte med foder, der indeholder soya. Årsagen er den, at så ved jeg at nogle af de animalske proteiner er blevet erstatet med soyaprotein, som katten faktisk ikke kan anvende. Men det er jo en billig ingrediens at bruge og producenten tjener flere penge på deres produkter på denne måde. Når der er anvendt soya, kan man også typisk se, længere nede på indholdfortegnelsen, at foderet indeholder Taurin, som er kunstigt tilsat - en nødvendighed, da der ikke er nok animalsk protein i foderet.
Så for at gøre en lang historie kort: køb foder der kun indeholder animalske proteiner - ikke soya og tilsat Taurin. Hvis foderet indeholder en høj nok procent animalske proteiner, så er der ikke behov for at tilsætte Taurin. Jeg giver også mine katte råt kød ved siden af...og de elsker det. Til dagligt anvender jeg Eukanuba - rene animalske proteiner. Dog har jeg også været glad for det amerikanske produkt der hedder Prism - men det kan ikke længere købes her hjemme.
feb 2010
Men du (Annette) har meget ret i at det er vigtigt at skelne mellem animalske og vegetabilske proteiner, som jeg også altid gør opmærksom på, når emnet foder er oppe. Ligeledes er det vigtigt at undgå sukker og farvestoffer.
Jeg oplever også at nogle falder i svime, når der står på posen: "reelle kødstykker", hvor jeg til gengæld mener at det var bedre om de hakkede hele hønen, med fjer og knogle og næb osv. Det ville komme meget tættere på hvad katten ville æde, hvis det var en fugl den selv fangede.
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Derudover får de dagligt Cosma vådfoder.
Jeg er stor modstander af hønsefoder (korn baseret foder). Korn er tomme kulhydrater, katten ikke kan bruge til noget. Katte er kødædere, og det er da kun for at få foderproducenternes indtjening op, at så mange produkter er spækket op med korn, da korn er billigere end kød.
Derudover skal det foder jeg fodre med være uden tilsat sukker.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Desuden er der intet korn som fyld i de mærker, men der er til gengæld fx tranebær ekstrakt som er godt for urinvejene - det kendes også hos os hvis vi har blærebetændelse kan tranebær kapsler hjælpe.
okt 2012
Vores kat spiser Orijen og han er meget glad for det.
Det eneste jeg kan tænke vil være negativt er at beskyttelsen overfor urinstene ikke er lige så god som RCs specielle foder, da kødprocenten gør det umuligt at holde phosphor og calcium procenten så lavt, (ex. RC indoor procent calcium 0,99% og phosphor 0,85, Orijen calcium 1,5-1,7 % og phosphor 1,2-1,4%)
Men der er det, som du siger Thilde L, tranebær der hjælper, og så kan man jo selv tilsætte tranebærpulver hvis katten har brug for det (og hålde øje med at de drikker som de skal).
Når vi nu snakker vådmad, jeg har bestillt dette hjem til Azrael, har i prøvet det?
http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/canned_cat_food_pouches/terra_felis
Terra Felis..De har omkring 87% kød, og er riktigt gode til at skrive hvad deres mad indeholder...Så er det også godkænt som livsmedelskvalitet, og det syns jeg er super
Her er indeholdfortegningen til den jeg har bestillt, hvad synes i?
Rabbit with Broccoli & Catnip: Rabbit hearts, rabbit muscle meat, rabbit livers, rabbit lungs, broccoli, tomatoes, dandelion, catnip, rosehips, wheat germ oil, whey, egg shells, kibbled linseed, sea algae, Andean salt, drinking water
Ratio: 88% meat : 9% vegetables and herbs : 3% other raw materials (no stock)
apr 2011
apr 2011
apr 2011
Det jeg køber til kattene er der intet vegetabilsk i, for det skal de da ikke bruge til noget.
okt 2012
Det jeg synes er et plus med Terra Felis er at det også er lavet i tyskland. Jeg kan godt lide når det er närproduceret.
Hvorfor har du valgt applaws?
feb 2010
Når vi snakker foder, så synes jeg det også er meget vigtigt at få indskudt hvor vigtigt vædske er. Min erfaring er at alle mine katte drikker en del mere, efter jeg har fået drikkefontæner. Det behøver jo ikke være den dyreste og mest fancy.
Derudover "fortynder" jeg dåsemaden med kogende vand, dels for at få alle til at spise dåsemad men også for vædskeindtagets skyld. Jeg har i over 30 år aldrig haft en kat med urinvejsproblemer, nyreproblemer osv.
apr 2011
Men på ingen af indpakningerne står der ordene "vegetabilsk" så jeg gætter på det er fordi der ikke er noget i hmm..
Som sagt har jeg valgt Applaws (og Orijen) fordi der ikke er korn i, og det er fyldt med proteiner og har heller ikke en helt dårlig fiber-mængde.
Lige nu kører jeg med Applaws killingevariant pga. Fellini, men ellers er det normalt et mix af de primære, og så ellers rester, der bare skal spises og prøveposer man både får og evt. vinder på udstillinger
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Svar: 13
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 72 Svar: 322
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 72 Svar: 322
kattefoder