{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.976 visninger | Oprettet:

H.M
H.M
Tilmeldt:
19. jul 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 27 Svar: 117

Kat nr. 2 ....birma eller ragdoll ? ...eller mco igen :-) {{forumTopicSubject}}

Vi blev den lykkelige ejer af en dejlig MCO kastrat i august i år smiley en stor dejlig bamse som vi elsker over alt på jorden smiley der var flere der sagde dengang , ja ja... en bliver hurtigt til flere , men vi holdt fast på at vi kun skulle have een kat smiley meeen..... man har vel et standpunkt til man tager et nyt smiley

Vi er blevet enige om at Maximus skal have en ven smiley

Vi har snakket om en hellig birma eller en ragdoll.
Vi kender ikke voldsomt meget til de to racer andet end de er utrolig smukke.

Hvordan vil en birma ell.ragdoll fungere med en MCO ?

Ligner de MCO af sind ?

Hvordan er pelsen på en birma ? er den nem at holde og minder den om pelsen på MCO ?
Jeg har hørt at en birma fælder meget , er der hold i det ?

Er der forskelle på man skal være opmærsom på ved en birma ell.ragdoll kontra en MCO

Maximus er født i april i år , så en killing vil vel være at foretrække , eller ..??


Vi håber i kan hjælpe os lidt på vej med at vælge smiley








Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat nr. 2 ....birma eller ragdoll ? ...eller mco igen :-)
  • #1   14. nov 2012 Jeg har en birma pige og hun er en aktiv kat der gerne skal være med til alt. Men men ikke det store legebarn, hun vil bare gerne være i nærheden af os hele tiden og så er hun et snakke dyr og fortæller mange historier og skal gerne kæles med når du står med hænderne i opvasken eller i en bolledej smiley så vidt jeg ved er birmaen mere aktiv end ragdollen, som er en rigtig sofapude kat... pelsen på min pige er meget nem at holde og filter ikke reder hende alligevel et par gange om ugen bare for at fjerne løse hår. Jeg har en veninde der har en birma og en mco sammen og de er glade for hinanden mco er dog en del mere aktiv end birmaen.
    læs evt. mere her: http://www.birma.dk/

    ved ikke særlig meget om ragdolls ud over at de er store flotte bamser, men du kan læse mere her: http://www.ragdollklubben.dk/

    hvis det er sådan en kat du dømmer om så tag en tur til udstilling, mød et par stykker og lav nogle aftaler med nogle opdrætter om at komme på besøg. Så kan du lære racerne og kende og snakke med en opdrætter om det er en kat for jer og jeres mco smiley


  • #2   14. nov 2012 jeg ved at birmaen kan have flere skavanker end ragdolls, men ragdolls bliver slet ikke lige så gamle som birmaer.
    men de er begge skønne racer, som bare vil være sammen med en smiley


  • #3   14. nov 2012 kathja d
    *jeg ved at birmaen kan have flere skavanker end ragdolls *

    Hvad er det for slags skavanker der typisk rammer birmaen ?


  • #4   14. nov 2012 Jeg kender nu ikke noget til nogen kendte skavanker hos birma som race...vil du uddybe evt henvise til dokumentation for den påstand Kathja ?

  • #5   14. nov 2012 *Chicabee*

    Er der noget der er racetypisk for birmaen ? (du som opdrætter må ha et godt kendskab) smiley f.eks som MCO'en der er kendt for at den kan få dårlige tænder.


  • #6   14. nov 2012 Jeg tror det eneste vi kan se, er at nogle birmaer får problemer med hårboller evt pga mangel på vædske/grønt/motion hvis de er indekatte. Ellers har vi ingen kendte racerelaterede sygdomme.

  • #7   14. nov 2012 Vi har desværre været udsat for 2 gang FIP og hvad jeg forstår fra dyrelæger og mine egen opdrætter, så er der en højere risiko hos birmaen, end hos andre racer.
    og så har jeg hørt fra mange side, at ragdollen har en bedre genpool fordi at den er en blanding af flere racer.


  • #8   14. nov 2012 Det er korrekt at nogen linier hos birmaer har haft flere tilfælde af FIP, men denne sygdom rammer alle racer - en nylig opgjort undersøgelse viser faktisk at det er den mest forekommende dødsårsag hos Mco og Nfo, så det er ikke en "birmating". Det er jo noget vi opdrættere har meget fokus på , og vi kan se at de senere års fokus - hvor katte af fip linier er taget ud af avl, har minimeret fip tilfælde en del. Nu hører vi sjældent om FIP hos birmaerne syntes jeg. På den opgørelse der er lavet over antal fip tilfælde tilbage i tiden, lå birmaen øverst sammen med ragdoll.

    Vi har i birmaen meget fokus på at genpuljen skal udvides, og der er lavet et kæmpe stykke arbejde med bla forsigtig udkrydsning til perser, et projekt der er fulgt og godkendt af avlsrådet. Sådan arbejdes der med racen i stort set alle lande, og det ser ud til at have en positiv effekt.

    Forskerne er meget tæt på at løse FIP gåden - takket være en kæmpe indsats fra birmaopdrættere specielt i danmark og udlandet, som har sendt dna ind fra 1000 vis af birmaer. Så med lidt held har vi en gentest klar om nogle år.


  • #9   14. nov 2012 men første 2 som havde det, fik også tager dna prøver. som er kommet med i et forsknings program smiley det er dejligt at man kan være til lidt nytte.

    men ja alle 3 racer er skønne.
    Tag en af vær! smiley jeg er selv så tæt på at blive crazy cat lady ^^


  • #10   14. nov 2012 smiley ja hvorfor ikke ... alle gode gange 3.
    Ej jeg siger lige som første gang , vi skal KUN have 2 katte smiley så må vi se hvor længe det holder smiley



  • #11   14. nov 2012 vi tog i øvrigt ud og kikkede på forskellige race, da vi skulle have nr 2. og tog sådan kat som passede bedst til os. det kunne også være en mulighed. vi valgte så også en voksen

  • #12   14. nov 2012 Sorry, men jeg mener altså,at der er meget forskel på sindet, på en MCO og en Rag, Birma ved jeg ikke så meget om. Men hvis de skal være legekammerater. så sindet altså ret vigtig.
    Ville nok vælge en race, der har nogenlunde det samme sind.


  • #13   14. nov 2012 I kender ikke meget til de 2 racer, jamen hvorfor så lige de 2 ?? For mig er det vigtigt at den race man vælger passer til den hverdag man har i familien og når der er en anden kat er det også vigtigt at finde en, der passer i temperament til denne.

    Men mit råd til jer vil være at læse lidt om racer, udvælge nogle der kunne være interessante for jer og tag så på besøg hos nogle opdrættere, så i kan se jeres kommende kat i dens vante omgivelser og hvordan de er i flere aldre.


  • #14   14. nov 2012 Da vi overvejede nr. 2 ville vi have en Birma.
    Jeg vil stadig have en rødmasket Birma han, men det endte nu alligevel med en skovkat smiley

    Men hvordan kan i udelukke alle andre racer når I ikke kender disse to racer så meget?
    Måske jeg læser det forkert.
    Synes I skal tage ud og besøge forsk. opdrættere og få en snak med de forskellige, og se hvor I synes der var bedste forhold, bedst kemi, bedste katte (husk: Kig på de voksne katte i hjemmets trivsel!)


  • #15   14. nov 2012 Forstår nu godt jeres tiltrækning til birma og ragdolls, mange gange er det jo udseendet man falder for først, og disse to racer er dog det mest bedårende og smukke. Så forstår jer godt!
    Men hvilken af de to racer du skal vælge, tja det er ikke nemt. Kan du ikke google racerne og læse nærmere om dem? Eller evt. kontakte nogle opdrættere og spørge ind til racens temperament og karakter?


  • #16   14. nov 2012 Du er hjertelig velkommen til at ringe til mig for uddybdende fortælleing om birmaens sind og temeperament. Du kan bare sende pb for mobilnr, hvis du har lyst at vide mere.

  • #17   14. nov 2012 Katte er jo meget forskellige selv indenfor samme race.
    Min Ragdoll ville ikke trives med en anden kat som der havde krudt i røven og gerne ville lege hele tiden.

    Min ragdoll vil gerne lege bare ikke så længe a gangen og heller ikke så vildt. men vil egentlig hellere bare ligge hos en og nusses det meste af tiden, og rende en i hælene konstant.

    Også snakker hun hele tiden smiley


  • #18   14. nov 2012 Jeg har lige fået nr 3 kat, jeg har haft 3 birmaer, den ene er her endnu, en Main Coon. Og sidst men ikke mindst der nye, kurilian bobtail, det er alle dejlige katte smiley
    De to skønne birmaer jeg havde fra ConMeo havde en dejlig nem pels, de blev børstet for hyggen, ham jeg har tilbage har en meget mere fnullet pels og skal virkelig børstes, det er nemmere nu end da han var ung, han er herre i huset, han er skabs kat, og kan ikke lide gæster, Main Coon'en vejer 10 kg og er meget blid, er ikke herre i huset selvom bimser kun vejer 4,5 kg, han har virkelig virkelig en pels som skal børstes, han er rød sølv, min datter har en som aldrig filtre, min nye kurilian bobtail har mere fart på end de andre, men er knapt år smiley han er meget kontakt søgende og kælen, han har en super nem pels og er faldet til meget hurtigt, har kun boet her i 14 dage i morgen, jeg vil aldrig kunne sige hvilken rase der er bedst, for de er også forskellige inden for rasen,,, men alle mine katte har været de bedste smiley


  • #19   14. nov 2012 Ps glemte lige et billede smiley
    Main Coon og Kurilian bobtail


    profilbillede
  • #20   14. nov 2012 Herhjemme er det en Europé, der bare var den rette race til vores 6 Manie Coon'er.
    Den lille, bliver elsket af alle de store og hun leger og tumler med dem på skift. Det var bare lykken.
    Dette billede er taget dagen efter hun flyttede ind


    profilbillede
  • #21   14. nov 2012 smiley ja så tæt er mine ikke endnu, de nøjes med at stryge sig op af hinanden, hvor er det et godt billede

  • #22   14. nov 2012 Mange tak. Hende den lille, rendte hen til de store med det samme Hun tror hun er den største og har absolut ingen respekt for dem.
    Hun mener også at det er hende, der skal spise først. Det når hun også på den ene eller anden måde.
    Se om du kan finde hende her


    profilbillede
  • #23   14. nov 2012 Smiler meget stort smiley

  • #24   14. nov 2012 Jette...en birma der ikke kan lide gæster, det lyder sært. Mine elsker gæster smiley

  • #25   14. nov 2012 Det gjorde de andre jeg havde også,,, jeg har nok gjort den fejl, at købe en kat som ikke har haft de optimale betingelser.
    Hende som avlede ham, med stamtavle, fik kun det ene kuld, med 2 hanner og 1 hun killing, og hun havde bare denne ene hunkat, birk blev forfulgt af sin bror, og var fyldt med sårskorper på ørene og i nakken, for at han skulle få ro og hele, blev han lukket på soveværelset alene, når hun var på arbejdet, at han så har patella luksion og dårlige nyre gør det nok ikke bedre, senere fandt hun ud af at søsteren, som hun solgte til en opdrætter i Norge, havde slem HD og det havde moren også men kun i den lette grad, så det kuld var ikke det bedste, men bagklog kan man altid blive, men jeg elsker ham jo alligevel.


  • #26   14. nov 2012
    *I kender ikke meget til de 2 racer, jamen hvorfor så lige de 2 ??*


    *Men hvordan kan i udelukke alle andre racer når I ikke kender disse to racer så meget? *

    Vi har skam læst en masse om begge racer , og det er vores indtryk at de vil passe til vores liv og hjem . Vi er ikke interesseret i en langhårs kat der behøver tonsvis af pels pleje og vi er absolut heller intereseret i en bengaler der kravler på væggene smiley vi ved godt hvad det er vi går efter , måske jeg ikke fik mig udtrykt klart nok , men det vi godt ville vide er alt det der ikke står på birma eller ragodoll klubbens hjemmeside - altså folk egne beretninger , erfaringer , råd osv.osv smiley
    Vi har langt fra besluttet hvilken race det bliver endnu , vi er jo helt vilde med vores dejlige MCO dreng så det bliver måske en magen til , hvem ved smiley grunden til at vi kiggede lidt efter de 2 andre racer , er vi synes det måske kunne være hyggeligt med 2 forskellige racer og lige umiddelbart lyder de til at passe til os.

    *chicabee*

    Det er helt vildt sødt af dig smiley jeg skriver en pb hvis det bliver aktuelt smiley



  • #27   15. nov 2012 tag ud og besøg forskellige opdrættere af de to racer, så I kan se hvordan de på hjemmebane. Det er den bedste måde at bedømme dem på.
    Temperamentsmæssig skulle en ragdoll ligne en MCO en del. Nu har jeg aldrig haft en MCO, så jeg har ikke den store viden hvad det angår.
    Ragdoll en laid back type kat, som gerne vil være der hvor vi er. Nu sidder jeg og skriver og inden for en kvadratmeter af mig er der 4 katte. Man mærker ikke man har kat, da de er rolige og afbalanceret i deres opførsel. De leger gerne og snakker rigtig meget. De er kontakt glade og nogen værre klumpedumper. Det er ikke en elegant kat. De hopper ikke særligt højt, så for at mine kan komme i vinduet og kigge ud, har de en skammel at mellemlande på. De kan ikke hoppe op i vinduet.
    I forhold til om I skal vælge en killing eller en voksen, kommer helt an på temperamentet på den kat I finder. Men regn med at en voksen kat skal have længere tid til at falde til og accepterer en ny bolig og kat.
    Har du flere spørgsmål så skyd løs.


  • #28   19. nov 2012 1000 tak for alle jeres indput smiley

    Efter en del snakken frem og tilbage er vi nået frem til et slut resultat, og vi har (vist nok smiley ) besluttet at det bliver endnu en MCO smiley

    Devisen om at "lige børn leger bedst" blev tungen på vægtskålen her.
    Vores Maximus er allerede en ordenligt basse , så vi er blevet enige om at en i samme "vægt-klasse" er det bedste.


  • #29   19. nov 2012 Vi høre jo nok om den nye smiley det bliver da spændende.

  • #30   19. nov 2012 Ps skriv lige i denne tråd når det sker, så kan vi stå på spring til, at tage i mod den. smiley

Kommentér på:
Kat nr. 2 ....birma eller ragdoll ? ...eller mco igen :-)

Annonce