{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Tør pels {{forumTopicSubject}}

Hej kattefolk

Jeg synes min hun huskats pels er blevet en lille smule tør i det end ellers i denne uge. Jeg ved at sterilisation kan gøre pelsen lidt dårligere i det, men hun blev steriliseret for 1 år siden, uden at jeg oplevede nogen ændring i pelsen.

Jeg tænker at det måske er kulden? - min hud tørrer helt vildt meget her i kulden nemlig.

Vil lidt lakseolie hjælpe? Eller skal jeg give hende noget kost tilskud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tør pels
  • #1   23. nov 2012 olie fra fisk hjælper i hvert fald.. men hvis hun spiser fisk burde det komme af sig selv..


  • #2   23. nov 2012 Hun får kun tørfisk, og der er vel ikke så meget olie i de små kræ smiley

    Den står nok på lakseolie i advents gave.


  • #3   23. nov 2012 vores Lunter spiser glædeligt en eller andet frisk filet af torsk eller laks eller hvad man lige falder over så det kunne være du også kunne prøve det.. Det virker mere naturligt efter min smag at de får det gennem maden og ikke ved noget vi tilsætter..

    Det er bare min mening, jeg har aldrig prøvet olie af den art så kan ikke sige at det er dårligt.. for mig virker det bare unaturligt..


  • #4   23. nov 2012 Jeg er meget obs på hvor meget hun får, hun igang med at slanke sig, og jeg har fået en god rutine i hendes kostplan nu, så tør næsten ikke pille ved hendes mad plan nu. At købe laks er også lige dyrt nok.

  • #5   23. nov 2012 vi har købt en lakseolie i Petworld, som katten bare skal have ét pump af i maden én gang om dagen... vores Chino's pels er blevet lækker smiley

  • #6   23. nov 2012 Nu skriver du at du er i gang med at slanke, så vil jeg høre om det betyder at du giver hende et tørfoder med meget lav råfedt %???

    Hvis det er tilfældet så har du sansynligvis forklaringen på hendes forandring i pelsen, jeg købte skanke mad til min på et tidspunkt, med det resultat at hun fik meget tør hud, som nærmest lignede skæl i pelsen, da jeg gik over til et foder med lidt mere råfedt i, så fik hun normal hud igen..

    Og så vil jeg lige nævne at fileter af torsk eller fladfisk, stortset ikke feder, så det kan du roligt give katten, korrekt laks er en fed fisk, så vælg torsk eller sej eller lignende, min gider ikke lakseolie, har prøvet hvis hun får det over sin mad så nægter hun at spise det..


  • #7   24. nov 2012 Ja hun får tørfoder med lav råfedt, og lidt lux fra aldi og tørfisk, men tørfiskene er mere som "snacks"

    Kan godt være at jeg overvejer fiske filet en ekstra gang smiley


  • #8   24. nov 2012 Jeg har da aldrig hørt om at kastrering skulle gøre kattens pels dårligere? Og heller ikke oplevet det selv smiley

    Men jeg vil høre hvor mange % fedt der er i hendes normale foder? Der bør være over 15% som minimum, og helst oppe omkring de 20 %.

    For der er ingen grund til at gå efter lavt fedt, når det bare betyder at andelen af kulhydrat i foderet stiger, for det er kattene ikke skabt til at indtage i de mængder, og det sætter sig bare direkte på sidebenene - OG katten føler sig ikke mæt.
    Masser af vådmad, og et foder med godt med protein og fedt - Porta 21 grain free er den fortrukne herhjemme.


  • #9   24. nov 2012 Jeg bruger Royal Canin Siameese, som jeg er blevet anbefalet fremfor RC slanke tørfoder, jeg tror faktisk fedt procenten er nede på de 10. Jeg brugte TOTW i en periode, men det tog hun på af, så jeg tør ikke rode med tørfoder med for høj fedt procent igen, for hendes kur ligger mig meget på sinde. Jeg vef godt I anbefaler andre fremgangsmåder herinde, men de virkede modsat smiley og så får hun jo også vådfoder hver dag, og rå kylling til tider også, så hun er jo er bestemt ikke udsultet smiley

    Ang det med være snittet og pelsen, så er det da meget udbredt at pelsen bliver lidt dårligere hos mange, det er i alt meget udbredt hos hunde, men nej det er langt fra alle der mærker noget til det smiley


  • #10   24. nov 2012 Desuden så virker den metode vi bruger mht kuren, så der er jo ikke grund til at ændre på det, og det er samtidig en stille og rolig og sund facon, som også involverer mere motion. I forhold til pelsen som er blevet en smule tørre her i vinterperioden, så vil jeg bare prøve at udskifte den rå kylling med rå fisk, og evt også lakseolie hvis hun synes om det. Jeg oplever ikke at hun ligefrem skælder som Heidi oplevede, jeg er bare små pylret smiley

  • #11   24. nov 2012 Cathrine - Så undrer det mig meget at jeg ikke har hørt noget fra opdrætterne ang. det. De burde da vide det, især når de udstiller, og det er det da kendt at kastraterne oftest har den bedste pels kondition..
    Hundes og kattes kønsdrift er i øvrigt meget forskellige, og bør ikke sammenlignes, så jeg kunne forestille mig at der heller ikke ville være samme senere påvirkning af kastraterne.


    Men jeg synes det er dumt af dig at give hende tørkost foder med så lidt fedt, når du nu kan se at det er et problem med hendes pels..


  • #12   24. nov 2012 Dampet laksefilet - gerne med "dampevandet" - smager godt (synes mine katte), og er godt for både pels, hud og helbred. :-).

  • #13   24. nov 2012 Hvis du læser mit trådstartende indlæg vil du se at det kun drejer sig om en lille smule tørhed i pelsen Eva, og at det kun har været der i en lille uges tid, og eftersom jeg har fodret hende som nævnt i mange måneder, så tror jeg knap nok at det kan skyldes tørfoderet, jeg hælder faktisk mere til kulden eller at jeg har været for flittig med furminatoren, så du konkluderer ting helt ude af proportion.

    Sorry hvis jeg har blandet hunde og katte pels kondition efter neutralisering sammen, du behøver da ikke tage sådan på vej smiley
    Jeg troede de dyr man udstillede skulle være "intakte" men det gælder nok ikke for katte så.

    Og tak for tip Tinka, min mor er ret god til det med at dampe torsk så må lige lære metoden af hende.


  • #14   24. nov 2012 Cathrine - Du har ret, jeg overså det med at kun var i denne uge. Men OK, så kan det godt være noget andet, så må du jo bare se om det bliver ved, eller hvad det gør smiley
    (Jeg mener så stadig at et fedt indhold på 10% er for lavt, og det vil være bedre at udskifte noget af kulhydraten i foderet med noget fedt)


    Nej, hos katte kan man sagtens udstille kastraterne. Det gøres i stor stil - min maine coon kastrat Diego er f.eks. Supreme Premier (højeste titel hos FIFe) og Triple Grand Champion Alter hos TICA. Og så var han 5. bedste kastrat i 2011 hos Jysk racekatteklub, så der er en heel masse man kan med dem smiley
    Kastraterne og de fertile konkurrer så helt for sig, men kan ellers opnå helt det samme smiley


  • #15   24. nov 2012 Jøsses det var ikke så lidt han har vundet ! Imponerende smiley
    Jeg synes det er meget fornuftigt at neutraliserede katte må udstilles, som du nævnte tidligere har de jo et væsentligt vildere "sex drive" end hunde, jeg ville få grå hår af en fertil indendørs hunkat, og det ville være lidt kedeligt hvis man valgte udstillings sporten fra pga eks overløbsk/hysterisk hunkat.

    Jeg vil tage det med fedt kontra kulhydrater til nærmere overvejelse igen hvis du er så skråsikker smiley og ja jeg holder selvfølgelig øje med pelsen.


Kommentér på:
Tør pels

Annonce