Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ude kat er for tyk
  • #1   10. jan 2013 Er du sikker på den er for tyk?? Jeg tænker bare at mange betegner slaskemaven under bugen på katten som at katten er for tyk, og det er nødvendigvis ikke korrekt, det er det der kaldes en kastratdelle og er sjældent fedt..

Og er det noget du syntes hun er blevet inden for de sidste par måender?? Mange udekatte tager lidt ekstra på om vinteren, for at holde varmen, de taber det som regel om sommeren igen når de bliver lidt mere aktive..

• #2   10. jan 2013 Hov et vigtigt spørgsmål kunne jo være, er katten steriliseret??? For hvis ikke så kan den jo være gravid..

• #3   10. jan 2013 Jeg har læst et sted, at det skulle hjælpe på mange katte at give meget vådfoder. Argumentet var, at det fyldte mere i maven og dermed øgede mæthedsfornemmelsen.

Men har selv haft oprettet en tråd for lang tid siden omkring foder og man måtte vist ikke begrænse kattens adgang til tørfoder. Men du kan aktivere katten, så den skal arbejde for maden. Foderbolde eller en et vasket marmelade glas limet til en stor plade, så katten skal fiske foderet op af. Det kan også købes, hvis du ikke har mod på at lave det selv smiley

• #4   10. jan 2013 Der er koldt derude - så det er godt med ekstra fedt. Det ryger af til sommer

• #5   10. jan 2013 Prøv at suse forbi dyrlægen og køb en pose RC Obesity, der er masser af fibre i som mætter, men som suser lige igennem.
    Så skal den have adgang til foder 24/7 og suppler gerne med vådkost så får den dækket væskebehovet.

• #6   10. jan 2013 Jeg syntes det er en dårlig ide at i har skåret over halvdelen af hendes foder væk..

Så foder istedet med en masse vådfoder eller råt kød som mætter mere, en sulten kat er ikke en tilfreds kat, og kan blive en syg kat..

• #8   10. jan 2013 Jeg har især to drenge som tager rigtig godt på op til vinteren... men smider det i løbet af foråret...

Jeg tror det er alle de FEDE mus de æder som ude katte..... fordi musene selvfølgelig selv æder sig tykke og fede inden vinter smiley

Men du/I må aldrig skære ned på tør kosten!!

• #9   10. jan 2013 Alle mine genudsætningskatte, som kun bor udenfor, er ikke tykke - De er nærmest bollefede smiley
    Chaufføren, som leverer foder, udbrød da også bekymret, da han så den ene af dem (en gammel hankastrat), at den da snart skulle have killinger.

MEN, når det bliver lunere i vejret og aktivitetsniveauet og stofskiftet igen stiger, bliver kattene tyndere. Det ser jeg gentage sig år efter år.

Som sagt bliver kattens stofskifte også lavere ud på efteråret, så kattene nemmere kan tage på op til vinteren, og pelsen bliver tykkere for, at de kan holde varmen.

Så få maden (gerne vådmad) tilbage i skålen - vinteren er slet ikke forbi.
    HUSK også frisk vand, især i frost- og snevejr. Sne giver ikke ret meget væske og nedkøler også katten, når den æder det for at få vand.

• #10   10. jan 2013 Det har Felis og Mega da fuldstændig ret i!!!
    Dér skulle jeg have tænkt før jeg skrev.
    JJAAHHH de er polstret til kulden:)

• #12   11. jan 2013 Stald Abil

Med en ganske alm sund kat, behøver man overhovedet ikke at holde øje med hvor meget den spiser...
    De skal tværtimod altid have adgang til foder!!

Spiser de lidt hos naboen og lidt herhjemme, så gør det altså ikke spor.

Mine er ude/inde katte og jeg aner altså ikke hvor mange mus og andet kravl de spiser og det skal de bare styre selv ....
    Og de skal tage på, op til vinter så de kan klare kulden, med lidt ekstra fedt og tyk pels.

• #13   12. jan 2013 Konstant adgang til fodder er ikke korrekt i alle tilfælde.
    De fleste katte kan ikke selv mærke om de er mætte, derfor kan de ikke regulere om de har spist for meget.

Jeg har selv 2 katte som har haft problemer med deres vægt. Den ene er bestemt en grovædder og hvis det er godt vådfodder spiser han så hurtigt at han ender med at kaste op og så vil han hend og spise mere. Jeg har snakket med mange forskellige dyrlæger omkring dette problem og hvad det skyldes.

Derfor får mine 2 katte altid afmålt deres måltider så jeg ved at de får det de skal have og sørger for de får det i små portioner. De har ikke haft 24/7 adgang til tørkost siden de først fik vægt problemer. Nu holder de sig på deres ideal vægt så længe jeg sørger for at deres mad er afmålt.(at de så hiver en rotte eller mus hjem i ny og næ ændre ikke specielt på deres vægt).

OT: Med hendsyn til din Hun mis så ville jeg tage hende til dyrlægen og få verificeret at der er tale om ganske almindelig overvægt.
    Du må ikke tage halvdelen af hendes fodder væk! Hvis hun foreksemple skal have 80g tørfodder(variere alt efter hvilket mærke du kæber) for en hel dag så skal du MAX fjerne 20g for at hun taber sig. men vægt tab hos katte går meeeeget langsomt. 100-200g på 3 uger er et godt vægt tab.

• #14   12. jan 2013 Det eneste indlæg som jeg ikke kan nikke ja til er dit sasha smiley hvis min datters kat ikke havde været på kontrolleret vægt tab, havde dyrlægen opdaget den var mega syg og det ikke var vægttabet der endelig lykkedes,, nøjagtig en månede efter min datter havde fået ros for, at hendes kat endelig tabte sig, efter et år på kur, måtte den aflives for akut nyresvigt smiley jeg kommer aldrig til at sætte en kat på slank!!
    En af mine 3 katte er lidt for tung, og det er måske mere end vinteren, men er bare gået over til mere vådmad, så må jeg se hvad som sker.

• #18   12. jan 2013 Lige inden Jul havde vi besøg af min svigerfar og hans kone fra Midtjylland. Lige inden vi gik ind i huset kom både Mickey og McQueen springende og ville lige hilse på gæsterne. Svigerfar udbryder med det samme et højlydt "ER DET EN BJØRN" ved synet af McQueen. men McQueen er skam ganske slank - især om sommeren. Også har han jo den tykke pels ud over det - så ja...han er stor. men ikke en bjørn GG

• #19   12. jan 2013 Det eneste indlæg som jeg ikke kan nikke ja til er dit sasha hvis min datters kat ikke havde været på kontrolleret vægt tab, havde dyrlægen opdaget den var mega syg og det ikke var vægttabet der endelig lykkedes,, nøjagtig en månede efter min datter havde fået ros for, at hendes kat endelig tabte sig, efter et år på kur, måtte den aflives for akut nyresvigt jeg kommer aldrig til at sætte en kat på slank!!
    En af mine 3 katte er lidt for tung, og det er måske mere end vinteren, men er bare gået over til mere vådmad, så må jeg se hvad som sker.

@Jette
    Det er meget sørgeligt for din datter og hendes kat smiley JEg er ked af at hører det gik så galt. Men det er altså rigtig hvad jeg skriver. Jeg var i konstant kontakt med dyrlægen under deres vægt tab. Vi gik til kontrol hver anden uge og de tabte sig støt og langsomt hele vejen igennem. Men hvis vi lod dem få adgang til mad 24/7 så tog de på. Den ene kat kan godt selv regulere hvor meget han vil spise og jeg ærger mig at jeg ikke kan give ham den adgang men hans bror spiser alt hvis han efterlader noget. Hvis min hvide kat får en lidt for stor potion mad spiser han for hurtigt og for meget og går derefter ud og kaster op.. hvorefter han vil have mad igen. Men hvis jeg giver ham halvdelen, venter 30 minutter og så giver ham det sidste er alt godt.
    Under vægt tabs behandlingen blev de flere gange tjekket for urinvejs problemer da de var begyndt at få en del af den slags på grund af deres overvægt. de vejede omking 6kg men skulle kun veje 4,5. Men igen alt efter hvilken dyrlæge du snakker med så er 4,5kg enten perfekt eller for tyk....... Siden de kom ned på 4,5kg har der ikke været en eneste urinvejs infektion.

Mine katte var blevet for tykke fordi de:
    1. var gået fra at være aktive killinger til dovne hankatte
    2. indekatte som var ligeglade med hvilket legetøj jeg hev frem for at underholde dem og få den aktiveret.
    3. spiste dobbelt af den andefalede dosering af tørkost plus de fik vådfodder. Men som killinger havde de altid haft adgang til tørkost.

Det er jo altid forskelligt fra kat til kat og jeg er da meget ked af at jeres dyrlæge ikke kunne se at der var problemer med nyrerne.

• #20   12. jan 2013 omkring katte og spisemønstre taget fra Inges-kattehjem.dk - Fodring: (link fjernet)
    "Spisemønstre
    Der er individuelle forskelle på kattes spisemønstre. Nogle katte kan selv administrere skålen med tørfoder, hvorfor det kun er nødvendigt at fylde den op, hvis den er tom.

Andre katte spiser enten for meget eller for lidt, hvis de selv får lov at vælge, og så er det nødvendigt at dosere maden. Læs på foderet hvor mange gram din kat skal have dagligt afhængig af vægt. Husk at det ikke er nok at fodre to gange om dagen, hvis du selv doserer mængden. 3-5 gange er passende for en kat, der fra naturens hånd spiser små måltider i løbet af en dag."

• #21   12. jan 2013 Det kan være der er andre der fodre på hende

• #22   12. jan 2013 Det kan kun ses ved blodprøve, og det burde jo være gjort, så kan man spørge hvis skyld det var, at det ikke blev gjort?
    Jeg er da blevet meget klogere af det smiley jeg tvivler da ikke på ar dine katte har tabt sig, og at der er holdt øje med dem, min datter var også hos dyrlægen hver månede, men endte med en akut aflivning i weekenden og hun havde tid til dyrlægen om mandagen,vagt lægen sagde den ikke havde overlevet til mandag og det kunne jeg da også se, det var mig der fandt ham under sengen hos min datter, der var kattepasser på, jeg kom kun for at lave en overraskelse til min datter, hvilken overraskelse det blev, hun kunne ikke nå hjem til aflivningen, det blev lige knapt 3500, jeg havde været der 3 dage før og da var han helt sig selv, og tog en smuttur ud på opgangen.

• #24   12. jan 2013 Nu har jeg altså snakket med ca 5 forskellige dyrlæger omkring mine kattes vægt problem og de har alle sammen sagt det samme.
    De er ikke fra samme dyrlæge center endda ikke fra samme land.

Jeg har fået samme råd alle steder, Afmål maden, lad dem kæmpe for det via gemme det rundt i huset, aktivitetsbolde... men fodre dem ikke i skåle hvor maden får lov at stå fremme.

De har aldrig kun fået tørfodder da de også får vådfodder så jeg er sikker på de får nok væske

• #25   12. jan 2013 Inges kattehjem min bare R.. åhhh hvor er jeg dog træt af deres vildledning!!!

Jeg har 5 katte, 3 huskatte med vægten mellem 4-8 kg... alle ganske normalt udseende... og to mco på 7,5 kg (for tynd) og en på 9 kg...

Katte skal have motion... og er de dovne skal de motiveres og aktiveres... og det er så vores opgave at gøre det!!
    Men vi skal saft suseme ikke styre mængderne af maden, da de selv har styr på det!

At den ene kat æder så hurtigt, er jo fordi den ikke aner hvor når den får mad igen... og hugger det i sig.... det er sult i tillært adfærd... den adfærd kan man også finde hos vildkatte, men det er jo af åbenlyse grunde....

Jeg har så to dyrlæger, der altid har rådgivet om at katte SKAL have adgang til mad.... da de har set de skrækkelige følge virkninger, af enten forkert foder og/eller forkert fodring.... så jeg forstår slet ikke at der stadig findes dyrlæger der stadig rådgiver efter de gamle skrøner!

• #26   13. jan 2013 Freddie er på skrump - vejer 8,5 kg men dét det blev målt på - udover vægten, var at han ikke er det mindste proportionel i sin bygning. Lille hoved, fedt på brystet og en krop der "flyder ud - altså man har ikke mulighed for at spore ribbenene på ham - for det er også et parameter når man vurderer om den er for tyk!
    De har adgang til slankekost 24/7 og suppleres med vådfodder i levnedsmiddelkvalitet.
    Jeg har fået at vide at det skal suppleres med 10 min motion - samme princip som mennesker.
    Det ER ikke sundt at en kat er direkte overvægtig, velfærdssygdomme rammer også dem. En ældre overvægtig inaktiv hankat har risiko for bla. sukkersyge, så det er altså nødvendigt at de ikke er direkte fede!

• #27   13. jan 2013 Lidt off topic, jeg kan undres over at man opretter en tråd hvor man søger hjælp, logger af 1 minut erfter oprettelse og ikke har logget på siden, hvilket nu er 2 dage siden..

• #28   13. jan 2013 Det kan da være at TS ikke har haft tid.

• #29   13. jan 2013 Ja ja det kan det da meget vel være smiley og hun kommer nok også ind når hun får tid, så er der jo en masse spørgsmål for hende at svare på smiley

• #31   13. jan 2013 Tid tager den tid ting skal tage - og nu går jeg i seng - godnat!

• #32   13. jan 2013 G'nat Marianne, sov godt smiley

• #34   13. jan 2013 G'nat Lisbeth..

Jeg må hellere følge efter jer smiley

• #35   13. jan 2013 Sasha,

Kunne det tænkes at misserne er apatiske og ikke dovne?

• #36   13. jan 2013 Og har du en have du kan hegne ind, så de kan komme lidt ud og motionere lidt mere. Det er måske meget mere interessant for dem at være ude og snuse græs mv end legetøjet indenfor. jeg kender ikke dine forudsætninger for kattehold, så spørger ind til det.

Kommentér på:
ude kat er for tyk

Annonce