{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

ude kat/inde kat.. {{forumTopicSubject}}

Hej der ude..
jeg har en lille kat på 1 år og en 1 mdr. gammel.. Som har en masse krudt hun skal af med, hvilket er dejligt... Problemet er bare at hendes løbe ture er ved at rigtig tit.. Derfor har min kæreste og jeg snakket om at gøre hende til en ude/inde kat.. men da hun kun har været ude i korte periode hvor vi har været med.. vil jeg høre om der er nogle der har forslag/gode råd til hvordan man vænner hende til at være ude i længere perioder og hvordan man lære hende at finde tilbage til vores hjem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ude kat/inde kat..
  • #1   21. apr 2013 Når du starter med at vænne en kat til at komme ud, så start med at gå med ud, og det første stykke tid blive ude med katten, den vil sansynligvis i starten gå med ind når du går ind, men en god ide er altid at tilvænne her om foråret/ sommeren, så lader man blot døren stå åben så katten selv kan gå ud og selv kan bestemme når den vil ind hvis verden bliver for stor og voldsom..
    Tving aldrig katten til at gå ud, lad den selv bestemme, og bær den aldrig ud den skal lære hvor den kan komme ind og ud..


  • #2   21. apr 2013 Enig med Heidi.

    Vil bare lige tilføje, at det kan være en god ide at lave en kattesikker indhegning i forbindelse med huset. På profilen ser det ud til at I bor i by-område. Så alene pga. trafikfare er indhegning en god ide.

    En kat der ligner en racekat, er også i større risiko for at blive taget ind af nogen - enten gode mennesker, der tror den er løbet væk, eller af væmmelige personer, der tror, de kan tjene penge på at sælge den. (øretatovering er i hvert fald et must!)

    Og hvis naboer pludselig skulle få den ide at kræve, at I holder katten på jeres egen grund, så har de ret til at kræve det, så derfor synes jeg at man lige så godt, først som sidst kan lave en kattesikker indhegning.

    I kan da overveje det.....

    (der er mange tråde om indhegning / løbegårde - med links)


  • #3   21. apr 2013 Tinka, lige et spm: du skriver at øre tatovering er et must, er en chip ikke lige så god? (min mis har nemlig "kun" chip og hun er også ved at lære det der med haven...)

  • #4   21. apr 2013 Det er mine også, jeg har fravalgt tato, men de fleste ville også se efter chip ved katte som ikke ligner en huskat, det bilder jeg mig da ind, for det ville jeg smiley

  • #5   21. apr 2013 Hun er både øremærket og har chip smiley vi bor ud til sån en baghave gård hvor der er ret lukket .. Ind til videre har hun ikk luret hvor ud gangen er de gange hvor hun har været ude..

    Ved at silkes far engang blev taget af en nabo der ikk kunne holde fingerne væk..han var dog også 100% ren racekat .. Så tanken har streget mig ..


  • #6   21. apr 2013 ... Om man sku lave en løbegård af en art:)

  • #7   21. apr 2013 <i>Ind til videre har hun ikk luret hvor ud gangen er de gange hvor hun har været ude..</i>

    Vil det sige at de gange hun har været ude da har du båret hende ud, og hun altså ikke har været gået ud af engen fri vilje??


  • #8   21. apr 2013 Nej hun er fulgt efter os ud af døren.. Det er fordi vi bor ud til sån en have område der er indhente af huse.. Så man skal ned for enden af haven for at komme ud ud til en mindre gade der så fører videre ud i verden.. Det er den vej hun ikk har opdaget endnu smiley

  • #9   21. apr 2013 Nååhh på den måde, men lad det da bare gå i det tempo hun er klar til at tage det i, når hun føler sig tryg i gården, så skal hun nok blive nysgerrig og udforske vidre, men hun tager det som hun mener det er trygt for hende og lad hende endeligt det..

    Hvorfor have så travlt med at hun skal ud og opleve den store verden??
    Det skal nok komme.. smiley


  • #10   21. apr 2013 Det gå skam os i hendes tempo .. smiley mens hun er ude er døren åben ind til så hun selv kan løbe ind hvis det sku blive for meget for hende smiley

  • #11   21. apr 2013 Nååhh jamen så er alt jo fint, så skal hun skam nok finde den store vide verden smiley

    Men nogle katte går bare ikke særligt langt væk, så måske har hun det bare fint i sin lille trygge verden.. smiley

    Men alt er jo så nyt for hende og verden er så stor for en lille mis, som måske hurtigt bliver bange uden for den trygge verden, så modet skal nok lige opbygges først.. smiley

    Held og lykke med det, hun skal nok blive rigtig glad for det frie liv smiley smiley


  • #12   21. apr 2013 Ja det tro jeg os hun nok skal smiley dog hvis hun bliver bange F.eks hvis det begynder at regne løber hun over i en busk og sidder og miaver og komme så først frem når man tager hende ud af busken :)! Men hun skal nok lære at døren kan føre tilbage til hendes hjem smiley

  • #13   22. apr 2013 Jane - Hvis jeg finder en kat, som jeg har en vag mistanke om kan være blevet væk hjemmefra, drøner jeg ikke fluks afsted i taxa til dyrlæge med den for at få tjekket for chip. Men har den øretatovering tjekker jeg fluks øremærket i katteregistrene.

    Så hvis det er mig, der finder bortløben kat, så er chip ikke ligeså god (service) som øremærke.

    Mange "almindelige mennesker" ved ikke, at katte kan være chippede, eller øretatoverede for den sags skyld. Men da øremærket er synligt, vil de fleste nok tænke, at mærket må have en betydning og så undersøge det nærmere.


  • #14   22. apr 2013 Jeg valgte at få min øre mærket os da jeg ved af mange af mine bekendte måske ikke ville køre forgæves til dyrlægen for at skanne efter chippen da de ikke ved om det koste penge at få det gjort . (:

  • #15   22. apr 2013 Nå ja, risikoen for at dyrlægen kræver betaling (hvilket jeg nu ikke tror dyrlæger gør), kan sikkert også afholde nogen fra at få tjekket for chip.

    Selvfølgelig bør man få tjekket for chip ved begrundet mistanke om bortløben kat. Men jeg foretrækker virkelig, at katte ikke skal transporteres nogen steder hen, for at man kan finde ud af hvem de tilhører.
    Jeg er hysterisk bange for at mine katte skulle blive væk et fremmed sted, så hvis mine katte var fritløbere, ville jeg være voldsomt utryg ved tanken om, at fremmede transporterede dem til dyrlægen for at tjekke for chip. Øremærke er sagen smiley
    (jeg er rigtig træt af, at mine kattes øremærker er så utydelige, men vil ikke lægge dem i narkose bare for at få tatoveret dem op).


  • #16   22. apr 2013 Det forstå jeg fodt.. Jeg gjorte det i samme omgang som da hun sku steriliseres .. Så hun kun sku igennem det engang smiley

Kommentér på:
ude kat/inde kat..

Annonce