{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.130 visninger | Oprettet:

Claus  L
Claus L
Tilmeldt:
7. aug 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19

Foder til kastreret hankat {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Min 2 år gamle kat, har lige været til service, ved dyrlægen.
Og jeg snakkede lidt med dyrlægen, omkring det her med, at mange katte, får urinvejsproblemer.

Jeg har prøvet en masse "alm." tør fodder og den får den billige fra Eurospar, som har en god sammensætning og tilmed kun koster 14,- for 1,5 kg.

Men. Jeg tænker lidt på, om jeg måske skulle overgå til noget fodder, som tager højde for disse urinvejsproblemer?

Hvad er jeres erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til kastreret hankat
  • Claus  L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19
    #2   16. jan 2013 Jeg søger tørfoder, som er beregnet til kastreret katte:-)

  • Claus  L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19
    #4   16. jan 2013 Den er nu god til at drikke vand. Den er blevet præsenteret for "våd mad", men den virkede ikke interesseret i det. Den er kun vant til tørfodder

  • Claus  L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19
    #6   16. jan 2013 Det er bare fordi det skulle forholde sig sådan, at kattens urin danner nogen krystaller, som skyldes en ændring af ph værdien i katten. Men du er måske helt sikker i din sag?


  • #8   16. jan 2013 Brug det foder du plejer, hvis det er af lødig kvalitet, altså ikke noget fra supermarkeder. Grunden til katten får urinvejsproblemer er i langt de fleste tilfælde pga af manglende vædske. Så supler med dåsemad eller råt kød. Derudover k an jeg anbefale en drikkefontæne.

    Alt det specialfoder er intet bevendt og er efter min bedste overbevisning kun skabt for at forvirre katte-ejeren og trække flere penge.


  • Claus  L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19
    #10   16. jan 2013 Jeg tror jeg vil prøve med noget dåsemad til den så.
    Men skal det koste det hvide ud af øjnene, før det går an?
    Man betaler alt for meget, for alle disse "smarte" mærker. Der må være et fornuftigt andenvalg?


  • Claus  L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19
    #14   16. jan 2013 Super. 1000 tak smiley

  • #15   16. jan 2013 Tja du har fået de råd som jeg også ville give, jeg har selv en kat der har haft krystaller i urinen, hun får nu Royal Canin female (findes også i male) som er til neutraliserede katte, og så får hun vådfoder hverdag, enten LUX med pate, billigt men godt, eller bioplan dyrt men godt smiley

    Jeg ved godt mange ikke giver så meget for RC og tørfoder til neutraliserede katte, men jeg tør ikke jonglere med min kats mad, da siden jeg gik over til det mærke ikke har haft problemer med urinvejene på hende, og hun har altid fået vådfoder tilført ekstra vand, så det er der ikke lavet om på, kun tørfodret..

    Hvis du vil købe kvalitets tørfoder og spare lidt penge så køb maden via zooplus.de eller zooplus.dk der er mange penge at spare..


  • #16   16. jan 2013 Jeg giver ikke en klejne for SPECIAL foder til kastrater, skeløjede, platfodede, højrehåndede katte (find selv på flere latterlige).
    Der er ikke "killingemus" eller "seniormus" eller "kastratmus" i naturen.
    Nej får katten en GOD sammensætning af Råfedt, protein (animalske!), og væske (og selvfølgelig de nødvendige mineraler som taurin bl.a.) så er den LANGT bedre kørende end med kastratfoder, der koster det dobbelte og indeholder fx. aaaal for lidt fedt.

    Mange kastrater tager på af at være på kastratfoder (ligesom light foder) pga. de ikke bliver mætte af det, og så spiser de mere og mere - og det fylder jo i maven. Det er jo logik.
    Urinkrystaller - tja jeg tror ikke at risikoen for at få urinkrystaller nedsættes ved at give den foder der er PROPfyldt med korn og vegetabilske produkter, frem for en kost baseret på animalsk protein og en masse væske.


  • #17   16. jan 2013 Plus.. hvis du synes mærker som fx. Royal Canin er dyre så må du synes Whiskas er enormt dyrt. Det har en meget højere kilopris, og de æder det også meget hurtigere pga. den manglende mæthedsfornemmelse.

    Orijen og Applaws er tørfoder mærker, jeg (hvis dog mine kattes maver kunne tåle det) ville give. Det er også lidt billigere end Royal Canin, hvis det er vigtigt for dig.
    Vådfoder... LUX fra Aldi, Rema 1000's egen, Sheba er ganske gode varianter.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #18   16. jan 2013 Køb et godt kvalitet tørfoder, gerne et med 80 % kød i og hvor magnesium og kulhydrater ikke er for høje, da der er større chancer for katte får urinsvejs problemer hvis foderet har høje tal med disse mineraler . smiley

  • Claus  L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 19
    #20   16. jan 2013 Ok. Så fik jeg købt et par dåser LUX. Og sørme, om lille Mivsen (som den hedder) gerne ville spise det. Det var noget fjerkræ i noget gelé. Jeg hældte lidt vand ved og det så ud til, den nød det.

    Men så næste spørgsmål. Hvor meget skal man give den?
    Jeg har aldrig givet den afmålte mængder. Den får mad nogen gange i døgnet. Nogen gange spiser den op og andre gange ikke.
    Men dåsemaden, vil jeg klart bruge mere af fremover. Men igen. Hvor meget skal jeg give den?

    Info om katten. Helt alm. huskat, på ca. 4 kilo. Er ude/inde kat. Dog er den ikke meget ude, i denne tid. Om sommeren er den meget ude og fanger en masse mus.


  • #21   16. jan 2013 Nærmest jo mere des bedre. Altså det, den gider æde.

    Jeg måler aldrig foder af - der er fuld foderskål konstant og så får de ca 100 gram vådfoder til deling om dagen - de er desværre ikke meget for vådmad, ellers måtte de hjertens gerne spise mere.


  • #23   16. jan 2013 Dejligt at du fandt noget der kunne bruges. Jeg vil starte med at give en stor spiseskefuld et par gange dagligt, indtil den har vænnet sig til det nye. Ellers vil jeg anbefale dig at give den morgen og aften, så det holder sig nogenlunde frisk. Nu finder selv ud af hvor meget den gider æde. Husk at bruge kogende eller kogt vand. Varmen forstærker duften.

Kommentér på:
Foder til kastreret hankat

Annonce