Hoste, ca 1-2 gange om dagen, hvad kan det være? Hoste, ca 1-2 gange om dagen, hvad kan det være?
Hej folkens.
Er der nogen der har erfaringer med hvad hoste hos katte kan skyldes?
Min hankat (Middi) er begyndt at hoste (han gør det 1-2 gange om dagen). Han får ligesom sådan et kortvarigt "hosteanfald". Det lyder ikke til at være en slimet hoste, så er ved at finde ud af hvad søren der kan være galt. Han spiser og drikker normalt, er blevet indekat (efter han var væk i 9 dage), og virker ikke varm eller syg i den forstand......Han har aldrig hostet på den måde så ofte før...
Han skal selvfølgelig til dyrlægen, men vil meget gerne høre om nogle af jer har oplevet lignende og i så fald hvad diagnosen blev?
På forhånd Tak
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men når du skriver at han har været væk i 9 dage, så lyder det måske mere som om han har raget et eller andet til sig, er han vaccineret??
Jeg ville ringe til dyrlægen i morgen og få ham tjekket, for det kan jo være noget han skal behandles for..
Men hvis du har kattemalt hjemme så giv ham sådan en 2cm det kan være det hjælper lidt hvis det er hårboller..
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Han har aldrig døjet med hårboller før, så er det ikke lidt underligt hvis det pludselig er det der er galt? Ser ikke ud somom der er ved at "komme noget op"....men ved ikke så meget om katte/ hårboller, for har aldrig haft en kat der har haft problemer med det
Kattemalt har vi desværre ikke...
men ringer til dr. dyr i morgen, så håber jeg de kan finde ud af hvad det er....
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
jan 2012
Det kan netop være strøg turen der har gjort forskellen, for den mad du fodre med hjælper måske med hårbolle problemet, men da han var væk fik han jo mad på anden vis..
Syntes Tinkas forslag med at filme katten og vise klippet til dyrlægen er rigtig god..
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Katte: 7 Emner: 28 Svar: 495
jan 2012
Det tænkte jeg slet ikke på, hvor kvikt tænkt Mette
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Katte: 7 Emner: 28 Svar: 495
jul 2007
Ang. hans løbetur er jeg ret sikker på at han har været lukket inde i ca. 7-8 dage, da han blev fundet meget tæt på hvor vi bor, hviket overhovedet ikke giver mening, da han er virkelig god til at finde rundt/ hjem....ved ikke om det kan have haft noget at sige?
Jeg har optaget ham på min tlf, så jeg kan vise dyrlægen det, super god ide
Han har indtil videre ikke haft problemer med at være indekat, da han bliver luftet i sele, hvilket han er vant til...desuden skal vi have bygget en ny løbegård, hvilket han også har været vant til at bo i
Så nej, selvfølgelig kommer kattens ve og vel i første række
dec 2006
jan 2012
Hvis han hidtil har været indekat hvordan forsvandt han så?? Slap han ud ved et uheld eller??
jul 2007
Ja han har været i løbegård om sommeren især, med "kattehus" og varmeplade selvfølgelig, så han har kunne være både ude og inde når han havde lyst, sammen med sin ven
han er ikke normalt indekat, men vant til at rende frit (har gjort det, det sidste halve år).
Efter vi er flyttet, har jeg dog haft min tvivl om hvorvidt han skulle forblive udekat, eller kun komme begrænset ud i løbegård, da der er to "lidt farlige" veje et stykke fra hvor vi bor nu.....så episode hvor han ikke kom hjem var bare dråben der fik bægeret til at flyde over.....Desuden har han ikke rigtig haft lyst til at komme ud, efter han kom hjem igen
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Men en rigtig god ide at tage ham til dyrlægen *S*
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
jul 2007
dec 2006
Og så har han været almindelig ude/indekat.
Og er nu (indtil videre) indekat.
Mange omstillinger for en kat synes jeg. Løbegård lyder rigtig dejligt, men han skal vel ikke BO ude i løbegård igen, nu hvor han også er blevet vant til at være inde i huset sammen med jer?
Jeg kan anbefale indhegnet have, eller løbegård i direkte forbindelse med huset. Så kan man have havedøren åben, katte kan gå ud og ind som de lyster, og man slipper for at bekymre sig om farlige veje :-).
(Ja OT ift. emnet)
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
jul 2007
Han har boet i løbegård + været inde de sidste par år (dog mest ude om sommeren), indtil juni i år hvor jeg flyttede til sjælland pga. alvorlig sygdom i familien. På sjælland kom vi til at bo et sted hvor jeg var tryg ved at lade man rende frit, hvilket han så kom til. Vi boede der i et halvt år (indtil 1.dec.), og er derfor næsten lige flyttet et nyt sted hen (tilbage til jylland). Her var det egentlig også meningen at han skulle løbe frit, men det har jeg så fundet ud af ikke er optimalt....derfor bygger vi igen en løbegård. Denne gang i forlængense af vores bolig, hvilket den tidligere løbegård ikke var, så nu kommer han til at hoppe ud/ ind når han har lyst.
Han er heldigvis en kat der utrolig nemt omstiller sig, så længe han har selskab og bliver kælet med af os han kender og er tryg ved, er han meget tilfreds:)
Thilde; det lyder bestemt ikke rart. Hvordan fandt dyrlægen ud af at der var en rift i halsen?
dec 2006
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Det føltes på ham som en slem halsbetændelse, for selv i narkose reagerede han af smerte når dyrlægen rørte riften.
Efter kun en time på antibiotika og smertestillende havde det hjulpet 100 gange
jul 2007
Godt i fandt ud af hvad der var galt og godt at han kom i narkose så de kunne kigge i halsen
Hoste, ca 1-2 gange om dagen, hvad kan det være?