1.836 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Hoste, ca 1-2 gange om dagen, hvad kan det være? Hoste, ca 1-2 gange om dagen, hvad kan det være?

Hej folkens.

Er der nogen der har erfaringer med hvad hoste hos katte kan skyldes?

Min hankat (Middi) er begyndt at hoste (han gør det 1-2 gange om dagen). Han får ligesom sådan et kortvarigt "hosteanfald". Det lyder ikke til at være en slimet hoste, så er ved at finde ud af hvad søren der kan være galt. Han spiser og drikker normalt, er blevet indekat (efter han var væk i 9 dage), og virker ikke varm eller syg i den forstand......Han har aldrig hostet på den måde så ofte før...

Han skal selvfølgelig til dyrlægen, men vil meget gerne høre om nogle af jer har oplevet lignende og i så fald hvad diagnosen blev?

På forhånd Tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hoste, ca 1-2 gange om dagen, hvad kan det være?
  • #1   20. jan 2013 Det kan være noget så simpelt som hårboller som irritere..

Men når du skriver at han har været væk i 9 dage, så lyder det måske mere som om han har raget et eller andet til sig, er han vaccineret??

Jeg ville ringe til dyrlægen i morgen og få ham tjekket, for det kan jo være noget han skal behandles for..

Men hvis du har kattemalt hjemme så giv ham sådan en 2cm det kan være det hjælper lidt hvis det er hårboller..

• #2   20. jan 2013 Har lige præcis tænkt på om han har været udsat for et eller andet på sin "udenbystur". Heldigvis er han vaccineret, så det hjælper jo en del på det.

Han har aldrig døjet med hårboller før, så er det ikke lidt underligt hvis det pludselig er det der er galt? Ser ikke ud somom der er ved at "komme noget op"....men ved ikke så meget om katte/ hårboller, for har aldrig haft en kat der har haft problemer med det smiley

Kattemalt har vi desværre ikke...

men ringer til dr. dyr i morgen, så håber jeg de kan finde ud af hvad det er....

• #3   20. jan 2013 Evt. kan du optage et videoklip, og vise til dyrlægen,. så h*n kan se hvordan de hosteanfald ser ud.

• #4   20. jan 2013 Hårbolle problemer kan opstå efter flere år uden problemer, og det er ikke altid der hostes noget op, nogle gange hoster de det bare løs og så synker de det, så kommer det ud den anden vej, det opdager man ikke, da det ligner alt det andet der kommer ud..
    Det kan netop være strøg turen der har gjort forskellen, for den mad du fodre med hjælper måske med hårbolle problemet, men da han var væk fik han jo mad på anden vis..

Syntes Tinkas forslag med at filme katten og vise klippet til dyrlægen er rigtig god..

• #5   20. jan 2013 kan orm ikke også give hoste ?

• #7   20. jan 2013 Det er rigtigt Mette, det kan også være orm, det kan de også host af, og det er jo ikke utænkeligt at han har fået orm på sin strøg tur da han da har været nød til at fange en del mus og fugle for at overleve..

Det tænkte jeg slet ikke på, hvor kvikt tænkt Mette smiley

• #8   20. jan 2013 hi hi lad os håbe det "kun" er det smiley

• #9   20. jan 2013 Har selv tænkt på det med orm, han havde lige fået en ormepille inden han rendte sig en tur, men nu kan jeg ikke huske hvor lang tid ormepiller så skulle "virke"..nogen der kan hjælpe med det?
    Ang. hans løbetur er jeg ret sikker på at han har været lukket inde i ca. 7-8 dage, da han blev fundet meget tæt på hvor vi bor, hviket overhovedet ikke giver mening, da han er virkelig god til at finde rundt/ hjem....ved ikke om det kan have haft noget at sige?

Jeg har optaget ham på min tlf, så jeg kan vise dyrlægen det, super god ide smiley

Han har indtil videre ikke haft problemer med at være indekat, da han bliver luftet i sele, hvilket han er vant til...desuden skal vi have bygget en ny løbegård, hvilket han også har været vant til at bo i smiley
    Så nej, selvfølgelig kommer kattens ve og vel i første række smiley

• #10   20. jan 2013 Bo i løbegård? Altså BO derude, eller?....

• #11   20. jan 2013 En ormekur kan ikke gives forebyggende, så ormekur virker altså kun på de orm der er i katten på det tidspunkt katten får ormekur, og altså ikke på orm som katten får efter ormekur er givet, så den ormekur han fik inden han forsvandt, virker altså ikke på orm så han skulle have fået under sin forsvinden..

Hvis han hidtil har været indekat hvordan forsvandt han så?? Slap han ud ved et uheld eller??

• #12   20. jan 2013 Kunne ikke lige huske ang. ormekure, men må hellere gå tjekket op på det så smiley

Ja han har været i løbegård om sommeren især, med "kattehus" og varmeplade selvfølgelig, så han har kunne være både ude og inde når han havde lyst, sammen med sin ven smiley

han er ikke normalt indekat, men vant til at rende frit (har gjort det, det sidste halve år).
    Efter vi er flyttet, har jeg dog haft min tvivl om hvorvidt han skulle forblive udekat, eller kun komme begrænset ud i løbegård, da der er to "lidt farlige" veje et stykke fra hvor vi bor nu.....så episode hvor han ikke kom hjem var bare dråben der fik bægeret til at flyde over.....Desuden har han ikke rigtig haft lyst til at komme ud, efter han kom hjem igen smiley så det hjælper jo lidt heldigvis.

• #13   20. jan 2013 Han har sikkert også anlagt sig en tykkere pels her i vinter.... og når dan så kommer ind i varmen efter så mange dage i kulden... kan man måske forstille sig at han er begyndt at fælde en del... hvilke betyder flere hår og en ulækker hårbold...

Men en rigtig god ide at tage ham til dyrlægen *S*

• #14   20. jan 2013 Man må give orme kur hver 2. mdr .... men det kan jo være han har reddet sig en anden type orm som kræver en anden kur hurtigt....

• #15   20. jan 2013 Ja det kan du da have ret i smiley håber bare det er en hårbold, men tager dyrlægen med på råd i morgen, så må vi tage den derfra smiley

• #16   21. jan 2013 Som jeg forstår det, har han boet i løbegård med hus, og - af en eller anden grund - ikke haft adgang til jeres hus (om sommeren).
    Og så har han været almindelig ude/indekat.
    Og er nu (indtil videre) indekat.
    Mange omstillinger for en kat synes jeg. Løbegård lyder rigtig dejligt, men han skal vel ikke BO ude i løbegård igen, nu hvor han også er blevet vant til at være inde i huset sammen med jer?

Jeg kan anbefale indhegnet have, eller løbegård i direkte forbindelse med huset. Så kan man have havedøren åben, katte kan gå ud og ind som de lyster, og man slipper for at bekymre sig om farlige veje :-).

(Ja OT ift. emnet)

• #17   21. jan 2013 Vores kat hostede på et tidspunkt hvor han var blevet revet en mini smule i halsen af noget legetøjspapir strimmel han havde slugt. Der var gået betændelse i og gjorde ondt på ham.

• #18   21. jan 2013 Tinka, ja det lyder ret rodet, og det er det også smiley

Han har boet i løbegård + været inde de sidste par år (dog mest ude om sommeren), indtil juni i år hvor jeg flyttede til sjælland pga. alvorlig sygdom i familien. På sjælland kom vi til at bo et sted hvor jeg var tryg ved at lade man rende frit, hvilket han så kom til. Vi boede der i et halvt år (indtil 1.dec.), og er derfor næsten lige flyttet et nyt sted hen (tilbage til jylland). Her var det egentlig også meningen at han skulle løbe frit, men det har jeg så fundet ud af ikke er optimalt....derfor bygger vi igen en løbegård. Denne gang i forlængense af vores bolig, hvilket den tidligere løbegård ikke var, så nu kommer han til at hoppe ud/ ind når han har lyst. smiley
    Han er heldigvis en kat der utrolig nemt omstiller sig, så længe han har selskab og bliver kælet med af os han kender og er tryg ved, er han meget tilfreds:)

Thilde; det lyder bestemt ikke rart. Hvordan fandt dyrlægen ud af at der var en rift i halsen?

• #19   21. jan 2013 Det synes jeg jo er en supergod løsning. Både I og Middi kan glæde jer til foråret. smiley

• #20   21. jan 2013 Vi tog ham til vagtdyrlægen da han slet ikke havde været på bakken i noget tid - så kunne dyrlægen se, at der var en rift med betændelse i nede i halsen da Hector kom i narkose og hans ene tungebånd var hævet til dobbelt størrelse. Og så kunne vi jo konkludere at han faktisk slet ikke havde spist og dermed ikke havde noget, at efterlade i bakken smiley
    Det føltes på ham som en slem halsbetændelse, for selv i narkose reagerede han af smerte når dyrlægen rørte riften.
    Efter kun en time på antibiotika og smertestillende havde det hjulpet 100 gange

• #21   22. jan 2013 Thilde: Puha, sølle sølle kat smiley
    Godt i fandt ud af hvad der var galt og godt at han kom i narkose så de kunne kigge i halsen smiley

Kommentér på:
Hoste, ca 1-2 gange om dagen, hvad kan det være?

Annonce