Hvor meget skal min kat have af foder? Hvor meget skal min kat have af foder?
Hey
Jeg har købt mig en Norsk Skovkat, han er ca 3 år gammel og vejer 4kg.
På vores Royal Canin Sterilized står der at sådan en kat ca skal have 57 gram uden vådfoder, så vi giver ham 60 gram om dagen, men han virker altid sulten?
HVER gang vi går fra stuen af, og ser vi går ud i køkkenet kommer han og lyder helt forfærdeligt somom han er ved at dø, hehe..
Vi foder ham når vi står op, kommer hjem, mens vi spiser aftensmad også når vi går iseng
Og nogle gange lige en meget lille smule til mellem måltider (fra det op målte bæger )
Er det for lidt ?
Det er en kat som kommer fra et kattehjem, så måske er det bare fordi han har været vant til at skulle "kæmpe" for at få nok mad eller?
Hilsen Ole
jun 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
I starten målte jeg 60 gram op, og gav den det, når jeg kom hjem ved 4 tiden, så var det hele væk?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.153
Jeg har selv en kat som bliver vinter fed, men han har smidt 400 g fordi han får masser af vådfoder og jeg er ved at gå over på foder uden korn.
Tørfoder til steriliserede katte gør tit kattene fede, nu du har det ville jeg blande med noget uden korn + give vådfoder.
Tillykke med din genbrugs kat
maj 2012
Ps MCO
jun 2007
Tak for det
Er der noget råt kød de ikke må få, forresten??
Vi spiser selv en del:
Kylling
Kalkun
Svinekød
Oksekød
Rejer
Jeg har fundet ud af han ELSKER oksekød (dog kun i tilberedt for so far)
maj 2012
jun 2007
jun 2007
Takker for svarende
maj 2012
Birma piger plejer at veje 3,5 - 4 kg og drengene 4-6 kg så de er noget mindre en NFO, men mini kan forekomme, MCO drengen var sidst og mindst af 7 killinger og min lille tøs var født med handicap.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Alt det kød, du nævner (undtagen rejer) må han gerne få - råt eller kogt.
apr 2008
Følger: 1 Svar: 76
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 102
Din kat er altså en del underernæret, han burde veje meget mere. Jeg har 2 NFO katte en han & en hun de bliver 7 mdr d. 2 marts og hannen vejer 5 kg og hunnen 3.9 kg og ingen af den er tykke, jeg har altid 2 skåle med tørfoder så de kam småspise hele dagen og morgen og aften får de hver 50 g vådfoder altså 100g hver pr dag, samt der er selvfølgelig også 2 skåle med frisk vand til dem. Efter hvad jeg har læst mig til så er NFO katte dem der vokser længst dvs. de er først udvokset når de er ca. 4 år og da skal hankatten veje ml. 7 - 9 kg så din burde vel veje ca.7 kg nu. Jeg vil give Jette ret i at det nok er i begyndelsen at han spiser løs fordi han ikke er vant til at der er foder tilgængeligt hele tiden.
sep 2012
Følgende er et kopieret indlæg fra en dansk NFO side, den er på engelsk da der er mange fra hele verden der er medlemmer der eller bare læsre indlæggene. Der er en spansk fyr som har brugt enormt meget tid på at undersøge både våd & tør foder, det er et langt indlæg men ret interessant læsning - det handler ikke om foder til NFO katte men foder til alle katte. Håber nogle af jer vil finde hans undersøgelse interessant.
I want to share with you my lists of foods.
This is the list I recommend to pet owners, asking them to change for time to time the dry and canned food, That is the only way of guaranty a good nutrition.
(of course, I KNOW, that for a cattery it is not that easy to make big changes... but sometimes we can change or mix somethings :rolleyes: )
The criteria I followed to listed DRY FOOD were:
the first ingredient is meat
> 20% of REAL meat (not by-products)
an aceptable proportion Ca/P from 1:1 to 2:1
< 0,1% of Mg. (Mag is dangerous for cats urinary sistems. The optimal value is 0,04% but only canned food get it)
< 10% of ashes (ashes is the shit of the food
Royal Canin Pure Feline Beauty
Orijen (both variety)
Acana (3 varieties)
Almo Nature Holistic salmon and rice
Almo Nature Holistic chicken and rice
Almo Nature Holistic Fish and rice
Almo Nature Holistic Kitten Chicken and rice
Applaws chicken
Applaws Chicken and salmon
Applaws kitten
Porta 21 Holistic Cat Duck and rice
Grau Basic cat Care Birds Plus
Eukanuba Kitten Chicken and liver:flower:
Eukanuba Adult Lamb and liver:flower: (a special flower for Eukanuba for its relation quality-price-service)
Note: I have heard from other interesting dry food but I couldn't find information about them
The criteria I followed to listed WET FOOD were:
complete food
> 70% of real meat
> 75% of moisture
< 5% of grain
< 0,5% of Mg
Terra Felis (all varieties)
Grau Kitten without grain (all varieties)
Grau Gourmet without grain
Herrmanns Bio (all varieties excepto chicken)
Amionda Carny (all varieties)
Yarrah Bio Wellness Pàté (all varieties)
Yarrah Cat Dinner (all varieties)
Bozita (all varieties) :flower: (again a flower for its quality and good price)
Note: There are great canned food like Almo Nature, Applaws and Schesir with a real amazing amount of meat, but those are complementary food. That means is not a balanced food.
Hope you find it useful!! I spend a LOT of hours calculation % and reading information before have the list... (yes, I have to much free time)
PS: mange af de mærker han nævner kan købes på Zooplus.dk til priser der er koster en del og andet er til mere rimelige priser, men hvis man f.eks køber vådfoder der indeholder meget kød imodsætning til de meget billige mærker som ikke indeholder mange % kød så vil det i længden ikke koste meget mere at købe ordentligt vådfoder da katten ikke skal have så store portioner for som med mennesker bliver katte mætte af ordentligt mad.
Der er et svensk firma Bozita som er virkelig godt vådfoder det er virkelig ordentlig kød den er i pap kartoner, der er en version i dåser det er en billig supermarked version af deres ordentlige foder den skal I ikke købe. Deres svenske hjemmeside er http://www.bozita.com/sv/
Hilsen Sanne
apr 2008
Følger: 1 Svar: 76
Jeg ønsker at dele med dig mine lister over fødevarer.
Dette er listen jeg anbefale at ejere af kæledyr og bad dem om at ændre for tid til det tørre og dåsemad, Det er den eneste måde garanti en god ernæring.
(Selvfølgelig, jeg kender, at for en katteri er det ikke så let at foretage store ændringer ... men nogle gange kan vi ændre eller blande somethings: rolleyes:)
De kriterier, jeg fulgte til børsnoteret tørfoder var:
den første bestanddel er kød
> 20% af REAL kød (ikke biprodukter)
en aceptable forhold Ca / P 1:01 til 2:01
<0,1% Mg. (Mag er farligt for katte urin SISTEMS. Den optimale værdi er 0,04%, men kun dåsemad få det)
<10% af aske (aske er lort af fødevarer
Royal Canin Pure Feline Beauty
ORIJEN (både sort)
Acana (3 varianter)
Almo Nature Holistic laks og ris
Almo Nature Holistic kylling og ris
Almo Nature Holistic Fisk og ris
Almo Nature Holistic Kitten Kylling og ris
Applaws kylling
Applaws Kylling og laks
Applaws killing
Porta 21 Holistic Cat And og ris
Grau Basic kat pleje Birds Plus
Eukanuba Kitten Kylling og lever: blomst:
Eukanuba Adult Lamb og lever: blomst: (en særlig blomst til Eukanuba for sin relation kvalitet-pris-service)
Bemærk: Jeg har hørt fra andre interessante tørfoder, men jeg kunne ikke finde oplysninger om dem For eksempel, "smag af vilde", "beherskelse" "Nutro" og "ZiwiPeak". Måske nogen har nogle poser derhjemme og kunne fortælle os mere om deres ingredienser.
De kriterier, jeg fulgte til børsnoteret vådfoder var:
fuldfoder
> 70% af reelle kød
> 75% fugtighed
<5% af korn
<0,5% Mg
Terra Felis (alle sorter)
Grau Kitten uden korn (alle sorter)
Grau Gourmet uden korn
Herrmanns Bio (alle sorter excepto kylling)
Amionda Carny (alle sorter)
Yarrah Bio Wellness Pate (alle sorter)
Yarrah Cat Middag (alle sorter)
Bozita (alle sorter): blomst: (igen en blomst for sin kvalitet og god pris)
Bemærk: Der er stor dåsemad ligesom Almo Nature, Applaws og Schesir med en reel utrolig mængde kød, men de er komplementære mad. Det betyder er ikke en afbalanceret foder.
Håber du finder det nyttigt! Jeg bruger en masse timer beregning% og læsning oplysninger før har listen ... (Ja, jeg har for meget fri tid)
Alle mærker kan købes på zooplus.
maj 2012
Jeg er glad når jeg ikke skal skrive engelsk, det gik i glemmebogen da jeg blev opereret i hovedet
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
aug 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 205
maj 2012
aug 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 205
maj 2012
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 139
sep 2012
Jeg tænkte ikke på at jeg kunne have oversat det til dansk, da det som jeg skrev er en dansk side men rettet mod internationale NFO ejere, så alt er på engelsk der, det må du altså undskylde
sep 2012
her er linket til siden
http://www.norwegianforestcat.eu/
Jeg synes den er mega god da mange af medlemmerne har været opdrættere i mange år og jeg har da lært meget af at læse indlæg på denne side, men det kræver desværre at man kan engelsk og selvom det er en side for NFO katte så kan mange oplysninger sagtens bruges selvom man har andre racer
Hilsen Sanne
sep 2012
" Feeding and nutrition "
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 139
Hvor meget skal min kat have af foder?