2.405 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

ole a
ole a
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21

Hvor meget skal min kat have af foder? Hvor meget skal min kat have af foder?

Hey

Jeg har købt mig en Norsk Skovkat, han er ca 3 år gammel og vejer 4kg.

På vores Royal Canin Sterilized står der at sådan en kat ca skal have 57 gram uden vådfoder, så vi giver ham 60 gram om dagen, men han virker altid sulten?

HVER gang vi går fra stuen af, og ser vi går ud i køkkenet kommer han og lyder helt forfærdeligt somom han er ved at dø, hehe..

Vi foder ham når vi står op, kommer hjem, mens vi spiser aftensmad også når vi går iseng smiley

Og nogle gange lige en meget lille smule til mellem måltider (fra det op målte bæger )

Er det for lidt ?

Det er en kat som kommer fra et kattehjem, så måske er det bare fordi han har været vant til at skulle "kæmpe" for at få nok mad eller?

Hilsen Ole

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget skal min kat have af foder?
  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

#2   24. feb 2013 Så bliver den da bare fed? smiley For når jeg hælder op, spiser den det hele smiley

I starten målte jeg 60 gram op, og gav den det, når jeg kom hjem ved 4 tiden, så var det hele væk?

• #4   24. feb 2013 Den spiser måske for meget i starten, netop fordi du har givet måltider, den vil være bange for det forsvinder, og spiser så meget han kan på en gang, når han lære at mad er der nok af, stopper det.
    Jeg har selv en kat som bliver vinter fed, men han har smidt 400 g fordi han får masser af vådfoder og jeg er ved at gå over på foder uden korn.
    Tørfoder til steriliserede katte gør tit kattene fede, nu du har det ville jeg blande med noget uden korn + give vådfoder.
    Tillykke med din genbrugs kat smiley de er gode smiley

• #6   24. feb 2013 Det kan også barevære hans kat er en undermåler smiley sådan en havde min datter, hankat på 4 kg, min anden datter havde halv søster og halv bror på 6 og 10 kg, og med tavler smiley
    Ps MCO

• ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

#8   24. feb 2013 Han er ret tynd ja, men har taget lidt på mens vi har haft ham smiley Han kom fra et dårligt hjem, så derfor. Men vi prøver at give ham nok foder fra nu af, så ser vi lige hvordan det går efter 7 dage smiley Om han kan lade noget ligge, efter han har fundet ud af der ikke komme andre og spiser det smiley

Tak for det

Er der noget råt kød de ikke må få, forresten??

Vi spiser selv en del:

Kylling
    Kalkun
    Svinekød
    Oksekød
    Rejer

Jeg har fundet ud af han ELSKER oksekød (dog kun i tilberedt for so far) smiley

• #10   24. feb 2013 Jeg har selv haft en mini Bimse på 2,5 kg og jeg fik at vide hun var ved at blive tyk smiley

profilbillede
  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

#12   24. feb 2013 Syntes ikke han er lille smiley Lidt tynd dog, ja smiley Men det skal nok komme, vi har ikke haft ham så længe, og han har fået lidt mere sud på kroppen smiley

profilbillede
  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

#15   24. feb 2013 Har skam heller ikke købt den som en rigtig norsk skovkat, men fik atvide at faren var det var det smiley Så ja, det er nok en god blanding smiley Men han er sød, og det er det vigtigste smiley

Takker for svarende

• #17   24. feb 2013 Ja blanding så kan vi slet ikke sammenligne smiley
    Birma piger plejer at veje 3,5 - 4 kg og drengene 4-6 kg så de er noget mindre en NFO, men mini kan forekomme, MCO drengen var sidst og mindst af 7 killinger og min lille tøs var født med handicap.

• #19   24. feb 2013 Jeg kan kun sige mig enig med de andre smiley

• #20   24. feb 2013 Kort sagt: Giv kød/vådfoder hver dag (start langsomt op af hensyn til maven). Og lad katten have adgang til tørfoder 24 timer i døgnet.

Alt det kød, du nævner (undtagen rejer) må han gerne få - råt eller kogt.

• jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Svar: 76
    #21   24. feb 2013 Og drop så det skodfoder du giver ham - alt det specialfoder til steriliserede katte består mestendels af korn som katten slet ikke kan fordøje, så selvfølgelig er han sulten konstant - køb noget med masser af kød i i stedet for, og lad ham så have tørkost døgnet rundt - når han finder ud af der altid er mad holder han op med at overspise - og som de andre siger - dåsefoder eller råt kød hver dag ved siden af smiley

• #22   26. feb 2013 Hej Ole
    Din kat er altså en del underernæret, han burde veje meget mere. Jeg har 2 NFO katte en han & en hun de bliver 7 mdr d. 2 marts og hannen vejer 5 kg og hunnen 3.9 kg og ingen af den er tykke, jeg har altid 2 skåle med tørfoder så de kam småspise hele dagen og morgen og aften får de hver 50 g vådfoder altså 100g hver pr dag, samt der er selvfølgelig også 2 skåle med frisk vand til dem. Efter hvad jeg har læst mig til så er NFO katte dem der vokser længst dvs. de er først udvokset når de er ca. 4 år og da skal hankatten veje ml. 7 - 9 kg så din burde vel veje ca.7 kg nu. Jeg vil give Jette ret i at det nok er i begyndelsen at han spiser løs fordi han ikke er vant til at der er foder tilgængeligt hele tiden.

• #23   26. feb 2013 Dette indlæg skulle måske oprettes som et særskilt emne, da flere så vil læse det, hvis nogle af jer synes jeg skal oprette det følgende som et emne for sig selv så skriv det og jeg vil gøre det.
    Følgende er et kopieret indlæg fra en dansk NFO side, den er på engelsk da der er mange fra hele verden der er medlemmer der eller bare læsre indlæggene. Der er en spansk fyr som har brugt enormt meget tid på at undersøge både våd & tør foder, det er et langt indlæg men ret interessant læsning - det handler ikke om foder til NFO katte men foder til alle katte. Håber nogle af jer vil finde hans undersøgelse interessant.

I want to share with you my lists of foods.
    This is the list I recommend to pet owners, asking them to change for time to time the dry and canned food, That is the only way of guaranty a good nutrition.
    (of course, I KNOW, that for a cattery it is not that easy to make big changes... but sometimes we can change or mix somethings :rolleyes: )

The criteria I followed to listed DRY FOOD were:

the first ingredient is meat
    > 20% of REAL meat (not by-products)
    an aceptable proportion Ca/P from 1:1 to 2:1
    < 0,1% of Mg. (Mag is dangerous for cats urinary sistems. The optimal value is 0,04% but only canned food get it)
    < 10% of ashes (ashes is the shit of the food

Royal Canin Pure Feline Beauty
    Orijen (both variety)
    Acana (3 varieties)
    Almo Nature Holistic salmon and rice
    Almo Nature Holistic chicken and rice
    Almo Nature Holistic Fish and rice
    Almo Nature Holistic Kitten Chicken and rice
    Applaws chicken
    Applaws Chicken and salmon
    Applaws kitten
    Porta 21 Holistic Cat Duck and rice
    Grau Basic cat Care Birds Plus
    Eukanuba Kitten Chicken and liver:flower:
    Eukanuba Adult Lamb and liver:flower: (a special flower for Eukanuba for its relation quality-price-service)

Note: I have heard from other interesting dry food but I couldn't find information about them smiley For example, "taste of wild" , "mastery" "Nutro" and "Ziwipeak". Maybe someone have some bags at home and could tell us more about their ingredients.

The criteria I followed to listed WET FOOD were:

complete food
    > 70% of real meat
    > 75% of moisture
    < 5% of grain
    < 0,5% of Mg

Terra Felis (all varieties)
    Grau Kitten without grain (all varieties)
    Grau Gourmet without grain
    Herrmanns Bio (all varieties excepto chicken)
    Amionda Carny (all varieties)
    Yarrah Bio Wellness Pàté (all varieties)
    Yarrah Cat Dinner (all varieties)
    Bozita (all varieties) :flower: (again a flower for its quality and good price)

Note: There are great canned food like Almo Nature, Applaws and Schesir with a real amazing amount of meat, but those are complementary food. That means is not a balanced food.

Hope you find it useful!! I spend a LOT of hours calculation % and reading information before have the list... (yes, I have to much free time)

PS: mange af de mærker han nævner kan købes på Zooplus.dk til priser der er koster en del og andet er til mere rimelige priser, men hvis man f.eks køber vådfoder der indeholder meget kød imodsætning til de meget billige mærker som ikke indeholder mange % kød så vil det i længden ikke koste meget mere at købe ordentligt vådfoder da katten ikke skal have så store portioner for som med mennesker bliver katte mætte af ordentligt mad.
    Der er et svensk firma Bozita som er virkelig godt vådfoder det er virkelig ordentlig kød den er i pap kartoner, der er en version i dåser det er en billig supermarked version af deres ordentlige foder den skal I ikke købe. Deres svenske hjemmeside er http://www.bozita.com/sv/
    Hilsen Sanne

• jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Svar: 76
    #25   26. feb 2013 Google er din ven

Jeg ønsker at dele med dig mine lister over fødevarer.
    Dette er listen jeg anbefale at ejere af kæledyr og bad dem om at ændre for tid til det tørre og dåsemad, Det er den eneste måde garanti en god ernæring.
    (Selvfølgelig, jeg kender, at for en katteri er det ikke så let at foretage store ændringer ... men nogle gange kan vi ændre eller blande somethings: rolleyes:)

De kriterier, jeg fulgte til børsnoteret tørfoder var:

den første bestanddel er kød
    > 20% af REAL kød (ikke biprodukter)
    en aceptable forhold Ca / P 1:01 til 2:01
    <0,1% Mg. (Mag er farligt for katte urin SISTEMS. Den optimale værdi er 0,04%, men kun dåsemad få det)
    <10% af aske (aske er lort af fødevarer

Royal Canin Pure Feline Beauty
    ORIJEN (både sort)
    Acana (3 varianter)
    Almo Nature Holistic laks og ris
    Almo Nature Holistic kylling og ris
    Almo Nature Holistic Fisk og ris
    Almo Nature Holistic Kitten Kylling og ris
    Applaws kylling
    Applaws Kylling og laks
    Applaws killing
    Porta 21 Holistic Cat And og ris
    Grau Basic kat pleje Birds Plus
    Eukanuba Kitten Kylling og lever: blomst:
    Eukanuba Adult Lamb og lever: blomst: (en særlig blomst til Eukanuba for sin relation kvalitet-pris-service)

Bemærk: Jeg har hørt fra andre interessante tørfoder, men jeg kunne ikke finde oplysninger om dem For eksempel, "smag af vilde", "beherskelse" "Nutro" og "ZiwiPeak". Måske nogen har nogle poser derhjemme og kunne fortælle os mere om deres ingredienser.

De kriterier, jeg fulgte til børsnoteret vådfoder var:

fuldfoder
    > 70% af reelle kød
    > 75% fugtighed
    <5% af korn
    <0,5% Mg

Terra Felis (alle sorter)
    Grau Kitten uden korn (alle sorter)
    Grau Gourmet uden korn
    Herrmanns Bio (alle sorter excepto kylling)
    Amionda Carny (alle sorter)
    Yarrah Bio Wellness Pate (alle sorter)
    Yarrah Cat Middag (alle sorter)
    Bozita (alle sorter): blomst: (igen en blomst for sin kvalitet og god pris)

Bemærk: Der er stor dåsemad ligesom Almo Nature, Applaws og Schesir med en reel utrolig mængde kød, men de er komplementære mad. Det betyder er ikke en afbalanceret foder.

Håber du finder det nyttigt! Jeg bruger en masse timer beregning% og læsning oplysninger før har listen ... (Ja, jeg har for meget fri tid)

Alle mærker kan købes på zooplus.

• #27   26. feb 2013 Jeg bliver helt kulleren i hovedet af de der Google oversættelser smiley men tager den på engelsk og henter støtte der hvor mit engelsk står af.
    Jeg er glad når jeg ikke skal skrive engelsk, det gik i glemmebogen da jeg blev opereret i hovedet smiley

• #29   26. feb 2013 Min hankat som også er halv skovkat vejer 5 kg, og han er i god stand, mine katte spiser gerne 4-5 gange om dagen. nogle gange spiser de kun nogle enkelte stykker, også spiser de ca 3 gange om dagen større portioner. råt kylling skulle være godt til dem, og tun.

• #30   26. feb 2013 Børsnoteret tørfoder? smiley Gud hvor er det irriterende at læse oversættelser direkte fra google translate...

• #31   26. feb 2013 Ja men det blev jo gjort i den bedste mening smiley

• #32   26. feb 2013 Jette, det var bestemt heller ikke sådan ment smiley Men der kan godt nok komme mange sjove og misvisende sætninger ud af det..

• #33   26. feb 2013 Det var heller ikke rettet mod nogen smiley men det var da godt forsøgt af Jan smiley at jeg så hellere læsere på engelsk en en Google oversættelse er noget andet.

• #34   26. feb 2013 sanne - bor hos ziva og ziggy, har du e.v.t. et link til den side det er taget fra? er det stadig relevant med oplysninger omkring indholdet i Taste of the wild?

• #35   1. mar 2013 Hej Fruen på godset.
    Jeg tænkte ikke på at jeg kunne have oversat det til dansk, da det som jeg skrev er en dansk side men rettet mod internationale NFO ejere, så alt er på engelsk der, det må du altså undskylde smiley

• #36   1. mar 2013 Hej Linda

her er linket til siden
    http://www.norwegianforestcat.eu/
    Jeg synes den er mega god da mange af medlemmerne har været opdrættere i mange år og jeg har da lært meget af at læse indlæg på denne side, men det kræver desværre at man kan engelsk og selvom det er en side for NFO katte så kan mange oplysninger sagtens bruges selvom man har andre racer

Hilsen Sanne smiley

• #37   1. mar 2013 Linda jeg glemte at skrive at mit kopierede indlæg findes under forum kategorien
    " Feeding and nutrition "

• #38   2. mar 2013 tak for det Sanne (:

Kommentér på:
Hvor meget skal min kat have af foder?

Annonce