{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.221 visninger | Oprettet:

Når katte kaster op - Sygdom eller normalt? {{forumTopicSubject}}

Mine katte kaster op nogen gange. De er udekatte.
Kaster jeres katte op???

Når mine katte kaster op, og det ser ud som om, det bare er vand og græs eller i det hele taget noget tyndt noget, så går jeg ud fra, at det til en vis grænse er normalt, hvis den ikke kaster op hele dagen og kun en gang eller et par gange....
- Jeg ved også katte kaster op pga. hårbolde???

- Men hvis katte kaster op, og det er en tyk masse, hvor maden kommer op, er der så grund til at være nervøs?
- Min ene kat kastede op 3 gange sidste uge og 2 gange i forgårs. Det har været tykt opkast, men den spiser og drikker og går stadig ug og kommer løbende ind samt er kælesyg som normalt...

- Er der grund til at være nervøs, medmindre katten kaster op mange gange flere dage i træk?
- Spørger fordi jeg nok til tider er lidt overnervøs, når der er det mindste med mine katte, hvormed jeg efterhånden har været ved dyrlæge med en af kattene, hvor der ikke har været noget galt, og det bare har været penge ud af vinduet..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når katte kaster op - Sygdom eller normalt?
  • #1   2. mar 2013 Min hvide kat kastede mad op meget periodisk fra en gang om ugen til kun 1 gang om måneden. dyrlægen sagde altid at det bare var fordi han overspiste.

    Men for 1½ måned siden hørte jeg om rå fordring og fandt ud af at tørkost og vådfodder med meget korn indhold kan ødelægge kattens mave fordi det er "for nemt" for deres maver at nedbryde. En kats naturlige mave syre er meget surt men det har den ikke brug for at nedbryde tørkost så den normale surhed i maven bliver ødelagt af tørkosten og det går ud over kattens mavesæk.
    For de fleste bliver IBD(Inflammatory Bowel Disease) kun diagnoseret ved at de har vedvarende og kronisk maveproblemer. opkast, diahree, tarm infektion osv.

    Det jeg bemærkede ved min kat var at nogle gange når han fik sit tørkost så kunne jeg se en "mavekrampe" ser ud som om noget kløede i pelsen så han rykker på den men jeg kunne godt se at det var mavemusklerne der gjorde det.

    Fra min erfaring er det IKKE normalt at en kat kaster op selvom det kun er 1 gang om måneden. det kan tåde på at der er noget galt med hans kost.
    Siden jeg fik ham over på en skånekost(hjemme kogt kylling) og derfra over på rå fodring har han ikke kastet op siden.

    Jeg ser at han går over og tygger på en plante, spiser et par blade også kaster det op, det er bare fordi han er dum nok til at spise planten som ikke er giften men heller ikke har noget at gøre i hans mave smiley

    som jeg prøver at skrive så har jeg i lang tid troet at alt var ok med min kat der kastede op "fordi han overspiste" men det har der altså ikke været noget af siden han skiftede til råfodring men en hjemmelavet skånekost først til at reparere hans mave. Dertil fik han et mælkesyreprodukt der hedder Bio-kult(½kapsel om dagen i 60 dage) det er ligesom fortiflora som mange herinde bestiller hjem fra udlandet men bio-kult kan købes hos naturbaby.dk

    Du kan læse om IBD her(engelsk) og hvad man kan gøre ved det: http://feline-nutrition.org/health/feline-inflammatory-bowel-disease-nature-and-treatment

    Da mange dyrlæger(i hele verdenen) ikke acceptere at tørkost kan være dårligt for katten så vil man på danske katte sygdomsleksikoner kunne læse at årsagen til sygdommen er ukendt: http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/i/ibd-hos-kat.aspx


  • #2   2. mar 2013 med hendsyn til hårbolde og opkast vil du kunne se at der er en tyg pølse af hår i opkastet og det er tit brunt på grund af mavesyre.
    Jeg har fået bugt med hårbolde med en trættende og langsomt kamp om at vende kattene til at kunne lide at blive børstet. de har altid været imod det selv da de var killinger. nu har de bevæget sig fra 3 strøg til at kunne tage en 10 minutters børstning med tættekam og nogle gange 2 minutter med en furminator smiley


  • #3   2. mar 2013 2 minutter med en Furminator kan også gøre underværker smiley

  • #5   2. mar 2013 Min kat kaster også op engang imellem sådan noget grøn gult stads. Jeg er ikke i tvivl om at det er når hun har været i haven og spise af de græsser der vokser der. Mine forhenværende katte fremprovokerede også opkastning som Felis beskriver. De var jo udekatte og spiste en masse mus m.m og jeg lagde mærke til at engang han katten havde fået bændelorm, så det ud som om han var meget desperat efter græs. Så jeg tror de selv forsøger at regulere irritation i maven med græs og opkastning. Senere tjekkede jeg dem altid for orm hvis de spiste rigtig meget græs men muligvis er det en noget hjemmestrikket teori.

  • #7   3. mar 2013 *Felis*
    Nå ok, jeg mente så faktisk også det var græsset der fik katten til at kaste op. Det er så muligt de ikke kan mærke at de har bændelorm men kun når noget irriterer i maven . Derfor tilføjede jeg også det var en hjemmestrikket teori. Det kunne jo også være alle de mus han åd.


Kommentér på:
Når katte kaster op - Sygdom eller normalt?

Annonce