{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.457 visninger | Oprettet:

Råfoder - hvordan kan man starte i det små ??? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har lige brugt aftenen på at sætte mig lidt ind i råfodring - og er lidt chokeret og overrasket over hvor "forkert" jeg har fodret mine katte i den tror at jeg gjorde det bedste for dem...,

Nu vil jeg forsøge at sadle om, men har brug for et helt konkret råd til hvordan, jeg som normalt kun handler i et supermarked kan starte meget langsomt op med at rå-fodre uden at skulle smide store mængder ud, fordi de ikke vil have det. Jeg synes det er lidt voldsomt at skulle bestille en hel kasse BARF hjem nemlig - tror der går en del tid inden de overhoved vil smage.

Min ene kat er gammel(13år) og har kun ca. en trediedel tænder tilbage. Den anden er 2 1/2 år og meget kræsen og konservativ.

Hvad kan man bruge fra et alm.suppemarked? Hvad med kyllingevinger/lår.

Jeg har prøvet med lidt råt-hakket oksekød - ingen interesse. Kogt kyllingekød heller ikke. De kan ikke lide fisk.
Min gamle kat har dog tidligere i sit liv været glad for råt hk oksekød - men jeg tror ikke længere at lugtesansen er så god (Perser) og hvis han ikke kan lugte, hvad det er, tør han nok ikke spise det.

De får 2 tsk. vådkost Royald canin (bider i sovs) til aften nu, hvilket jeg nu har læst er alt for lidt, så det bliver sat op i morgen. Resten er tørfoder Royald canin.
Det tog ca. 4 mdr. før min hunkat fik lyst til at smage på vådkosten - og hun var den eneste at sin søskende-flok der som killing kun ville have tørkost - de andre spiste vådkost.
Vores gamle kat tigger og får kød ved aftensbordet - det vil hunkatten ikke ha. Så det bliver svært...

Jeg tænker på at starte med noget at det vi selv skal have til middag - bare råt.....Når det er indført kunne jeg supplere med noget at det slagteren "skærer fra" - og hvor får man fat i daggamle kyllinger??
Kan man bestille en katte-barf-pakke, når dette engang er kørt ind?? og ville det måske være en god ide for mig med noget BARF-vådfoder til katte, hvis man da kan få det - eller er det noget pjat...Har hørt en del rosende ord og LUX-vådfoder fra Aldi - kan det bruges i en overgang?
Jeg håber på nogle konkrete gode råd her inde fra, for mine katte skal have det bedste jeg kan give dem - med måde...jeg kommer ikke til at fodre med rotter, mus og lign. dem må de selv fange i løbegården, hvis de kommer derind...;o)))

Må sige jeg er i chock - føler at jeg er blevet fuldstændig vildledt og røvrendt i hele mit "katteliv" - også af dyrlæger! ): Jeg blev for mange år siden frarådt at give vådkost, fordi der var for meget væske i !!!

SUK...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råfoder - hvordan kan man starte i det små ???
  • #1   5. mar 2013 Til en start kan du hver dag tilbyde noget af det (rå) kød, I alligevel køber til jer selv, og evt. hvad slagteren skærer fra.
    Og det RC-vådfoder, som de godt kan lide, kan du trappe op i mængde.
    Og prøv dig evt. frem med de forskellige Lux-varianter. Det indeholder kun animalske ingredienser, og er nok bedste køb til prisen.
    På zoo-plus findes også forskellige slags udmærket vådfoder. Man må prøve sig frem og se, hvad der falder i kattenes smag.

    Jeg ville nok ikke gøre så vildt meget ud af at overtale en seniorkat til at gå over til råt, hvis han ikke synes om det, men være tilfreds med at få ham over på mere vådkost og mindre tørkost.

    I starten da jeg ville have mine katte til at æde mere vådt og mindre tørt, fjernede jeg ofte tørfoder i mange timer, og lod vådfoder stå i nogle timer; smed det ud efter nogle timer; og hældte en ny frisk portion op, osv. Så længe der var fri adgang til tørfoder, gad de nemlig ikke vådfoderet.
    Nu VIL de have vådfoder flere gange dgl. smiley

    Kogt kylling overtalte jeg dem til ved at håndfodre, og som regel falder det i god jord nu, men det er stadig ikke altid, de begge vil have det.
    Ingen tvivl om, at rå kødlunser med brusk og sener ville være godt for deres tænder, men de har fine bisser (endnu da), så jeg stiller mig tilfreds med, at de æder meget vådkost, og glæder mig over, at de derved får noget væske til gavn for nyrer og urinveje.

    At fodre 100% med råt, har jeg ikke forstand på, men ovennævnte er da et lille skridt på vejen.
    Man kan godt købe BARF til katte, men jeg ved ikke hvor. Prøv at søge på BARF i forum, så finder du sikkert nogle tråde om emnet.


  • #3   5. mar 2013 men hvad giver i helt konkret? og hvor køber i det?

  • #6   5. mar 2013 okay, men det lyder jo hverken svært eller dyrt, men varmer du du ikke det der er taget op af fryseren?
    Jeg har lige læst vare deklerationen på det vådfoder de får nu og der er "vegetabilske biprodukter" i - det er vel det i kalder korn...
    Så jeg vil prøve forsigtigt og meget langsomt at gå over til LUX - det lyder faktisk til at det er billigere at fodre på denne måde, end det jeg gør nu - og så er det bedre for kattene.
    Min gamle kat drikker heldigvis meget vand, så jeg er ikke nervøs for hans urinveje - men den anden drikker alt for lidt. Den gamle kan få lov at få i større mængder tilberedt fra min tallerken - det vil han gerne


  • #8   5. mar 2013 Du kan starte med stortset alt, husk bare, at hvis kødet er tilberedt, så må der ikke være knogler i smiley
    Tarzan fik først tilbudt råt, da han var omkring 1 år, min mors gamle kat var 11 - 12, da han begyndte, at få det, Tarzan elsker råt kød, og Pjuske kunne også godt lide det, på trods af, at han ikke havde fået det i mange år.
    Jeg giver Tarzan det jeg lige får, hvis jeg får noget fra slagteren i kvickly, ellers får jeg kalvelever gratis fra slagteren i kvickly smiley På hans fødselsdag, får han noget lækkert kød fra en rigtig slagter.
    Tarzan er ikke så vild med ben, men dette er også kun prøvet få gange.

    Du kan starte med, at tilbyde dem en halv bøf eller noget andet.

    Du behøver ikke købe BARF kød, hvis du også fore med tørkost og vådfoder (der skal være det i, så de bliver dækket ind).

    Håber det lykkedes for dig smiley


  • #9   5. mar 2013 Har er selv så småt begyndt med våd og rå foder, men jeg har spekuleret lidt på hvor meget væske en kat egentlig skal have?

    Mine ville heller ikke have råt, men små kyllingestykker fik fanget deres interesse og det spiser de "gerne" (de synes det er meget spændende, men mærkeligt at tygge så de går lidt til og fra, men forsvarer deres stykke hvis den anden prøver at tage det)


  • #10   5. mar 2013 En kat skal have ca. 2 dl. væske om dagen.

  • #11   5. mar 2013 **men hvad giver i helt konkret? og hvor køber i det?**

    Jeg beskar lidt i mit lange indlæg, så det fremgår vist ikke længere tydeligt, at jeg slet ikke råfodrer. Ville bare hjælpe på vej. smiley

    Men altså, af vådt får mine katte primært Lux fra Aldi (kun gule og orange dåser med dejlig gelé). Mine to katte deler en dåse pr. dag.

    Derudover kogt kylling (uden tilsat lage), eller vildlaks. Kogevandet er godt at give med.

    Men du kan som nævnt prøve med alt muligt kød, I selv spiser. Kogt og råt.
    Jeg spiser ikke selv kød, så har ikke forsøgt at tilbyde mine katte så meget forskelligt - har tilbudt dem kyllingelever, kalv og oksekød, men det faldt ikke umiddelbart i deres smag. Måske vil jeg forsøge med kalv igen, for der er vist noget med, at man kan spare kalve for lange transporter, hvis man køber dansk kalvekød, (nå, OT).

    Af andet lødigt færdigfabrikeret vådfoder kan fx nævnes:
    Miamor vådposer (købes i PetWorld og Zooplus).
    Bozita (Zooplus)
    Feline Porta 21 (Zooplus)
    Cosma (Zooplus - mine katte kan ikke li' det, men nogle katte er glade for det).


  • #12   5. mar 2013 Så har jeg været i Aldi idag og købe LUX - prøvede at tage en med af hver slags, så må vi se - tror umidelbart ikke rigtig på den med ørred/laks, så den venter vi med til sidst. Men jeg er glad for at du foreslår andre mærker, som jeg ellers kan forsøge med. Imorges fik de også en stor potion vådfoder af det de plejer - og jeg må sige at jeg var meget populær, så det bliver nu en fast morgenrutine - det skal misserne også nok sørge for ;o))) Nu er det bare at få dem over på det rigtige og sunde...

    Jeg har desuden fået købt en bakke frosne kyllinge-kråser, som det lykkes mig at dele i bitte små potioner imens de endnu var frosne - så starter vi med det;o) Hun får tilbudt det første lille stykke i aften... Det er heller ikke så tit vi får noget ordentlig kød herhjemme til hverdag. Er spændt på hvordan hun tager i mod det....Men hun er jo en dygtig jæger, som meget gerne fanger mus, så det er ikke helt umuligt tror jeg. Hun har dog ikke haft mulighed for at komme ud og fange mus i 4 mdr. fordi vi er flytte og bor lige ud til en hovedvej. Men vi skal snart igang med en løbegård - håber musene er dumme nok til at løbe ind i den...;o))


  • #13   5. mar 2013 Jeg synes, det lyder som en god start at bruge det vådfoder, de er vant til, som overgang til mere vådt. Det er nok bedst for missemaverne at ændre gradvist.
    Tror da også at RC-vådfoder er sundt, men til den pris- eller meget billigere (lux) - kan man jo ligeså godt købe noget uden vegetabilske ingredienser. Håber at kattene synes om mindst én af Lux-varianterne.

    God fornøjelse med løbegårdsprojektet. Det bliver dejligt for kattene at komme ud og nyde forårsvejret smiley


  • #14   5. mar 2013 Nu og da når mine skal have en ny smag, lægger jeg noget de kender ved siden af, så går det nemmere, mine er ikke vilde med når det bliver blandet smiley

  • #15   5. mar 2013 Så er aftenmåltidet overstået og gik desværre ikke så godt - måske fik de tilbudt for mange nye ting....Først lagde jeg et lille stykke råt kråse på en tallerken, men det var hun ikke interesseret i. Så bandt jeg en snor om og "legede" med den - så var hun interesseret og for rundt efter den og fangede den også et par gange, men så snart hun snusede mistede hun interessen - det var jo ikke en mus....En time senere hældte jeg så lidt LUX - killing og kanin i gelé op - kun et par stykker med det gamle vådkost ovenpå. Da de fandt ud af at det ikke var som det plejede - sad de og ventede på at få noget nyt, men da de ikke fik det (og jeg havde undladt at fylde op med tørkost) blev det pludselig for meget for Po og hun måtte lige op ovenpå og gemme sig ): Da hun kom ned igen efter en time, forbarmede jeg mig og gav hende en ny skål med den gamle slags - men nu ville hun slet ikke have noget. Tror jeg gik for voldsom frem ): Så nu må jeg hellere vente et par dage inden jeg forsøger noget nyt igen....De virker ikke begejstret for det gelé - heller ikke den gamle - de er vant til bidder i sovs ;o)...

  • #17   5. mar 2013 :D;) håber s** ikke de fik killing i gele smiley
    Ja de er jo vane dyr, så højst en ændring af gangen.
    Jeg ville nok tilbyde den LUX igen i morgen, og du kan lægge noget af det de kan lide ved siden af,, jeg behandler mine på samme måde som børn, de skal kunne se hvad de får og ikke blande, det fungere bedst med mine katte, de kan ikke snydes.


  • #18   5. mar 2013 Hehe Jette, jeg bemærkede også, at der åbenbart er kommet ny lux-variant. Dén køber jeg altså ikke til mine katte. smiley

    Stakkels Po, som hun da tager på vej over nyt foder :-(. Nå men det har så åbenbart været for meget for hende.
    Jeg ville nok bare fortsætte med at øge mængden af RC vådfoder om morgenen (og måske også give det om aftenen), og så i løbet af dagen give dem det tørfoder, de er vant til - men mindre mængde. Og så også hele tiden have en skål med fx lidt Lux eller kråser til at stå fremme. Måske de så en dag vil smage på det. (skift det ud efter nogle timer og fyld nyt på, så det ikke står og bliver alt for kedeligt).

    (Kråserne kan muuuligvis glide ned hvis de bliver kogt).



  • #19   5. mar 2013 Måske har de fået for meget i dag. Tarzan kunne kun lide den orange LUX i starten,men nu kan jeg også få den gule i ham:) Prøv evt. med noget frisk råt kød. Det må gerne være et stort stykke kød, da de så skal bruge tænderne, og så bliver de renset samtidig smiley

  • #20   5. mar 2013 Josefine - den gule er også blevet forbedret efter der er komme nye labels på. Før var der - som den eneste lux-variant - af en eller anden grund konserveringsmiddel i :-/. Det er der (heldigvis) ikke mere smiley

  • #21   5. mar 2013 Tak for alle gode råd ;o) Undskyld - der skulle selvfølgelig stå Kylling - eller faktisk kalkun. Hihi
    Ja hun tager veldig på vej og det går hende psykisk på, hvis der kommer for store omvæltninger - især hvis det har noget med hendes ting eller mad at gøre...Da hun fik foder-labyrinten, fjernede jeg hendes alm. madskål og stillede den i stedet og der reagerede hun ligedan - med at gå op og gemme sig, fordi hun ikke kan håndtere det. Der skete næsten det samme, da hun fik sit nye store kradsetårn - imens jeg samlede det, var hun meget nysgerrig og kradsede på alle stolper, kredsede om mig og kunne slet ikke vente med at tage det i brug. Da det så var færdig og stillet hen (det gamle stod stadig ved siden af) og jeg gik væk, blev det pludselig for overvældende og hun for ovenpå og gemte sig i 3 timer...Det er som om det stresser hende enormt...Først næste dag kom det i brug fordi jeg lagde lidt tørkost på hver hylde og lidt catnip i huler og hængekøjer - men så var hun også i den hele dagen og nu ligger hun øverst 4-5 gange daglig ;o)))

    Så nu må jeg vist kocentrere mig om én ting ad gangen. Derfor venter jeg med rå-foder til vådkosten er indkørt.
    Jeg følger dit råd, Tinka, med hele tiden at have frisk LUX (eller noget af det andet du foreslog) stående fremme - og så får de det de plejer morgen og aften - samt en smule tørfoder dag og lidt mere om natten. Ville du så servere begge slags ved siden af hinanden på samme tallerken - eller er det for tæt? Jeg går da heldigvis hjemme i øjeblikket så længe det varer, så jeg har fin tid til projektet.

    Når jeg så har fundet noget de kan lide - kan jeg begynde at eksperimentere med råt - men skal vi selv have noget godt kød til aften, kan jeg nok ikke lade være med lige at prøve om det kan friste...men det måske kun 1-2 gange ugentlig.

    Jeg var i øvrigt også inde og kigge på zooplus.dk og de har faktisk også flere andre mærker, som er uden korn - dog kan man ikke købe ret meget af det enkeltvis - midst 6 af hver. Men man kan vel sælge det herinde, hvis man får nogle uåbnede tilovers, fordi de ikke kan lide det...Det er jo sunde produkter ;o)


  • #22   6. mar 2013 Nårhh, Stakkels Po. Omvæltninger i daglig rutine kan være slemt, når man har let til stress. Måske hun skulle have noget Calm-foder (mod stress og dårlige nerver), men det kan jo være, det også er galt ;-).

    Uha, brug endelig en separat tallerken til det nye, farlige foder – ellers ødelægger det jo det vanlige foder.

    Ja, på zooplus findes en del forskellige fodermærker uden korn. Hvis man får skrabet ”forkerte” dåser/pakker/poser nok til sig, så tror jeg sagtens, de kan sælges til andre katteejere.

    Gid man kunne købe prøvepakninger med 2 dåser af hvert mærke. Eller, endnu bedre, at man kunne købe de gode kornfri mærker enkeltvis i almindelige fysiske butikker. Det er træls at have bestilt måske 4 x 6-12 dåser hjem, og ens katte så nægter at røre det smiley Andre katte har nydt godt af mine kattes kræsenhed, så helt spildt er det da ikke.
    Men ja, der ryger en del foderrester ud i starten af vådfodertilvænningsprojekt (og til stadighed ryger der også ofte nogle Lux-boller i skraldespanden her - de er så til gengæld slikket helt tørre for gelé).

    Held og lykke med projektet. Håber at Po holder det ud. Det gør hun nok, når hun også får en masse dejlig RC-vådfoder smiley


  • #23   6. mar 2013 Hun er lige startet på Calm - og hun elskede det fra første sekund - hun får dog stadig det gamle tørfoder også - skal ikke lave for meget om jo...;o) Men det er jo ikke begyndt at virke endnu. Har kun fået det i 3 dage.

    Jo hun skal nok klare den - jeg skal bare gå langsomt frem, og "lade som ingenting", når jeg serverer det, som om det er det naturligtste i verden og lade hendes selv vænne sig til det og udforske det. Hvis jeg lyder alt for begejstret bliver hun også mistænksom - og stresset. Den anden skal have det modsat "hmm se hvad for noget lækkert jeg har til dig osv..." - så det kan være lidt kompliseret herhjemme hihihi - når man har to katte der er som nat og dag - en ældre kastrat perser og en sensitiv hun huskat. ;o))


  • #24   6. mar 2013 Aha Helle, så faldt 10-øren. Du har jo skiftet profilbillede, så var ikke klar over at du var dig. ;-).
    Dejligt at Po kan li' Calmfoderet. smiley


  • #25   6. mar 2013 haha - ja nemlig ;o) - jeg var efterhånden den eneste herinde med eget billed på, så fik også lyst til et dejlig misse billed af Po i stedet ;o))) men det var nu ikke for hverken at narre nogen eller være anonym ;o)

  • #26   6. mar 2013 Hej Helle smiley

    Jeg har også for nyeligt gået over til Rå-fodring til mine 2 katte (6år)
    Uh ja jeg kender den der følelse når man har læst op på hvad foderet man giver sin kat indeholder! av smiley

    Mine katte har heldigvis altid være glad for vådfoder så jeg har kunne fjerne tørkosten 100%.
    Når nu din Po har lidt svært ved omvældtninger så ville jeg først starte med at lære hende at mad kun er i portioner. Altså at hun får en fyldt skål med mad f.eks. 3 gange dagligt(enten tør eller vådt.. hvis du starter med tørt så skal du derefter vende hende til at få vådt i mindst 1 af sine måltider). når hun har vendet sig til at spise i intervaller så kan du forsøge at prøve med noget kød.
    Fokuser på 1 slags kød ad gangen(jeg ved det er fristende at prøve noget nyt hele tiden :P) f. eks. kylling, Det er bedst for kattens mave at starte med ren kød ingen ben i starten.
    Det jeg gjorde var at jeg købte en bakke kylling inderfileer(uden lage) og delte det op i 100grams portioner. jeg beholdt 2 poser i køleskabet men frøs resten så det ikke blev dårligt. Mit første fokus var at få dem til at spise 1 file om dagen, først fik de filen skæret ud i små stykke også større indtil jeg kunne hånd fodre dem 1 file.
    Min ene kat havde desværre dårlig mave som slog ud da han fik råt derfor kom han på kogt kylling i 2 uger men nu spiser han råt kylling,(også kyllingehalse), daggamle kyllinger, laks, kanin og mus smiley
    Når dine katte spise den rå kylling uden problemer i 2 uger så kan du begynde at give dem noget med ben i. Det kan både være daggamle kyllinger, kyllingehals, kyllingevinger eller en almindelig kylling fra brugsen du har skæret ud.
    Jeg måtte svitse ydersiden på kyllinge halsene og skære dem ud i 1cm stykker for at lokke mine til at spise dem i starten smiley men da de begyndte at spise 1cm stykkerne 100% rå så skar jeg dem i 2cm osv. Det med at svitse kødet kan også bruges til alt andet kød. man skal passe på hvis der er knogler i og jeg var meget forsigt da jeg ordnede halsene, de skulle dufte stegt udenpå men være rå indeni.
    Du nævner at den ene kat gerne vil have mad fra bordet det kan være at den skal logges til kødet ved at du svitser det indtil de vil tage det råt smiley
    Nogle knuser jeg "thrive" godbider ud over kødet for at lokke dem til at prøve det. Thrive er frysetørret kød. http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattesnacks/toerrede/thrive/182532

    Jeg bor i kbh men jeg køber Dibo poser hos min BARF forhandler. Det går jeg for at få nok indmad til kattene. I supermarkederne kan man sjældent få indmaden med i kylling og andet. Jeg køber også deres poser med vildlaks fordi det er HELE laksen ikke kun kødet.(silden stinker for meget til at jeg kan holde den ud :P)
    (link fjernet)
    Jeg har købt nogle daggamle kyllinger hos min lokale men jeg syntes ikke prisen var så god derfor vil jeg hellere bestille her hvor prisen er 20stks for 20kr:
    http://prof-pet.dk/barf-butik/details/72/20/godbider-til-hund-og-kat/daggamle-kyllinger-frosne-20-stk

    Nu bor du jo ikke i kbh så der er udbringning fra tønders Rigtig hundemad. deres priser ser ok ud. ved her hurtigt kig smiley
    Lige som du har gjort så ville jeg også selv starte med at købe lidt ekstra for supermarkederne også når du er sikker på at du kan få dem til at spise kylling så kan du begynde at bestille det. hivs du i første omgang bestille kylling for 600kr så ved du jo at du har kylling til et par måneder :P(hvis du altså har frysepladsen.)

    Det kan stadig være en rigtig god ide at kontakte de lokale slagtere og se om de har nogle "affalds" produkter fra kyllinger eller andet kød du kan prøve. Husk at hjerte er muskel kød og ikke tæller som "indmad" smiley Mine katte elsker hjerter men de må maks få 2 om dagen har jeg læst. jeg har bare købt en 500g bakke med kyllinge hjerte i supermarkedet og fik den brækket over i ca 100grams portioner smiley næste gang vil jeg forsøge at få det ned i 50grams portioner. 100gram er lige lidt for meget at få fodret dem på 3 dage.


  • #27   6. mar 2013 Tusind tak for de gode og dejlige konkrete råd Sasha - dem vil jeg gøre brug af efterhånden. God ide at holde sig til kyllingerfilleter indtil de er vandt til det - og tippet med at stege det let vil jeg forsøge - jeg er i hvertfald sikker på at jeg kan få min ældre kat til at spise det - i meget små bidder, især hvis det kommer fra kanten af min tallerken. Den anden har dog aldrig villet have mad fra bordet - kun lidt smør på fingeren ;o)

    Første del af planen går ud på at få Po over på et korn-frit vådkost og større mængder af det, samt langsomt udfase tørkosten. Jeg har lige bestilt et større udvalg hjem fra zooplus.dk - jeg giver det projekt et par måneder. Jeg satser mest på at få Po over på noget anden - det er svært at ændre for meget for min gamle Perser...

    Lykkes det ikke at få hende over på andet vådkost, vil jeg lade hende beholde det gamle og sætte focus et andet sted, og gå igang med råt for alvor. Men jeg har erfaret at kun en lille forandring af gangen er farbar her i hjemmet. -.Meeeeen - vil da lige prøve lidt stegt kyllingekød - til Romeo fra "mors" tallerken og til Po på en lille underkop på hendes "madplads" - hvis Po lader det ligge kan jeg dagen efter prøve med lidt smør på...Jeg er sikker på at Romeo vil elske det, for han plejer jo at få lidt kylling ved mig, når vi får det til aften - og han har altid haft lyst til mere end jeg havde til ham - så er sikker på at det vil falde i god jord ;o) Min mand synes altid, jeg har forkælet ham ved bordet, men nu har jeg et rigtig godt argument og god grund til det ;o)))) - Da jeg fik ham i 5 mdr.alderen kom han fra min daværende veninde, som efter 2 mdr. ikke "gad" ham mere!! ): Han havde ikke været vandt til menneskekontakt fra opdrætteren, så min veninde ovetrtalte ham til kontakt ved hjælp af mad og siden har han været "tigger" - meget vedholdende. Da jeg har været selv med ham de første mange år, var det bare en hyggestund vi havde sammen. - Men nu kan det jo hjælpe ham til bedre kostvaner ;o))) - "der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget" ;O)))


  • #28   6. mar 2013 metoden "ups! jeg tabte noget som katten ikke skulle have" er en meget brugt metode når det kommer til at lære kattene nye smagsindtryk smiley Det lyder som om at Romeo vil falde pladask for den metode smiley

    Ja når jeg steget kyllingen lidt så puttede jeg gerne en lille bitte smule smør(becel) på panden. jeg tror helt klart at det også har været en af grundende til at de har smagt på nogle ting.

    Hehe min kæreste synes også at jeg forkæler kattene. PT siger han at kattene får bedre mad end vi gør! Den blev hørt da jeg stod og kogte kylling til kattene, han blev slemt skuffet da det ikke var til tarteletter med hønsefyld smiley

    Foresten er denne danske side ret god til at få tilfredstillet de fleste basis spørgsmål smiley
    (link fjernet) Hun har også mange af de gode engelske links der går endnu mere i detailjer. Jeg følger den metode der hedder RMB(Raw Meaty Bone/Rå kødfulde Ben)


  • #29   6. mar 2013 Hehe, jeg får den ide, at metoden "der ligger noget kød på MIN tallerken" kunne have effekt her. Kattene interesserer sig slet ikke for det mad, jeg spiser (udover ost, smør og flødeskum). Men står der en tallerken med tørre krummer eller en skål med halvindtørret yoghurt, så skal Bruno nok slikke den ren :-S.

  • #30   6. mar 2013 Ja måske skal der bare list til - vil da også prøve at "tabe" noget....god ide´

    Jeg tænkte på - jeg er nu ikke helt varm på idéen om at indføre 3 faste måltider med vådkost - hvis jeg nu skulle komme i arbejde, så er jeg jo ikke hjemme midt på dagen længere og skal så til at lave det om igen. De kan selvfølgelig få en stor potion om morgen - og have adgang til lidt tørkost, og som regel sover de vel også, når man ikke er hjemme om dagen....Så kan de jo få vådkost og med tiden råt om aftenen også - og en smule om natten. Hvis der ikke hele tiden ligger bare lidt, så går Po i panik og tror straks "at nu strejker madmor da, og giver mig ikke længere mad"....;o))) selvom hun aldrig har manglet noget :o)


  • #31   6. mar 2013 Ja Tinka - fik også lige den ide' med Po - for hun går gerne rundt på køkkenbordene, når hun ikke tror vi ser hende - tror også det er i håb om at finde noget spædende eller drikke vand af vasken, hvis vandhanen lige har været tændt, så her til aften er jeg "kommet til" at "glemme" at sætte min tallerken fra aftensmaden i opvaskemaskinen og har "levnet" lidt LUX (vil lige understrege at jeg IKKE fik kattemad til aften) ;O))))

  • #32   6. mar 2013 Jeg har også nogle gange "tabt" noget til Tarzan, han er der med det samme, desværre tigger han også bare nogle gange, men det hjælper ofte, at sætte ham ned på gulvet igen smiley Han ved dog, at han ikke må gå på bordene, så står der en tallerken på bordet, kan jeg sagtens gå fra den, og komme tilbage, uden han har været oppe og spise af den smiley Men hvis der er hældt vådkost op, og det varme vand lige skal køle af, er han der ligeså snart jeg lige går ind i stuen.
    Har du prøvet hakket oksekød? Det er også en god start, da de ikke skal tygge så meget.


  • #33   6. mar 2013 Levne Lux ha hvor smart smiley
    Nu er min intention ikke at komme helt over på rå/våd, men at de skal have det våde og Røde også rå som jeg kan få dem til at spise, og så have kornfrit tørkost stående fast, så jeg har det som dig Helle, morgen og aften får de rå/våd og hvis de er hurtige til at spise kl 20, så kan de få igen inden jeg lægger mig.
    Min erfaring med mine katte er at de sover om formiddagen, det er på den tid jeg oftest er ude af huset, og giver jeg for meget vådt der, så står det der stadig langt over middag, så der giver jeg ikke mere end at de spiser op i en fart, det er tit de små dyre dåser smiley så får de LUX eller Bozita om aftenen, Bozita kanin spiser de ikke så meget af så de får kun 200g, jeg kan godt fortryde jeg købte 24x 400g smiley men de skal altså spises, jeg lader så et par dage imellem.


  • #34   6. mar 2013 Jeg har en mistanke om at det er kaninen i LUX, som Po ikke kan lide lugten af....For idag er det gået helt den forkerte vej med "træningen" ): Jeg har haft en frisk, ny portion stående på hendes madplads gennem hele dagen(skiftet hver anden time og kun en tsk.), og derudover har hun fået tilbudt en potion af det "gamle" vådkost morgen og aften også. Men i dag har hun slet ikke villet have noget som helst - kun slikket lidt på sovsen på det gamle og ellers spist en lille smule tørkost rundt om i vinduer, kradsetræ o.sv hvor jeg plejer at ligge lidt - det er som om hun helt har mistet appetiten...): Her til aften fjernede jeg enda LUXén - kan det være lugten fra det fremmede vådkost, som hun kan lugte hele tiden og som får hendes appetit til at forsvinde. Hun har ingen opkast eller diarré og virker meget glad og frisk - vil bare ikke spise og slet ikke vådkost.
    Hun begyndte jo på Calm i mandags - kan det evt. være det som giver nedsat appetit eller kvalme - der er jo lidt "psykofamaka" i....og hos mennesker kan det godt give nedsat appetit, men ved ikke om det er det samme for katte. I morgen starter jeg helt forfra, smider LUXén ud og giver hun kun vådkost til aften, indtil jeg føler hun er klar til, at vi forsigtig øger mængden igen...
    Nogen som har erfaringer med foderet CALM fra Royal Canin ???


  • #35   6. mar 2013 Jeg ved ikke om det er kanin som giver en dum lugt, jeg syntes LUX dufter bedre end den Bozita jeg har.
    Jeg ville også gøre som dig, altså lige som starte forfra, og du finder nok noget de kan lide, mine stejler også lidt når det er nyt og anderledes, men det tager bare et par dage så går det bedre, det vigtigste er at dine katte spiser, og alt vådt er bedre end intet vådt.
    Jeg kender ikke calm som sådan, jeg brugte zylkene, men det er jo det samme, og det skulle virke som kolostrom på dem, altså modermælk smiley


  • #36   7. mar 2013 Ja det har jeg lige været inde og læse om det - så det er jo fint....men er der nogle bivirkninger ved det ?? - det står der ikke noget om nogen steder. Hun har virket meget mere afslappet idag og har sovet meget, så jeg tror at det er begyndt at virke. Måske er hun bare træt, når hun nu har været stresset i så lang tid....og måske er det bare det det har taget appetiten...

  • #37   7. mar 2013 Det tvivler jeg på, det er jo noget alle babyer får, men ved det jo ikke?

  • #38   7. mar 2013 Appetiten er tilbage ! ;o) Po havde væltet sin foderlabyrint i nat og der var ikke mere tørkost nogle steder og hun var sulten. Så jeg prøvede noget af det "gamle" RC vådkost med lidt kogende til begge - og det var noget de begge kunne lide ;O) Var meget imponeneret over især Romeo, for han plejer bare at slikke sovsen af og lade resten ligge - og det gjorde han også først, og gik derefter op i soveværelset og lagde sig, men må være kommet i tanke om, at det var egentlig rigtig lækkert, for 5 min efter kom han igen med sådan en fart, og tømte hele Po´s skål, det hun havde levnet - og der var en del, også kødet ;O)) Da Po så kom igen lidt senere var skålen tom. Men jeg modstod fristelsen til at give mere - tænkte at det er bedre hun glæder sig til aftensmaden, hvor hun får en stor "opvarmet potion" ;O)) - SUPER god ide´ med at hælde en smule kogende vand i !!! (læste det i et andet forumemne "LUX????") - så er mere optimistisk idag smiley ;-) smiley - det gør det nok også nemmere at introducere nye våd-produkter...
    Ved nogle gør det ved hundes tørkost, men havde ikke lige selv tænkt over den til mine katte..

    LUX-kaninen er smidt ud for denne gang, og vi venter nu på en levereing zooplus med forskellige varianter, men i første omgang kun med kylling og andet fjerkræ. Så forsøger jeg med andre LUX-varianter senere.


  • #40   7. mar 2013 Lisbeth sikke nogle katte du har smiley hvis dine katte ikke vil have LUX vil de garanteret heller ikke have Bozita smiley ok Bozita er ellers dejlig våd og sovset, men den kanin gider de ikke ret gerne, jeg prøver nok en lille omgang ad det med kylling senere.

  • #42   7. mar 2013 Lisbeth : LUX fra Aldi laver også paté - jeg har købt dem, men ikke prøvet dem endnu....Mine vil helst indtil nu kun have bider i sovs fra potionsposer - også rigtig dyrt, men jeg er opsat på at de skal over på noget kornfrit...

    I denne tråd længere oppe har Tinka givet et bud på nogle kornfri mærker fra Zooplus - jeg var inde og bestille nogen af dem og så at nogle også lavede patê, men nu går jeg mest efter bidder i sovs, da jeg selv tror det er mest sansynligt ;O))


  • #43   7. mar 2013 Min vil "kun" have det den kan se hvad er, f.eks, applaws og cosma... Har en masse vådfoder stående i skabet, blandt andet bozita kanin og lux smiley

  • #44   7. mar 2013 Jeg syntes da det lyder billigt smiley det dyreste mine har fået var Ziwi Peak, jeg mener det var 15-18kr for 100g
    Mine elsker også det hvor man kan se hvad det er, og det lugter af det som er i, helst kylling og fisk, men ja LUX strækker lidt på pengene smiley


  • #45   8. mar 2013 Det lyder da som om at alle har godt gang i at arbejde med deres katte smiley

    Helle: lyder som om at selvom der er problemer så går det langsomt fremad smiley Medhendsyn til 3 måltider så kan katte sagtens tåle kun at få 2 måltider om dagen. Når jeg er på arbejde(12 timer vagter) så får de mad om morgenen, mad når jeg kommer hjem også får de lige en lille guffer inden senge tid. så hvis de får 100g er det fordelt ca 40g+40g+20g til hver smiley Jeg kan godt forstå det bekymre dig at skifte til faste måltider når kattene har været vandt til tørkosten stod fremme. Hvis hun absolut skal have noget fremme kan du jo lade trøkost uden korn ligge til hende når du er på arbejde også fjerne det når du kommer hjem. Du kan så træne i weekenden med at fjerne tørkosten et par timer ad gangen.
    Når Po mister appetiten så er det rigtig godt at du tager et skridt tilbage og lader hende få noget hun kender. Det måtte jeg også gøre med min Aidan da han fik maveproblemer. Så fik han sin gamle vådkost(kitekat) også fandt vi ud af at han skulle have kogt kylling som skånekost. Men jeg kan lokke ham til at spise alt hvis jeg har skåret det ud småt og vendt det i sovsen fra en kitekat pose. Det er simpelt hend fordi han kender lugten af kitekat og ved det er mad. Nu ved han at kogt kylling/rå kylling/kogt and/rå laks er mad og kan godt lide lugten af det smiley
    Rå kanin er han ikke 100% sikker på endnu smiley
    Mange skriver at deres katte elsker kanin men mine er så vandt til kylling og kyllinge smag i deres madprodukter at de ikke genkendte kanin som mad. Derfor har det krævet overtalelse med kaninen til dem så jeg tror at du vil få mere held med en anden smag i vådfoderet smiley

    Lisbeth: at få kattene over på råt jkød og ben gør underværker for deres tænder! det er helt klart kampen værd. Min røde kat Macro har også problemer med tænderne og dyrlægerne truede med at han skulle have renset tænder til juni fordi det var så galt. Nu har han spist kyllingehalse/vinger hver dag i 2 uger og vi var lige oppe til en tjek hvor jeg fik dyrlægen til at kigge på hans tænder. "ja de er fine, børster du dem?" "Nej han får ben at tygge på". Ingen snak om at de skal renses eller behandles jeg skulle bare forsætte med det jeg gjorde smiley
    Så dine vil kun have pate, du har prøvet at blende andre mærker vådfoder uden held.
    Har du prøvet at blandet lidt rå kød stykker i den pate de elsker? Som jeg skrev tidligere kan jeg få min Aidan til at prøve alt kød bare jeg smøre det i sovsen fra kitekat eller andet vådfoder. Det virkede rigtig godt her at tage noget kyllinge file(uden lage) hakket det i ½fingernegl størrelse også blande det ind i vådfoderet. det var ikke hver gang at han lige spise alt det rå men langsomt begyndte han at genkende det som mad også gled det ned smiley specielt når de er så glade for pate fornemmelsen så ville jeg forsøge at blende lidt stykker ind i det for at tilvende dem. Det er da godt at Basse er intereseret smiley Ja McD min Macro elsker alt steg kartoffel med salt, chips, pomfritter ect... underlig kat kravlede op i hovedet på mig og angreb min chips en dag da jeg sad og skulle hygge film. Så nu kommer chips kun i skåle der har tilhørende låg smiley Hvis din mand godt kan lide at ordne bøffer eller lignede og katten er begyndt at gå rundt om bene på ham når han er i køkkenet så lad ham kaste lidt af afpudsningerne til katten. Det var sådan Macro fik sit første råt kød her, han var vandt til at vi kastede godbider for at han fik lidt motion så da min far kastede et stykke råt kød fra en steg han pudsede så løb Macro over og tyggede på det. Først spyttede han det ud igen og kunne ikke helt forstå hvad det var men vupti så var det væk og han sad klar til mere. Nogle gange skal man lige dingle det lidt foran dem for at få deres opmærksomhed men alle kneb gælder smiley Sådan som min Aidan altid destruere sin fjerpind har jeg planer om at binde en daggammel kylling på snoren i stedet og gå ud på græsset en dag med godt vejr. Hvis jeg skal så binder jeg nogle af de gamle fjer på selve kyllingen smiley


  • #46   8. mar 2013 Så kom vores forsendelse fra zooplus ind af døren med forskellige sunde vådkostprodukter - de er ikke afprøvet endnu.

    MEN - fik også en pakke sunde godbidsstænger af mærket Miamor med lufttørret ren kylling - en hel anden konsistens en de plejer - og Romeo er helt vild med dem, så de kan varmt anbefales - De kan nok også fås i Petwold. Køber en hel kasse næste gang I aften skal misserne prøve kyllinge stegt i smør - er ikke i tvivl om at Romeo vil være vild med det, for han får det tilbudt fra mors tallerken ;o)
    God idé med at prøve med noget råt i den vådkost de elsker - det vil jeg prøve senere, men lige nu har de ikke rigtig lyst til at spise det kød, som er i den vådkost de elsker ): De slikker mest bare sovsen i sig...jeg er begyndt at blande en smule kogende vand i. Men det positive er at de på den måde får mere væske end før - bare ikke så mange proteiner.
    Jeg har også besluttet at indføre en anden og sundere tørkost, men det må blive det sidste "projekt" ellers går Po helt i sort hvis jeg ændre det nu også, sammen med alt det andet nye hun får nu Sterillised og Calm fra RC 50/50, men jeg forsøger at skære ned, så hun er mere sulten efter de andre ting vi prøver. Jeg har også en del tørfoder stående ca 5 kg sterillised ( har lige fået 4 kg gratis fra RC), men når det er næsten spist, vil jeg bestille noget nyt og sundere hjem og forsøge med det. Men et lille skridt af gangen, for hendes tørkost betyder alt for hende, og jeg vil ikke have hende til at gå helt i sort....):
    Jeg har desuden ca. 5 1/2 kg Agering 12+, hvor de 4 kg er en stadig uåbnet pose (som jeg også fik gratis fra RC) - den overvejer jeg i øjeblikket at sælge. Når han så har spist sit op, kan han hjælpe Po med at spise det andet - det foder er han også vild med - og også Calm.


  • #47   8. mar 2013 Jeg har altså tænkt mig at fortsætte med at blande flere slags, også når det tørfoder jeg har er brugt,, det kan du da også gøre, og når de er vandt til flere slags er de ikke så sårbare hvis man ikke lige kan få noget hjem hurtigt nok.
    Jeg har tænkt mig at bruge 2 kornfrie slags ( tror det bliver Porta kornfri og nok Applaws ) og så en af de mere almindelige som jeg kan hente hos dyrlægen eller hos en af de andre steder i lokal området, jeg vil helst ikke igen være afhængig af at jeg får foder tilsendt, det har før været et problem.


  • #48   8. mar 2013 får dine katte mad i en skål eller på en tallerken?
    Jeg opdagede at da jeg skiftede foder skålene ud til en "tallerken-skål" så begyndte mine at spise stykkerne ideres vådfoder mere.

    Jeg havde læst et eller andet indslag om at nogle katte ikke kan lide at tage hovedet ned i deres mad skål fordi kanten var for høj da den ramte deres knurhår og derfor "forstyrrede" dem. Jeg har de her "whisker". de er lavet til katte og hunde med korte snuder. http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderskaal_plast/182779
    Det nemmeste er at forsøge at give din kat mad på en tallerken hvis de alligevel skal have råt smiley Whiskers skålene går ikke noget for at hjælpe hvis de får råt. Men skålene kan være behjælpelige med vådfoder og tørkost.
    Min veninde overvejer dem og jeg foreslog til hende at hun tog en almindelig tallerken, lavede nogle "pølser" af staniol lagde dem på også dækkede det hele med staniol igen så hun fik samme rille-effekt som hvis hun havde en whiskers skål.
    Mine katte får deres Råt på skålene men det ender altid på gulvet smiley


  • #49   8. mar 2013 Håber det er okay jeg lige stiller et spørgsmål, når nu vi er ved emnet smiley
    Har i dag købt nogle svinehjerter med hjem fra arbejde, hvor meget må de få af det? Tarzan har kun fået lidt kogt ande hjerter til jul. Jeg servere dem rå.


  • #50   8. mar 2013 Jeg håber dem som ved noget snart kommer på igen smiley jeg kan ikke lige svare, men mener da ikke hjerte er noget som skal begrænses, som med lever?

  • #51   8. mar 2013 Jeg har læst et sted at hjerte ikke er rigtig indmad, men en muskel, så den kan serveres som kød, som jo også er muskel - det læste jeg da jeg ville sætte mig ind i det om at fodre med BARF.

    Jeg serverer på mange forskellige slags skåle. Jeg finder dem på genbrug, fordi der ryger rigtig mange i opvaskemaskinen, igennem sådan en dag. Jeg har også brugt underkopper, men hjemme hos mig dur de foreløbig kun til at servere malt på. Begge mine katte slikker rigtig meget på det, med det resultat at det hele ender på bordet rundt om tallerkenen. Istedet for dyre kattemadskåle, har jeg rigtig mange af de potionsskåle, som vi mennesker bruger som små kuvert-salat-skåle - Atalier er mærket. De kan vist fås i føtex, men jeg rager dem til mig, når jeg er på loppemarked - de er rigtig gode til især min Perserkat. - den er flad og holder samtidig maden indenfor. Po har godt nok været vandt til lidt af hvert uden problemer - men hun fik det godt nok i starten og i lang tid i en underkop.....Jeg har da aldrig overvejet at det med knuhårene kunne genere hende....men vil da prøve om det kunne hjælpe at vende tilbage til en underkop igen....

    Men nu spørger jeg nok lige lidt dumt...:

    Men hvorfor er det, at der ikke må være lage i kyllingefilletterne, når det er til katte, som der er nogle herinde der skriver? Er der ikke bare tilføjet vand til kødet? Og hvorfor skulle det så være dårligt, når vi gerne vil have mere væske i vore katte ? Jeg ved da godt, at der er snyd at pumpe kødet, fordi man så ikke får fuld valuta for pengene. - men for katte må det da være et bonus - eller hvad??

    Og noget andet: hvorfor må vådkosten ikke være køleskabskold?? Mine har været vandt til det, fordi de kun fik 1-2 tsk hver og kun om aftenen(indtil for en uge siden), når vi lavede mad. Siden jeg så læste, at det ikke må være kold, har jeg puttet varm vand i eller lagt plasticbøtten i varmt vand bad - og nu vil hun da slet ikke havde noget - heller ikke frisk fra potionsposen. Jeg har aldrig observeret dårlig mave hos nogle af dem i forbindelse med dette måltid - Po har aldrig nogensinde haft diarré. Nu har jeg besluttet bare at gøre, som jeg altid har gjort, for hun var jo glad for det, før jeg begyndt at ændre på det - måske vil hun helst have det koldt, fordi "det plejer det at være !"....

    Jeg har idag købt en del pakker kyllingebryst på tilbud og YES !!! - jeg fik en halv inderfilet i min gamle kat Romeo - den blev godt nok stegt i smør først, men synes da det er fremskridt - han havde 1 time før det lige spist en halv dåse Porta 21 med kylling smiley Det hele blev serveret inde ved bordet, så han trode det var noget af min mad. Po ville derimod ikke røre noget af det - og heller ikke sit gamle vådfoder ): Med hende bliver denne vej rigtig lang og det bliver et halvt skridt frem og 3 tilbage hele tiden. Nu er vi helt tilbage, hvor vi startede med vådfoder for et halvt år siden - en tsk.på en underkop. Hun fik først interessen efter at Romeo havde spist det i et halvt år.!!...I dag har jeg tænkt på at finde frem til nogle forskelige som Romeo kan lide, give ham det og så håbe at hun selv med tiden får lyst til at prøve. Og indtil da give hende det, hun vil have af vådkost, selv om det er RC og bare være glad for, at igennem det, får hun da væske. Samtidig vil jeg så prøve helt tilfældig og Ups! at komme til at levne, tabe forskellig former for kød stegt, kogt eller rådt. Idag "tabte" jeg bakken, som kyllingen kom i med en lille kvisspids rå kylling - hun snusede til den, men turde ikke smage.
    Tror hun føler, jeg prøver at presse hende til noget nyt, som hun er meget utryg ved - hvis det foregår mere tilfældig og ikke direkte adresseret til hende, tror jeg der er en chance for, at hun tør prøve efter lang tid. Lige nu har jeg vist brudt hendes "madtillid" og den må jeg først vinde tilbage...Men det kan da godt være at jeg om lidt tid skal indføre endnu en tørkost, men venter lige lidt, for hun er lige startet på Calm, som hun derimod tog overraskende godt imod - hun kastede sig over posen ;o)) - så måske bliver det alligevel ikke så stor en omvæltnig for hende - det kan endda være, at når det er endnu en tørkost, at hun ser det som en bonus ;o) Så bliver det også nemmere, når jeg "ikke har mere" Sterillised...
    Havde selv tænkt på Porto21... - er det godt nok? - Så at BARF også fører en...


  • #52   8. mar 2013 Lagen der pumpes i kyllingekød er dessværre ikke rent vand, det er enten salt eller sukkervand. Ellers ville det da være perfekt til kattemad. smiley

  • #53   8. mar 2013 Okay, tal for hjælpen, han fik bare et lille stykke, har nok til en 6 dage, og der var 500 gram i smiley Det lå i disken med indmad smiley

  • #54   8. mar 2013 Ja mange tror der er indmad ligesom nyre eller lever, men hjertet er en muskel hvorimod bl.a. lever og nyrer er organer, som bla.a har til opgave at rense blodet - de indeholder ikke muskelfibre ligesom hjertet. Hjertet har kun til opgave at pumpe blodet rundt i kroppen - hele livet - det kræver en god muskel ;o) - så faktisk er det meget sundt, både for dyr og mennesker. Jeg kan dog ikke selv lide det - synes det smager af blod... Alt det lærte vi også om på sygeplejeskolen, da jeg gik der. Tror bare mange kalder det indmad, fordi det kommer indefra kroppen.

  • #55   9. mar 2013 Jeg tror, at for mange katte, er det lettere at vænne sig til nyt tørfoder end til nyt vådfoder.

    Hvis det var min kat, der tog så meget på vej over (foder)ændringer, som Po gør, ville jeg nok bare fodre med Calm, og evt. andet tørfoder, som hun kan li'. Samt øge mængden af det vanlige vådfoder, hun er glad for.
    Jeg tror, at for en så følsom og stressbar kat, at det vigtigste er at undgå stress.
    Hvis ro og forudsigelighed er afgørende for den enkelte kats psykiske trivsel, så bør dette efter min mening prioriteres, fremfor at få katten på det optimale foder. Og mon ikke RC-vådfoder er udmærket, også selv om det er tilsat nogle vegetabilske ingredienser…

    Hvis tingene skal fungere for den enkelte kat, kan man blive nødt til at fravige idealerne. Jeg ville fx gerne have, at mine kattes tørfoder var mere kødholdigt. Men Bjarnes sarte mave reagerede negativt på det, og da hans tarmflora og velbefindende i mavsen og numsen, vægter højere for mig, end fodring efter ideelle forskrifter, giver jeg (udover vådfoder) mine katte ”politisk ukorrekt” RC-tørfoder o.lign.


  • #56   9. mar 2013 Tror du har helt ret, Tinka - det er også det jeg er ved at komme frem til. Tror hun er helt rundt på gulvet nu og gået helt i baglås.....Så nu lader jeg hende være og hun får sin tørkost og får tilbudt den sædvanlige vådkost - så kan hun begynde at spise af det, når hun har lyst. Jeg ville bare ønske, hun snart ville begynde at spise det sædvanlige, for hun drikker ikke nok - hun har en lille, hård og tør afføring..): Men jeg nøder hende ikke mere, giver hende bare det hun plejer og på samme måde.

    Men jeg har også tænkt på at hvis hun skal have endnu en tørkost, som er mere "politisk korrekt", så bliver det nok nødt til at være en med samme konsistens og knasende sprødhed, som RC, som hun har været vandt til, ellers tror jeg ikke hun vil have det. Så ren en tørfoder, som kun er kød, hvor vandet er trukket ud og tørret, er for "anderledes" for hende. Hun er blevet tilbudt et lille stykke godbid af det nye Miamor, som bare er lufttørret kylling, henne i sofaen, hvor også Romeo fik. Hun vendte lig om på "hælen" og gik - det var ikke noget for hende. Når hun skal have godbidder henter jeg et par stykker af Romeos tørkost - andet vil hun ikke have. Hun elsker tørkost...Min søster, som hun er født hos, sagde at når resten af kuldet og moren fik vådkost, så holdt hun sig væk og ville kun spise tørkost, også selv om hun fik det på en særskilt talleken, så der ikke var noget "hiraki" indblandet - så hun har altid været sådan mht. til mad og godbidder...Hun elsker at drikke vand af vandhanen - og kun der, men det er jo lidt dyrt at have den rendende hele tiden, så jeg har købt en vandfontæne til hende, som hun også drikker af - men ikke nok ):

    Med hensyn til Romeo, så synes han vist bare det er spædende med noget nyt - men her til morgen har han bare slikket vædsken i sig fra det nye Porto21 og alt kødet lå helt tørt tilbage. Jeg overvejer at prøve at servere hans vådkost som pureret suppe, for det er som om, at når han får det serveret på sin plads, så gider han ikke spise kødstykker - det er det samme med RC-vådkosten, men han kan jo godt lide smagen - hvis han skal have reelt kød, vil han håndfodres.... Jeg kan give ham stegt kylling ved bordet om aftenen, så han også får brugt tænderne - det nød han igår, hvordan lyder det ??
    Mht. til den lage, som er i det billige kyllingekød, så tror jeg ikke der er helt vildt meget salt/sukker i, for så kunne det jo smages. Så om mig eller min man får det er jeg ligeglad med - vi får nogle gange chips eller hjemmelavet pommes frites elle kage, når vi skal hygge, ups!! - og Romeo kommer så altid og tigger og jeg brækker et lille hjørne chips af til ham, så han får altså også en smule salt den ene gang ca. hver anden uge. Så er ikke så hysterisk med det - og Po vil jo fortsat ikke have kylling...


  • #57   9. mar 2013 uh der er et par ting.

    <b>Køleskabs kold mad</b>: Nogle katte kan få dårlig mave af det. Mine får det lige fra køleskabet og de bliver ikke dårlige. Så hvis dine katte plejer at være glad for deres mad lige fra køleskabet så synes jeg bare du kan fortsætte med det. Alle katte er jo forskellige. Nogle gange går mine lidt væk fra maden og lader den blive rumtemperatur inden de spiser det men det kan de altså godt selv regulere. De vil hellere have det koldt og frisk end at de har stået ude for længe.

    <b>Lage i kylling og andet kød</b>: Der står altid på pakken hvor meget lage der er i. det er fra 10-20% og det er Sukker- eller Saltvand. Det er hverken godt for mennesker eller dyr. Nej det er ikke alle der kan smage forskel på om der er lage i kødet. Jeg kan ikke. Er du sikker på at du kender smags forskellen? hvis du ikke har været opmærksom på om der er lage i det kød du køber så kender du vel ikke smags forskellen. Jeg har <u>læst</u> at forskellen mest ses som at kylling uden lage hurtigt bliver stegt tørt og kylling med lage forbliver saftigt. Jeg køber kun filér uden lage og jeg kan godt stege mit kød uden at gøre det tørt.

    <b>Romeo</b>: Langsomme skridt smiley at han gerne vil spise fra din tallerken eller fingre er normalt. Det ville min Macro også helst i starten. Når jeg har noget nyt han skal prøve så sætter jeg 15-30min af til at hånd fodre ham. Hvis jeg har serveret det i hans skål skulle jeg tit i starten alligevel løfte det fra tallerkenen og give ham det med fingrene, så lidt efter lidt begyndte han selv at tage det fra tallerkenen når han genkendte kødet.

    <b>Po</b>: Hvis hun stresser så synes jeg også at du skal give hende en pause også fokuser på Romeo. Som du skriver så er hun mere tilbøjelig til at prøve noget som Romeo allerede spiser. Jeg måtte også fokusere på Macro og bare nøjes med at give Aidan kogt kylling. Jeg havde først overskud til at hjælpe Aidan da Macro ikke længere behøvede håndfodring mindst 2 slags kød.

    <b>Chips og pomfritter</b>: Macro tigger også her men han får det altså ikke! Der er alt alt for meget salt i bare 1 chips end en kat kan tåle. Han vil så gerne have chips og kravler rundt om nakken på mig hver gang. tigge tigge tigge, men jeg vil altså ikke ødelægge hans nyre.
    Jeg fandt en dyrlæge der har givet svar på hvad 1 pomfrit er for en kat i forhold til mennesker http://www.texasveterinaryhospitals.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=6&Itemid=17
    <b>Snack fed to a 10 lb cat = Human Equivalent
    1 Potato Chip = 1/2 Hamburger or 1/2 Chocolate Bar
    1 oz Cheddar Cheese = 3 1/2 Hamburgers or 4 Chocolate Bars
    1 Cup of Milk = 4 1/2 Hamburgers or 5 Chocolate Bars</b>

    <b>Katte afføring</b>: http://www.catinfo.org/?link=makingcatfood Hvis i går ned til overskriften der hedder "Constipation" Så vil i kunne se et billede af hvordan katte afføring skal se ud: Tør og lige til at knuse. På billedet vises der hvor meget man kan forvente efter 2 toilet besøg

    Hvis der er noget jeg har glemt at forsøge at svare på så må i lige råbe højt smiley


  • #58   9. mar 2013 Nu har Romeo aldrig fået hverken en hel chips eller pommes, han får jo kun hvad der kan ligge på en lillefinger-negl, så har han fået nok - og det er meget sjældent. Jeg plejer rigtig nok bare at købe det med lage, men har også prøvet det uden. Jeg kan ikke smage forskel og det kan min mand heller ikke og hans smagssans fejler ikke noget - det er ham der smager maden til herhjemme, da jeg er eks-ryger. Det kan godt være at der er 20% lage i, men derfor behøver der jo ikke være store mængder salt i...de får vel også salt på en eller anden måde, som vildkatte eller store kattedyr.
    Okay - så er Po måske ikke så dehydreret alligevel...- jeg har prøvet at tage fat i hendes nakke, men synes ikke den virker så anderledes. Det ved jeg man kan måle hos hunde på den måde - det er vel det samme som på katte?


  • #59   9. mar 2013 For meget salt kan give urinvejs problemer: http://www.dmm.dk/vand.php
    "Foderets betydning
    Et højt proteinindhold øger ureaproduktionen og da også urinproduktionen. Katten må i dette tilfælde drikke mere for at kompenseret det tabte gennem urinen.
    Ved at tilføre salt på maden, vil katten automatisk drikke mere. <b>Men for meget salt kan være skadeligt, da dette fremskynder vandpassagen fra cellerne til blodet for at genoprette cellernes mineralbalance. Dette medfører at katten ofte må urinere, og derved får man let en udtørring af kattens celler. Saltindholdet i et tørfoder bør ikke overstige 2%.</b>"
    Det er blevet lovpligtigt at påfører "saltindhold" pr 100g. Derfor foreslår jeg at man kan tage Fersk kylling file(uden lage) og sammen ligne med en kylling file tilsat lage. Jeg har ikke selv gjort det men det burde regne til tilsatte saltlage med i den beskrivelse. Mængden af salt i laget er forskelligt alt efter hvem der har produceret det, derfor kan jeg ikke fortælle hvor meget salt der er i.

    Hvor meget salt en kat ville få i naturen? Ikke særlig meget, mus render ikke rundt og spiser salt det er mest fugle der gør det så vidt <u>jeg</u> ved. Men gnaverne er den primære mad gruppe for en kat, fugle og andre dyr får de sjældnere.

    http://dyrlaegehusetiholte.dk/information-om-/fodring-af-katte.html
    dyrlægehuset i Holte har lave en opskrift på hjemmelavet kylling/fisk med ris. Der er 1,15kg(ris/fisk/taurin) men kun 1 knivspids salt(1 knivspids salt vejer kun 0.25gram i følge wiki http://da.wikipedia.org/wiki/Knivspids )..

    Det kan man så sammenligne når man har læst på salt indholdet i kylling med lage.

    Jeg er ikke ryger, har aldrig røget. Jeg kan stadig ikke smage forskel på om kyllingen er tilsat lage men jeg VED der er forskel for min krop og mine katte.


  • #60   9. mar 2013 okay, jeg holder igen med salten til dem... - ikke fordi jeg er overbevist, men fordi de ikke selv kan vælge til eller fra, fordi de ikke har den viden. De er 100% afhængige af det jeg vælger at give dem, derfor er det min pligt som katteejer at sætte mig ind i deres pasning og pleje incl. optimal ernæring - netop derfor denne tråd...;o)

    Vi mennesker(voksne) har dog en viden om hvad der er sundt eller ikke, og derfor et valg. Jeg ved godt at for meget salt eller sukker ikke er godt for kroppen og hvad det gør - og at vi i vores familie burde leve sundere - har også ind i mellem prøvet på at indføre det....men jeg ved også at det er en fejl at tro, at vi helt kan undvære salt, som nogen tror - for menneskekroppen HAR brug for en lille smule - netop p.g.a væskebalancen - især om sommeren, når vi sveder meget - ellers dehydrerer vi og får hedeslag. Men det er rigtigt alt med måde...og katte er ikke mennesker med vores fysiologi og behov...




  • #61   9. mar 2013 For katte er salt sukker i marinaden vigtig at undlade, men det er der for at binde vand i kødet, jeg vil ikke betale for vand tilsat sukker/salt, med en kg pris der svare til kylling.
    Jeg forventer at få kylling når jeg køber kylling, og okse når jeg køber okse smiley ikke hest, det burde ikke være tilladt med den marinering smiley
    En anden ting er hvis man køber noget med smag lige til at fyre på panden en dag hvor man er doven. Nå det er nok OT


  • #62   9. mar 2013 Personligt køber jeg ALDRIG marineret kød - her mener jeg det som ligger og flyder rundt i en marinering af ukendt herkomst. Men det er fordi, jeg har en mistanke om at det kød som ikke er solgt og nærmer sig slutdato, kommer ud bagved og bliver lagt i marinade og forsøgt solgt igen....Jeg vil gerne kunne se på kødet om kødet er frisk eller ikke, men jeg er også lidt bange for dårligt kød....Min mand køber det nogen gange, når det er på tilbud (tæt på slutdato - for anden gang!) og der får jeg kun et par bidder, så skal jeg ikke have mere - synes jeg kan smage at det er halvdårlig..PUHA... - nå det var vist OT og ikke det du mente...Men du har ret det burde ikke være tilladt at pumpe vand i kylling - synes også der snyd, for de gør det for at det skal fylde mere og syne af mere. Men det er bare så dyrt at købe det andet... - og ofte min mand der handler ind (og han er ligeglad).
    Ville også være ked af at opdage, at jeg havde købt hestekød forklædt som oksekød !, men det har man desværre ingen chance for at opdage selv ):


  • #63   9. mar 2013 Helle **Så nu lader jeg hende være og hun får sin tørkost og får tilbudt den sædvanlige vådkost**

    Det lyder som en rigtig god ide smiley . Så håber vi, hun snart glemmer de "slemme dage" med uorden i sin mad.


  • #64   9. mar 2013 Ja nemlig Tinka og hun har nu frit adgang til det calm hun vil have (også den anden slags), så det skal nok hjælpe hende over sin stress. Jeg ligger jo Calm rundt om i vindueskarme, kradsetræ og ovenpå skabe, for at aktivere hende - og det elsker hun. Det giver også en masse motion, fordi hun hopper rundt og tjekker alle "madsteder" mange gange dagligt ;o))) Den anden tørkost for hun i en foderlabyrint og sin madskål (den bruger hun kun som nødløsning).

    Min mand siger også "det kommer der ud af at lave om på tingene - det skal være som det plejer, det ved du da" ;o) - så det kommer der ud af at være idealist på kattenes vegne - det falder ikke altid i god jord....men synes bare jeg var nødt til at prøve, det er ikke altid til at vide, hvordan de vil reagere.
    Men en ting sikkert: min næste killing skal fodres efter BARF og lærer en masse forskelligt at kende fra start - og det er nok ikke så langt ude i fremtiden....så må jeg bare håbe, at Po af den vej bliver interesseret og tør prøve....


  • #65   9. mar 2013 Det synes jeg også er en god ide med Po. Når hun så er faldet til ro og Romeo er stabil kan du jo se på om du er klar på at prøve igen smiley
    Jeg fandt det svært at give dem nok opmærksomhed når de var 2 på ny kost, men ved at fokusere på en ad gangen gik det meget nemmere. smiley


  • #66   10. mar 2013 Po har her til morgen spist en dobbelt potion RC-vådkost (det hun er vant til ) - frisk fra posen i en lille flad skål med en lille kant, men jeg gjorde det, at jeg serverede det på gulvet inde ved siden at hendes foder-automat og ikke på hende "plads" på et lille bord i køkkenet, som jeg plejer. Jeg har længe haft på fornemmelsen, at hun er træt af at Romeo går op og slikker på hendes mad, hvis hun evt. vil vente til det er stuetemperatur eller gemme lidt til senere - og det gør han HVER gang - først slikker han på sit eget og når det ikke er mere sovs, så går han op og slikker på hendes....tror det har irriteret hende og stresset hende lidt. Og hun er ikke den der kæmper om maden...Romeo vil selvfølgelig med tiden opdage at hendes mad står på gulvet i stuen i stedet..., så jeg overvejer at stille det op i et meget højt vindue, hvor hendes tørkost også bliver lagt. Der hopper Romeo ikke op, for han har slem slidgigt i hoften. Men så kan hun have sin egen mad i fred, men kan stadig interessere sig for Romeos. Han er ligeglad, om hun tager af hans, medmindre der slet ikke er noget sovs tilbage ;o) - hvordan lyder det i eksperternes øre??? ;O))) - men langsom selvfølgelig - den første uge opdager Romeo ikke at hendes mad er flyttet, og hans lugtesans er ikke hvad den har været - der vil jo stadig stå en skål med tørkost på hendes bord ;o)) Han ved godt at der ligger tørkost i vinduerne, for han ser at jeg ligger det om morgenen, men han tør ikke derop på grund af gigten.
    Romeo gør fremskidt - han har idag spist en potion Carny vådfoder med kylling og and(købt i zooplus) - det smagte så godt, at han 5 min efter kom tilbage efter mere, selv om han virkede mæt ;o) - har læst at katte smager ved hjælp af lugtesans og har smagsreceptorer i maven. Det må være derfor, han kommer jordende tilbage efter mere ;O) - og allerde nu kan jeg se at Romeo har godt af det nye mad, han har spist. Før kastede han op næsten dagligt ): - nu har han ikke kastet op i mange dage. Romeo har begyndende "Megacolon" og dyrlægen siger at der ikke er så meget at gøre ved det, andet end at sørge for, at han har aff. mindst hver anden dag - så han får ca. 5 cm malt 2 gange dagligt, får at holde maven lind. Men jeg har været bekymret for den opkast - godt nok mest hårboller - men alligevel...Men synes at maven virker til at have det bedre allerede. En kostændring får ikke hans tarm til at blive normal igen, for det skyldes nok manglende nerveimpulser p.g.a gigt-forandringer i hofterne (mente dyrlægen), men det kan måske være, at det kan afhjælpe symptomerne og holde det i skak - det håber jeg. Men jeg tør ikke begynde at give Romeo råt - tror han skal have det gennemstegt for mavens skyld - og nok mest fjerkræ. Heldigvis har han altid elsket vand og drikker en del.


  • #67   10. mar 2013 Hvis han får gigt medicin kan det også påvirke maven, men han kan jo heller ikke undvære det smiley
    Jeg syntes det lyder som om du har virkelig god føling med dine katte, og gør hvad der er bedst, så bliv du ved med det smiley


  • #68   10. mar 2013 Først jeg er ikke katte diatist! smiley så det er kun forslag

    Men jeg ved at mange har set forbedringer ved at langsomt gå over til rådt hvis deres kat lider af Inflammatory Bowel Disease. Hvilket er at mavesækken er blevet nedbrudt af forkert kost eller sygdom. Min hvide kat led af det fandt jeg ud af efter jeg gik over på råt og han kastede det op pågrund af at han ikke længere kunne fordøje det. Han havde ud over det (set tilbage) kastet op regelmæssigt hver 14 dag hvilket jeg altid troede var fordi han spiste for hurtigt. nogle gange var det mad, nogle gange hårbold andre gange kun væske. Siden jeg behandlede hans mave med skåne kost i form af kogt kylling har han ikke kastet værken hårbold eller mad op. Jeg brøster hans pels 1 gang om ugen med en foolze(ligesom en furminator) men siden de gik over på råt fælder begge katte mindre.

    Dertil er der mange der har katte med diabetes hvor rå fodring har hjulpet.

    Hvis din dyrlæge ikke ved noget om rå fodring så ville jeg prøve at skrive til Raw Essentials som jeg selv har snakket med:// www.rawessentials.co.nz/ som ligger i New Zealand da Aidan havde problemer med sin mave. De er rigtig søde ov venlige og kan fortælle dig om der er noget der kan gøres diæt mæssigt for Romeo.
    Du skal bare forvente at det lige tager et par dage får de svare på en mail da de er 12 timer forskudt fra os.

    Ellers er der feline Nutrition som Raw Essention linker til omkring inflammatory bowel disease http://feline-nutrition.org/ de ved rigtig meget omkring fodring af katte og hvis hvad man kan gøre når de har en specific sygdom.

    Det kan være at Raw Essential eller Feline Neutrition kender til hvordan det er at fodre en kat som lider af Megacolon med Råt smiley Så kan du jo finde ud af om du skal bekymre dig om at fodre Romeo Råt.

    God Ide at flytte Po's madskål. Mine 2 får mad i hver sit hjørne(mindst 1½ meter fra hinanden ellers går det galt) af køkkenet men tit så kigger de nærmest ondt på hinanden fordi de regner med den anden kommer og stjæler deres mad.


  • #69   10. mar 2013 Hvis du ved at du kun vil fodre ham med tilberedt kylling kan jeg varmt anbefale kogt kylling smiley Det er nemt, det kan fryses i portioner og holder 3 dage på køl i køleskabet.
    Jeg har også kogt and til min kat smiley

    Ingrediense:
    1 hel kylling og vand

    flæk eventuelt store lår knogler i kyllingen(så man får kræften fra marven med ud i suppen)
    læg kylling i vand så den er dækket og kog i 2-3 timer.
    Den står bare og klare sig selv
    halvejs kan det være en ide at toppe op med vand.
    Når den er kogt færdig si væsken over i en beholder og fjern nu alle knogler fra kødet.
    læg kødet ned i beholderen med væsken.
    Når alt kødet er skilt fra knoglerne kan du skære de store knogler over på langs og skrabe marv ud som kan blandet ned i kødet og væsken(pas meget på at du ikke får knogle splinter med)

    Jeg vil sige at jeg fik fyldt en 3L(måske kun 2½L) beholder og min kat spise omkring 3dl om dagen.


  • #70   10. mar 2013 Jeg prøvede at koge et lår smiley det havde jeg hjemme, men de gad ikke smage smiley og Røde så ud som om han tænkte " hvad har du gjort ved mit lår " han plejer at få dem rå smiley

  • #71   10. mar 2013 Jeg har to der æder alt hvad de får serveret så jeg bliver gang på gang overrasket når nogen skriver om kræsne katte.
    Jeg har planer om at skifte tørfoder når de har spist sig igennem de 10 kg arion sterilised vi er igang med lige nu og bliver lidt nervøs når jeg hører om kræsne kattte:-(
    De elsker lux, så de dør ikke af sult heldigvis.
    Herhjemme moser jeg lux med en gaffel så det ikke er "dåseformet" og tilsætter temmelig meget kogende vand, det har gjort at bakkerne hurtigere bliver fyldt da de ikke rigtig gider at drikke vand;-)
    sasha's opskrift på kyllingesuppe er også et stort hit herhjemme!


  • #72   10. mar 2013 hahaha god en Jette! Ja hvis han plejer at få dem Rå så er det jo også godt smiley Min hvide kats mave kunne bare ikke tåle det råt fra starten. Nu glæder han sig til at få sin rå kylling!(eller en rå mus!)

    Glad for at de kan lide det Ninna smiley
    Mine 2 har aldrig haft synlige problemer med at skifte tørkost/vådfoder(heller ikke dårlig mave) hvilket jeg tror er fordi de fik alt muligt rester på den gård de voksede op. Hvis der var rester fra menneskernes mad fra dagen før blev det blandet med enten pasta eller havregryn og serveret for kattene og hunden.
    Men tørkosten havde så taget sin hævn på Aidans mave, nu er han glad og hapser selv en kyllingehals i sig nemt ^^


  • #73   10. mar 2013 Røde har fået råt fra lille af, der hvor han kommer fra, de andre røre det ikke, de glor lidt når han får det, nu og da går de hen og snuser, og så går de pænt igen, jeg har før forsøgt at få dem på råt, men ikke taget den hele vejen, som du har gjort.

    profilbillede
  • #74   10. mar 2013 Vil da prøve at undersøge, hvilken optimal ernæring, som Romeo kan få - indtil jeg har svar på det, tror jeg på at en god, sund vådkost samt tilberedt kyllingefilet ikke er helt ude i hampen....ved at dyrlæger anbefaler kogt kylling/fik og kogt ris, hvis maven er helt ude af tur. Mht. til at fodre Romeo med råt, så er der endnu en udfordring - han har kun halvdelen af sine tænder helt intakt (måske mindre), fordi han siden han var 1-10 år kun fik RC-Oralcare, da det for 14 år siden var blevet mig anbefalet mig (af en dyrlæge) for at holde hans tænder fri for tandsten!! ): - med det resultat at hans tænder knækkede eller røg ud og det er tørkostens skyld, fik jeg for 2 år siden bekræftet - så blev RC Ageing 12+ anbefalet, fordi der en blød kerne indeni, men vådkost blev frarådt fordi "der var formeget vand i, og ville nok bare give diarré" !! Så han har ikke gebis til at kunne bide og flæse i råt med ben, sener og lign, desværre - han kan kun få det tilbudt ved "min tallerken" i små bider ellers vil han bare slikke på det.
    Har altid villet gøre det bedste for mine katte, men har fejlagtigt troet - som så mange andre dyrejere at dyrlægen vidste bedst ): - hvor har man dog været blåøjet, autoritetstro og naiv !! ):


  • #75   10. mar 2013 Ja vi bliver klog af skade smiley
    Jeg tror at røde ville elske mere råt, men han får sine lår + noget af mit, før det bliver lavet, han vil ikke have oksefars.
    De andre har været på special kost i flere år, men at de nu får mere vådt og blander kornfrit i resten af det andet går rigtigt fint, Birk har fine nyretal, og det har han haft de 1 1/2 år de har fået vådt i større mængder.


  • #76   10. mar 2013 Ja mine katte har haft problemer med deres urinveje hvilket helt sikkert også er på grund af tørkost. I UK blev jeg anbefalet vådkost istedet for tørkost men jeg havde jo altid været anbefalet tøkost så så jo kun den højere pris ved vådkost. Nu har jeg lært bedre og de får råt og derved masser af væske smiley Aidan har en flot vægt på 5kg og er fin og slank. Macro skal lige tabe sig lidt og finde sin rytme med rå foder ^^

    Inde hos Feline nutrition er der en historie om en der arver sin mors gamle kat, den manglede også tænder og havde meget tandsten ect. Hendes dyrlæge var imod råt fordring men hun kunne jo se at det dyrlægen anbefalede gjorde hendes katte tykke og gav dem diahree. så hun blev ved med at kæmpe og hendes mors gamle kat der kun havde få tænder ELSKER at få råt smiley Hendes egne katte var svære at omvende siger hun. At den gamle hankat (Bob dole) kun har få tænder var ikke et problem selvom hun frygtede han ikke kunne klare det. Han blev også diagnoseret med diabetes som forsvandt efter han kom på Råfodring.
    http://feline-nutrition.org/features/what-bob-dole-taught-me-about-raw-food
    på sidste side skriver hun :
    "I even started to feed frankenprey just a few weeks ago. The cats were their usual picky selves, but of all of them, Bob went nuts over it! Considering that Bob is a senior cat, FIV positive and with just a few teeth, he's doing great. This difficult journey saved Bob's life, and I know added quality years to it. Instead of a creaky old man, he's sprightly, playful and a joy to be around."

    Frenkenprey= sammensat kød der skal simulere et byttedyr som f. eks. en mus

    Oksekød kan virke give dårlig mave hos katte fordi der er højt indhold af "histidine levels" - ved ikke lige hvad det er på dansk smiley Men det har jeg fået fortalt af Raw Essentials da jeg snakkede med dem omkring Aidans mave.

    Jette har du prøvet at købe nogle kyllinge halse? De er ret billige og nemme at tø op i køleskabet så han kan få en om dagen smiley Min lokale barf sølger dem for 52kr kiloet. Jeg har stadig den første pose jeg købte smiley Det er først nu hvor begge katte spiser dem at jeg ser et indhug i posen. De vejer ca 33gram hver sådan nogle så der burde være 30stks i en pose men jeg har ikke talt dem smiley


  • #77   10. mar 2013 Nej jeg har ikke prøvet halse, jeg har bare købt lår på tilbud, jeg har kun 2 skuffer til frys.

  • #78   10. mar 2013 AK - hvis man bare kunne læse en kats tanker.....):
    Po har fået serveret sin vådkost på præcis samme måde som i morges, men hun går bare hen og lugter til det, siger "miiiv" og går hen og gnider sig op af skabe, mit ben, som før jeg serverede, som om det ikke er godt nok. Men nu har jeg simpelthen ikke fantasi til, hvad der kan være galt. Det er samme mad, i samme skål (vasket), i samme mængde på samme sted....Hun har haft Calm ad libitum, for hendes psyke om at gøre. - spiller hun mig et pus ??? Jeg viser ikke min "frustration" og lokker ikke. Nogen forslag og idéer ??? Synes jeg har prøvet alt...):


  • #79   10. mar 2013 Det nummer kan 2 af mine katte også lave smiley den 3die spiser deres rester smiley så jeg tænker ikke så meget på det, men det må være træls når det bare ryger ud,, lad det stå i en 4 timer og se hvad der sker.

  • #80   10. mar 2013 tror selv hun prøver at fortælle mig, hvordan hun vil have sin mad....er det bare fordi hun nu har fundet ud af, at hun kan drive lidt rundt med mig, fordi jeg så gerne vil have hende til at spise.... skal jeg bare ignorerer hende, uden at prøve at finde ud af hvad hun vil?
    jeg plejer at lade det stå i en del timer, men når hun først har forladt det, kommer hun ikke igen lader det til - heller ikke andre dage. Jeg har set, at hun har været henne og lugte til Romeos mund flere gange her til aften (han får jo noget andet nu) - men hvis hun er interesseret i hans mad, kan hun jo bare gå hen til hans skål og smage, det han har levnet, det har hun gjort før...jeg tør ikke tilbyde hende det, for hun reagerer så voldsomt på det....


  • #81   10. mar 2013 Ignorere er ikke et ord jeg kan lide smiley holde øje uden hun opdager det, og se ud som om du er lige glad, så du giver hver forandring mindst en uge 14 dage, så det ikke bliver for hurtigt frem og tilbage smiley

  • #82   10. mar 2013 Selvfølgelig Jette - det var det jeg mente ;o) Det prøver jeg - det samme som i morges og ikke "tage mig af", hvis hun kommer og "tigger igen" - med mindre hun har spist op selvfølgelig ;o) - det gjorde hun i morges, og så fik hun selvfølgelig anden gang - det er jo meget små "potioner på 2 tsk" ...

  • #83   10. mar 2013 smiley

  • #84   11. mar 2013 ja nogle gange er mine bare ikke sulte nok til at de gider. Den ene er dog listig og prøver at trække tiden ud for at få lidt ekstra "guf" oven på. Jeg knuser frysetørret godbider hend over ny mad de skal prøve, det elsker de. Så nu går den ene og spekulere i hvordan han kan få ekstra ovenpå smiley

    Men ja nogle gange må man sætte sit mad paranoia på hold og tage et skridt tilbage og bare lade katten selv finde ud af hvad den vil. Jeg går også helt i spåner når kattene ikke vil spise det kød jeg giver dem lige med det samme, skal hver gang lige minde mig selv om at give dem tid og plads. Min Partner han lægger bare kødet også venter han eller går ud af køkkenet igen. De spiser det hver gang han servere det for dem...

    Jette: jeg har også kun 2 fryse skuffe. den er nu delt op med 1 til kattene(den mindste) og 1 til os selv smiley
    1 kilo kyllinge halse fylder ikke så meget, de er løsfrosne så hvis man deler det lidt over i mindre poser kan de stoppes ned i hjørnerne ^^ Kan være der er en slagter i nærhedne af dig der gerne vil sælge dig nogle halse eller at din nærmeste BARF forhandler sælger dem i 500grams poser smiley


  • #85   11. mar 2013 Sasha
    tror du har ret - jeg er meget fokuseret på deres kost i øjeblikket, og bliver nok spændt og frustreret nogle gange - og selv om jeg prøver at skjule det for hende, så kan hun helt klart mærke det, da hun jo er en meget fintfølende dame ;o)
    Og måske er hun ikke altid lige sulten..., især når hun har adgang til tørkost ad libitum - men det tør jeg ikke at fjerne ! - så bliver hun bare stresset igen...

    Men i morges fik hun sin vådkost med lidt kogt vand og fra samme skål og samme plads som igår. Hun spiste hele første potion og fik en mere, som hun kom ned og slikkede på en time senere. Da Romeo 2 timer senere ville have mere, og jeg havde smidt hans ud (han kunne ikke tåle det), fik han også RC, men most med kogt vand - og det tiggede Po også om og fik det selvfølgelig. Der spiste hun også op :o) Jeg har givet hende med kogt vand 2 gange før, men den ene gang havde Romeo smasket i det og den anden gang kom der vist for meget vand i. Idag var det åbenbart lige tilpas - så det får hun bare fremover - om hun vil eller ej ;O))))
    Romeo kunne ikke tåle den vådkost han fik igår(Carny m. kylling og and) - han har både kastet op og haft diaré - han har jo en tarmsygdom, så jeg må lige passe lidt på maven - måske er det bare fordi han skal vænne sig til det...men tør ikke rigtig fortsætte med den. Læste om den igen og det viste sig at den indeholdt alt muligt kød fra mange forskellige dyr og kødprodukter ud over kylling og and. Det var ellers et stort hit hos Romeo - og også sundt (uden korn), men bare ikke til ham...

    Jeg fandt så også ud af at alt det andet vådkost heller ikke Bozita eller Porta 21, jeg har købt ikke er fuldkost(kun Carny var) Så nu har jeg også kun RC tilbage til ham også ):...indtil jeg får bestilt mere hjem - men det må vente til de får noget sundt tørfoder hjem(i restordre).
    Han spiser faktisk kun vådkost nu og lidt stegt/kogt kylling - tørkosten smager han kun lidt på en gang i mellem, men er nok for mæt af alt det andet til at kunne spise det. Så derfor skal han jo have et fuldfoder - jeg er bange for, at han ellers ikke får hvad han skal have...

    Kylling med ris har jeg prøvet at koge og derefter blende til en pureret suppe, men det vil han ikke have - det lavede jeg til min hund, da den var syg.


  • #86   11. mar 2013 foderet er ikke fuldkost? Det forstår jeg ikke.
    Kender over hovedet ikke Bozita eller Porta21. Jeg har dog hørt godt om dem da de burde være uden korn. Jeg forstår bare ikke lige det med at det ikke er en fuldkost.
    De eneste forskelle på tørkost jeg egentlig kender til er om der står de er til killing, ungdyr, kastrat, ældre katte (8+) osv.

    Jeg ved hvad en balanceret rå diæt er smiley
    80–85% meat,
    5-10% edible bone,
    5-10% organs.¹
    The meat portion, besides including muscle meat, can and should include things like fat, skin, sinew, tendons, cartilage and any other soft connective tissue.

    Det kan være at Romeo ikke kan lide at kyllinge er pureret eller måske han ikke kan lide ris. kun den ene af mine katte kan lide ris(han kan tilgengæld også spise ALT).
    Du siger han gerne vil spise kogt kylling så ville jeg nøjes med at koge det og ikke blande det med ris og purere.
    kylling er godt for maven og tarm da det er en blid kost. han kan godt tåle at kun få kogt kylling i 1-2 uger hvis bare der er en hel kylling man koger(så han får mineraler fra knoglerne også)

    At han får en varieret kost kan gøres hend over et par dage ved at man skifter kødet(eller vådkost varianten) altså først dag kylling, næste dag kanin, fiks , vildt og hvad ellers der kan være af smags varienter i vådkost.

    Hvis du er meget bange for at han ikke for mineraler nok ville ejg give ham et suplement støet på vådkosten men det burde ikke være nødvendigt.
    <b>Vådkost + stegt/kogt kylling lyder som en god kost til ham</b> inditl han er klar til at prøve lidt andet.


  • #87   11. mar 2013 Jeg er bare bange for at ikke får alt, hvad han skal have... - jeg ved ikke selv nok endnu synes jeg...desuden er han jo ikke ligefrem rask, så jeg er lidt bange for kun at holde mig til en ting. Den Porta 21, som jeg købte kan han godt tåle og lide, og er også sundt, men det består kun af kyllingefilet og vand (er ikke klar over om det er kogevandet) - der er i hvertfald ikke andre kyllingedele i, og jeg er bare bange for at det ikke er tilstrækkeliget, hvis han får det hver dag, for så får han jo kun filet - også af min tallerken. Inde på zooplus, hvor jeg har købt det, beskriver de alt mad rigtig godt, synes jeg, og der står ved denne Porta 21 (men de har jo flere slags) at det kun er et tilskudsfoder. En gang i mellem kan han jo godt få det, men vel ikke hver dag...Han slikker også mest kun væden i sig - så får han lidt af kødet som frisk "snack" af mig, når vi hygger i sofaen.
    Nu spiser han jo meget lidt af gangen, så en lille dåse/pose på 100 g varer mindst 3 dage, og så smider jeg alligevel noget ud, så jeg skifter jo normalt kun hver 3. dag - det er også derfor at jeg gerne vil have et fuldfoder. Men der ryger en del mad i skraldespanden i disse dag ;o) - men så må det være sådan. Det ville jo være noget andet, hvis man havde mere end en kat der kan lide det samme. Sagde også til min mand idag, at det ikke ville blive dyrer, hvis vi fik flere katte, med al den mad vi får tilovers ;O))) - det var han vist ikke helt med på ;o)

    Men lige noget andet. Jeg vil gerne finde et sundt alternetiv tørkost til det de får nu, for det varer længe med at skifte Po over til råt - eller bare alm tilberedt kylling - og hvis jeg giver dem al den vådkost de vil have, så får hun jo væske den vej. Jeg har idag været inde og læse om det du henviste til, og den måde at fodre på er også målet, men hjemme hos os er der lang vej derhen....
    Så jeg tænker at vejen til at indføre mere sundhed i hende er at starte med langsom at ændre hendes tørkost, giver mere vådkost og senere begynde at ligge lidt råt i våskosten, så hun dermed lærer smagen at kende. Men det er min plan at hun skal fortsætte med Calm fra RC, indtil hun er "stabil" på vådkost - derefter kan hun få den beroligende effekt på en anden måde i vådfoderet evt. som Zyklene eller noget flydende.

    Kan du anbefale noget?? - eller har du hørt om noget, som man skal holde sig fra ? Jeg har tænkt mig at bestille 2 forskellige varianter hjem, med bare 400 g i, så de kan smage det. Jeg har selv tænkt på Applaws, Porta 21 eller Orijen - jeg synes der er lidt af en jungle ):, men synes det var det sundeste, jeg lige kunne finde.


  • #88   11. mar 2013 Den hjemmekogte kylling jeg beskriver er lavet til katte som er syge. den bliver mest brugt til katte der lider af Inflammatory Bowel Disease.
    Fordi det er hel kogt kylling så får de alt det de skal bruge med fra knoglerne og senerne i suppen.
    Kattene kan godt tåle at være på den kost i 1-2 uger uden at lide under ernæring men ja man kan ikke give dem det for altid. Det var også derfor jeg varierede med at lave en andesuppe også. Det er en introduktions diæt lavet til at få maven genetableret så kattens mave får ro og katten får masser af næring.
    du kan læse om den her på side 2 af denne artikel(skulle gerne åbne på side 2)'
    http://feline-nutrition.org/health/feline-inflammatory-bowel-disease-nature-and-treatment?start=1
    Det gode er at suppen kan fryses i isterninger som man lige hurtig kan varme med vandbad(et lille smule kogende vand hend over kan gøre det alt efter størrelsen) eller i gryde smiley

    tørkost hmmm.. jeg har hørt godt om alle 3 men ikke prøvet dem. Jeg har set at "rigtighundemad.dk"(som også står for Rigtigkattemad.dk) har anbefalet "Now Cat" hvis nu man ikke kan lide at lade katten gå hjemme uden mad.
    Det er nævnt her: http://sydsjaelland.rigtighundemad.dk/barf/katte-paa-barf.html
    De kalder det "Now Cat" i artiklen men i følge deres bestillings liste(under udbringning) hedder det "NOW!"

    De forskellige "rigtighundemad" leverandører ser ud til at allesammen sælger NOW! til kat. Dertil har jeg også fundet det her: http://www.modiogco.dk/undersider/sortiment/sortimentsider/vadtorkat/vadtorkat.php (nederst)
    Der er også en fin lille PDF der fortæller om det smiley http://www.modiogco.dk/images/im_vadtorkat/Petcureankat1.pdf Der kan du se at der er frugt og grønt i da den følger BARF metoden men der er ikke korn i som så mange andre tørkost.
    Men kan desværre ikke sige hvad der er bedst... kun atj eg har hørt godt om alle sammen smiley

    Jeg synes det er en god ide at holde Po på det hun er komfortable med lige nu og langsomt vende hende over på vådkost også langsomt videre der fra smiley

    Har du egentlig prøvet de her frysetørrede godbider? Thrive. Mine her helt vilde med dem og hvis der er nyt kød så kan jeg bare knuse godbider hendover også forsøger de i det mindste at smage på kødet smiley
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattesnacks/thrive/182532
    De er ikke så glade for lever men de elsker kylling, hvid fisk, tun og rejerne! De har også en lille prøve pakke man kan købe hjem først (MEGET lille. 4 stk af 4 forskellige smag) kun værd at få den hjem hvis man alligevel skal have noget andet.


  • #89   15. mar 2013 Hvordan har Po og Romeo det? smiley

  • #90   15. mar 2013 Romeo : Romeo er faktisk ved at komme sig over sin tarmsygdom tror jeg...han var før helt afmagret over ryg og bagparti og skuldre - alle knogler stak ud og hans mave var udspilet og pelsen på ryggen var trist og kedelig - nu er han ved at blomstre op, han taget meget på, han blød og normal mave at mærke på, flottere pels, hans pøller er ikke længere tykke og store men ved at være normal størrelse og han har det også psykisk bedre, snakker mere, leger mere og spinder mere ;O)) Dyrelægen som stillede diagnosen for 4 mdr. siden sagde at det skyltes dårlig nerveforsyning i tarmen p.g.a og at det kun ville gå en vej. Jeg havde faktisk besluttet mig for at han snart skulle af lives, lige før jeg skiftede kost, men det undrede mig, at han ikke havde alle symptomer på megacolon - han har aldrig haft rigtig forstoppelse eller hård knoldet aff, og han spiste jo hele tiden, fordi han var sulten...Så min egen diagnose er at han har været fejlernæret, og det kan godt være at det har ført til en udvidet tarm, men disideret megacolon har han ikke. Dyrlægen opdagede det tilfældigt på et røntgenbilled og stillede diagnosen derudfra...Han er stadig ikke rask, da han kaster op næsten dagligt, næsten altid med en større eller mindre hårbolle - og så skal maven jo lige vænne sig til det nye kost. Så jeg er godt nok glad for, at jeg har ændret han kost - nu skal han ikke længere aflives ;o ) måske er der et par gode år tilbage i ham. Nu er jeg selv 100 % overbevist om at denne sundere kost virker !!

    Hans kost består nu af 3 x dgl. vådkost, et stykke tilbedt kylling (indefilet) eller andet kød i samme mængde. 1-2 godbidsstænger med luftørret kylling, samt lidt tørkost og masser af malt, fordi han stadig har store problemer med hårboller.


    PO : Po spiser nu sin gamle vådkost fra RC x 3 dgl. - i store portioner og med kogende vand :O) Så der er også succes med hende indtil videre - synes også hun virker i bedre humør og mere rolig og afslappet - men hun får jo også Calm (RC). Hun er henne og snuse til Romeos mund, når han lige har spist, så hun er udemærket klar over, at han får noget andet, og mit håb er, at hun en dag får lyst til at smage på hans mad, men hun skal gøre det af sig selv. Jeg har prøvet at lægge en terning rå kylling på gulvet tæt på hendes madskål i 4 dage - de sidste 3 dage til natten, men hun snuser kun til det og næste morgen ligger det der endnu - tror ikke hun gider smage på det, når det ikke bevæger sig, og hun ikke selv har fanget det - hun fangede jo selv mus i efteråret. Desværre spiser hun også lige så meget tørkost, som før så hun har også taget en lille smule på, men når jeg får hende over på noget sundere tørkost og forhåbentlig råt, så skal hun nok tabe det igen. Måske er det også, fordi hun ikke længere er så stresset....
    Jeg synes at nu er tiden inde til at prøve at blande lidt finthakket råt kød i hendes vådkost - starte med så lidt at det knap er der og gradvis sætte det lidt op - hvis hun acceptere det altså - så hun langsomt vænner sig til smagen af råt - og det samme ved Romeo. Krydser fingre for at det lykkes ;O) Hvis det lykkes er næste skridt at putte lidt vådkost i et stykke kyllingehals i en uge, og håbe hun vil spise det. Tilberedt kød siger hende ingenting, og hun går ikke hen og snuser til det, når Romeo får det - hun har heller aldrig tigget ved bordet.


  • #91   15. mar 2013 Det lyder jo rigtig godt med Romeo!
    Når nu du selv mener at det ikke er megacolon men dårlig mave tarm kunne det være han ville have godt af lidt probiotics til maven? nogle her inde køber fortiflora fra udlandet men man kan bruge ½kapsel Biokult i 60 dage(30 kapsler) som kan købes hos Naturbaby.dk. Det hjalp Aidans mave da han ikke kunne fordøje råt kød.

    Hvordan vil du få vådkost ind i en kyllinghals?? De kyllinghalse jeg har er der altså ikke plads til noget i.. det er hals-rygsøjlen med kød uden om.

    Mine katte skulle lære knogle teksturen at kende får de ville tygge på kyllingehalse. så jeg købte noget kylling med knuste knogler i som de fik lidt jeg tror kun de i alt fik spist 100gram hver af sådan noget men der efter begyndte de at være mere interesserede i stykker med ben smiley

    Det er dejligt at hører det går meget bedre med dem begge!


  • #93   23. mar 2013 Tillykke med fremskridet Lisbeth smiley Dejligt at hører at dine misser nød oksekødet^^
    Ny hvor du har fået brudt deres ide om at kun kyllinge kød er godt så vil du måske se at det begynder at gå nemmere med at introducere nydt kød.

    Men glæd dig over ade nu vil spise kylling og okse, så kan de fåe t par dage hvor de kan vende sig til at spise oksekød med den meget positive introduktion smiley

    Igen tillykke!


Kommentér på:
Råfoder - hvordan kan man starte i det små ???

Annonce