{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.154 visninger | Oprettet:

M S
M S
Tilmeldt:
9. aug 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 205

Ny kat efter FIP? {{forumTopicSubject}}

Nu er der gået et par dage efter vi mistede fine lille Frida i torsdags. Freja virker meget rastløs, og går og kalder. Hun er en rigtig legesyg missepige, og hun har altid været den mest kærlige af de to.. Derfor tror jeg ikke hun vil egne sig som alenekat på længere sigt..

Men spørgsmålene melder sig jo. Tør vi overhovedet få en ny kat, efter det vi har været igennem - og ikke mindst - er der større chance for at den nye kat ville udvikle FIP, når nu vi har haft det i huset? Er der nogle katte som bare er mere disponeret end andre?

Det er helt sikkert at vi lige skal sunde os oven på det her, men jeg tror nu det ville glæde Freja, med en ny, god ven.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat efter FIP?
  • #3   10. mar 2013 Jesper: Vi tog Freja til dyrlægen i mandags, som sagde at hun godt kunne tage en blodprøve, men den ville med 99,9% sikkerhed vise antistoffer overfor coronavirus. Da hun er internatkat, og hendes søster har udviklet FIP. smiley Vi var jo bare så optaget af at finde ud af, om hun havde hjertefejl, eller andre symptomer, så vi fik ikke spurgt mht. at anskaffe os en ny kat. Hun er udover ovenstående helt sund og rask.

    Men du har ret, må ringe og forhøre mig hos dyrlægen. smiley


  • #4   10. mar 2013 Må jeg spørge hvad FIP er?

  • #9   10. mar 2013 Uh det lyder ikke rart stakkels mis smiley

  • #11   10. mar 2013 Nej det er en ganske rædselsfuld sygdom. Håber ALDRIG at jeg skal opleve den igen. smiley Suk..

  • #12   10. mar 2013 Coronavirus er smitsom, ved afføring, super klumpede grus minimere risikoen for smitte, og der er noget med, at ca 80% af alle katte har virusen, og har man mange spredes det nemt, men det er næsten kun killinger/ ungkatte og gamle katte som udvikler FIB.

  • #14   10. mar 2013 Jeg mener selvfølgelig at vi var afsted med Freja fredag og ikke mandag, som jeg fik skrevet.

    Tak for dit svar Felis - og ja, vi er meget berørte af det. Savner hende helt vildt. smiley
    Jeg mener at dyrlægen fra Landbohøjskolen sagde, at næsten alle katte har coronavirus, uden at den mutere, og at den ofte aldrig giver anledning til sygdom. Nu læste jeg også lige lidt rundt omkring, og man kan måske antage, at selvom Freja har coronavirus i sig, så ville en ny kat højst sandsynligt også have den, og der ville derved ikke ske noget ved det? De fleste katte har jo heldigvis et godt og sundt immunforsvar, og som jeg forstår det, har det også lidt med sagen at gøre - altså hvor godt katten kan nedbryde bakterier/infektioner i kroppen..


  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #15   10. mar 2013 MS

    Ja, rigtig mange katte har virussen i sig, og man mener, at der er større risiko for en muterer ved stress. Så du har nok en lidt forhøjet risiko for at én af kattene kan udvikle FIP hvis du anskaffer en kat mere. På den anden side, så kan din tilbageværende få stress af pludselig at være alene, og derfor udvikle FIP.

    På den anden side - så er det meget sjældent at Corona i det hele taget muterer til FIP, så risikoen for at du (dine katte) skulle blive ramt af det 2 gange lige oven i hinanden er jo (statistik) ret lille. Men det er jo som at spille i lotteriet - og du er nødt til at gøre op med dig selv, om hvilken chance du tror mest på...

    Personligt ville jeg vælge at anskaffe en ny kat af hensyn til den du stadig har. Held og lykke med at få taget en beslutning og så vil jeg krydse fingre for, at du har oplevet FIP for både første og sidste gang..


  • #16   10. mar 2013 Tak for dit svar Jan.. Jeg har godt læst at stress måske er en af faktorerne, men på en side jeg lige fandt (prøver at finde linket bagefter), havde en dyrlæge skrevet, at der dog ikke er så høj evidens for, at det er stress som udløser det, da der i så fald ville være langt flere katte som ville få det (fx katte som kommer på udstilling, som flytter mm.) Jeg synes godt nok det er svært. Ville være rart at høre fra nogle som har stået i samme situation.. smiley

  • #17   10. mar 2013 Det er mere kattens immunforsvar end det er stress der får coronavirus til at tilde. Det er ca ½ % af coronainficerede katte der får FIP - der menes at være en vis arvelig disposition også

  • #18   10. mar 2013 Tak for dit svar Lis. Håbede også du kom på banen, har læst nogle gamle tråde hvor du har kommenteret. Det var brugbar læsning..

  • #19   11. mar 2013 Det var rigtigt sørgeligt med lille Frida.
    Jeg synes helt bestemt at I skal finde en ny makker til hende.

    Hvis der ikke er en "karantænetid", så synrs jeg bare at I skal gå i gang med at lede efter en ny, så missen igen kan blive sig selv og så I måske kan få det på afstand.


  • #20   11. mar 2013 Tak Marianne. Har jo snart læst mig skeløjet på nettet, og er kommet frem til den konklusion, at Freja er meget afhængig af at der er en anden kat. Hun hænger allerede lidt "på væggene", og vil lege med os hele tiden. Det er selvfølgelig også nogle hårde dage for hende, men jeg tror virkelig hun ville blive glad for en legekammerat. Så vi prøver at lede lidt rundt omkring, og så må vi se hvad der dukker op. smiley

  • #21   11. mar 2013 Held og lykke med, at finde den nye kat smiley

  • #23   12. mar 2013 Hej M I. Dejligt at høre fra en, som har nogle erfaringer.. Jeg er jo også så bange for, at Freja også skulle udvikle FIP. HÅBER af hele mit hjerte, at jeg har mødt den grumme sygdom for første og sidste gang.
    Det var godt nok også trist og uheldigt med jeres ungkat, det gør mig ondt. smiley Vi kan jo desværre ikke pakke dem ind i vat, de små missebørn. Jeg er lidt bekymret for Freja, som for hver dag der går, bliver mere og mere stresset. Hun jamre sig og går hele tiden søgende rundt. Hun savner helt sikkert en at tumle rundt med, og putte sammen med. Håber snart der dukker en legekammerat op.


  • #25   13. mar 2013 Det lyder dejligt M I, skal ud og kigge på en imorgen, og har også snakket med Roskilde Internat, så hvis ham imorgen ikke er et "match", har de lige fået tyve katte ind, som jeg kan komme og hilse på i weekenden :o)

  • #26   13. mar 2013 Felis har du et link til den undersøgelse du henviser til ?

    Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget om at visse racer er mere udsat end andre.


  • #27   13. mar 2013 Der er racer der er hyppigere forekomst af FIP i - har materialet fra et foredrag et eller andet sted - måske finder jeg det - der står det i % ved diverse racer

    Hellig Birma og racer ud af den ligger i toppen

    der er et lille lys forude - de har fundet et gen der menes at spille ind om corona muterer eller ej
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22280883


  • #29   13. mar 2013 Uh Lis, jeg håber godt nok at den forskning kan være et skridt på vejen..

  • #30   14. mar 2013 Tusind tak til både Lis og Felis for oplysningerne.

Kommentér på:
Ny kat efter FIP?

Annonce