{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

Ny med kat {{forumTopicSubject}}

Puha, det er lidt nervepirrende at oprette sin første tråd her på galleriet smiley

Sagen er, at jeg har i mange år har haft hund, så det med kat er noget helt nyt for mig, og jeg kan ikke aflæse eller forstå lille Boo endnu.
Jeg vil bare så gerne hende det bedste, så jeg håber at i kan hjælpe mig lidt.
Jeg har hentet hende på internat og hun er 2 år gammel. Hun er tidligere lejlighedskat, og har gået sammen med andre.

Jeg bor også i lejlighed, og hun skal også her være indekat. Jeg har siden jeg hentede hende, ikke fået en hel nats søvn, fordi hun går og mjaver, dette tror jeg heller ikke at naboen synes er så hyggeligt. Jeg ved godt at hun skal falde til osv, og det er helt okay. Hun er blomstret meget op og er slet ikke den kat jeg oplevede på internatet smiley
Som det er lige nu, er hun ikke i soveværelset af flere årsager. Det støder dog op til resten af lejlighed.

Årsagerne er, at jeg har aldrig varme på i mit soveværelse, og vinduet står på klem det meste af året. Det er jo ikke et problem nu, men til vinter er det jo nok ikke det bedste for hende, hvis hun skulle sove der.
Samtidig er der meget gang i hende om natten, og hun er ikke i meget ro, og hun skal også bruge bakken flere gange om natten.

Hendes mjaven er også startet lidt om dagen. Som om hun går og kalder. Jeg forsøger at aktivere hende så godt jeg kan om dagen, men hun gider sjældent.

Så slog det mig, efter jeg havde talt med en ansat i maxizoo, om hun savner at være med en artsfælle?
Hun har jo gået med andre, også på internatet.

I er så dygtige indenfor katte, så håber i kan komme med noget sparring til mig, så jeg kan hjælpe hende bedst.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny med kat
  • #1   25. aug 2022 Okay så. Jeg har selv været ny kattejer, og jeg kan kun sige det sådan her: Det er ikke specielt smart at gå ind i et rum, og så nægte katten adgang til det rum. Hun skal nok finde et andet sted at være om vinteren, hvis hun synes det er for koldt. Det skal du ikke bekymre dig om. Måske hun endda vil putte under dynen med dig til den tid! smiley

    Ting nr. 2, ja, katte miaver meget i starten. Især når man går ind i et rum og lukker døren til det. Så det ville jeg lade vær med. Hun skal nok stoppe med at miave så meget, når hun er faldet til. Eller også er hun bare en snakkende kat. Det er da hyggeligt smiley

    Ting nr. 3: Hvis hun er meget aktiv om natten, så er hun en ganske almindelig kat. De er generelt nataktive. Men når hun finder din rytme, og du aktivere hende i løbet af dagen (med leg med drillepind eller lignende), så skal hun nok finde ud af at sove om natten. Hvis hun ikke vil lege, som du jo siger hun ikke vil, så kan du nok ikke gøre så meget andet end at vente på, at hun vænner sig til din døgnrytme smiley

    Ting nr. 4: Ja, katte kan godt lide at have en ven. Så HVIS du har mulighed for det, så ville jeg hente endnu en kat. Eventuelt fra samme internat, da internattet så kender din kat, og måske kan vejlede dig i forhold til, hvilken kat der ville passe som dens ven smiley

    Jeg har selv en meget snakkende kat, som ikke kan lide, at jeg lukker døre, så det gør jeg ikke. Andet end hoveddøren selvfølgelig smiley


  • #2   25. aug 2022 Det lukkede rum gav jeg en forklaring på, og jeg ved godt det ikke er smart. Derfor jeg søgte råd smiley
    Dem kommer du så med, længere nede i teksten, og det kan jeg bruge til noget smiley

    Jeg har bare været bekymret for det kolde rum til vinter. Derfor kan døren heller ikke stå åben til resten af lejligheden smiley

    Jeg må desværre ikke hente en ven mere, da jeg kun må have et husdyr smiley

    I starten legede hun altid om natten, eller det vil sige, at hun løber som en anden væddeløbshest rundt smiley det er hun heldigvis stoppet med.

    Jeg er i gang med at indkøbe til at kunne sætte net op på min altan, så hun også her får adgang til at styre sin store jagtlyst lidt, og bare følge med i, hvad der sker nedenfor smiley


  • #3   25. aug 2022 Aha, okay så. Det er bare lidt problematisk med de der lukkede dører, fordi katte oftest gerne vil være sammen med os. Men er det ikke en mulighed, så er det jo ikke en mulighed smiley

    Men godt du får sat net op på altanen. Din kat skulle jo nødigt falde ned fra den smiley


  • #4   25. aug 2022 Ja puha det tør jeg simpelthen ikke tage chancen omkring. Hun lukker af for alt, når jagten går ind på en sommerfugl eller stakkelben.



  • #5   25. aug 2022 Det gør min også. Heldigvis har han endnu ikke forsøgt at kravle på vores net smiley

    Jeg er sikker på, at det nok skal blive godt. Katte er langt fra hunde, men de er også gode companion dyr. Helt bestemt!

    Ærgerligt, at du ikke kan hente en artsfælle foresten. Det troede jeg faktisk du kunne, når nu du selv nævner det. Men fred hver med det smiley


  • #6   25. aug 2022 Nej, jeg har bare altid en frygt for at noget viser sig, som jeg ikke kan indfri.
    Jeg er ret hurtigt blevet glad for hende :), og det var også for at hendes datid var fortalt, hvis det kunne have en betydning.


  • #7   25. aug 2022 Det kender jeg godt. Man bliver bange for, at man ikke er "god nok" til at holde det kæledyr man har valgt. Det bliver dog bedre med tiden smiley

  • #8   25. aug 2022 Håber jeg også smiley

  • #9   25. aug 2022 et godt råd
    når du skal til i seng så sørg for at hun får lov til at lege. altså sådan rigtigt sådan at hun får brugt noget energi. sæt vel 20-30 min af til det
    når hun er "færdig" så slutter du af med noget god mad. her kan vådfoder anbefales. det mætter bedre.

    der er mange som vælger at have lukket til soveværelset. Og hun skal nok også acceptere det. bare vigtigt at du ikke giver efter hende, for så kan du ikke gå tilbage igen

    at hun er alene bliver jo hurtigt en vane sag. Mange har kun en kat.
    vil så også sige at netop voksne hunkat kan være specialle at få til at acceptere en anden. jo katte er sociale, men lige en voksen hunkat har helt SIN egen holdning til hvad hun har lyst til. Og hun er jo vant til at være alenekat i forvejen, så det skal nok blive ro over hende igen. så snart at I to har fundet en hver dag

    tænk over hvordan din lejlighed ser ud. husk katte vil gerne op i højden. så et godt højt kradsetræ er nødvendigt. Man kan også lave en klatre væg med hylder, kasser og hængebroer. Det kan helt sikkert godt anbefales
    en voksen kat er lidt mere besværlig at finde legetøj til. Men oftes er eletrisk legetøj sagen. noget som kører af sig selv
    denne kan anbefales - den har jeg selv og flere af mine voksne piger elsker den
    https://www.jekashundogkat.dk/vare/coockoo-hide/

    men det med at hun er urolig hænger nok mest sammen med at det hele er nyt
    du skal regne med på til 3-4 uger inden hun er helt faldet til. Bare rolig du skal ikke forvente at hun snakker i en mdr. smiley
    Men det er indtil at hun finder ud af at du er god nok, så vil hun helt sikkert begyndt at snakke mindre
    når det er sagt så er der faktisk flere katte som snakker meget med deres mennesker. jeg har flere som jeg kan holde hele samtaler med. mega hyggeligt

    men velkommen til kattegalleri
    du spørger bare når du har brug for det. vi er mange som er søde til at hjælpe. Og alle har katte herinde, og alle har været førstegangs katteejere på et tidspunkt
    jeg har selv 12 styks smiley


  • #10   25. aug 2022 Ej tusind tusind tak for din lange besked. Den var virkelig brugbar og gav mig noget mere ro. Jeg har tænkt over det med højde og har også en ide til en løsning.

    Det stykke legetøj har jeg aldrig set, så den vil jeg da få kigget på.
    Hun fik den fineste drillepind af min datter, en med fjer og det der cat nip. Den er hun fuldstændig ligeglad med. Jeg har så købt en billig spraglet en til hende, og den er mere et hit.

    Jeg gør hvad jeg kan i leg, så jeg fortsætter bare med at tilbyde smiley

    Jeg kan godt gå og sludre med hende og hun taler lidt tilbage. Det om natten oplever jeg bare meget mere som et kald.
    Nogen gange er det mange gange om natten og andre gange måske 3 gange.

    Det virker ikke til der er noget når hun lige er alene hjemme i kort tid. Der ligger hun og bobler på sofaen eller gulvet.

    Det var lidt af en flok du har smiley

    Jeg gad godt, at når man skal holde dem som indekatte, at man så kunne få en mere, så de kunne holde hinanden lidt ved selskab.


    Jeg er virkelig glad for hende, så vil så gerne at hun trives hos mig.


  • #11   25. aug 2022 Hov glemte lige, hvad vådfoder angår, så virker hun til at have tendens til lidt sart mave.
    Er der noget som kan anbefales?


  • #12   25. aug 2022 https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_ergaenzung/magen_darm?subgroup=%2Fshop%2Fkatzen%2Fkatzenfutter_ergaenzung%2Fmagen_darm%2Fnassfutter

    her er masser af udvalg
    køber alt mit til kattene hos zooplus.de - der findes også en dansk side

    mine er især til "concept for life" og så er det bare hvad din pige lige er til gele eller sovs


  • #13   26. aug 2022 Jeg er og ny katte ejer, efter at have hunde i snart 30 år. Vil nu have hund igen da vi må have 2 dyr hvor jeg bor.

    Jeg har en han killing på 4 måneder nu.
    Jeg bruger hver aften på at lege med ham, men også at træne med ham.
    Han kan nu" sit, dæk apport med aflevering". Det tager lidt længer tid med en kat som en hund.
    Jeg bruger små bøde godbider, har prøvet lidt med klikker, men den vil han bare lege med. smiley
    Gismo er adgang til hele lejligheden. Også soveværelset, som ligger på 1sal, han sover i sengen. Han går ned om natten i katte bakken, spiser lidt tør foder også kommer han i seng igen. Han sover hele natten. men er blevet leger og træner med flere gange om dagen.
    Gemmer også godbider rundt omkring, i hans kurv, kradsetræ, sofaen, osv. som jeg har gjort ved mine hunde. ( har haft hyrdehunde).


  • #14   26. aug 2022 Tak Anja smiley skal alligevel have bestilt noget til min altan på siden, så bestiller lidt vådfoder med.

    Pia som jeg beskriver er det svært for mig med åben dør til soveværelset. Samtidig har jeg en lille 2 værelses lejlighed som mere eller mindre går ud i et. Så jeg kan høre alt, også underboen der snorker smiley

    Som jeg også beskriver er hun svær at få i omdrejninger til leg. Hun gør det af og til selv, men det er løb.
    I går forsøgte jeg inden sengetid, med drillepinden. Max 10 min gad hun.


    Jeg vil rigtig gerne lave noget mentalt med hende, og hun elsker gode godbidder, men hun har lige måtte køre skånekost, og jeg måtte ikke give hende andet.


  • #15   26. aug 2022 Lav et godnatritual.
    Dengang de var unge og smukke..... uden specielle behov, fik de en "godnat-pind".
    Elvis som idag er en aldrende herre vidste godt, at så var det sengetid.

    Nu er vi bare gået over til lidt tørkost inden jeg går ind i seng smiley


  • #16   26. aug 2022 Tak for råd. Det vil jeg prøve smiley

  • #17   26. aug 2022 Er hun testet for tarmparasitter, når nu du skriver, at hun har sart mave? TF er der rigtig mange katte, der har.

  • #18   26. aug 2022 Nej ikke mens hun har været hos mig. Jeg ved ikke hvordan hendes afføring var på internatet. Men jeg valgte efter en uges tid at få hendes stille og roligt over på nyt foder. Hun var meget tynd og trist pels på det hun fik ved internatet.
    Hun ændrede hurtigt til fin pels og sul, men fik virkelig tynd mave. Ikke splat, men meget lugtende og blød.
    Jeg talte med internatet og kunne hente skåne tørkost hos dem. Det skulle hun have en hel uge, og så meget forsigtig over på andet kost igen.
    Men lige så snart jeg laver en lille bitte ændring, så begynder det at lugte ret meget og det bliver meget blød.
    Men hun kørte på skånekost var den fast smiley


  • #19   26. aug 2022 Da jeg havde to med ekstrem dårlig mave, fik jeg at vide, at de skulle have Iams-antihairball i hvert fald to måneder, inden jeg begyndte at skifte. Hvad gik du over på, der gav blød mave?

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #20   26. aug 2022 Det er aldrig godt, at skifte foder for hurtigt, altid blande lidt i af gangen, indtil foder skiftes helt, eller kan der hurtigt opstå tynd mave.
    Det vil altid være bedst med 2 katte, hvis du har mulighed for det, vil dog anbefale en killing, da det vil være lettest at samnenføre smiley


  • #21   26. aug 2022 Jeg har virkelig gjort det forsigtig, også nu hvor hun skulle over på alm kost igen.
    Jeg må ikke have 2 katte.

    Susanne
    Hun fik royal canin sterilised og jeg begyndte at give hende lidt af det vi to har skrevet om, hvor af den ene var iams.
    Så kom hun på noget skånekost også royal canin og det fungerede super.
    Så begyndte jeg igen MEGET stille at give lidt sterilised igen med skånekosten, og nu begynder det lidt igen
    Så spørgsmålet er, om jeg bare skal blive på noget skånekost af en eller anden slags


  • #22   26. aug 2022 Og så lige mit lille vidunder det hele handler om ??

    profilbillede
  • #23   26. aug 2022 jeg ville nok blive på skånekosten lidt endnu.
    flytning/stress kan også give dårlige mave. så en uge mere og så stille og roligt over på det du nu vil bruge
    skift over i løbet af en uges tid

    hvor er hun smuk smiley smiley smiley smiley
    tillykke med hende



  • #24   26. aug 2022 Men det var også sådan jeg gjorde tidligere? En uge på skånekost og intet andet, og så stille og roligt med lidt af det andet kost.
    Men en uge mere så?


  • #25   27. aug 2022 Det har været et øv bøv nat, dog ikke kun Boo smiley

    Men jeg kunne jo så bruge natten på at kigge foder.
    Jeg mener at det hun fik fra internatet for at få styr på maven er royal canin gastro.
    Er det noget de kan leve med at få fast?

    Har haft kig på disse:
    https://www.maxizoo.dk/royal-canin-adult-sensible-10-kg.html

    https://www.maxizoo.dk/select-gold-adult-sensitive-digestion-fjerkrae-ris-10-kg.html


  • #26   27. aug 2022 Havde du ikke Iams anti-hairball? Det er faktisk godt til at samle afføringen.

  • #27   27. aug 2022 Jeg købte porta 21 CATS haven og Iams lamb.
    Porta 21 er hun ikke så vild med, Iams kan spises.

    Men hun har jo ikke fået så meget af det, da hun røg på Gastro.

    Hun får lidt iams nu, men ikke meget.


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #28   27. aug 2022 Jeg ville holde hende lidt på royal canin gastro intestinal, det er godt til at få maven i ro.

  • #29   27. aug 2022 Det gik i hvertfald rigtig fint i den uge hun var på det. Men den mindste ændring, så går det løs igen.



  • #30   28. aug 2022 Vil lige lave en update, og så håber jeg ikke at jeg jinxer noget smiley
    Men Boo har haft en fin afføring i dag smiley


  • #31   29. aug 2022 Det lyder rigtig dejligt Heidi.

  • #32   29. aug 2022 det er godt at hører smiley

  • #33   30. aug 2022 Ang Boo's mjaveri.
    Det er ikke blevet bedre smiley
    Jeg går og venter på net til altanen, så hun kan komme ud om dagen, som jeg tror hun rigtig gerne vil.
    MEN så i mine vågne timer i nat tænkte jeg, vil hendes mjaven så bliver værre og vil derud om natten :)?


  • john m
    john m Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #34   14. sep 2022 Jeg putter en sele på min kat, går ned i gården med ham, og sætter ham på jorden. Derfra bestemmer han. Hvis man trækker lidt i selen, for at 'starte en gåtur' som man gør med hunden, - slår katten håndbremsen i. Dèt gider den IKK være med til!! Bare sæt katten ned på jorden og giv den tid. Kast en lille bold eller lign. som den kan løbe efter/jagte. Så 'glemmer' katten lidt at den har sele på, og blir mer og mer vant til den. Nu beder min kat på sin egen måde om 'gård-tur', når lysten og vejret kalder. Så - vi startede med at tage på 'Gård-tur'. Gården blev dog efterhånden lidt kedelig, så nu foretrækker han at gå tur, forskellige steder rundt på Islands Brygge. Når vi kommer hjem fra gå-turen, mærker man tydeligt at han har fået HELT ro på, er helt tilfreds - og nyder bare at at ligge og bearbejde alle indtryk/alt indsamlet data. Han er 14 år gammel, og det er kun 3 år siden vi startede med det - dengang hans bror blev alvorligt syg og desværre måtte aflives. Så selv om katten r blevet gammel, KAN man altså godt vænne den til at gå med sele. Og når den er blevet dèt, vil den efterhånden elske at komme på gå-tur. Hundene er ikk noget problem overhovedet - han vil hellere end gerne hilse på dem, helst næse mod næse,- gider ikk noget numse-snuseri - overhovedet! D kiskis der bestemmer. Sådan r d!

  • #35   14. sep 2022 Jeg kan ikke holde til gåture, grundet sygdom.
    Men prinsessen på ærten nyder timerne på altanen, når hun synes vejret er godt nok smiley


Kommentér på:
Ny med kat

Annonce