{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.830 visninger | Oprettet:

Ny kat efter "gammel" kat {{forumTopicSubject}}

Hej!

For små 14 dage siden tog min mor og jeg den beslutning, at vi ville prøve at adoptere min venindes kat, da den ellers stod til at blive aflivet. Kort om den nye kat: Putte er en 7-årig steriliseret hunkat som altid har været indekat. Indtil i ca juni måned har hun boet hos min venindes mor i en meget lille lejlighed. Aftalen mellem min veninde og hendes mor var, at når min veninde fik egen lejlighed, skulle katten hjem til hende og bo. Min veninde får egen lejlighed i slut-juni og katten flytter. Min veninde er lang tid om at få flyttet alle sine ting, så Putte bor alene blandt flyttekasser i omkring 3-4 uger, hvor der kommer en og fodrer den et par gange om ugen. Min veninde fortæller at Putte på det tidspunkt begynder at lave uheld på gulvet og gemmer sig meget. Min veninde flytter endelig ind, og oplever til sin store skræk at hun får vejrtrækningsproblemer i lejligheden. Efter en ferie i udlandet, hvor snot + vejrtrækningsproblemer går væk, tager hun til lægen herhjemme - hun er allergisk over for kat. Hurtigt finder hun en familie der vil adoptere Putte. Familien har i forvejen en udekat på 10 år. Efter en måned fortæller familien min veninde, at kattene ikke kan sammen, så de bliver nødt til at levere Putte tilbage. Det er her min mor og jeg går ind og tager chancen. Vi bor i en 3. værelses med altan (med hønsenet om) sammen med vores 10-årige (steriliserede) hunkat Smilla.
Første uge bruger vi enormt mange kræfter på at kattene skal lære hinandens dufte at kende. Putte bor i køkkenet og Smilla i de øvrige rum. Flere gange om dagen bytter de plads og får lov til at snuse til hinandens bakker, skåle m.m.. Efter et par dage lader vi et par cm stå åbne i køkkendøren vha. en krog, og kattene vænner sig hurtigt til at hinanden findes. De skiftes til at gå helt hen til sprækken og snuse/mjave og bare kigge på hinanden på afstand.
I fredags tog vi så chancen og lukkede køkkendøren op. Vi stod klar med vandforstøver og var ved at skide i bukserne. Kattene klarede det SÅ flot og har faktisk været sammen lige siden. Ingen konfrontation - enkelte hvæs pr. dag, men ingen truende adfærd. Begge katte er trygge, ligger og ruller sig, spinder, spiser af hinandens madskåle, går på hinandens bakker og ligger i de samme kurve/tæpper m.m.. Når vi tager på studie og arbejde lukkes Putte ud i køkkenet igen. Om natten går de sammen men ligger i hver deres rum. Vi er simpelthen så glade - roser dem, leger med dem og nusser dem begge.
I går aftes viste Putte dog en anderledes adfærd. Da vi kom hjem og åbnede døren til køkkenet stillede hun sig med siden til, strakte ben og buet ryg mod Smilla for derefter at løbe efter hende. Smilla bliver bange og løber væk. I det Putte følger efter, hvæser Smilla og Putte viser respekt ved ydmygende at vende sig om og trække sig tilbage. Min mor og jeg diskuterer frem og tilbage og vælger at lade dem begge være i lejligheden natten over. Intet sker i nat. I morges står jeg og tømmer opvasker i køkkenet mens Putte kigger på. Smilla kommer ud og vil forbi Putte og hen til mig. Hun tager mod til sig og lister forbi Putte. Jeg roser dem begge for rolig adfærd og løfter Smilla op for at kysse den. Da jeg sætter hende rolig ned igen (med god afstand til Putte), stiller Putte sig igen på stive ben med buet ryg og med siden til - klar til at løbe efter Smilla, som hvæser ad hende.

Vi er meget forvirrede - for vi har ikke ført katte sammen før. Er det et tegn på angreb? Et tegn på at Putte er rastløs og gerne vil i kontakt med Smilla? Når vi leger med drillepinde og bolde vil de gerne begge være med, men er meget obs på hinanden. Når vi fodrer dem med godbidder kan de komme HELT tæt på hinanden, hvis jeg har en godbid i hver hånd - her er de helt ligeglade med hinanden..

Jeg er bekymret for at Putte virkelig går til angreb på Smilla - for Smilla lægger slet ikke op til det smiley Har svært ved at se om Putte vil angribe eller bare vil have gang i den og skabe kontakt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat efter "gammel" kat
  • #1   23. sep 2015 Jeg tror at det vil fortsætte, så længe I skiller dem af - så skal de til at begynde forfra hver gang de mødes igen.
    Lad dem være sammen i hele lejligheden og lad få deres "kampe" overstået - så skal I se at det nok skal gå igen.


  • #2   23. sep 2015 Men kattene er jo stort set sammen 24 timer i døgnet. De er kun adskilt når ingen er hjemme hos dem. Simpelthen så vi undgår at komme hjem til et stk blodig kat mens det stadig er så nyt smiley

  • #3   23. sep 2015 De skal være sammen 24 timer i døgnet, og aldrig skilles.
    Det lyder til, at gå rigtigt fint, og i skal vide det kan tage måneder, at komme der til hvor i allerede er.
    De bliver måske ikke slyng venner som sover sammen, men allerede nu er der jo stor accept, så jo minder i gør ud af det jo bedre smiley


  • #4   23. sep 2015 den bedste måde at sætte to katte sammen er faktisk at man lader den nye kat blive i transportkassen (når man kommer hjem med den) og så får den gamle lov til at komme hen til kassen. vil den tæve kassen ja så lader man gøre det. når den gamle ikke længere er interessert i kassen ja så slipper man den nye ud.

    den måde I bruger, tager meget lang tid. netop fordi man skilder dem af, for så at starte på ny igen.

    så lad dem gå sammen 24/7. ja de vil tage en tur, men så er det det. dem som er værst til at slås rigtig er to hankatte, og ikke to hunkatte
    de skal have lov til selv at finde deres plads i forhold til hinanden. oftes sker der ikke mere end en rids eller noget "råberi"


  • #5   23. sep 2015 Jeg tror I misforstår mig. De er måske adskilt få timer et par dage om ugen da jeg læser meget hjemme..

  • #6   23. sep 2015 Orv, stakkels Putte, hun har da godt nok været noget igennem på det seneste. smiley Håber virkelig, at det fortsat vil gå godt mellem hende og Smilla.
    Nu hvor de har vist, at de kan omgås hinanden venligt, så tror jeg det er bedst at undlade mere adskillelse, og lade dem selv finde ud af at dele territoriet.
    Men ellers så synes jeg, at den måde I har indledt sammenføringen, på lyder fornuftig - sådan vil jeg også gøre, hvis jeg nogensinde skal føre voksne katte sammen igen.

    Ved ikke lige, hvad der er bedst i den situation, hvor Putte begynder at lægge op til noget overfor Smilla, men jeg tror, jeg ville aflede Puttes opmærksomhed til noget andet.

    (Når veninden kan finde på at byde en kat det her: "Putte bor alene blandt flyttekasser i omkring 3-4 uger, hvor der kommer en og fodrer den et par gange om ugen. " så er det da godt, at hun har katteallergi).


  • #7   23. sep 2015 Emma:
    Den adfærd du oplever er helt normal.
    Rangordenen skal sættes på plads og det er 2 midaldrende katte du har sammenført.
    Så længe der hverken er blod eller totter der flyver, så er det bare "markering" overfor hunanden smiley
    Det er rigtigt flot og den med transportkassen har jeg aldrig brugt og det er gået alligevel.
    Veninden - ja det var da godt at I tog over, for sådan kan man ikke behandle en kat.
    Du gør det rigtigt godt smiley


  • #8   24. sep 2015 du er nød til at lade dem selv klare det med rangorden. Og det kommer om man har lyst til det eller ej

    men oftes sker det ikke en pind andet end lidt høje lyde og lidt makeringer.

    har selv 13, har været oppe på 19 i flere år. Og stort set alle mine katte har været voksne da de er kommet ind i flokken. og har brugt den metode med transportkassen på de 5 jeg har fra internattet. det er den metode vi gav til vores kunder. der er jo ingen grund til at bruge 14 dage hvis det hele kan overståes i løbet af 1 time.
    jeg har haft store tilløbere hankatte som pænt sagt bare er blevet smidt ind i flokken - uden problemer

    det eneste jeg har oplevet lidt flere problemer med, er når jeg har haft en killing som er den nye. Men det er nu mere fordi de gamle ikke gider dem.
    når jeg har haft en ny med hjem, så går der imellem 2 dage til 14 dage hvor man lige ser hinanden an. har aldrig oplevet slåskampe. Hellere ikke med de mere stærke hankatte (alle er neu).


  • #9   24. sep 2015 Jeg blev vejledt af både min dyrelæge i Kbh og Roskilde. Der er sikkert andre måder at gøre det på, men jeg gjorde det på den måde jeg blev anbefalet og den måde jeg kunne se var okay for kattene.. smiley
    Kattene har forresten været sammen siden jeg skrev indlægget og der har endnu ikke været slåskamp. Igår snusede de til hinandens snuder. Nu smutter jeg - begge to er morgensultne smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #10   24. sep 2015 Det lyder dejligt at de nu respekterer hinanden. smiley Du skriver de er morgen sulten, har de ikke deres tørfoder stående hele døgnet 24/7.? Eller du mener måske at de skal have deres morgen vådfoder.. smiley

  • #11   24. sep 2015 Nej, de bliver fodret på fire faste tidspunkter på døgnet smiley Smilla skal tabe sig, og er allerede blevet større i de 14 dage Putte har boet her (for indtil igår fyldte jeg op hver gang der er var tomt - og det er alt, alt for meget) smiley

  • #12   24. sep 2015 Og da de går i hinandens skåle som indtil videre står i forskellige rum må jeg holde øje med at de spiser sit eget. Smilla er oven i købet foderallergiker, så der er mange aspekter der spiller ind. Men ingen sulter smiley

  • #13   24. sep 2015 Putte tv og Smilla th spiser henholdsvis ost og honningmelon på min mor. Billede taget i dag smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Ny kat efter "gammel" kat

Annonce