{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.894 visninger | Oprettet:

Helena S
Helena S
Tilmeldt:
10. mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Katten lugter af prut - konstant {{forumTopicSubject}}

Jeg er flyttet ind hos min veninde, med min egen lille indekat.

Hun har selv to udekatte, som er super søde - MEN, den ene kat lugter af prut - konstant. Og når den så prutter (hvilket den gør meget ofte ift normen) så lugter disse af den samme pruttelugt, dog en del mere ekstremt. Lugten bliver også hængene i rummet et godt stykke tid efter katten har forladt rummet. Jeg har spurgt min veninde, og hun siger, at katten altid har været sådan. Men vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke er normalt.

Jeg ved godt, at det optimale ville være at få katten til dyrelægen, men da det ikke er min kat, kan jeg ikke bestemme, at den skal afsted, og tror heller ikke min venindes økonomi er til at få den afsted i denne måned. Spørgsmålet er : Hvad kan der være galt?

Det skal lige siges, at det ikke er decideret pelsen som lugter. Katten er energisk, spiser meget, og virker glad, så det er ikke fordi dens humør giver tegn på at det er orm. Det er en ukastreret hankat på omkring 9 måneder. Den har fået forskelligt slags foder gennem livet, så noget tyder på, at det heller ikke er her den er gal.

Er der nogen som har haft nogen erfaring med en kat der lugtede af prut, som efterlod lugten i rummet et godt stykke tid efter? Hvad kan man gøre ved det, og hvad burde man gøre ved det? Jeg har også lagt mærke til, at kattens numse buler en smule "ud".


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katten lugter af prut - konstant
  • #1   10. mar 2013 For det første vil jeg sige at en fertil hankat har en meget karakteristik stærk lugt..

    Dernæst kan det godt være det skiftende foder der får katten til at prutte mere, fordi maven konstant skal arbejde med nyt foder, og det kan også være et af fodermærkerne som katten ikke kan tåle..

    Hvis katten besørger ude har i jo svært ved at se om den har tynd mave, men det kan jo også være en årsag til prutteriet..


  • Helena S
    Helena S Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   10. mar 2013 Katten besørger i kattebakken, hvor hun ikke har lagt mærke til orm. Men kattens afføring er ikke så fast som min kats f.eks. og lugter meget mere..
    Jeg har også lagt mærke til, at kattens numse buler en smule "ud" eller hvad skal man sige..

    Hun har ikke ændret foder fra den ene dag til den anden. Det drejer sig om, at den har fået 2-3 mærker i løbet af dens levetid, og har reageret ens på dem alle. Men lugten fra katten er ualmindelig, og jeg har oplevet fertile hankatte da jeg boede med mine forældre, og aldrig har jeg erfaret at det har haft den her lugt at prut. Det er ikke urin katten lugter af, men prut.


  • #3   10. mar 2013 Afførringen kan godt være lidt blød pga stress i forbindelse med flytningen.. Desuden så er katte gode til at prutte smiley

  • #4   10. mar 2013 Hmm det lyder lidt mærkeligt, altså vil så sige at killinger prutter mere end voksne, og stressede katte prutter også mere, men den er jo ikke killing mere, og burde vel ikke stresse over noget og slet ikke hvis det altid har været sådan, jeg er på bar bund, har aldrig oplevet det selv, så mit råd ville være at konsultere en dyrlæge, men da detjo ikke er din kat, kan du jo kun råde din veninde til det..

  • #5   10. mar 2013 " Men kattens afføring er ikke så fast som min kats f.eks. og lugter meget mere.. ".

    Opfører den sig normalt for en kat?
    Det tyder jo på at der er noget galt i tarmsystemet siden afføringen heller ikke er helt ok.
    Knurrer dens mave?
    Det kan jo godt være at det er foder, men at numsen buler ud, lyder da mærkeligt.
    Er numsen rød?
    Jeg har lige haft en kat med Diarré og den er gudskelov ovre det nu. Det kan jo være at den har en uskyldig maveinfektion.
    Jeg læste i forb. med min research af Elvis´diarré, at mange katte går ikke et liv igennem uden en omgang tarmbetændelse, som går væk af sig selv eller med en enkelt kur fra dyrlægen. Måske er det det?
    Råd hende til dyrlægen og sig til hende at hun måske kan betale i afdrag.
    Så synes jeg at hun skal give den Zoolac for at se om afføringen ikke bliver mere normal.
    Men at numsen buler ud......... det får mig altså til at tænke på, at en bekendt fik en killing hvor tarmene faldt ud og hvor hun konsekvent måtte stoppe dem ind igen.... gad vide om det er det?


  • Helena S
    Helena S Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   10. mar 2013 Den buler ud, på den måde som den plejer at gøre ved killinger der får f.eks voksenfoder. Den er heller ikke rød. Hun er usikker på, om den nogensinde har fået en ormekur, og overvejer derfor at give den sådan en. Jeg har informeret hende om, at hvis katten ikke har orm, og hun giver den kuren alligevel, kan det evt. give problemer senere hen, når så katten får orm.

    Der er ikke tale om decideret diarre, da pøllen heller ikke er sindsygt blød - den er bare mere i den bløde ende, end i den faste, som jeg f.eks oplever med min kat, når den har spist lidt for meget fedt. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal håndtere denne situation, da vi liiiiiige er flyttet sammen, så vil heller ikke gå ind og sige "sådan skal tingene gøres, blabla". Men det er ikke særligt sjovt, som stor stor dyreentusiast at katten lugter sådan, da jeg er udemærket klar over, at det betyder at der jo er noget galt.

    Jeg vil foreslå det igen med dyrelægen i morgen, og oplyse om afdragsordningen. Hun er super glad for sine katte, og vil meget gerne have at de har det godt, men hun kommer fra et hjem hvor man "bare lader stå til" så selvom hun passer super godt på dem, er hun ikke specielt informeret om hvordan og hvorledes det er med katte. Og den prutter altså ekstremt tit.

    Hun siger også, at den spiser meget mere end hendes anden kat, og også altid har gjort det. Den er også meget glad for at drikke vand. smiley


  • Helena S
    Helena S Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #8   11. mar 2013 Jeg har skam allerede anbefalet det, for den tisser allerede rundt i hytten, men jeg tager det med eddike og rodalon, for at prøve at få lugten væk igen. Hun vil også gerne gøre det, og er ved at spare op. smiley

    En af grundende til at jeg f.eks kun har en kat, er at jeg kun har råd til emergency vet besøg, for en kat. Min kat er steriliseret, har vaccinantionerne, får frontline nu hvor den skal møde katte der går ude osv osv. Så jeg er forberedt på alverdens. Har også fortalt hende, at det økonomisk virkelig godt kan svare sig at have katten inde ift. dyrelægeregninger - især når det jo er et problem. Også for katten, når nu den har problemer med maven, da hun jo på ingen måde kan vide, hvad den spiser udendørs. I princippet kan det her dreje sig om, at den spiser græs - men hvordan kan man lige vide det?... Men det er stadig ikke mine katte, så jeg kan stadig ikke bestemme hvordan og hvorledes det skal hænge sammen. Derudover kan jeg fortælle at hun havde en helt anden økonomi for et par måneder siden, men har ikke længere samme job, og derfor heller ikke samme penge at gøre godt med, og sådan noget sker jo.


  • #9   11. mar 2013 I har koncentreret jer om den bagerste ende af katten - Hvordan lugter dens mund?

  • #10   11. mar 2013 jeg havde flere dyrlæge besøg da mine katte var indekatte grundet overvægt og de kedede sig hurtigt. Synes ikke du skal anbefale hende at gøre kattene fra udekatte til indekatte da det somregel ikke går godt.

    Omkring lugt. Prøv lidt råt kød til katten i stedet for tørkost og vådkost. Hvis I kan få lært katten at spise f.eks kyllinge vinger så vil knoglerne være med til at gøre kattens afføring mere fast.

    Mine katte spiser græs og bregne men de lugter altså ikke fælt. Hvis katten spiser et par mus udenfor tror jeg slet ikke det har noget at gøre med en dårlige lugt. selvfølgelig er katte forskellige men hvis det har noget at gøre med at de går ude så ville det være fordi de har fået orm.

    I den sidste post skriver du at katten har problemer med maven, det forstår jeg på en helt anden måde end når du bare skriver om at den prutter og lugter. Hvis den har dårlig mave så kan kogt kylling hjælpe rigtig meget eller kogt fisk(husk at fjern alle Ben)

    Er ening med Mega at hvis der er problemer med numsen/mave/tarm så kan problemerne være startet i munden med tandkøbsbetændelse. Hvis den lugter dårligt så er det tegn på begyndende infektion, muligvis skal det behandles med antibiotica men for at forebygge tandkøbs problem kan man servere råt kød og ben.


  • #12   11. mar 2013 Uuuhhhhaaaa den er allerede begyndt at strinte smiley så kan det kun gå for hurtigt med at få den kastreret, din veninde har haft 6 mdr til at spare op, hun må jo have vidst da hun anskaffede sig katte at den skulle neutraliseres, selv om hun har skiftet job, så har hun haft rig mulighed for at spare op, jeg syntes hun skulle kontakte nogle dyrlæger og få et pris tilbud og samtidig høre om der ville være mulighed for en afdragsordning, vær ærlig overfor dyrlægen og fortæl situationen, så kan det måske være at de vil være med på en sådan ordning..

    Og så vil jeg lige minde om at når en hankat først er begyndt at strinte så er der ingen garanti for at den stopper efter kastrering. smiley
    Og rodalon og eddike fjerner ikke lugten for katten, så for at fjerne lugten for katten skal du bruge urine off, og husk at rodalon er giftig for katte, så der skal skylles grundigt efter med rent vand..


  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #14   11. mar 2013 Ja, katten skal kastreres hurtigst muligt - enig!

    Mht. lugten - så kan det også "bare" skyldes, at den får for dårligt foder. Foder med højt kornindhold osv. kan give temmelig ildelugtende afføring, + der er jo en masse affaldsstoffer i det billige foder som katten ikke kan omsætte til energi, og som derfor bare skides ud igen uden at gøre nytte. Dette får også katten til at spise meget mere end det egentlig var nødvendigt hvis den fik et ordentligt foder..


  • Helena S
    Helena S Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #17   11. mar 2013 Den strinter ikke smiley Den tisser bare. Den har ikke tandkødsbetændelse, har tjekket nok kattemunde til at kunne genkende det. Den lugter også bare af kat ud af munden.

    Igen, jeg kan altså ikke bare tvinge hende til at få katten kastreret eller give hende skyldfølelse over det. Hun kommer fra et hjem, hvor man virkelig ikke behandler sine dyr godt, så alle de her ting har hun ikke vidst inden, at man skulle. smiley
    Hun siger selv hun er glad for at jeg er flyttet ind, fordi jeg kan lære hende en masse om katte osv.

    Jeg overvejede også om det var tilstoppede analkirtler, og tænker stadig over om det kan være det. Men ja, det ideele ville være en kastration, samtidig med et tjek om hvor lugten kommer af. Men hvordan får jeg lige den ide igennem uden at virke totalt dominerende?


  • #18   11. mar 2013 Selvfølgelig kan du ikke tvinge hende til noget, og du skal selvfølgelig heller ikke få hende til at få skyldfølelse, eller virke belærende..

    Men du skal give hende de informationer hun skal bruge og ikke på forhånd selv ved..

    Fortæl hende at hvis hun ikke snart får katten kastreret så vil den begynde at strinte, det at den er urenlig nu er sikkert også et tegn på at den er ved at blive kønsmoden og har en trang til at dominere..

    Hjælp hende med at tjekke dyrlæge priser og forhøre om afdragsordninger, gør evt lidt benarbejde for hende, så hun ved hvor mange penge hun skal bruge, det gør det ofte lettere at overskue for en som ikke har så stor erfaring..

    Find nogle sider her på nettet om neutralisering så du bedre kan forklare hvorfor det er så vigtigt at få katten neutraliseret, lok hende evt til at se med her på KG..

    Det gælder om at komme med informationer og ikke anklager, tro mig jeg har omvendt nogle af mine venner netop på den måde, de havde heller ikke den store viden, men efter jeg er begyndt at give dem info om hvorfor katten reagere sådan og sådan, så er det mig de ringer/ kommer til hvis der opstår noget med katten som de er i tvivl om, og så rådgiver jeg så godt jeg kan..


  • #19   11. mar 2013 Jeg glemte før at det nok også er værd at nævne for hende at når nu katten er kønsmoden og begynder at intressere sig for damekatte så vil den begynde at kalde på dem højlydt, den vil komme i slåskampe med andre hankatte om hunkattens gunst, den vil strejfe måske helt op til 5km væk, dette med større risiko for skader på katten som kræver dyrlæge behandling, og dermed en større udgift, kattebid er noget værre noget da katte har ret mange bakterier i munden som gør at der ofte opstår bylder og betændelse i bidsårene, det kan være en ret bekostlig affære, og i og med den vil strejfe så er der foøget risiko for at den vil blive ramt af en bil eller måske ikke kan finde hjem igen, endnu en grund til at vælge neutralisering, samtidig får man også en mere harmonisk og rolig kat ud af det..

    Måske du og hun kan få lidt ud af at læse denne piece:
    http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/pjecer/katte/Koensmodning-og-neutralisering-af-katte.pdf


  • #20   11. mar 2013 Fed måde du får formuleret dig på,vil jeg allerførst sige...
    Men kan ikke lige hjælpe der,da jeg aldrig har oplevet tilsvarende.
    Men vil bare lige informere om at ikke ALLE fertile hankatte strinter....
    Min Simba var over 3 år inden han blev kastereret og har aldrig strintet.
    Dvs,har aldrig set eller lugtet noget,og tro mig,jeg ved godt hvordan det stinker.
    Da jeg var barn,måtte jeg smide en splitter ny skoletaske ud. Hjalp ikke at smide den i vaskemaskinen!!!


  • #21   12. mar 2013 Nej Lizette det er rigtigt ikke alle han katte begynder at strinte, men du ved jo ikke på forhånd hvilke der gør og hvilke der ikke gør, så hvorfor tage chancen, desuden vil jeg så lige sige at fordi din hankat på 3 år ikke er begyndt at strinte endnu, er der ingen garanti for at han ikke på et tidspunkt vil begynde, det kan være hvis en ny hankat kommer i nabolaget, hvis i får nye møbler eller andre forandringer i hjemmet som gør ham utryg og får ham til at føle at han skal markere sig..
    Har hørt om han katte der først i en alder af 5-6 år er begyndt at strinte..


  • #23   12. mar 2013 nu er simba så 5 år,og blev kastereret for 2 år siden,så han skulle forhåbentlig ikke begynde nu smiley
    Håber i finder en løsning på "Smelly cat "


  • #24   12. mar 2013 Undskyld Lisette, jeg læste ikke ordentligt efter hvad du skrev smiley

Kommentér på:
Katten lugter af prut - konstant

Annonce