{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Inde til udekatte {{forumTopicSubject}}

Hej dav,

Jeg sidder og overvejer at introducere mine to indekatte til den store natur.
De er begge vaccineret, og steriliseret. Deres klør har ikke været klippet i et godt stykke tid.
Jeg mangler til gengæld lige at få dem vaccineret imod FeLV (valgte det bevidst fra sidste gang ved dyrlægen).

- Er der andet jeg bør overveje eller få på plads inden jeg lader dem gå ud?

- Hvordan introducerer jeg dem til udelivet bedst muligt?

- Er der nogle argumenter for at jeg bør holde dem inde?
Et argument kunne være at jeg evt. en eller anden dag kommer til at bo i en lejlighed som ikke muliggører det længere (noget jeg ville gøre hvad jeg kunne for at undgå).

Et andet kunne være at hunkatten er ret lille (hun vejer ca. 3 kg, hankatten vejer omkring 4.5kg), og jeg ved ikke om hun måske ikke ville kunne forsvare sig selv?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fugning 2.700 kr.
  • Reparation af el-kontakter 400 kr.
  • Ophængning 980 kr.
  • Rengøring af hele lejlighed 1.500 kr.
  • Oplukning af hængelås på skur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Inde til udekatte
  • #2   13. mar 2013 Få dem mærket, og husk ikke at give dem halsbånd på

• #3   13. mar 2013 De er begge øremærket. Godt nok er den gamle ejer af den ene af dem en idiot. Han gider nemlig ikke få mit navn på inde på katteregisteret, så jeg skal ha' gjort det "manuelt".
    Desværre kan jeg ikke installere kattelem, da det er en lejebolig er bor i.

• #4   13. mar 2013 Ja, du må få ordnet ejerskiftet med Katteregistret. (hvordan de rent praktisk gør, når tidligere ejer er en idiot, ved jeg ikke).

Nu ved jeg ikke hvordan du bor, men hvis der ikke er mulighed for kattelem, synes jeg det er temmelig uhensigtsmæssigt at have fritløbende katte i tæt-lavt-byggeri, som lejeboliger ofte er. Der er jo ikke lader og stalde o.lign. som kattene kan søge ind i, hvis de er ude, mens man selv er på arbejde.

Jeg bor også til leje, og har indhegnet vores lille rækkehushave, så mine katte kan komme ud i haven uden at jeg risikerer de bliver væk eller skulle genere naboer :-). Hvis jeg havde ladet dem løbe frit, er det så sikkert som amen i kirken, at der var kommet klager over dem - og så havde jeg været på røven, for er katte først blevet vant til at løbe frit er det synd at tage den mulighed fra dem. .

Du nævner selv nogle andre argumenter for at holde dem inde, men hvis du har en have, og det kun er "meget-måske" du flytter i lejlighed, så synes jeg det ville være synd at snyde kattene for vind i knurhårene og græs under poterne.
    Så vil spørge dig: Har du mulighed for at indhegne haven?

• #5   13. mar 2013 Det er lige så meget dig der skal skifte det smiley

• #6   13. mar 2013 Beltane det kan han faktisk ikke smiley jeg måtte have fat i kraven på en tilsvarende idiot smiley for at få omregistreret min nye kat, vedkomne ville ikke ordne det med opdrætteren smiley
    Men nu jeg var så forbasket flink smiley og hun ikke kendte mit nr, fik vi en lang snak og tingene gik i orden smiley

• #7   13. mar 2013 Nu er det tale om en huskat, og registreringen er øremærket, ikke stamtavlen

• #8   13. mar 2013 Jeg synes jo der er flere ting der taler for, IKKE at have udekat.
    Et alternativ kunne jo være at bygge en voliere (der er masser af muligheder og der er masser albums herinde).. Det generer ikke naboer og/eller andre mennesker + det sikrer katten mod diverse skrækscenarier man hører så meget om, omkring mishandling m.m. - Og du risikerer ikke at skulle ud og skrabe din kat op fra vejen, fordi den er blevet kørt over.

• #9   13. mar 2013 Beltane - Det er (heldigvis) tidligere ejer, der skal sørge for omregistrering.

• #10   13. mar 2013 Tinka har ret smiley det har intet med tavle at gøre.

• #11   13. mar 2013 Min ene var indekat, da jeg fik den...

Da jeg var flyttet fra lejlighed og lukkede den ud, gik den ikke ret langt i starten. Du kan ikke rigtigt gøre andet end at lukke dem ud... Efter registrering.

Du vil altid høre folk der taler for ude eller indekatte her.. Ulemper og fordele ved begge dele....

Er dog overbevist om katte kan have det godt både ude og inde, men de elsker den friske luft.. Den får indekatte jo også f.x. i form af åbent vindue med net eller i løbegård...

Men de færreste katte vil nok sige nej til at være ude... Min nabos kat går kun ude en time om formiddagen. Hun lukker den inde om aftenen.

Du behøver jo ikke lade dem få adgang til udeliv døgnet rundt..

• #12   13. mar 2013 Da vi først lærte mine katte at gå fra indekatte til udekatte lærte de at gå ud af havedøren/vinduet smiley

Før vi lukkede dem ud havde jeg lavet et udendørs toilet og lagt deres brugte grus der ud så der var begyndt at dufte af dem omkring huset.
    Vi åbnede havedøren og lod dem selv kigge snuse indtil de bevæggede sig ud. ( det skal ALTID være katten selv der vælger at tage skridtet uden for.. aldrig aldrig løft den op og sæt den udenfor). Da haven ikke var hegnet ind havde vi dem i seletøj de første par gange men de var rimelig stressede over selen. Dog var det rart at vide de ikke kunne stikke af hvis nu de blev forskrækket af en bil der kørte forbi foran.
    Den ene blev forskrækket og ville løbe stik den modsatte vej af huset, der var det godt at han var i selen så vi kunne få ham direkeret ind i huset igen.
    Den anden løb direkte hend mod havedøren hvis han blev urolig(og en gang ind af et åbent vindue:P)
    Langsomt små ture i ca 1 måned under opsyn, så begynder de at kunne finde rundt selv. for det meste er katte gode til at holde sig til det område de kender

Du skal over veje hvordan du vil have udekat. Skal det være at den er uden for imens du er på arbejde? skal det kun altid være under obsyn(for så er det nok bedst bare at lære dem at gå i sele MEN så skal man være 2 til at gå med dem... de vil hvert sit sted hend..) eller skal de kun have lov til at gå ud når du er hjemme?
    Jeg bor i lejlighed og en af mine overboer har kat, den lukker han ud hver morgen når han tager på arbejde også kommer den med op når han kommer hjem. Jeg er selv i stue etage og har kattelem. (skal det være sådan kan du startet med at lade kattene lære opgangen at kende, mine elsker at gå en tur med ud i opgangen eller ned i vaskekælderen)
    Du kan sådan set godt installere en kattelem i en lejebolig bare du er klar på at købe en ny dør smiley Du kan evt. købe en billig dør som du bruger til kattelemmen og gemme den orignale dør i kælderrum(hvis du har et) til den tid hvor du flytter ud.
    Selv så har jeg skiftet bund glasset i havendøren til en træplade i stedet så den dag jeg sælger min lejlighed skal jeg bare have en glarmester til at sætte det gamle glas i døren.

Jeg elsker at mine katte nu er udekatte. Jeg kan se hvor meget det betyder for dem og hvor glad det gør dem. Om en kat er 3 eller 5 kg gør ikke forskel på om de kan forsvare sig. Min store kat for tit tæsk af den mindre fordi han er hurtigere og laver flere snig angreb. specielt den lille kat er den der mest har brug for at komme ud. En af de første ting han gjorde ude(uden sele) var at løbe så hurtigt han kunne fra den ene ende af haven til det andet. hvilket er længere end hele huset hovr vi dengang gjorde. Det var tydeligt at han bare elskede at få lov at spurte, jeg ser ham tit spurte over græsset om sommeren, bare fordi han kan.

• #13   14. mar 2013 Idéen var lidt at "kun" lade dem gå ude når jeg er hjemme, så de altid har muligheden for at komme ind, ved at stå ved vinduerne.

Min lejlighed er lidt speciel idet den er på første sal, men at hoveddøren ikke går ud til en opgang, men direkte ud til en trappe ned (vinduerne er over en gangbro hen til naboerne, så der er altså ikke et fald på flere meter).
    Derudover må jeg rent faktisk ikke ha' kat i min lejlighed, men har alligevel valgt at anskaffe mig et par, da naboen har en hund, og to af underboerne også har katte.
    Så en kattelem er nok ikke så smart, hvis udlejer kommer forbi.

Men jeg tror jeg venter et par måneder, og lige finder ud af om jeg rent faktisk kommer til at skulle flytte eller ej, og om jeg i så fald finder et sted som er egnet til udegående katte eller ej.

Jeg vil alligevel lige sige super mange tak for hjælpen allesammen. :>

• #14   14. mar 2013 Noollab **Derudover må jeg rent faktisk ikke ha' kat i min lejlighed**

Så vil jeg absolut anbefale, at du IKKE lader dem komme ud, før du er flyttet til et sted hvor kat er tilladt. Uden kattetilladelse lever I såmænd livet farligt nok i forvejen. Hvad vil du gøre, hvis nogen klager?

Måske er der nogle af rådene her i tråden, som du kan bruge, når du flytter.

• #16   14. mar 2013 Må give Tinka ret i, at når du ikke må have kat, så skal de overhovedet ikke ud... Så kan det være, du bliver meldt og skal flytte..... Det har jeg selv prøvet... Der fik jeg mine katte i pleje, indtil jeg fik en lejlighed, hvor de måtte være... Lad være med at lukke dem ud.... Når man ikke må have kat, så går det bare ikke.. Naboerne vil nok ikke acceptere det - Nogen bor der måske, fordi de ikke kan lide katte, og du kan ikke holde kattene på din egen matrikel...

Hvis du finder et sted, hvor du må have kat, så kan jeg anbefale en katteringklokke. Sådan en har jeg til mine katte. - Der er sensor så jeg kan høre, når de kommer op til vinduet.

• #17   14. mar 2013 Der er ikke nogen der klager. Jeg kender mine naboer godt nok til at det ikke er et problem. Og som jeg skriver, så er der flere af dem som allerede har dyr uden tilladelse.
    Det skal altså også lige nævnes at min udlejer flere gange HAR set mine katte sidde i vinduet, uden at han har sagt noget.

Så det er altså ikke et større problem at ha' dem. :>

Men som sagt, så har jeg besluttet at vente, idet jeg ikke ved om jeg bliver boende her efter jeg er færdig med mit studie.

• #18   14. mar 2013 ..og igen, mange gange tak for svarene. :>

• #19   14. mar 2013 hvis din udlejer egentlig ikke har noget imod det så burde du kunne få en udvidelse til din kontrakt der giver dig tilladelse til x antal katte.

• #20   14. mar 2013 Det kan være udlejeren syntes det er lidt smart at beholde reglerne som de er, for bliver der problemer, feks med en som får for mange dyr eller bliver besværlig, har han nemt ved at få dem ud, + et hvert spor af dyr/ skade på lejligheden kan kaldes misligeholdelse smiley

• #21   15. mar 2013 Noollab - Fornuftigt at vente, alene pga. "risikoen" for, at I måske skal flytte i lejlighed i en opgang.
    Jeg håber, jeres næste bolig bliver med både kattetilladelse og have smiley

• #22   15. mar 2013 Jeg har selv haft en katte tilladelse udvidelse på en kontrakt der ellers sagde man ikke måtte have husdyr af nogen art. Hvis den er lavet rigtig er der regler omkring pasning(evt. lugt i lejligheden), skader på lejligheden og hvis de genere naboerne kan man få tilladelse trukket tilbage.
    Jeg måtte være efter min udlejer fordi de havde lovet at jeg måtte have 2 også skrev de kun 1 i min udvidelse. Da jeg så ringede og sagde de havde skrevet forkert sagde de bare "jamen du må godt have 2, det er aftalen" Ja men jeg SKAL have det på papir. Måtte være efter dem for at de skrev mig en ny med det korrekte antal katte.

Kommentér på:
Inde til udekatte

Annonce