939 visninger
|
Oprettet:
9. feb 2005 Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
Inde-/udekatte (fortsat)... {{forumTopicSubject}}
- Taget herfra: http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=15818
Jeg synes slet ikke det er synd at nogle katte holdes inde!
De kan sagtens have det rigtig godt hos dem de bor hos, men hvad hvis de bor på f. eks. 8. etage lige ved siden af en motorvej? Så kan de da ikke komme ud, med mindre man har en haveforening med voliere til dem. *SSS*
Bare min mening (taget af egen erfaring)...
- Potekram.
P. S.: Jeg håber ikke at jeg har placeret dette indlæg forkert, da den jo omhandler katte.
feb 2005
Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
Poteklem.
jul 2005
Følger: 40 Følgere: 38 Katte: 1 Emner: 135 Svar: 1.019
det eneste jeg vil sige mine kan mangle ved ikke at være ude er at de er ikke sammen med de andre katte der er der ude, farlige biler der fare forbi dem, onde mennesker der mishandler dem, tager katten med hjem hvis de syntes at den er sød og sådanne nogle ting...
(jeg taler af erfaring med de ting jeg nævner)
så har jeg det bare sådan at så er det altså bedre at de er inde i tykke omgivelser...
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
At jeg har inde katte er bestemt ud fra at jeg er ernormt pylret og gerne vil have styr på mine katte 24/7... og så set udfra at jeg bor på anden sal og tæt på samme mortor vej som Johanna....
Hvis jeg boede i hus ville jeg også kun lukke mine Katte ud hvis jeg havde en lukket løbegård til dem... det er pga mange dårlige historier med katte der er kørt ned, angrebet osv.....
Vil gerne lige igen have lov at sige, så ingen misforstår mig, jeg synes både indekatte og udekatte er ok.
Naja
feb 2005
Men man kan tænke sig til hvad der skete!
feb 2005
Jeg var TUDEFÆRDIG!!!!!
dec 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Emner: 20 Svar: 1.582
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 19 Katte: 8 Emner: 16 Svar: 236
Jeg vil hellere fokusere på de glæder man har ved at have frie katte.
Du kan eksempelvis se årstidernes skiften, både i kattens pels og i dens adfærd, det er da lækkert at have en kat som frivilligt følger dig rundt i haven og viser sig ved at spæne rundt og fare op i et træ, som en lille kåd killing.
Hvis katten selv kunne vælge, ville den være ude, alle vores katte er ude, som de vil, kan gå ud og ind via en kattelem, men specielt om vinteren er de meget inde, pånær Hotlips http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2289
vi føler os meget beærede når vores Hotlips kommer ind,
(det er nok 14 dage siden sidst) Så er hun inde et par timer og så er det ud igen, selvom det er snestorm...
Men går du ud kan du være sikker på at hun finder dig og kommer hen og får et kæl.
Hjemme hos os holder alle vore katte komsammen ude i haven, ved solnedgang, hvis vejret er godt, selv Pepzi forlader killingerne nogle timer, for at lege gemme leg og klatre i træer, med de andre katte, så drøner de rundt og viser sig for hinanden.
Jeg tror da også at indekatte har et godt liv, har selv haft inde kat, da jeg boede i lejlighed, men der er ingen grund til at sætte disse skræksenarier op
Claes
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.048
Soffi er os indekat , men kommer dog nu rimlig tit, i vores lille byhave , under opsyn. endter vi sammen med hende derue, så bhøves hun ikk sele, og vis vi bare sidder inde og holder øje , har hun selvfølgelig snor på (
det er dejig måde at gøre det på,
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.048
mar 2005
Jeg tror at der er lige så mange historier den anden vej.
Claes
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.456
Men så har jeg da et spørgsmål, til alle jer der holder misserne inde..... - Hvis nu min kat, som regel er det Buster der brokker sig mest, kigger op mod vinduerne, kigger sørgende over på mig og miaver endnu engang.... Skal jeg bare ignorere ham, sætte mig ned på gulvet og bare prøve at aflede ham eller hvad.. Skal jeg virkelig overhøre hans lyst til at komme ud, få lidt vind i pelsen og lidt frisk luft, og mulighed for at være ekstra stolt når han kommer ind med et insekt, eller anden fangst ???
For jeg føler virkelig jeg er i et dilemma... Jeg kan sagtens se jeres pointe med alle de farer og ekstremt syge mennesker (jeg får virkelig gåsehud når jeg læser sådan, og jeg har bare lyst til at springe det over), men jeg er også af den stærke mening at mine katte skal ud, og nu når de er blevet større og vores have er for lille til deres udfoldelser... Og det med at putte dem i en sele bryder jeg mig heller ikke om..... Det er da også synd for en hund at hver gang den skal ud, putter man en ca. 2 meter lang sele å hunden og så kan den blive inde for den rækkevide... Den skal da ud på nogle grønne marker og løbe så stærkt at ørene blaffer om hovedet... Det samme syns jeg misserne skal.. Og de er enormt irriterede over selen, der genere...
Ja, jeg er lidt forvirret over hvad jeg skal beslutte....
mar 2005
http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8538
Det er da syndt at de ikke får mulighed for at udfolde det.
Ser tit en af vores katte bare ligge helt stille, så kommer man forbi et par timer senere og den ligger der stadig, så går man hen og ser, at det er et mussehul, som den ligger ved... og når musen er fanget, så bliver der leget, det er bare lykke
Claes
jan 2006
Hun havde sådan en speciel lyd når hun kom med en mus i munden og man kunne høre det hver gang... Hun skull eind og vise den, og så skulle man rose hende.... Hun var simpelthen så stolt så stolt og det var mor her bestemt også... De fangster vil jeg aldrig nogensinde tage fra hende.....
mar 2005
Claes
jan 2006
Jeg har engang boet i et lejligheds kompleks, hvor vi havde en meget syg alkoholiker.... Tilsidst blev han mere eller mindre træt at det hele... Drak sig mega stiv, satte ild til lejligheden og gik videre for at plyndre en brugs for at få mere sprut..... HVOR ER JEG GLAD FOR AT HAN IKKE FIK SAT ORDENTLIGT ILD TIL SIN LEJLIGHED, mig og mine misser boede ovenpå.....!!!!!!!!!!!!!!!! Han var så stiv så han havde 'bare' samlet nogle klude og sat ild til dem, havde han hældt benzin eller anden brandbar væske over, så ved man jo godt hvor ild søger henad, opad, hvor jeg boede med mine katte....
Så joh, man kan også godt være uheldig med at have misserne lukket inde, ihvertfald mht. brand...
mar 2005
Claes
jan 2006
mar 2005
Da vi boede i lejlighed 4.sal, på Frederiksberg, lod vi døren til bagtrappen stå åben, samtidig stod døren ud til baggården altid på krog, så Basse som vores kat hed kunne komme ud.
Han lå så nede på cykkelskuret og holdt øje med det hele, når han ikke var på besøg hos folk rundt omkring i blokken, selv til generalforsamlingen deltog Basse, så kom han af vinduet og hoppede op i køkkenvasken og mjauede højlydt, han kunne nemlig kun drikke direkte fra hanen.
Claes
Det var det bedste vi kunne tilbyde ham og det er vel det som det handler om.
jan 2006
;-))
mar 2005
Snevide druknede i naboens pool, den havde også brugt sine 9 liv, den var 12 år og havde levet alle år som fertil hankat, tror da nok at han døde mæt af dage og sikkert i kamp...
De andre døde mere naturligt, men alle rimelig gamle.
Den sidste Mikkel, fik vi i pension hernede for nogle år siden, han var vist 14 og tandløs, med leverproblemer, da han blev aflivet.
Claes
jan 2006
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
mar 2005
Samtidig skal man jo ikke glemme kattens nytteværdi som musse/rottefanger.
Vi bor i et gammelt moseområde, som tidligere har været plaget af rotter, det problem har vores katte løst.
Claes
mar 2005
Claes
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
Men der er altså nogen katte der ikke kan trives inden dørs altid... Og det skal man altså ikke glemme. Min veninde havde 2 norske skovkatte tøser begge neutraliseret og de tissede over alt hos hende i møbler på køkkenbordet osv.. De kom så ud til hendes moster på en gård hvor de kan være ude og inde som det passer dem og der har ikke været et uheld siden...
eg vil sige så længe man ikke bor ved trafikerede veje og ellers husker at vaccinere sine katte så vil jeg gerne lade dem komme ud... Vores gamle hankat Flemming der snart bliver 15 år har været ude kat siden han var 6 måneder gammel og lever altså i bedste velgående hos min mor som altid.. Han kan ses herinde...
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
Så katte hos mig skal neutraliseres og så skal de ud og lære deres revir, og trafikken at kende.
Hvis jeg havde oplevet at en af mine elskede katte var blevet slået ihjel af en bil ville jeg måske have en anden indstilling for hvad jeg mener kommer jo af mine erfaringer.
jul 2005
du skriver også "Han lå så nede på cykkelskuret og holdt øje med det hele, når han ikke var på besøg hos folk rundt omkring i blokken" og hvis det havde været mig der havde boet der ville jeg sige at jeg tror jeg ville være godt træt at hvis der kom en kat påbesøg fordi jeg havde åbnet vinduet og det kunne jo være at man ikke kunne tåle dem.
og jeg har haft en hankat (det var Gismos biologiske bror) der kom hjem kuld sort i hovedet og han kunne ikke andet end slæbe sig op i vinduet for at komme ind det vidste sig at han var blevet mishandlet af et menneske og han havde taget en skovl og hakket ned der hvor halen sider fast på selve kroppen så rygraden ud til halen var hakket over(så der var lam og der var ingen bevægelse i den) men den var også blevet gennembanket så dens indre volde var blevet smadret vi var flere gange ved dyrlægen og til sidst sagde dyrlægen til og "hvis det havde været min kat så fik han fred nu for det vil aldrig blive et værdig liv" og vi måtte så give ham ret og han fik fred... en mdr eller 2 efter kom der en tv udsendelse herfra byen at der var nogle andre som hvor katten kom hjem en havde prikket øjene ud på den der blev sat en dusør af hvis man fandt ham desværre blev han aldrig fundet og det vil jeg bare ikke byde min kat igen....
og inden havde vi en kat der sad på fortovet og blev kørt ned, det skete ude foran vores hus og vi kunne se at det var sket på fortovet for det var der alt blodet lå og hun var på en måde fastklemt ned i fortovet hvis du/I forstår.....
så ved jeg ikke om det bare er mig men derfor syntes jeg ikke at det er fedt at lukke mine katte ud og hvis jeg kunne så havde jeg også ladet Gismo været en indekat men han ved hvad det vil sige at være ude og han kan ikke befinde sig i at kun at være inde DESVÆRRE for har det virkelig dårligt når jeg lukker ham ud....
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Naja
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
De eneste som strinter ind imellem på vores hus er rævene mår de er i brunst,men ræveskaben sidste år slog næsten alle dem ihjel, så denne vinter har der ikke været nogen strinten.
Jeg har også ofte stået i vinduet og set en ræv blive jaget ud af parcel. når mine katte gjorde fælles front i mod dem.
Særlig den gamlr nu døde Snowdon var mester til dette.
Han var herskeren bl. de andre katte på vejen. Og over rævene
mar 2005
Britta
Hvis du har læst vore kattes profiler, kan du se at vores 2 hankatte begge er kasterede, men de de har et stort territorie og der kommer ingen andre katte ind på vores grund, Cirkus har flere udkigspladser strategisk placerede steder, hvor han holder øje.
Så det behøver ikke at være en strintende hankat.
Vores Hotlibs har i perioder holdt skansen og hun kan ikke lide katte som ikke er en del af flokken.
Britta, jeg referede til det villakvarter jeg voksede op i, mht. at være et rimeligt sikkert sted for katte.
Hvor vi bor nu er absolut er farligt sted for katte, vi
bor i et naturskønt område med moser, marker og skove, med det tilfølge at der er en del jagter og nogle jægere kan ikke lide katte, desværre.
Det er så det eneste som er sket på de 10 år vi har boet her, med 3-5 katte i snit.
Britta, min nabo har ingen kat, de elsker at få besøg af en af vores hankatte, så får de dækket deres røre ved kattebehov, når deres hund ikke kan mere, har vi lovet at levere en killing til dem, de er jævnligt og se på dem vi har nu.
Claes
mar 2005
Basse var ikke nogen dum kat og kunne godt forstå et nej, han besøgte kun dem som kunne lide katte, han havde sine foretrukne steder, bla. hos en nede på 1 hvor han havde sin faste stol i stuen.
Jeg syns lidt at man ser spøgelser, naboen vil da være super glad for at møde en superlækker, flot og kælen kat, i sin have, vælger jeg at tro, fremfor at tro at katten bliver fanget tortureret, hængt, sprættet op, kørt over, derefter skudt og sat på hjul og stejle.
Man skal også huske på at hvis alle de smukke dejlige og kælne katte holdes inde, er der jo meget plads for vilde og halvvilde katte og der vil dem som ikke kender katte danne deres indtryk af katte fra.
Claes
jul 2005
jeg tror det er fordi du ikke selv har prøvt det at din kat lider fordi der er en anden der har gjort den ondt....
og dyrlægen sagde at det kunne IKKE være et andet dyr der havde gjort det og den kunne heller ikke været kørt ned....
mar 2005
Men hvis hunden ellers er fredelig og ikke ødelægger noget, kan jeg ikke se problemer i det.
På den vej hvor jeg voksede op, var der en stor Sangt. Bernhards hund, den gik altid frit rundt og det var der da ingen som der havde noget imod, tit lå den på vejen og man måtte køre udenom.
Syns meget at man ser begrænsninger istedet for muligheder og tænker på allle mulige andre end katten.
Man bliver jo nærnest betragtet som uansvarlig ved at lukke sin kat ud.
Claes
Og Monica vi har også oplevet ondskab, fra mennesker, tror vi ihvertfald, men det vores andre katte ikke lide under.
Inde-/udekatte (fortsat)...