{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Inde-/udekatte (fortsat)... {{forumTopicSubject}}

- Taget herfra: http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=15818

Jeg synes slet ikke det er synd at nogle katte holdes inde!

De kan sagtens have det rigtig godt hos dem de bor hos, men hvad hvis de bor på f. eks. 8. etage lige ved siden af en motorvej? Så kan de da ikke komme ud, med mindre man har en haveforening med voliere til dem. *SSS*

Bare min mening (taget af egen erfaring)...

- Potekram.

P. S.: Jeg håber ikke at jeg har placeret dette indlæg forkert, da den jo omhandler katte.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fugning 2.700 kr.
  • Reparation af el-kontakter 400 kr.
  • Ophængning 980 kr.
  • Rengøring af hele lejlighed 1.500 kr.
  • Oplukning af hængelås på skur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Inde-/udekatte (fortsat)...
  • #1   5. okt 2006 Har et hus i en haveforening - mente jeg... ((c; )

Poteklem.

• #2   5. okt 2006 jeg har det stadig sådan at jeg vil ikke midste flere af mine dyrbare katte og hvis man har kradsetræer (tak johanna *G*) så kan de jo klatre og kræsse negle som de vil....

det eneste jeg vil sige mine kan mangle ved ikke at være ude er at de er ikke sammen med de andre katte der er der ude, farlige biler der fare forbi dem, onde mennesker der mishandler dem, tager katten med hjem hvis de syntes at den er sød og sådanne nogle ting...
    (jeg taler af erfaring med de ting jeg nævner)
    så har jeg det bare sådan at så er det altså bedre at de er inde i tykke omgivelser...

• #3   5. okt 2006 Jeg ville persomligt ikke kunne holde til jeg ikke viste hvor mine katte var, dermed ikke sagt jeg synes at det er forkert at lukke sine katte ud..... det er jo en del af det de engang var Vilde dyr.... men i skal ikke komme og bilde mig ind at en kat der aldrig har være ude savner det.... for det tror jeg bestemt ikke....

At jeg har inde katte er bestemt ud fra at jeg er ernormt pylret og gerne vil have styr på mine katte 24/7... og så set udfra at jeg bor på anden sal og tæt på samme mortor vej som Johanna....

Hvis jeg boede i hus ville jeg også kun lukke mine Katte ud hvis jeg havde en lukket løbegård til dem... det er pga mange dårlige historier med katte der er kørt ned, angrebet osv.....

Vil gerne lige igen have lov at sige, så ingen misforstår mig, jeg synes både indekatte og udekatte er ok.

Naja

• #4   5. okt 2006 Jeg kender én der engang så tre - fire hunde der bed en kat invalid. Hundene stak af da hun løb hen til dem, mens hun kastede sten, og katten der ikke var øremærket og brækket ryggen - ved jeg ikke hvad der skete med den, efter den blev hentet af dyreambulancen...

Men man kan tænke sig til hvad der skete!

• #5   5. okt 2006 Jeg har også engang blevet nødt til at aflive en pige, efter jeg havde ladet hende løbe ude i flere år, og åbenbart havde "reddet" sig en "god omgang" katte-AIDS.

Jeg var TUDEFÆRDIG!!!!!

• #6   5. okt 2006 Jeg har mine som udekatte fordi jeg kan smiley elsker at se dem når de er ude og lege med næsten alt der bevæger sig smiley

• #7   5. okt 2006 Jeg havde egentlig skrevet nogle eksempler på hvad der kan være farligt for en indekat, men det tror jeg selv i kan tænke jer til.
    Jeg vil hellere fokusere på de glæder man har ved at have frie katte.

Du kan eksempelvis se årstidernes skiften, både i kattens pels og i dens adfærd, det er da lækkert at have en kat som frivilligt følger dig rundt i haven og viser sig ved at spæne rundt og fare op i et træ, som en lille kåd killing.
    Hvis katten selv kunne vælge, ville den være ude, alle vores katte er ude, som de vil, kan gå ud og ind via en kattelem, men specielt om vinteren er de meget inde, pånær Hotlips http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2289
    vi føler os meget beærede når vores Hotlips kommer ind,
    (det er nok 14 dage siden sidst) Så er hun inde et par timer og så er det ud igen, selvom det er snestorm...
    Men går du ud kan du være sikker på at hun finder dig og kommer hen og får et kæl.

Hjemme hos os holder alle vore katte komsammen ude i haven, ved solnedgang, hvis vejret er godt, selv Pepzi forlader killingerne nogle timer, for at lege gemme leg og klatre i træer, med de andre katte, så drøner de rundt og viser sig for hinanden.

Jeg tror da også at indekatte har et godt liv, har selv haft inde kat, da jeg boede i lejlighed, men der er ingen grund til at sætte disse skræksenarier op

Claes

• #8   5. okt 2006 jeg synes klart at det er bedst at have sine misser inde, samme grunde som jer andre *s* hehe.
    Soffi er os indekat , men kommer dog nu rimlig tit, i vores lille byhave , under opsyn. endter vi sammen med hende derue, så bhøves hun ikk sele, og vis vi bare sidder inde og holder øje , har hun selvfølgelig snor på (
    det er dejig måde at gøre det på, smiley

• #9   5. okt 2006 jueg kan se i umiddelbart e hvilken fare indekttten er udsat for? (:

• #10   5. okt 2006 Kender ikke statestikkerne, men specielt i storbyerne er der rigtig mange katte som falder ud af vinduet (har selv prøvet det), får bidt i elledninger, samt bliver kvalt i ting som de har tykket på af kedsomhed, har min bror prøvet, han har stadig mareridt over det selvom at det var sidste sommer og jeg har dog aldrig haft en kat som er blevet kvalt i en mus.

Jeg tror at der er lige så mange historier den anden vej.

Claes

• #11   5. okt 2006 Puha, det er godt nok blevet taget op mange gange dette emne, og jeg står stadig nogenlunde fast ved min beslutning...

Men så har jeg da et spørgsmål, til alle jer der holder misserne inde..... - Hvis nu min kat, som regel er det Buster der brokker sig mest, kigger op mod vinduerne, kigger sørgende over på mig og miaver endnu engang.... Skal jeg bare ignorere ham, sætte mig ned på gulvet og bare prøve at aflede ham eller hvad.. Skal jeg virkelig overhøre hans lyst til at komme ud, få lidt vind i pelsen og lidt frisk luft, og mulighed for at være ekstra stolt når han kommer ind med et insekt, eller anden fangst ???

For jeg føler virkelig jeg er i et dilemma... Jeg kan sagtens se jeres pointe med alle de farer og ekstremt syge mennesker (jeg får virkelig gåsehud når jeg læser sådan, og jeg har bare lyst til at springe det over), men jeg er også af den stærke mening at mine katte skal ud, og nu når de er blevet større og vores have er for lille til deres udfoldelser... Og det med at putte dem i en sele bryder jeg mig heller ikke om..... Det er da også synd for en hund at hver gang den skal ud, putter man en ca. 2 meter lang sele å hunden og så kan den blive inde for den rækkevide... Den skal da ud på nogle grønne marker og løbe så stærkt at ørene blaffer om hovedet... Det samme syns jeg misserne skal.. Og de er enormt irriterede over selen, der genere...

Ja, jeg er lidt forvirret over hvad jeg skal beslutte....

• #12   5. okt 2006 Samtidig har katten et meget kraftigt jagtinstinkt, selv som 5 uger gamle ved de godt hvad en mus er og jeg taler ikke om en tøjmus men en rigtig mus og de giver ikke slip. se billede 9 og 11 her.
    http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8538
    Det er da syndt at de ikke får mulighed for at udfolde det.
    Ser tit en af vores katte bare ligge helt stille, så kommer man forbi et par timer senere og den ligger der stadig, så går man hen og ser, at det er et mussehul, som den ligger ved... og når musen er fanget, så bliver der leget, det er bare lykke

Claes

• #13   5. okt 2006 Claes - ja, ingen tvivl om at en katteejer, ihvertfald jeg, bliver ovenud lykkelig når min gamle pige kat kom hjem med en mus i munden... Hun skulle jo vise 'mor' hvad hun havde fanget.... Og åhh, hvor blev jeg smadder stolt...

Hun havde sådan en speciel lyd når hun kom med en mus i munden og man kunne høre det hver gang... Hun skull eind og vise den, og så skulle man rose hende.... Hun var simpelthen så stolt så stolt og det var mor her bestemt også... De fangster vil jeg aldrig nogensinde tage fra hende.....

• #14   5. okt 2006 Og når vi nu er ved skrækhistorierne om drenge som mishandler katte, er der mange historier om indbrudstyve, som ikke finder noget at stjæle og lader det gå ud over katten i huset, der har den da i det mindste en chance udenfor.

Claes

• #15   5. okt 2006 Tak Claes, en historie hvor det var godt ikke kun at være en indekat... Det syns jeg der manglede lidt af...

Jeg har engang boet i et lejligheds kompleks, hvor vi havde en meget syg alkoholiker.... Tilsidst blev han mere eller mindre træt at det hele... Drak sig mega stiv, satte ild til lejligheden og gik videre for at plyndre en brugs for at få mere sprut..... HVOR ER JEG GLAD FOR AT HAN IKKE FIK SAT ORDENTLIGT ILD TIL SIN LEJLIGHED, mig og mine misser boede ovenpå.....!!!!!!!!!!!!!!!! Han var så stiv så han havde 'bare' samlet nogle klude og sat ild til dem, havde han hældt benzin eller anden brandbar væske over, så ved man jo godt hvor ild søger henad, opad, hvor jeg boede med mine katte....

Så joh, man kan også godt være uheldig med at have misserne lukket inde, ihvertfald mht. brand...

• #17   5. okt 2006 Lige meget hvad, så tror jeg at alle ville lukke sine katte ud hvis de havde muligheden og det var et nogenlunde sikkert sted, feks. et villakvarter, hvor folk kører pænt og man trygt lukker sine børn ud...

Claes

• #18   5. okt 2006 Ja, jeg tænkte nok der ville komme en sammenligning op.... Whatever... Uanset om vi pakker katten ind i bobleplast og ind i en foret rum, så kan der også ske noget..... Tror bare, som der også er skrevet i den anden tråd, at man skal føle hvad man selv syns er bedst... Der er jo ikke andre der skal træffe ens valg....

smiley

• #19   5. okt 2006 Iøvrigt, har man da også muligheden for at lukke sine katte ud, selvom at man bor i lejlighed.
    Da vi boede i lejlighed 4.sal, på Frederiksberg, lod vi døren til bagtrappen stå åben, samtidig stod døren ud til baggården altid på krog, så Basse som vores kat hed kunne komme ud.
    Han lå så nede på cykkelskuret og holdt øje med det hele, når han ikke var på besøg hos folk rundt omkring i blokken, selv til generalforsamlingen deltog Basse, så kom han af vinduet og hoppede op i køkkenvasken og mjauede højlydt, han kunne nemlig kun drikke direkte fra hanen.

Claes

Det var det bedste vi kunne tilbyde ham og det er vel det som det handler om.

• #20   5. okt 2006 Charlotte - lad det være de sidste ord... *s* de var smukke, og set lige godt fra alles synspunkter, tror jeg... Ihvertfald fra mine....

;-))

• #21   5. okt 2006 Der er intet som er sikkert, jeg er vokset op i et villakvarter ikke så langt fra Herlev og har altid haft katte, men aldrig fået en kat kørt ned.
    Snevide druknede i naboens pool, den havde også brugt sine 9 liv, den var 12 år og havde levet alle år som fertil hankat, tror da nok at han døde mæt af dage og sikkert i kamp...
    De andre døde mere naturligt, men alle rimelig gamle.
    Den sidste Mikkel, fik vi i pension hernede for nogle år siden, han var vist 14 og tandløs, med leverproblemer, da han blev aflivet.

Claes

• #23   5. okt 2006 Marianne H - jeg kan godt forstå dig, og hvis katten er til gene for naboerne, så skal man jo også tage hensyn derefter, MEN det er ikke alle katte der går ud og 'generer' naboerne... Nogle bruger udelukket bakken indenfor, og andre går i ens egen have selv... Men ja, der er nogle katte der er enormt irriterende for naboerne, men det er jo ikke et must, at katten går ud og forsørger lige netop ved naboen og genere dem...

• #24   5. okt 2006 Charlotte D: Har familie der bo ved siden af ham, så søger lige om venskab smiley skal lige gennemskue om vi kender den samme så smiley altså om dine veninde = familien, da hun også har katte...

• #25   5. okt 2006 Jeg tror da at en sød og charmerende kat kunne få en nabo, som ikke er så glad for katte til at ændre mening, jeg har da talt katte med flere, som mener at katte er utilregnelige dyr, som kan sidde i armen på en hvert øjeblik, hvis de møder en sød og kælen kat kunne de ændre opfattelse, men det gør de jo ikke, hvis alle lukker deres katte inde af frygt for at der skal ske dem noget.

Samtidig skal man jo ikke glemme kattens nytteværdi som musse/rottefanger.
    Vi bor i et gammelt moseområde, som tidligere har været plaget af rotter, det problem har vores katte løst.

Claes

• #26   5. okt 2006 Det råd jeg plejer at give folk som er trætte af at have andre katte i deres have er, skaf jer selv en kat den vil opretholde et Territorie og sørge for at andre katte holder sig væk, det er selvfølgelig nødvendigt at katten kommer ud.

Claes

• #27   5. okt 2006 Jeg har som sagt før både ude og inde katte. Chira og Hønen trives ikke osm inde katte de stresser og tisser alle steder (Hønen tisser) efter de har fået lov til at komme ud har der ikke været nogen problemer med dem. Men resten kommer ikke ud de hygger sig fint inden for uden problemer.

Men der er altså nogen katte der ikke kan trives inden dørs altid... Og det skal man altså ikke glemme. Min veninde havde 2 norske skovkatte tøser begge neutraliseret og de tissede over alt hos hende i møbler på køkkenbordet osv.. De kom så ud til hendes moster på en gård hvor de kan være ude og inde som det passer dem og der har ikke været et uheld siden...

eg vil sige så længe man ikke bor ved trafikerede veje og ellers husker at vaccinere sine katte så vil jeg gerne lade dem komme ud... Vores gamle hankat Flemming der snart bliver 15 år har været ude kat siden han var 6 måneder gammel og lever altså i bedste velgående hos min mor som altid.. Han kan ses herinde...

• #28   5. okt 2006 Nu har jeg ikke boet i lejlighed siden jeg var barn og helt ung. Siden jeg købte mit første hus har jeg haft katte. Jeg kan ikke forestille mig at bo i lejlighed og have kat som aldrig kunne komme ud. Hvis jeg engang igen skal bo i lejlighed ja så ville jeg formentlig slet ikke have en kat, men kun hund. Jeg har kun een gang oplevet en af mine katte have nærkontakt med en bil dens hale var kørt over. Men den kom sig fuldstændig og enda hale blev normal igen. Dyrlægen ville ellers amputere den.
    Så katte hos mig skal neutraliseres og så skal de ud og lære deres revir, og trafikken at kende.
    Hvis jeg havde oplevet at en af mine elskede katte var blevet slået ihjel af en bil ville jeg måske have en anden indstilling for hvad jeg mener kommer jo af mine erfaringer.

• #29   6. okt 2006 Claes: det med at have en hankat ude til at jage andres katte væk kan jeg sige at det hjælper ikke jeg har kun en der kommer ud og det er Gismo og han er Hankat med STORT H og vi har 4 store hunde til at rande i haven, men alligevel når hundene er inde ja så har vi andres hankatte på besøg så det hjælper ikke en dyt....

du skriver også "Han lå så nede på cykkelskuret og holdt øje med det hele, når han ikke var på besøg hos folk rundt omkring i blokken" og hvis det havde været mig der havde boet der ville jeg sige at jeg tror jeg ville være godt træt at hvis der kom en kat påbesøg fordi jeg havde åbnet vinduet og det kunne jo være at man ikke kunne tåle dem.

og jeg har haft en hankat (det var Gismos biologiske bror) der kom hjem kuld sort i hovedet og han kunne ikke andet end slæbe sig op i vinduet for at komme ind det vidste sig at han var blevet mishandlet af et menneske og han havde taget en skovl og hakket ned der hvor halen sider fast på selve kroppen så rygraden ud til halen var hakket over(så der var lam og der var ingen bevægelse i den) men den var også blevet gennembanket så dens indre volde var blevet smadret vi var flere gange ved dyrlægen og til sidst sagde dyrlægen til og "hvis det havde været min kat så fik han fred nu for det vil aldrig blive et værdig liv" og vi måtte så give ham ret og han fik fred... en mdr eller 2 efter kom der en tv udsendelse herfra byen at der var nogle andre som hvor katten kom hjem en havde prikket øjene ud på den der blev sat en dusør af hvis man fandt ham desværre blev han aldrig fundet og det vil jeg bare ikke byde min kat igen....

og inden havde vi en kat der sad på fortovet og blev kørt ned, det skete ude foran vores hus og vi kunne se at det var sket på fortovet for det var der alt blodet lå og hun var på en måde fastklemt ned i fortovet hvis du/I forstår.....

så ved jeg ikke om det bare er mig men derfor syntes jeg ikke at det er fedt at lukke mine katte ud og hvis jeg kunne så havde jeg også ladet Gismo været en indekat men han ved hvad det vil sige at være ude og han kan ikke befinde sig i at kun at være inde DESVÆRRE for har det virkelig dårligt når jeg lukker ham ud....

• #30   6. okt 2006 Claes... må jeg spørge dig om en ting det kræver bare et ja eller nej..... mener du at en kat der aldrig har været ude for en dør "savner" at komme ud...??

Naja

• #31   6. okt 2006 Jeg vilgive Claes ret. Vores parcel er vores kattes. De andres katte kan få lov til at sidde på hegnet eller ligge i et af træerne men de kommer aldrig op til vores hus.
    De eneste som strinter ind imellem på vores hus er rævene mår de er i brunst,men ræveskaben sidste år slog næsten alle dem ihjel, så denne vinter har der ikke været nogen strinten.
    Jeg har også ofte stået i vinduet og set en ræv blive jaget ud af parcel. når mine katte gjorde fælles front i mod dem.
    Særlig den gamlr nu døde Snowdon var mester til dette.
    Han var herskeren bl. de andre katte på vejen. Og over rævene

• #32   6. okt 2006 Naja, Jeg ved ikke om de savner noget, men de ville ikke sige nej hvis man åbnede døren, for mig handler det om at tilfredsstille kattens behov før mine egne.

Britta
    Hvis du har læst vore kattes profiler, kan du se at vores 2 hankatte begge er kasterede, men de de har et stort territorie og der kommer ingen andre katte ind på vores grund, Cirkus har flere udkigspladser strategisk placerede steder, hvor han holder øje.
    Så det behøver ikke at være en strintende hankat.
    Vores Hotlibs har i perioder holdt skansen og hun kan ikke lide katte som ikke er en del af flokken.

Britta, jeg referede til det villakvarter jeg voksede op i, mht. at være et rimeligt sikkert sted for katte.

Hvor vi bor nu er absolut er farligt sted for katte, vi
    bor i et naturskønt område med moser, marker og skove, med det tilfølge at der er en del jagter og nogle jægere kan ikke lide katte, desværre.
    Det er så det eneste som er sket på de 10 år vi har boet her, med 3-5 katte i snit.

Britta, min nabo har ingen kat, de elsker at få besøg af en af vores hankatte, så får de dækket deres røre ved kattebehov, når deres hund ikke kan mere, har vi lovet at levere en killing til dem, de er jævnligt og se på dem vi har nu.

Claes

• #33   6. okt 2006 Monica
    Basse var ikke nogen dum kat og kunne godt forstå et nej, han besøgte kun dem som kunne lide katte, han havde sine foretrukne steder, bla. hos en nede på 1 hvor han havde sin faste stol i stuen.

Jeg syns lidt at man ser spøgelser, naboen vil da være super glad for at møde en superlækker, flot og kælen kat, i sin have, vælger jeg at tro, fremfor at tro at katten bliver fanget tortureret, hængt, sprættet op, kørt over, derefter skudt og sat på hjul og stejle.

Man skal også huske på at hvis alle de smukke dejlige og kælne katte holdes inde, er der jo meget plads for vilde og halvvilde katte og der vil dem som ikke kender katte danne deres indtryk af katte fra.

Claes

• #34   7. okt 2006 jeg vil så her sige at ham vi havde der blev mishandlet var også en kanon dejlig kat der var ikke skabt noget ondt i ham og når det ikke kun var min kat der kom hjem sådan så må der jo ligesom være en der bare ikke kan lade dem være for hvor syg må man være når man banker en kat og maler den sort i hovedet???? så kan jeg altså ikke lukke min kat ud og tænke at alle mennesker er søde ved dem....
    jeg tror det er fordi du ikke selv har prøvt det at din kat lider fordi der er en anden der har gjort den ondt....
    og dyrlægen sagde at det kunne IKKE være et andet dyr der havde gjort det og den kunne heller ikke været kørt ned....

• #35   7. okt 2006 Man skal bare huske at man skal erstatte hvad ens dyr hund som kat ødelægger.
    Men hvis hunden ellers er fredelig og ikke ødelægger noget, kan jeg ikke se problemer i det.
    På den vej hvor jeg voksede op, var der en stor Sangt. Bernhards hund, den gik altid frit rundt og det var der da ingen som der havde noget imod, tit lå den på vejen og man måtte køre udenom.
    Syns meget at man ser begrænsninger istedet for muligheder og tænker på allle mulige andre end katten.
    Man bliver jo nærnest betragtet som uansvarlig ved at lukke sin kat ud.

Claes

Og Monica vi har også oplevet ondskab, fra mennesker, tror vi ihvertfald, men det vores andre katte ikke lide under.

Kommentér på:
Inde-/udekatte (fortsat)...

Annonce