2.513 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 65 Svar

Hvorfor er en huskat ikke "fin" nok Hvorfor er en huskat ikke "fin" nok

Det har muligvis været oppe før?

Har længe undres mig over folks behov for at gøre deres huskatte til racekatte eller blandinger af racer.Hvorfor må en huskat ikke være det den er nemlig en god gammeldags huskat. Har selv 3 af slagsen og kunne ikke drømme om at kalde dem blandingskatte, Heller ikke selvom den ene har formodet 25% "fint" blod i sig. For de er huskatte og de bærer deres titel med glæde. Joker med at den ene er en klosterkat, også for at ligge en ironisk distance i folks behov på at benægte deres kat er en huskat.

Hvis man vil have en racekat hvorfor så ikke få en istedet for at nedgøre ens dejlige huskat ved at give den en masse betegnelser den ikke har. Selv når katten ikke er købt som en "ægte uden papirer" eller mix mellem dit og dat ser jeg en del tråde hvor fok bruger og få hæftet en racebetegnelse på deres huskat.

Nogle der kan forklare mig dette fænomen. Et kik blandings katte viser jo tydeligt denne tendens.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er en huskat ikke "fin" nok
  • #1   28. mar 2013 kan man ikke rette overskrift så ok bliver Nok?

• #2   28. mar 2013 Hmm

Kan ikke give dig et svar... da jeg selv har 3 dejlige huskatte og 2 "blandings katte" eller som jeg kalder dem Kopi katte smiley

• #4   28. mar 2013 Jeg har både skovkat og en huskat. Tænk jeg kørte fra København til Esbjerg og gav 500kr for min hus kat. Jeg van helt skudt i ham smiley

• #6   28. mar 2013 Ved ikke hvorfor huskatte ikke er "fine" nok, jeg ville da nødigt af med mine smiley
    Syntes forøvrigt lige at jeg vil dele en lille pudsig ting om det der med at oprette katte under forkert navn...
    Da jeg oprettede Sylvester herinde oprettede jeg ham som huskat fordi der ikke er nogen der ved hvem hans far er.. Han fik hurtigt stemmer nok til at komme ind, men samtidigt fik jeg at vide at jeg skulle ændre ham fra huskat til blanding fordi der jo helt klart er et eller andet racekat i ham.. smiley for mig er jo bare min bamse husmis, men som alle kan se står han nu korrekt som blanding..
    smiley :)

• #7   28. mar 2013 Jeg er en lykkelig ejer af en fuldkommen 'raceren' huskat , og jeg kunne ikke drømme om at bytte hende ud for nogen anden , ej heller kunne jeg drømme om at bilde folk ind at hun er noget hun ikke er , jeg er stolt af hende som den huskat hun er . Skal dog ikke benægte at der er nogen racekatte jeg utrolig gerne ville eje smiley Men Pt er en ballademager hvad jeg må ha her i lejligheden

• #8   28. mar 2013 Tzari, jeg har rettet det for dig smiley

Jeg forstår heller ikke den tendens. Jeg synes så absolut at huskatte er lige så lækre som katte med stamtavler. Jeg har selv en, som tidliger ejer "glemte". En lækker stribet hankat, der nu er kastreret.
    Jeg tænker at det er mennesker med lavt selvværd og behov for at hævde sig, der ikke anerkender deres kat, som det den er. Jeg kalder jo heller ikke min MCO for Tyrkisk Angora, fordi det ville passe bedre ind smiley

• #9   28. mar 2013 Jeg mener jo også huskatten er en rase kat smiley og den er dejlig, så jeg kan heller ikke forstå, at den skal kaldes andet.

• #10   28. mar 2013 For nogle er racekatte åbenbart "finere". Jeg forstår ikke helt hvorfor, det er jo stadig katte. Tavlen giver så nogle andre muligheder, men altså særlig "fine" synes jeg ikke racekatte er, ej heller deres ejere for den sags skyld. smiley

• #12   28. mar 2013 Det er heller ikke altid nemt at være ejer af en huskat og overbevise folk om at de ikke er en blanding.

Min gamle kat Isito er en fin blå masket huskat, født i mit hjem efter en kontrolleret parring mellem min egen sort/hvide huskat og min vens hvid/sorte huskat. Men da vi kom til dyrlægen, blev hun nærmest sur, da jeg sagde det var en huskat og hun valgte uden mit samtykke at skrive Hellig Birma blanding på hans registring og i hans sundhedsbog, selvom han aldrig havde set skyggen af den race.
    http://gingers.dk/galleri/albums/Isito/isito060508.jpg

• #13   28. mar 2013 Ginger, maskegenet kan ligge langt tilbage i generne og stamme fra før du/i fik forældredyrene.

• #14   28. mar 2013 En huskat er skam fin nok, men hvis den ikke er racetypisk, så er det ikke en huskat

• #16   28. mar 2013 altså står man med en look-a-like er det fair nok den står under blanding for så ER det jo ikke en huskat men en blanding(tit udiffineret).
    Det er alle de der rundstrikkede mm korthårede huskatte der pludselig er alle mulige sære blandinger fordi den vist engang så et billede af en anden race.
    Udstiller selv mine huskatte og møder folk op med en langhåret,masket, krøller eller lign klart racetrækket kat mener jeg ikke den skal vinde da det ikke er en huskat men en blanding af en art. .
    Lad dog kategorien blanding bestå af det det er: Nemlig alle de langhårede,skaldede,maskede osv klare racetræk og dem folk har købt uden tavle der faktisk ER look-a-like. Så alle dem uden tavle der er look alike kommer på rette hylde og alle huskattene kommer over i rette kategori. Huskaten er jo en helt speciel og dejlig kat og ikke en blanding kat. Der er jo desværre længere og længere imellem huskatte uden indblanding af racekatte men det er jo netop fordi alle parre huskatte med racekatte og lookalikes for at killlingerne lyder finere:(

• #17   28. mar 2013 Man kunne jo udelade kategorien "blandingskatte", for så er der jo ikke noget at spille om
    Freddie har skovkattegener i sig fra sin mor, men det er da huskatten der sejrer mest, så jeg kalder ham en huskat:)

• #18   28. mar 2013 Marianne - Hvor skal blandingerne så hen? De er jo ikke huskatte bare fordi de har huskat i sig, lige så vel som en kat ikke er en norsk skovkat bare fordi den har den race i sig

• #21   28. mar 2013 Marianne: Det er korrekt at der må ligge maskegen i begge forældrene langt tilbage, nok siameser, da de er mere almindelige. Men det ville gøre alle til blandingskatte, for man kan ikke sige sig fri for at der ligger en racekat og gemmer sig langt tilbage i alle huskatte.

Derfor anser jeg Isito og hans søskende for værende huskatte, da begge forældre og alle bedste forældre var helt almindelige huskatte - også selvom 2 killinger kom ud med maske smiley

• #22   28. mar 2013 Vinger,, det er faktisk en af grundene til at mange bliver sure når det høre at nogen har blandings katte og rase katte, der løber ude som fertil, det ødelægger vores national kat, som er huskatten.

• #23   28. mar 2013 Er huskatten ikke bare en korthårskat som findes i alle lande som som på engelsk kendes under domestic shorthair?

• #25   29. mar 2013 Så hvis jeg oprettede søsteren til Isito herinde under blanding, ville I så ikke ryste på hovedet og sige det var en almindelig huskat?
    http://gingers.dk/galleri/albums/userpics/10001/ashishafeb073.jpg

Ellers forstår jeg ikke meningen med tråden? For så kunne samtlige gråstribede og sort/hvide huskatte jo være blandinger. Men huskat er jo ikke en race.

• #32   29. mar 2013 Huskatten ville blive mere beskyttet hvis man da bare kunne lave lov om, at alle rase og blandings katte skulle neutraliseres og mærkes/registreres, som små og altid før ejer skifte.
    Jeg tror at en af grundene til at blandings generne, lige som forsvinder i mange huskatte, er at det er et design naturen har lavet med henblik på at overleve, så når mennesker ikke blander sig, vil de uhensigts mæssige gener blive sorteret fra på den hårde måde, de dør, så ingen flade næser eller lang filtet pels kommer til at overleve, så kan vi bare i det mindste få blandingen og rasekatte fikset vil huskatten få lov at bestå.
    Men jeg er nu tilhænger af at alle katte som ikke skal bruges i konstruktiv avl, skal fikses.

• #33   29. mar 2013 Siden hvornår er huskatten blevet en race? De kan jo ikke få stambog.

Felis: Jo Isito og hans søster Tsuki er maskede. Her er Isito som lille: http://gingers.dk/galleri/albums/Isito/isito24dage4.jpg

• #34   29. mar 2013 Ginger

Jow huskatte kan også have stambog smiley

• #35   29. mar 2013 G.H

Nope det kan de ikke, med mindre den er hjemmegjort.

Og for at få en registreret stamtavle skal de katte man parre sammen være godkendte i den organisation der stambogsføres i.

Det tætteste på er Europeen - men den kan du ikke blande ikke stambogsført ind i og få stamtavler

• #36   29. mar 2013 Ja, jeg lavede også nogle fine stambøger til mine katte på computeren og printede dem ud. Når man ikke kender ophavet til ens kat, så kan de ikke have stambog.

Det med at huskatten er en race må i længere ud på landet med. Den hopper jeg ikke på. At nogen så vil forædle den og lave den til en race, det må de så om. Men den kat jeg er vokset op med er en huskat og det som 99% af de huskatte som oprettes herinde - det er katte uden stambog, som man ikke kender ophavet på og som ligner en kat som man kender det. En huskat.

Det var sådan nogen som var forældre til mine killinger - og så kom der 2 maskede, sådan var det. De blev ikke pludselig til blanding af racer af den grund, for huskatte kan være blanding af alt. Du ved det jo i bund og grund ikke.

• #37   29. mar 2013 Lis

Jeg synes bare jeg har hørt at der er nogen der opdrætter huskatte... også under en af klubberne... men det er nok bare en misforståelse fra min side smiley

• #38   29. mar 2013 Jo huskat er skam en race. MEN en uddøende race, desværre. For Ginger du har helt ret når du skriver at det i dag er svært at finde en huskat, som ikke har en lille smule racekat blandet ind, et eller andet sted i familietræet. Det er synd og skam.

• #41   29. mar 2013 Ginger - Isito og hans søster kan vel have forskellige fædre. Så søsteren kan godt være 100% renracet huskat, hvilket hun også ligner. smiley

• #42   29. mar 2013 Ups, havde overset at de har samme far.
    Men synes stadig at søsteren kan gå for at være huskat, selv om der er noget blandet i et sted bagud i anerne.

• #43   29. mar 2013 Hvis der er mulighed for det, kan et kuld have mere end en far,, har ikke lige set om dem du taler om er kuld søskende?

• #44   29. mar 2013 De er kuldsøskende - mine katte har altid været indekatte, så det var en parring hvor der kun var den ene hankat som far.
    Men som jeg fik at vide dengang af alle de kloge hoveder, så skete det nogen gange at huskatte fik maskekillinger fordi der kan være siamesergener (den gammeldags) i begge forældre.
    Har også senere set killingekuld af huskatte hvor der har været maskekatte i - så helt unormalt er det ikke.

Kuldet bestod af 2 sort/hvide som moren og så 2 maskede. Isito der er pointed og Tsuki der er Bicolour.

• #45   29. mar 2013 Man kan da heller aldrig vide sig helt sikker på, at ens huskat er renracet. Men når en kat ligner en rigtig huskat, så er det hvad jeg kalder den.
    Når det er tydeligt, at der er "noget blandet i" (maske, langhår) så kalder jeg det blanding.

Mine to sorte missebrødre er meget forskellige af udseende. Og jeg tænker de måske har forskellige fædre. Bruno ligner 100% en rigtig huskat, men jeg har mistanke om, at der er blandet både revl og krat i Bjarne et sted bagud. Men pyt, han er perfekt uanset hvad smiley

• #46   1. apr 2013 Jeg har 3 katte: en hellig birma, en huskat (som jeg altid 'bare' vil kalde huskat, selvom jeg ved at der både er siameser og skovkat tilbage i familien) og så også en blandingskat, og ham kalder jeg blandingskat, for han LIGNER ikke en huskat, og han er ikke engang blandet med det (perser/ragdoll blanding smiley ) men jeg synes også at det er skørt at nogle f.eks. skriver "Han er ikke en huskat, for han er nemlig 1/6 siameser" eller "det er ikke en huskat for vi ved ikke hvem faren er" for jeg synes ikke at huskatte er mindre værd end alle andre, bare fordi de sælges for en tier? Jeg har haft huskat hele mit liv, og jeg har været mindst ligeså glad for dem, som jeg er for vores 'andre' katte smiley

• #47   1. apr 2013 Og det er jo også en race, og de kan jo også udstilles ligesom alle andre katte, så hvorfor nogle synes at det er nedladende, det ved jeg godt nok ikke smiley

• #48   1. apr 2013 Ida, ja Nusse vil jeg bestemt også kalde blandingskat.

• Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 1
    #49   2. apr 2013 Jeg aner slet ikke hvad min Bølle er for en kat. Fik ham fra internat som et årig, hvor han vejede 5 kg (nu 7 kg som 8 årig), og ja han er en bamse og mange siger også at han er meget stor som huskat, men jeg er fuldstændig ligeglad med hvad han er og ikke er - han er bare min elskede Bøllemand smiley

• #50   2. apr 2013 Dejligt du er glad for din kat Jannie smiley
    Hvorfor er huskat ikke fin nok? Jeg vil vende det rundt.

HUSKAT ER FIN NOK, DEN DAG I STOLER PÅ AT I HAR VALGT DEN RIGTIGE KAT smiley og jeg råber næsten ikke, kan bare ikke fremhæve på andre måder, jeg syntes kun jeg ser huskatte ejere sætte tvivl om, at deres katte er gode nok rasemæssigt, og i skal bare være stolte af dem, de er dejlige og lige så meget værd som alle andre katte smiley nyd dem.

• #51   21. apr 2013 Tinka, ja han er 100% blandingskat smiley

• #52   21. apr 2013 Felis - Européen stammer fra British Shorthair og Amerikansk korthår, som har lagt grunden, man har derefter blandet huskatte ind i, og fået huskatte novice godkendt til at være européer

• #53   21. apr 2013 Altså, grunden til at jeg ofte skriver at Fie er en norsk skovkatteblanding, er at det giver et godt indtryk af hvordan hun ser ud. Hun ligner en norsk skovkat, har pelsen men ikke størrelsen.

Jeg ved faktisk ikke reelt hvor meget skovkat der er i hende, og det er på ingen måde for at gøre hende finere end enhver anden kat smiley Selvom jeg self. synes hun er finere en ALLE katte på denne jord smiley

• #54   21. apr 2013 Sjovt en del af jer siger en huskat også er en race. Det er det altså IKKE. En race er kendetegnet ved at du KENDER familien på dyret dvs stamtavle, det har en huskat netop IKKE. Ja du kan udstille den da det er en "type" kat men det gør den ikke til en racekat.
    Europe det ER en race og JA der bruges huskat som fondation til dem til tider her i DK, mon det er der jeres misforståelse er opstået?

• #55   22. apr 2013 he.. På et tidspunkt sad nogle af mine venner - alle dyrejere og snakkede om deres respektive hunde og katte.
    Den ene bliver spurgt:
    Hvad race er din kat så?
    "Det er en ægte Blan-Ding" - udtalt med fransk accent smiley :D

Det kan da godt være at de huskatte vi finder ude i naturen og på internater ikke betegnes som en race, men hvad gør det? De er så dejlige - og så filtrer pelsen ikke smiley

• #57   22. apr 2013 RB fint skrevet smiley og det er jo fantastisk, at rasen huskat, på trods af at så mange er skødesløse nok til at lave blandinger eller bare har deres kat rendende fertil rundt, faktisk ligner sig selv, de særlige kende tegn far blandinger forsvinder lige som i den blå luft,, mange dør hvis de ikke egner sig til udelivet, eller bliver optaget i en familie som syntes det særlige ved killingen er nuttet.

• #58   22. apr 2013 RB: hvad skiller så en gårdkat, en vildkat og en huskat. For det er jo 3 forskellige "typer" kat.
    Hvilket latinsk navn har en huskat så en underart har jo en latinsk navn med et ekstra "efternavn"på.

• #59   22. apr 2013 Gårdkat og huskat er det samme i mine øjne.

Den ægte vildkat er så vidt jeg ved uddød i Danmark?

• #60   22. apr 2013 Netop min pointe det er ikke 3 forskellige "racer" det er 3 betegnelser for 3 forskellige slags kat i dk. Ligesom blandings kat også er en betegnelse for en type kat.

• #62   22. apr 2013 domestic shorthair - er en Kat uden race, altså et gadekryds hvis vi snakker hunde. Det bliver i hverdags tale kaldt "Moggie" eller i USA hvor de siger "house cat" eller "alley Cat"
    Så ja Domestic Shorthair er en huskat.
    http://oxforddictionaries.com/definition/english/moggie

Europæisk korthår er dog en anerkendt race, "European Shorhair" - Den er bare ikke populær uden for Scandinavien fordi der er så mange herreløse "look alikes" i europæiske byer verden over. Der findes også "American Shorhair", "british shorthair"
    Racerne er blevet annerkendt og bliver opdrætte på grund af at man er nervøs for at den "ægte" huskat vil dø ud på grund af så mangen sammenblandinger af racekatte med huskatte.

Hvad de har i udlandet men jeg ikke har set herhjemme som defination er
    "Domestic LONG-Haired" Det er den perfekte beskrivelse på alle de "look alike" norske skovkatte, MCO osv.
    Langhåret huskat burde være en klasificering i DK men så vidt jeg ved er der kun "huskat" klasificeringen.

• #63   22. apr 2013 Européen er nu ved at være en populær race, især i Danmark og Sverige.. Norge har vidst kun 1 opdrætter.

Det er kun under FiFé den er anderkende

Under TICA vil den skulle udstilles som Domestic Shorthair (TICA har også Domestic longhair)

• #64   22. apr 2013 Nej i tica hedder det Household-pet og det er ALLE katte uden tavle OG dem med tavle folk har omregistreret pga fejl udstilles også i denne klasse. Så i tica er det ikke huskatte men ALLE katte der ikke har tavle/er omregisteret og udstilles i den klasse.

• #65   22. apr 2013 Sasha - Njaeh. europæisk korthår er så misvisende fordi det tit bruges om huskatte i europe - altså domestic shorthairs.
    Racen hedder IKKE shorthair, men kun European/Europé smiley

Beltane - Det er pt ingen opdrættere af europé i Norge. Racen er blevet lidt mere synlig i Danmark i de sidste år, men virker ellers generelt ikke til at have en øget populationsstørrelse i nogle af de tre Nordiske lande baseret på information fra stambogsdatabaserne.

• #66   22. apr 2013 Eva Der er forvirring fordi nogle kalder den faktisk "European Shorthair". Jeg tror at dem der kalder den shorhair gør det når de vil sammenligne med British shorthair og American Shorthair.

At skrive Europæisk korthår tamkat er ikke det samme som at skrive "domestic shorthair". Hvis folk tror at europæisk korthår betyder domestic shorhair så er det fordi de ikke forstår engelsk. Europæerne siger Domestic shorthair ja men de mener altså på ingen måde europæisk korthår.

En "European shorthair" jeg har hørt om hedder også en "celtic shorthair". Den blevet startet i Sverige. (forsøger at finde nogle IKKE wiki links)
    http://www.catster.com/cat-breeds/European_Shorthair
    http://www.kkoe.net/en/navigation/breeds/european.htm
    Link nr 2 kalde de dem både for "European shorthår" og bare for "The European"

• #67   23. apr 2013 Sasha - Briten hedder nu også kun British i FIFe. Nej, shorthair kommer formodentligt på for at fortælle at det drejer sig om en kat, og ikke et menneske. Det kan være svært at google european og få noget om kat op ellers, heh..

Jeg sagde ikke at de to ord betyder det samme, men jeg tror ikke det er det engelske der er problemet. Ligesom det heller ikke er når folk ikke kan finde ud af at en hunkat faktisk bliver kastreret og ikke steriliseret smiley
    Det er fordi der er usikkerhed/forskellige meninger om hvad ordets betydning er.
    Det set også på det nye engelske kattegalleri, hvor mange opretter deres huskat som en british shorthair, fremfor domestic shorthair. smiley

Dit Kkoe link har bare FIFes standard oversat, som første del. Standarden kan du finde mere præcist på deres hjemmeside. (Den øverste, Blackmailer er i øvrigt min hankats oldefar, og en rigtig fin kat. Og Lucefina er min hunkats tipoldemor, og dermed min drengs tip-tipoldemor, heh)

Catster linket virker noget misvisende og ukorrekt IMO.

Européen har i hvert fald her i Norden aldrig heddet Celtic Shorthair. Den stammer fra Sverige og Finland (hhv. 1954 og 1960 går stambogsinformationerne i de to landes stambogsdatabase tilbage til), og har dybe rødder her i Norden.

• #68   23. apr 2013 Beltane - "Européen stammer fra British Shorthair og Amerikansk korthår, som har lagt grunden, man har derefter blandet huskatte ind i, og fået huskatte novice godkendt til at være européer" <- det der er altså ikke rigtigt! smiley Européen stammer fra nordiske huskatte. Briten gør jo lidt af det samme ifht oprindelse, og der har indimellem være krydset brite ind i. Også fordi at FIFe i en kortere periode (indtil 1982) betragtede briten, européen og chartreux som samme race.. AMS har været brugt en lille smule i européen, men ikke i dens oprindelse.

• #69   23. apr 2013 Engelsk kattegalleri - jeg formoder at det er Bazoom der har et engelsk sproget kattegalleri eller er det nogle andre?

Jeg tænker at hvis nogen opretter deres Moggie som en british shorthair så er det i hvertfald ikke britterne selv der gør det.(og dog når man kigger på hver mange danskere der roder rundt i huskatte kattegorien.. suk). Jeg har dog aldrig hørt en briter kalde en huskat for andet en "domestic shorthair/longhair" eller "Moggie/Mug". Jeg boede der ellers i 3 år og snakkede meget med folk om mine katte. Det er mest dyrlægerne der siger domestic short/longhair imens de almindelige mennekser bare siger "Moggie"(måtte lige spørge hvad det dog betyd da jeg hørte det første gange ^^ sjov oplevelse for de manglede virkelig ord. normalt vidste folk jo bare hvad det var...)

• #71   23. apr 2013 Giv mig en dokumentation for en huskat er en race så.

• #72   23. apr 2013 Jeg syntes du skal bruge Google smiley eller se denne bog, eller en af de andre som beskriver kattens udvikling fra afrikansk vildkat, og til tamkat.
    Den omtaler også de store vilde katte, men alle tamkatte har altså et fælles ophav, men der er en grundstamme af vildtlevende katte, som knyttede sig til os mennesker, og i starten var det kattene der ligesom lavede det selektive arbejde, dem om var mest glade for, at være nær mennesker blev hos os og dem som var mere til det vilde liv flyttede af sig selv.

profilbillede
  • #73   23. apr 2013 DNA fra nutidens katte kan føres direkte tilbage til den afrikanske vildkat, og hvor vi blander og meget i avl af RASE katte, er huskatten det som naturen har skabt på linie med løver og tiger, naturen er hård og vælger altid det bedste design, dem der har det som skal til, og de katte som stadig har den tilknytning til naturen er faktisk de klogestes, de kæmper for at overleve og får ikke mad på et fad.

profilbillede
  • #75   23. apr 2013 Alle racekatte kan også føres tilbage til vildkatten. Mener i så også alle mus,rotter,kaniner,heste,køer osvosv Der er uden tavle er race-dyr fordi naturen har selekteret efter survivel of the fittest.

• #76   23. apr 2013 Rase dyr og rase ren er nok en lille forskel smiley løver har ikke stamtavle men de er stadig af rasen løve.
    En mus er en mus og fåes vist ikke med stamtavle? De gør marsvin.
    Alle katte er katte, det med rase rene katte linier med specifikke træk er noget vi mennesker har skabt.
    Alle dyr er inddelt i art og rase og den slags,, finder de nye dyr er det noget af det man har travlt med art og rase smiley

• #77   23. apr 2013 så du mener alle dyr er en race. Godt så så får i da ret og jeg får fred. Desuden deles dyr op i: underfamilie, slægt, art og evt underart men fred være med det:)

• #78   23. apr 2013 Tzari syntes du ikke det er fantastisk at huskatten stadig ligner huskatten fra du var barn smiley alt det skrammel fra blandinger forsvinder hurtigt fordi huskatten allerede har det bedste design smiley de er ikke blevet fladsnudede eller langhårede, nøgne eller krøllede, det forsvinder fordi det ikke dur til en kat som er skabt til at klare sig selv, og det er så os mennesker der har blandet os og avlet på de katte som naturen ville sortere fra, og som vi kalder rase katte;) jeg syntes det er fantastisk, og syntes det er ærgerligt, at så mange lader ikke kastrerede katte rende rund og blande sig med huskatten.

• #79   23. apr 2013 Vi er skam enige om at det er trist huskatten blandes med stærkt selekteret blod fra racekattene er det at i kalder det en race jeg er uenig i smiley

• #82   24. apr 2013 Sasha - Ja, det er http://cats.bazoom.com/uk/
    og jo, der har været englændere, der har gjort det..

• #83   24. apr 2013 Mange tak Eva. - at folk med katte ikke engang ved at det er en moggie og ikke en british shorthair de har....

• #84   24. apr 2013 jamen den er engelsk og den er korthåret så er det da en british korthår LOL

• #85   24. apr 2013 Felis - Bare fordi du ikke er enig er det altså ikke vrøvl. det kan du se langt tilbage i enhver Europées stamtavle..

• #86   24. apr 2013 Sasha - Tjaeh, det tænker jeg jo også om alle de huskatte der er oprettet under europé smiley

Beltane - Det er altså ikke rigtigt det med at EUR stammer fra BRI og AMS smiley (skrev jeg også længere oppe)

Kommentér på:
Hvorfor er en huskat ikke "fin" nok

Annonce