{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Jane C
Jane C
Tilmeldt:
13. jan 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Spørgsmål om stress mv hos hunkat {{forumTopicSubject}}

Vi er en familie på 2v + 3b under 4,5år
Vi har en bl. Norsk skovkat på 2år....steraliseret mv
Inden for det sidste års er hun begyndt at gå til angreb på vores datter på 2 år bare hun går forbi, ligger hun ørene tilbage og enten bider eller river hende. (Skal lige siges at hun elsker katte og ik er ond ved hende) nogle gang kan hun godt få lov at nusse hende men meget sjældent.

Desuden er hun begyndt at lugte af tis af h... Til når hankattene er i løbetid...har 2store fede hankatte løbende rundt og hun nærmest presser sig ned i sneen og så får de lov at strinte på hende (set igennem vindue)
Når hun så kommer ind stinker hun så hun ik er til at være i rum med og hvor end hun ligger stinker de jo, hun vil meget gerne hoppe op i lift, seng,kravlegårg,barnevogn ja alt det er trykt, men det resulterer i at alt skal vaskes, ja når hun kommer ind, for hun flænser mig når jeg vi vaske/tørre/rede hende, hvilket vi førhen god kunne få lov til.

Min dyrelæge sige at det er fordi hun har stress og trænger til at komme et sted hen uden børn, hvor der er ro og fred og kun hende at kæle med. Min familie siger afliv hende dog, men kan bare ik få mig selv til det da hun er en rigtig dejlig kælen mors kat.
Og kan heller ikke lige se hvordan jeg skal lave en annonce hvor jeg skriver ovenstående, for hvem vil overtage en kat så?

Gode råd søges!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om stress mv hos hunkat
  • Jane C
    Jane C Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #1   30. mar 2013 OBS det er ikke kyllingen på billedet....

  • #2   30. mar 2013 Jeg går ud fra at dyrlægen har undersøgt hende grundigt for eventuelle sygdomme i ryggen og andre led og knogler og tjekket om der evt kunne være tale om andre fysiske sygdomme.
    Når du/i har 3 så forholdsvist små børn kan det tænkes at en af dem på et tidspunkt er kommet til at gøre et eller andet, der enten har skræmt katten eller gjort ondt på katten, hvilket så har medført at hun angriber. Det kan også være voldsom leg, måske fordi hun er blevet leget voldsomt med, det kan være mange ting. Hvis dyrlægen skulle have ret i at det er stress, så kan jeg anbefale at du/i i en periode forsøger jer med Feliway til stikkontakt og evt fodre med RC Calm.
    Det hjælper ikke natten over, men giv det et par måneder. Hjælper det ikke, vil jeg nok også anbefale at du/i omplacerer hende eller afliver.
    Vær meget opmærksom og ikke mindst objektiv når i betragter børnenes omgang med katten.


  • Jane C
    Jane C Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #3   30. mar 2013 Der er selvfølgelig vild leg herhjemme og det kan hun slet ikke klarer, det mindste og så vil hun ud...
    Ja vi havde dyrelægen til at undersøge hende sidst hun skulle vacc og hun sagde at det måtte være stress.
    Vl da lige kigge på den feliway. Dyrelægen nævne den, men mente ik det var noget der hjalp hende, da larme i huset ikke ville forsvinde herhjemme af den grund, derfor er der ik gjort mere i den...

    Mht at børn måske har været efter hende ..... Min søn har revet hende i halen da han var helt lille men hun er ikke efter han nu hvor han er 4,5 kun ved min pige på 2....


  • #4   30. mar 2013 I forhold til det sidste kan det jo tænkes at hun måske tror at den lille også kan finde på at trække hende i halen. Hun er vel på samme størrelse som sønnen da det skete.
    Jeg tænker at det også kan være en god ide at give hende nogle fristeder, hvor børnene ikke kan komme til hende. Det kunne være oven på et skab eller en hylde der sidder højt. Hvis hun heller vil være under noget, seng eller sofa, er det vigtigt at børnene lærer at når hun er de steder må de IKKE komme til hende. På den måde kan det ske at hun finder ud af at små mennesker ikke er farlige for hende.

    Men ellers er der jo altid mulighed for omplacering. Ikke alle katte synes om børn, jeg har også et par katte, der synes at børn er nogle farlige væsner og så gemmer de sig også.



  • #5   30. mar 2013 Jeg har ikke noget at tilføje, men er enig med Marianne.

  • #6   30. mar 2013 Jeg havde min veninde og hendes 4 årige søn på besøg. Han ville jo heletiden lege med kattene, ikke det at tage dem op eller noget men vilel have dem til at løbe efter "drillepinden" jeg har.
    Men kattene blev jo hurtigt både træt og stresset af ham fordi han var så aktiv og larmede. Der så jeg at jeg helt klart manglede fristeder til mine katte som Marianne foreslår.
    Normalt er deres fristed under vores seng men der kan en lille knægt på 4 år jo nemt komme ned. Vi forsøgte jo at fortælle ham at han ikke måtte gå ind på fsoveværelset efter kattene men han var der jo kun 1 dag så det kunne han ikke forstå.

    Nu har jeg sat 3 hylder op over vores sofa så kattene kan hoppe derop. Jeg kan ikke engang selv nå kattene når de hopper derop også er jeg helt sikker på at knægten ikke kan nå dem!

    Så vi er udrustet til næste gang de kommer på besøg så har kattene et fristed smiley (kattene kunne også have løbet uden for ad kattelemmen men det ville de jo ikke når det er så koldt uden for :P)


  • #7   30. mar 2013 Er meget enig i ovenstående...

    Men hun har jo heller ikke reelt et fristed når hun kommer ud.... med to fertile hankatte efter sig..... så har i overvejet at bygge en voliere... så hun kan have sit hele eget sted???
    At de strinter på hende er for at dominere.... og hun ligger sig fladt ned fordi hun bliver underlegen....


  • #8   30. mar 2013 Ps

    Fertile hankatte er altid i "løbetid" .... smiley

    Det er kun hunner der kommer i løb smiley


  • Jane C
    Jane C Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   30. mar 2013 Voliere = nej har aldrig tænkt tanken, og ved da heller ik hvor den skulle være i vores have smiley men synd for hende er det...

  • #10   30. mar 2013 Prøv lige at søge på "løbegårde" i galleriet.... så kommer der utrolig mange flotte bud på kattens egen private paradis smiley

  • #11   30. mar 2013 Ingen af mine katte bryder sig om børn - de begyndte at acceptere min kærestes søn da han blev omkring 14 år, først der begyndte han at gå, snakke og opføre sig roligt som en voksen.

    Det er nemlig ikke kun volsom leg, der gør at katte ikke bryder sig om børn...Børn er uforusigelige - og de har skingre og høje stemmer - små børn hviner, råber, skriger, græder, hyler og synger. Desuden har børn pludselige og hurtige bevægelser og går og løber og danser og tramper helt aldeles anderledes end voksne. Vi voksner går jo stille og roligt igennem huset.
    Så er der noget at sige til at en sensibel kat bliver stresset - og så er der ovenikøbet mindst 3 af slagsen hele tiden....Prøv at sætte dig i kattens sted og forstil dig jeres hjem fra den synspunkt. Katte er vanedyr, som trives bedst i deres egen rytme og med en dagligdag der er meget forudsigelig. Det er natdyr, som har det bedst og er mest aktive om natten - som kæledyr er det dog mest om formiddagen og aftenen at de er aktive - hvor vi er hjemme ved dem, og de vil af samme grund gerne sove det meste af dagen....Får jers kat dækket disse behov.
    Ellers er min anbefaling at den omplaceres til et roligt hjem uden børn og hvor den kan være i fred for fertile hankatte evt. i en løbegård. For måske egner en kat sig ikke så godt til jeres familie - måske skulle i prøve en børnevenlig hund eller kanin :o) Ellers siger man som regel små børn - store katte eller store børn - små katte. Små børn og killinger er ikke nogen god kombination og kan give problemer i deres inbyrdes forhold (det har jeg fra Katten værns anbefalinger) Katten må jo have været lille killing da jeres søn var helt lille og forbinder måske den "alder" som farlig....


  • Jane C
    Jane C Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #12   30. mar 2013 Ja sådan er vores kat også - altså hun sover også hele dagen og om natten,førhen sammen med os fra der var ro på sofaen og sammen med os i soveværelset, men nu er hun ik til at være i rum med når hun har været ude ved de hankatte...og hun vil jo altså ik være inde når børnene leger.
    Må ha en snak med dyrenes beskyttelse som samarbejder sammen med en lokal formidler, og hører om man evt kunne betale sig fra at de formidler hende til et rigtigt hjem (de tager normalt kun herreløse der bliver indleveret.) men vil hellere betale mig fra at hun bliver omplaceret frem for at hun skal aflives.hvis det jo så hjælper hende til at slappe af.

    Har det dårligt ved tanken om at en kat på 2 år har det dårligt /er stresset...så et nyt stille hjem kunne måske være løsningen på det.



  • #13   30. mar 2013 Umiddelbart synes jeg jo ikke der er nogen grund til at aflive, for tror sagtens at hun kan få et godt og trygt liv, hvis hun bare får noget ro :O) Ellers prøv selv at finde et hjem uden børn evt. hos en enlig dame. Du kan evt. prøve at oprette en annonce herinde eller på Face-book i gruppen "Os med kat".

  • #14   30. mar 2013 Mon ikke der er en mulighed i denne gruppe for skovkatte smiley

    http://www.facebook.com/groups/498350053537587/


  • #15   31. mar 2013 Inges kattehjem omformidler alle katte det koster vist nok 500kr at aflevere sin kat til omformidling.
    Min veninde måtte gøre det da hun at økonomiske årsager måtte flytte hjem til sin mor hvor katten ikke kunne få lov at komme ud. Det kunne hendes hunkat slet ikke tåle den blev aggressiv og forsøgte at lave flugtforsøg. Da hun ikke selv vidste hvornår hun kunne få benene ind under sig igen så afleverede hun sin kat til Inges kattehjem og holder kontakten til dem. Katten kommer somregel på ferie besøg hos inges kattehjem så min veninde ved at hendes hunkat har det godt.


  • Jane C
    Jane C Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #17   31. mar 2013 Ja stakkels dyr der bare bliver smidt rund.
    Her har vi også en utrolig dejlig kat, hun ødelægger intet, har aldrig så meget som revet i sofa el tapet, hun har en kattebakke, men bruger den ikke, beder om at komme ud når hun skal.
    Hun er idag blevet "nettet" og har stort set sovet hele dagen ved vinduet i solen og kun rejst sig hvis børnene har larmet el hun skulle spise el ud.
    Har bedt børnene lade hende være i fred og lade hende komme til dem....dog er de små glade for dyr og har svært ved at lade hende ligge...men godt vejr idag så børnene ud så misser ku få lidt fred.

    Snakkede med vores lokale katteformidler idag (hun arbejder hos dyrenes beskyttelse ) og formidler hittekatte. Og de vil slet ik tage imod en stresset kat ..., "hvordan vil du have vi skal kunne finde et hjem til en stresset kat, når der er så mange andre katte" var hva hun sagde.


  • #18   31. mar 2013 Der sidder desværre også rigtigt mange hjemløse katte rundt om på de forskellige internater. Og som foråret skrider frem, kommer flere til. Men hun kunne nok have sagt det lidt pænere. Men hun er nok bare frustreret over menneskers mangel på ansvarsfølelse, når de smider deres katte/killinger på gaden.
    Mit bedste råd til dig er nok at have tålmodighed med at finde en overtager.
    Selv om børnene er glade for dyr, er jeg sikker på at du kan få dem til at forstå at katten bliver bange, ligesom de selv kan blive i en eller anden situation og den SKAL have fred, når den fx ligger og sover/hviler. Prøv at forklare børnene kattens reaktion ud fra, hvordan de ville reagerer i en lignende situation. Jeg tror godt det kan lykkes.


Kommentér på:
Spørgsmål om stress mv hos hunkat

Annonce