{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.206 visninger | Oprettet:

Alm. spørgsmål om vacc. {{forumTopicSubject}}

Hej
Det undrede mig egentlig lidt, at når man ser alle de her annoncer igennem på killinger som sælges (ja, der er jo altid et kaos uden lige med alle de killinger, som laves og søger hjem på kryds og tværs).
Nå, men det nu en helt anden side af sagen. Der mange ting i dette her, men der var særlig en ting, som jeg igen og igen spekulerede over.

Man vil så gerne gøre dyrevelfærdet bedre for alle vore skønne dyr. Lige i denne situation taler vi katte/killinger.
Ja, jeg har vel gud aldrig forstået, hvorfor man laver love indenfor salg af hvalpe osv. Men der er ingenting sådan som så indenfor regler omkring salg af killinger? (lige med undtagelse af at reglen om alders grænsen er hævet (ikke nok efter min mening, men altid noget den er hævet).

Der sker så meget i livet på sådan et lille dyrebarn i den første tid. og når tiden så er inde for, at den lille skal flytte - så kan der ske så meget. Stress, sygdom osv. Og ja, så gør vi mennesket jo det bedste vi kan for, at give de små den bedste start på livet (eller, nogle gør!)
Der er jo det her kære dyrlæge besøg!. Jeg ville jo mene, at det BØR virkelig være et krav og en regel, at ALLE killinger SKAL være chippet og Vacc. 2 gange FØR de kommer videre til deres nye familiere!.
Det kan da kun gøre det hele meget lettere for alle parter?. ved godt, at en ansvarlig katteopdrætter osv altid sørger for den slags pakkeløsninger - men forstår jo så ikke, hvorfor der er nogle derude, som virkelig ikke kan se og ikke vil se, at det altså er det mest ansvarlige at gøre?. Folk prædiker på livet løs om, at deres killinger er vokset op på kvalitetsfoder osv. Og at de har fået ormekur og loppeur før afrejse (og ja, så sælges de for.. 1500-3000 kr). Tit og ofte hvertfald!.
Det så her jeg tænker - jamen.. så handler det jo kun om penge....?!. For herre gud!. Kvalitetsfoder - ja, i de få mdr. man har killingerne, der det sku ikke det som koster det vilde. Det er netop velfærdet, og at man husker at tage forældre og killinger til dyrlæge. Sørger for alle vacc. og sikre kattene mod sygdom!.
Kan ikke forstå, hvordan folk med god samvittighed kan sælge en "racekat" (host blanding) til 2300 kr. hvor killingerne efter påstået sælger siges, at have fået ormekur og loppekur og ellers vokset op på det her dyre dyre dyre dyre dyre (ja må været meget meget dyrt foder). ??!!.
Selvfølgelig skal en kat koste noget. Det uanset om den er med tavle eller ej. Det sku heller ikke så meget prisen i sig selv. Det mere.. Hvorfor man ikke GØR det der ekstra for killingerne?!. Eller jo - kan jeg jo godt se. igen penge.. For så koster det jo et dyrlæge besøg, og uha, så tjener man ikke nær så meget på det her "salg" som syntes at snyde en masse naive købere.

En hver som indgår i at avle katte og opdrætte. Uanet race, blanding ect. De burde da allerede fra den dag de bestemmer sig for, at lave killinger vide at det KOSTER i hovede og røv...!. Det en dyr fornøjelse. Og hvad så?! Det en dejlig oplevelse. Og man valgte jo selv at ville lave killingerne, sætte dem til verden - så forstår jeg ikke, hvorfor nogle alligevel let og elegant kan tro de kan tillade sig at affeje det ansvar som BØR følge med.

Ak ja, sikke en masse ord og linjer jeg fik rablet af mig her til morgen smiley men sådan er det jo. Nok for meget fritid og for meget fustration over alle de dejlige stakkels killinger, som er til salg med hvor der intet sikkerhed er med smiley
udover den her "troværdige" sælger som i bund og grund kan stå og lyve en hver op i ansigtet og sige, at killingen har fået ormekur og loppekur.
(ja, man undre jo egentlig over hvorfor man bruger penge på en loppekur, som ikke ville være nødvendig, hvis man ikke har lopper). Ak ja.. ak ja..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alm. spørgsmål om vacc.
  • #1   9. dec 2010 Jamen godmorgen LA *S* Jamen vi kan da ikke være mere enige. Jeg tror der er mange der deler dine frustrationer. Havde jeg skrevet det samme som dig havde jeg fået at vide at jeg var en snob-røv der kun synes at katte med stamtavle har sin berettigelse, hvilket ikke er rigtigt. For tager man sit ansvar 100% så er det mig så inderligt ligegyldigt om det er det ene eller andet. Det er først og fremmest et levende væsen der er afhængig af menneskets forgodtbefindende.
    Jeg har flere gange skrevet at det ville være rart hvis FD eller underklubberne snart lettede rumpen og fik lavet nogle regler og om ikke andet var lige så synlige i medierne som fx DCH/DKK.
    Men nu træder den nye lov om kattehold snart i kraft, der mangler nogle få kommaer osv. Så bliver det spændende, for det er ikke kun reg opdrættere der bliver omfattet af den lov, men alle der avler killinger. At jeg ikke er helt naiv, for selvfølgelig er der nogen der smuttet gennem regel-nettet, men der er nok nogen, osse her på KG, der skal holde lidt lavere profil til den tid.


  • #2   9. dec 2010 Ja, marianne du har nok ret. Der sikkert en del som har samme undren over dette som mig. Altid dejligt smiley

    Og super at hører der rent faktisk er noget brugbart på vej. Det glæder mig.
    Men ja, det kom sig af, jeg også så en annonce, hvor de her killinger kostede 2000 kr. Og for 500 kr. mere kunne køber så også få sin kommende killing vacc. ??
    Forstår ikke hvorfor sælger ikke bare spare fx. loppekuren væk, og så giver den vacc. oveni. Mener lidt killingerne bør have krav på det smiley


  • #5   9. dec 2010 Charlotte -
    Ja, der er rigtig mange delte meninger. Men lige omkring ansvar, så burde alle fisme være enige! smiley

    At få killinger ER hyggeligt. Men det jo også som Marianne skriver, levende væsner. Og det glemmer folk tit. Der er gået rigtig meget mode i de her "racekatte u/tavle". Hvorfor, jo fordi folk ser lettjente penge. Siger ikke at folk samtidig også elsker kattene. Kan godt ske. men igen, folk ser også uha; Folk rifler om at få sig en "ja, rx. MCO". Men en med tavle er jo så dyr, så nej vi køber en som siges at være ægte.. Den ligner godt. Så ja.
    (og nej, syntes vi skal holde det væk fra emnet, om hvorvidt kattene er ægte eller ej) Det ender bare i mudderkast.
    mener som Marianne. Alle killinger/katte skal være velkommen. Og folk må da gerne lave flotte skønne blandings katte for min skyld. De mindst lige så skønne. Og huskatte for den sags skyld. Men ALLE skal satme have samme omsorg og start på livet. Og ja, det koster! Det der så mange som ser let på. De køber lidt dyrt foder, giver kattene kærlighed. Smider en loppekur og ormekur på hver killing og vupty; 2300 kr. for en "ÆGTE" maine coon killing, Kom og køb, kom og køb...

    Ak ja, men har killingen så også været ved dyrlægen og fået en ret så VIGTIG del som en vacc.? Nej. (mange gør det hvert fald ikke, som jeg kan læse og se). Og hvor står sælger så henne?. Hmm jo lad os se.. Hvert fald godt. 1200 kr. tjent på hver killing!. Og ja, det fint. Om killingerne så kostede 10.000 kr. Det ikke så meget prisen i sig selv. Det det, at katten intet har med. Og det der jeg finder det svineri!. At man på bekostning af PENGE avler killinger og sælger dem, så man selv let kan tjene nogle ekstra penge. Og går det glat første gang - så gør man det igen og igen. Og lige pludseligt. Så det sku ikke så let igen at komme af med de her mange killinger. smiley og så ender man i en ond cirkel. Det viser marked her og andre steder tydeligt.

    Og det så her jeg mener at man samtidig også SKAL neutralisere alle de killinger man laver, (medmindre man er en seriøs opdrætter, som rent faktisk går ind i det, at avle kattene og racerne; men samtidig også efter alle kunstens regler.

    Jeg syntes det noget ævl, at nogle mener killingerne skal vente. Nej, det nok nærmere turen og prisen ved dr. dyr som de mener der er problemet. For det koster jo lige en hel del mere, at skulle neutralisere samtlige killinger man sælger. Og så har man ikke så let tjent de her gode penge?
    Men hvis ikke - så ender det jo med, at alle de her hunkillinger man sælger, de havner op ved flere som også vil lave killinger osv osv. ect. Og PUF = MANGE MANGE killinger, som ikke kan få sig et hjem, fordi der simpelthen er for mange..

    Syntes det dejligt du gider sætte dig ind i sagerne FØR du kaster dig ud i det Charlotte. Og at det er som en selvfølge, at killingerne skal et smut til dr. dyr før de skal videre i livet smiley


  • #6   9. dec 2010 Og endnu mindst lige så vigtig detalje. At man som opdrætter også har sørget for forældrene er sunde, raske og passet med vacc. og testet før de avles på smiley

  • #8   10. dec 2010 Som udgangspunkt har alle vel sunde dyr - især hvis der avles på dem.

    Men det er nu langt fra nogen som helst garanti for at afkommet også bliver det - ikke alt kan ses med det blotte øje.

    Min holdning er at mans elvfølgelig tester for det der kan testes for - der er bla mange DNA tests - koster ikke alverden - men er i høj grad medvirkende til der ikke produceres kommende syge dyr.

    Min holdning - den mener jeg også man burde have selvom man ikke er registreret opdrætter.

    Jep det koster lidt - så tage dog lidt mere for killingerne. er det ikke muligt - så lad være med at parre.


  • #9   10. dec 2010 Nemlig Lis. Især er det vigtigt hvis man avler på racer hvor man ved der er problemer/arvelig sygdomme. Alt andet er direkte ansvarsløst. Det er muligt at man avler for hyggens skyld og det er helt fint med mig. Men det er bestemt ikke fint, hvis man intetanende sælger eller forære nogen en killing der så dør meget ung pga fx hjertefejl. Tænk på eventuelle børn der mister en elsket kat fordi man ikke gider teste, Nej, det er ikke 100% sikkert, men så har man i det mindste levet op til sit ansvar og gjort hvad man kunne.

    Charlotte C , jeg testede heller ikke mig selv eller min daværende mand inden vores første barn. Men det blev vi så nødt til anden gang fordi vi begge var bærere af noget skidt.



  • #10   10. dec 2010 Ja.
    Og vil da også mene. At kan godt være man ikke tester sig selv. Du VALGTE også selv at blive gravid. Det gør kattene altså ikke. (Som opdrætter/avler - der det jo DIG/MIG/OS som vælger at hunkatten skal parres.
    Og der mener jeg, at det er hamrende vigtigt at begge forældredyr er testet. Et dyrlæge besøg med vacc, haletjek osv. er ikke nok til at man kan sige; katten er 100 % rask,
    For ja, kan godt ske killingerne i kuld nr. 1 er raske og der intet er. MEN, derved kan en af forældrene altså godt være bære af noget arveligt, og så give det videre til killingerne senere hen.
    Syntes ligeså nemlig at test af forældre og killinger bør mindst ligeså være et krav som det, at killingerne som en naturlig del af det at opdrætte skal ha været ved dyrlæge og fået sine to første vacc. før de sælges smiley

    Så har man som sælger gjort en god indsats på den plan. Derud over er der jo tons vis af ting man bør, kan og skal gøre for, at killingerne får den bedste start. Men dertil kommer foder - og der er jo rigtig mange delte meninger osv.Og det også fint. til en vis grad er det vel op til folk, hvad de vælger at fodre deres katte med. Men igen, kunne godt ønske folk gad sætte sig ind i KATTEN og dens natur. Og tænkte over hvad katten egentlig har bedst af. Og så der ud fra bedømmer hvilket foder7mærke man vil give sin kat.

    Jeg ex. BARF fodre. De har deres tørkost ja, men det kun sådan noget let "snack" som står fremme.
    For egentlig ville de jo have bedst af, slet ikke at få tørkost smiley *GG* så nu bevæger vi os ind i hvor vi kan begynde at diskutere foder og ernæring hehe!


Kommentér på:
Alm. spørgsmål om vacc.

Annonce