{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.569 visninger | Oprettet:

Min kat er meget sart - bliver hun trynet? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en fin hunkat fra 2010, som er utrolig sart anlagt. Hun er ikke dissideret syg, men er meget følsom, hun bliver f.eks. utrolig forskrækket når man nyser, selvom hun ligger lige ved siden af én og har oplevet det tusinde gange før. Hun kan bestemt på ingen tænkelig måde lide at blive løftet, hvilket nok bunder i at vi var nød til at tvangsklippe knuder af hende da hun flyttede ind. Hun kan desuden slet heller ikke fordrage at blive børstet, hvilket er besværligt da hun er forholdsvis langhåret. Hun var de obligatoriske 10 uger da hun flyttede ind hos os, og jeg synes at hun har ændret sig rigtig meget. Det første års tid var hun meget kælen, elskede at putte og nusse og hygge og fulgte efter en i stuen for at se hvad man skulle af spændende ting. Nu kan hun godt finde på at spinde højt og sno sig om benene på en, men ikke tale om at hun vil løftes, eller op i sofaen for den sags skyld. Sofaen kommer hun slet ikke i, hun flygter hvis man løfter hende derop og hopper aldrig derop selv. Hun snakker desuden også meget, og svarer hvis man taler til hende men hvis man f.eks. stryger hende over ryggen bliver hun helt flad fordi hun trykker sig mod jorden.

Jeg har en søster på 8 der naturligvis har svært ved at forstå at vores kat ikke er interesseret i at snakke, man ser hende sjældent, for det meste ligger hun og sover på hemsen hvis der er mange hjemme. Vi bor 5 i huset + en anden kat, så der kan til tider være gang i den. Asta, min søster, er heldigvis god til at forstå at Malou skal have fred når hun ikke gider at snakke, men det gør også at man ikke rigtig opsøger Malou mere, for hun gider jo ikke snakke, og det synes jeg et eller andet sted også er lidt synd. Malou kaster desuden også en del op, dyrlægen mener dog at det skyldes at hun spiser sit foder for hurtigt. Hun er ikke tilset af dyrlægen siden hun blev steriliseret, men der var hun sund og rask.

Jeg frygter at kernen til vores forskræmte kat, er vores anden kat Kelly som er fra 2007. Før Malou flyttede ind, var Kelly total umulig og angreb og var faktisk ret aggressiv. Alle vores gæster var bange for hende. Vi fik anbefalet at anskaffe en kat mere, så hun kunne få en legekammerat, men Malou er ligesom blevet hendes boksebold. Hun ligger tit på lur i laaaang tid inden hun hopper på hende, og man kan altid se hvornår hun lige tager en tur efter Malou. Det er altid Kelly efter Malou, aldrig omvendt, og ofte slutter "legen" brat fordi Malou hopper op på en stol eller op i reolen for at slippe væk. Jeg kan godt mistænke at Malous tilbageholdenhed skyldes at hun altid er på vagt overfor Kelly. Sofaen er Kellys yndlingssted, og jeg tænker også at det er derfor at Malou aldrig er der. De sover aldrig sammen, Malou venter altid til Kelly har spist osv. De arbejder dog sammen når andre katte kommer ind i haven, men det er så også dét.

Puha, det blev godt nok langt, men det korte i det lange er, at jeg virkelig er bange for at Malou mistrives pga. Kelly. Det virker ikke som om at hun synes, at legen er sjov OVERHOVEDET. Vi har prøvet at smide Kelly udenfor hoveddøren (hvor hun er vant til at komme ud) for at få hende til at køle af når hun har været efter Malou, men det har ikke rigtig hjulpet. Er jeg i virkeligheden bare pylret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat er meget sart - bliver hun trynet?
  • #1   4. apr 2013 Hun var de obligatoriske 10 uger, da hun flyttede ind. Og det er DER "fejlen" er sket. En kat SKAL iflg loven være mindst 12 uger, inden den flytter fra mor og søskende. Sker flytningen inden, kan det give livslange problemer, hvilket oftest udmunder i uhensigtsmæssig adfærd.
    Jeg sælger fx mine killinger når de er 16 uger, da det er min erfaring at de så er langt bedre rustet til at flytte, både i forhold til helbred og psyke. Der er efterhånden flere og flere opdrættere der også sælger killingerne senere end de 12 uger, da det har vist sig at have en gavnlig effekt.

    Med det du beskriver i, der sker omkring katten og tidligere er sket, kan jeg næsten kun anbefale dig at finde en anden familie til hende, hvor der er langt mere ro, helst et sted uden mindre børn og andre dyr.
    Du kan som et forsøg fodre med RC CALM, give det 3-4 måneder og se om hun bliver mindre sensibel.


  • #2   4. apr 2013 Jamen så var hun 12 uger smiley må indrømme at jeg ikke kunne huske præcis hvor gamle de skulle være, men hun er hentet da hun var gammel nok.

    Hun får allerede foder anbefalet af vores dyrlæge til katte med sart mave smiley


  • #3   4. apr 2013 Hun er stresset over jeres anden kat, og det er meget synd for hende. Ingen bryder sig om at blive angrebet i tide og utide. Find et nyt hjem til en af kattene.

  • #4   4. apr 2013 Det foder jeg anbefaler altså CALM, skulle have en beroligende virkning, der hjælper det til sart mave ikke. Og som sagt, så tror jeg ikke at hun kommer til at trives i den uro, du beskriver kan være i jeres hjem. Der findes katte, der ikke trives med andre katte/dyr og børn. Somme tider er det bedste for katten/dyret at erkende at de omgivelser man kan tilbyde ikke er gode nok til den enkelte kat. Jeg har også måtte omplacere en kat, der ikke trives i flokken. Så af kærlighed til katten er det bedste at sige farvel og give den en chance og et godt liv et andet sted, selv om det gør ondt på en selv at sige farvel.

  • #5   4. apr 2013 Det med at hun hopper op i luften når folk nyser kan også bare være en del af hendes karakter. Nogle race katte har det træk. f.ek.s den Tyrkiske Angore. Den løber væk fra en hver høj lyd om det er noget den selv har skabt eller ej.
    Min ene kat løber bare man rejser sig fra sofaen(knirker da det er læder) selvom han elsker at sove på sofaen og kender lyden 100%. specielt pludselige lyde (som at man nyser) dem kan han bare ikke lide.

    Med hendsyn til resten, gemmer sig, bliver angrebet, skræmt af malou så er jeg enig med Marianne.

    Ud over et beroligende foder kunne du også prøve at anskaffe Felie way(duft spray til stikkontakt) da det burde hjælpe kattene til at være mindre aggressive over for hinanden.


  • #6   4. apr 2013 Jeg er helt enig med Marianne..

  • #7   4. apr 2013 Jeg er enig med de andre - jeg har selv en meget sensibel og nervøs kat. I stedet for RC CALM, kan du også prøve zylklene, som indeholder samme beroligene stof - det er kapsler som du åbner og blander i vådfoderet. Det med at hun kaster op kan skyldes foderet, det gjorde vores også og vi troede også at grunden var at hun spiste for hurtigt. Men det var nok nærmere kosten, for nu sker det ikke mere. Jeg skiftede til vådfoder x3 dgl. og blander rå hakket kylling i. Vælg et vådfoder uden korn, da katte ikke kan omsætte og optage korn - det fylder bare i deres fordøjelsessystem. Feliway har virket lidt på vores kat.
    Da vores hund var syg lærte vi, fra personalet på dyrehospitalet, at på de steder hvor der skal kæles (f.eks sofaen) må der ikke foregå "grimme ting" - det skal f.eks foregå på badeværelset. Altså alt det de skal have gjort, men som de ikke bryder sig om - væk fra sofaen, så sofaen bliver et trygt sted at være. Så når den skal klippes og redes, så find et andet egnet sted til det.
    Jeg reder selv min perser i sofaen, men det er fordi han eeelsker det ;O) Men han får renset øre og får loppemiddel på badeværelset, selv om det giver en meget dårligere arbejdsstilling for mig, og jeg næsten ikke kan se ind i ørene ): Tilgengæld kan vi kæle trygt i sofaen bagefter og få uddelt guffere ;O)


  • #8   4. apr 2013 Sasha - Hun er en blanding imellem maine coon, norsk skovkat og noget huskat-noget smiley

    Jeg er slet ikke i tvivl om at Kelly (den anden kat) ikke er aggressiv overfor Malou, hun vil bare lege. Malou forstår det bare ikke, eller gider i hvert fald ikke smiley Det hænder dog at Malou dasker lidt til hende, men det er mest når Kelly sover. Det undrer mig bare at Malous skræmthed kommer i perioder, hun har lige haft en periode hvor hun nærmest ikke har været her, men i nat har hun f.eks. sovet i min seng og ligget og spundet hele natten smiley Jeg synes som sådan ikke at der er uro i vores hjem, vi er 4 voksne og en pige på 8 der har respekt for dyrene. Den eneste uro er Kelly.


  • #9   4. apr 2013 Helle - Malous pels er heldigvis blevet meget bedre efter hun er blevet ældre, så hun skal ikke børstes så ofte som tidligere smiley det er en rigtig god idé at børste hende og give loppekur mm. et bestemt sted i huset, så kan det være hun falder lidt mere til ro når hun skal børstes.

    Er det helt utænkeligt at hun med lidt fastere rutiner kan blive en roligere kat? Hun er pt. inde/udekat med kattelem så hun kan gå ud når hun har lyst, hun elsker at være ude og klatre i træer men bliver næsten altid i haven. Kan dette være med til at stresse hende yderligere?


  • #10   4. apr 2013 Jeg er forresten helt enig med jer i, at det ikke er fair overfor Malou hvis hun er utryg smiley det undrer mig som sagt bare, at det ligesom kommer i "bølger," normalt stresser hun ca. en uge, og så er der en måneds tid hvor hun er mere rolig og så starter det forfra

  • #11   4. apr 2013 Nej det tror jeg ikke stresser hende mere. Det kan være svært at sige 100% hvad det er hun stresser over eller hun "bare" er sensitiv.
    Alting er muligt, men det kræver bare rigtigt meget fra omgivelserne, altså alle mennesker SKAL være enige og konsekvente. Jeg synes stadig i skulle prøve RC CALM og Feliway, som også er nævnt, giv det så nogle måneder. Har hun ikke ændret sig, så mener jeg ikke der er nogen vej tilbage, for hendes skyld.

    er kattene i øvrigt neutraliserede ???


  • #12   4. apr 2013 Ja, de er neutraliserede begge to smiley Hvor forhandles RC CALM?

  • #13   4. apr 2013 hos dyrlægen

  • #14   4. apr 2013 Grunden til at jeg skrev Zylkene er at så behøver du ikke skifte foder, nu da hendes mave også er sart ;O) Zylkene og CALM indeholder det samme stof, som er et naturligt stof, som findes i mælk og som har en beroligende virkning på bl.a. babyer. Min den ene kat får også Calm, men når det er spist vil jeg gå over til Zylkene istedet for, da hun mest får vådfoder nu - der er også nemmere at vide hvormeget hun reelt får. Både Zylkene og Feliway kan fås hos dyrlægen :o) Feliway fås desuden hos mange forhandlere af dyreartikler og mad.

  • #15   4. apr 2013 Mine to katte får det samme foder, ville der ske noget ved at Kelly også skifter til Calm? Undersøger lige mulighederne for Zylkene smiley Tak for info, Helle

  • #16   4. apr 2013 Nej der sker ikke noget ved at den anden også spiser Calm - den bliver bare mere rolig og afslappet - det er jo ikke medicin, men et stof som forekommer naturligt i modermælk - så de bliver bare veltilpasse som en mæt baby ;O)))

  • #17   4. apr 2013 Nej der vil ikke ske noget ved at de får Calm begge 2..

  • #18   5. apr 2013 Mange tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Min kat er meget sart - bliver hun trynet?

Annonce