Lopperisiko... {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Jeg har for nylig fået en sød missekat (Flocke, se hende her http://www.kattegalleri.dk/galleri/52738-norsk_skovkat_flocke_klokkeblomst_killix ) og det er tanken at hun på sigt skal have lov at boltre sig i haven (forhåbentlig mest i min have fremfor naboernes haver). Foreløbigt går jeg ture med hende i haven i snor. Når jeg læser her på forum så ser det ud til at lopper er mega bøvl og bare noget man skal undgå.
Jeg vil derfor gerne have et råd, skal jeg allerede nu begynde at behandle præventivt med loppemiddel (har købt advantage efter anbefaling fra opdrætteren) eller er risikoen for lopper lille, hvis hun er i snor? Sidder der lopper og venter rundt omkring?
Til orientering så er der mindst en nabokat som kommer i vores have regelmæssigt og vi har også et pindsvin.
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Husk, at du også kan tage lopper med hjem, de kan sidde i dit tøj osv. Tarzan havde lopper ret ofte sidste år, da min mor har hund, og havde kat som var angrebet. Alle 3 kom i behandling, og Tarzan har ikke haft i lang tid, men nu må vi se, når det bliver varmere, så kommer de nok igen
Du kan behandle med advantage når din kat får lopper, derudover kan du give capstar piller, som dræber alle levende lopper, og hvis det er slemt, kan du sprøjte indenfor med Trinol810, men læs brusanvisningen grundigt, da det er noget stærkt noget, som ikke må indåndes, eller komme på huden.
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
Tak for svaret.
okt 2011
De gange Tarzan har haft lopper, har det kun været max 2 jeg har fundet på ham, så det har ikke været slemt.
Men du kan jo tjekke hver dag, om der er sort snask i pelsen, det er ofte loppe afføring, det er et af signaler om, at der skal behandles.
Da vi var på ferie, blev han afleveret loppefri hos min mor, hvor han så blev passet med min mors kat og hund, af hendes veninde, da vi kom hjem igen efter 6 dage, var begge katte fyldt med lopper
nov 2011
Følger: 38 Følgere: 95 Katte: 15 Emner: 62 Svar: 388
Mens du går tur med ham så check bryst og hale området igennem er der sneget en loppe med kan den fjernes for den formere sig.
Luftede selv min ene kat i en periode uden loppe problemer og udstiller mine katte en gang om måneden ca i snit. Der tager jeg offentlig trafik og har ikke loppebehandlet mine katte i over 2 år og har ikke haft lopper inde i mit hus endnu:)
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
Indhegning af haven ville være super, men er jo ikke bare lige, og min afvejning er foreløbigt, at vi sætter hønsenet op ud mod (villa)vejen for at signalere stop, og så håber jeg på, at hun ikke løber for langt væk (når vi når dertil). Hun er jo neutraliseret, og vores have er stor. Men det er et dilemma. Naboerne skal vi ind og besøge senere, så de i hvert fald ved, at hun er vores kat (måtte hun komme på besøg). Så kan de jo sende hende tilbage ind gennem plankeverket.
okt 2011
Jeg er nu ret hurtig til, at opdage lopperne, så de kommer hurtig væk, hvis de skulle komme
Vil tjekke prisen for indsprøjtning der forebygger, og se om det er billigst, at give pipette eller sprøjte. Min dyrlæge er i gang med, at prøve noget nyt på sine katte, så der vil jeg også spørge efter hvordan det virker med det.
okt 2011
nov 2011
okt 2011
Jeg har også opdaget bid på mig, og så fundet ud af, at Tarzan havde fået lopper
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 33
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
okt 2011
nov 2011
okt 2011
Den dyrlæge jeg bruger, siger også, at frontline er noget møg der ikke virker.
Jeg har ringet ind til frontlines hotline, fordi jeg ville hører, om jeg kunne få mine penge tilbage, da jeg synes det er mange penge, for noget der ikke virker... Hende jeg talte med, var meget overbevisende, og mente bare man skulle behandle i ½ år, og man kunne ikke forvente, at lopperne var væk efter 1. måned. Jeg brugte det 2 måneder på Tarzan og Pjuske, og der var stadig lopper!
Da jeg skiftede over til advantage, var lopperne væk på max. 48 timer.
Jeg giver INTET for frontline, hellere købe noget der virker med sikkerhed, og som endda er billigere
Lopperisiko...