318 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Foder Foder

Jeg er ny katteejer, og er meget i tvivl mht foder... Har adopteret to indekatte på nu 1 og 2 år, og de får Royal Canin, og det indeholder jo korn. Jeg har så imellem tiden læst, at det ikke er så godt at de får korn... Hvad skal de ha' for at gøre det bedst muligt? Og hvad er korrekt mht korn? majs? ris?
Er meget forvirret...:/

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder
  • #1   23. apr 2013 Korn kan de ikke fordøje smiley men noget der er vigtigere er at de får vådfoder eller råt kød, og hvis du køber LUX fra Aldi, så er det både fri for korn og sukker og koster ikke en herregård.
    Katte er fra naturen kødæder og kan ikke bruge korn til noget, men du har ret smiley der er korn, ris eller majs i det meste tørfoder.

Jeg bruger selv en kombination af flere foder og typer, som tørt bruger jeg Applaws, Porta 21 kornfrit, Orijen og Iams til hårboller( som er med korn, men god til dårlig mave)
    Og der ud over får de vådkost med masser af kød + den ene vil gerne have råt kød.
    Men dine katte har du lige fået og de skal helt sikkert først bruge tid på, at falde til hos dig, så vent med at ændre noget, og når eller hvis du vil ændre noget, så start med at tilbyde vådkost og ikke mere end en ændring ad gangen.
    Nok er det sundt med kød, men går du for hurtigt frem kan du smadre maven på dem, for det er ikke de samme enzymer de bruger hvis de kun har fået tørkost med korn og der skal være en langsom tilvænning til det nye.
    Der er virkelig mange tråde om kost, foder, vægt og så videre, og i sidste ende er det dig som skal beslutte hvad du vil og se hvad dine katte vil være med til, men i naturen indeholder kattens mad altså ca 75% vand og hvis du han få dem til at spise vådkost er der en helt klar fordel ved det smiley

• #2   23. apr 2013 Tak for svar! De er også vandt til at få Wishkas vådfoder og er vilde med det, men nu har jeg køb vådfoder fra Olivers i stedet, da jeg tænker at W. indeholder underlige tilsætningsstoffer:/
    Og tak for råd - jeg har haft dem i to uger nu, men de har allerede prøvet at få hakket oksekød(kun den ene der vil spise det) og rå fisk fra sushi...må nok hellere slappe lidt af og tage én ting ad gangen.
    De er heldigvis gode til at drikke vand fra deres skål:-)

• #3   23. apr 2013 De skal nok få det godt ved dig smiley og fint hvis de vil spise andet end W men ville de ikke så vil jeg sige det var bedre end intet vådmad smiley
    Nu får du at se hvad de vil være med på, hen ad vejen, og en god ting er at have zoolac hjemme til hvis de får dårlig mave, og læg så mærke til om det er i forbindelse med ny kost eller om der har været stres på.
    Held og lykke med dem smiley

• #4   24. apr 2013 Sushi og nogle kattemadprodukter kan være behandlet med sulfur-tilsætningsstoffer som skal holde farven på fisken men det er ikke godt for katte.
    Fra Raw Essentials :
    "Preservatives in fresh-meat cat-foods inhibit thiamine absorption. Be careful if feeding meat-only products that have been preserved with a sulphur-based preservative. These preservatives "hold" the colour of the meat for an unnaturally long time so they stay looking good in the fridge. The preservatives can also trigger asthma in cats."

hvis det er sushi fra supermarkeder ville jeg i hvert fald lige tjekke ingrediens listen for sulfur smiley

Det er rigtig godt at du fodre dine katte med kød og ja hold dig væk fra tørkost og vådfoder med korn produkter. Der er kommet rigtig mange kattemads-produkter som er gode alternativer til Råfodring.

Katte kan meget hurtigt sætte sig fast på en specifik slags mad men hvis man selv er stædig og tager sig tid til at arbejde med sin kat kan man lære den at spise andre ting.
    Herhjemme elsker mine lam så hvis jeg lige har serveret lam så gider de næsten ikke spise deres rå kanin selvom jeg ved at de godt kan lide det smiley De foretrækker bare lammet men det er ikke godt hvis de kun før en slags kød hele tiden smiley

• #5   25. apr 2013 Nu har jeg lige været hos dyrlægen i dag, og de anbefalede altså Royal Canin...så jeg endte med at købe mere af det:/
    Har besluttet mig for først at skifte foder når jeg har været på sommerferie. De stakkels katte har været flyttet meget på det sidste, så nu skal de lige falde til hos mig + de skal lige passes imens jeg er på ferie OG SÅ kan de skifte foder..
    (de får RC og så får de hver dag også én portion vådkost)

• #6   25. apr 2013 Godt du hopper på vådkosten smiley ja det er mange ting på kort tid, og du skal have tid til, at lære dem at kende og de skal falde til, så din plan lyder fin i mine øre smiley

• #7   29. apr 2013 Jeg kan godt forstå at du lige vil lade dem falde til Christa smiley Det vil alle her kunne forstå!
    Held og lykke med foderskiftet og jeg håber du får en god sommerferie smiley

Kommentér på:
Foder

Annonce