{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.403 visninger | Oprettet:

Killing med diarré hele tiden {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Nu prøver jeg at skrive herinde for at høre om der er andre der har haft samme problem eller bare har ideer til hvad der kan være galt med min stakkels killing....

Jeg har en Bengal killing (Mali) på ca 6 måneder nu. Jeg købte hende af opdrætteren da hun var 13 uger gammel. Hun faldt hurtigt til ved mig og min anden "gamle" hankat på 5 år (Aiko)...
Da jeg fik hende mener jeg ikke der var problemer med hendes afføring, men her på det sidste har hun haft utrolig dårlig mave...

Jeg havde hende til dyrlæge for ca 2 måneder siden i forbindelse med at hun begyndte at tisse i sengen, så ville tjekke om hun var syg. Hun havde blærebetændelse og fik derfor antibiotika for det. Nævnte her fir min dyrlæge at jeg havde bemærket at hendes afføring nogen gange var tynd og det lignede at der var en anelse blod i. Men var ikke sikker da hun nogen gange stjæler min mad (hvis hun f.eks. havde spist en tomat som hun gør nogen gange)...

Han sagde han ikke ville gøre noget ved det endnu... (Hvilket jeg faktisk blev ret overrasket over)... Han mente jeg skulle prøve med noget skånefoder og hvis det ikke virkede havde han noget andet foder der var endnu bedre, og noget pasta med mælkesyre bakterier (Vet Pro)...
Prøvede alle disse ting og intet virkede... Var ret skuffet over at dyrlægen ikke ville tjekke hende da jeg nævnte det for ham, så derfor har jeg skiftet dyrlæge nu. Jeg har nu fået tjekket Mali og hendes afføring. Hun er sund og rask i undersøgelsen, men de fandt Giardia i hendes afføring. Så tænkte jeg jo strakt "jubiiiii så skal hun bare have medicin og så går det over"... Men nej..... Mali er nu på medicin mod Giardia for 2. gang... Og synes ikke helt det virker optimalt.... Første behandling på 5 dage, gav lidt resultat i form af mere fast afføring, men ligeså snart vi stoppede med medicinen så var det tyndt igen.... Nu er vi så igang med 5 dage yderligere (da dyrlægen siger at nogle katte skal have flere dages behandling)... Men de sidste 2 dage har hun stadig skidt tyndt som vand smiley Og med blod i smiley

Jeg gør rent hver dag i øjeblikket og renser kattebakke med Rodalohn og deres madskåle og alle overflader de hopper rundt på....

Dyrlægen siger at hvis denne omgang medicin ikke virker så skal jeg have taget røntgen billeder af hende for så mistænker han en sygdom der spiller sammen med Giardia tit. Inflamatorisk tarmsygdom. Og alle ved at røntgen ikke er billigt !!!

Jeg har snart brugt så mange penge på dyrlæge regninger og ved stadig ikke hvad der er galt med hende. Og jeg har så ondt af hende og synes det er synd for hende smiley

Er der nogen der kan komme med gode råd eller ideer til hvad der mon er galt med min stakkels killing?
Det skal siges at hun hverken virker syg eller dårlig på nogen måde. Hun fiser rundt og leger som hun plejer... Og spiser normalt (drikker lidt mere vand, men det er normalt siger dyrlægen idet hun har slim i afføringen og den er meget vandet)...

Håber i kan hjælpe ! Har svært ved at tænke positivt og jeg vil det bedste for Mali !!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killing med diarré hele tiden
  • #1   5. maj 2013 Jeg syntes du skal skrive giardia i søgefeltet på forum, så vil du få omkring 40 hits, der er masser er erfaringer og gode råd at tage af smiley

    Jeg har ingen erfaring med det, men ønsker dig god bedring med Mali smiley


  • #2   5. maj 2013 diarre er aldrig sjovt :s been there done that! mine havde dog ikke giardia.. men den eneste vej frem er test og atter tests ;S du kan læse mine tråde omkring det "gode råd er guld værd" har to af dem på min profil... mine var igennem mange slags medicin førend vi fandt kuren...det er hårdt og det er træls at skulle gøre hovedrent hver dag men der er bare ingen anden vej, desværre :s God bedring med hende og håber at de snart finder kuren der virker for hende smiley men ellers ja søg på diarre/giardia og du vil finde mange historier herinde

  • #3   5. maj 2013 Okay tak har lige prøvet at skrive en ny overtekst smiley

  • #4   5. maj 2013 Giardia fåes lettest væk, når man får to slags medicin på én gang. Og så hedder det 5 dages kur, 5 dages pause og 5 dages kur til ALLE dyr. Og rengøring, rengøring og rengøring.

  • #5   5. maj 2013 Jeg spurgte dyrlægen om hun evt også skulle have det der hedder Flagyl (det havde jeg læst lidt om på nettet) men han sagde at Panacuren som jeg giver hende nu skulle tage det. Flagyl er mere beregnet til mennesker. Og så nævnte han at hvis de første 5 dage ikke kunne tage det så skulle jeg måske have 5 dage mere... Men det skal nok også passe hun har haft omkring 5 dage hvor hun ikke fik medicin... Jeg skulle lige se om hun havde "normal" afføring efter den første medicering...
    Men jeg synes bare jeg kan læse at mange katte der er testet positiv på Giardia de kommer hurtigt over det når de har fået medicinen i 2 dage. Så begynder deres afføring allerede at være normal.... Malis er skiftende lige nu... Fast og så tynd igen.... Og farven er lidt gul brun og sort... Og lugter virkelig FÆLT smiley


  • #6   5. maj 2013 Får din anden kat også behandling? Hvordan ser det ud med rengøringen og specielt kattebakkerne?

    Der er forskellige måder at løse problemet
    • 8 dages behandling med Panacur, effekt vurderes efter et par dage, er der stadig problemer
    behandles i nye 8 dage.
    • Er der fortsat problemer efter de 2 gange 8 dages behandling, behandles med Flagyl i 8-14
    dage.
    • De virkelig sejlivede tilfælde behandles i 8 dage
    med både Flagyl og Panacur.
    • Metronidazol, Flagyl er ofte det dyrlægen udskriver da det både bekæmper Giardia og en
    eventuel tarm infektion.
    • Alle katte der har kontakt til de samme bakker
    behandles!

    (link fjernet)


  • #7   5. maj 2013 Ja min anden kat fik også behandling i de første 5 dage.. Min dyrlæge mente så at det ikke var nødvendigt at han fik her i anden omgang. Så nu er det kun Mali der får... Og i 5 dage... Jeg har læst artiklen der flere gange smiley
    Jeg tænker bare om man kan få det medicin der står beskrevet som Metronidazol og Flagyl (hvis han alligevel mistænker en tarminfektion) Om røntgen så er nødvendig???? Han siger at på røntgen kan de se hvis hun har den inflamatoriske tarmsygdom...

    Har bare allerede brugt omkring 4000 kr på dyrlæge regninger.... smiley Og Mali har også kostet en del... Ved godt at det ikke kun skal gå op i penge, og vil hende kun det bedste. Men vil bare heller ikke snydes på nogen måde. Hvis hun kan blive rask på en hurtigere måde ville dette jo være optimalt.

    Jeg rengører Malis bakke hver dag med Rodalon. Og lægger sandet tilbage i bakken efter rengøring. Fjerner hendes pøller hver gang hun har været på smiley

    Og forresten så fodrer jeg hende med RC Kitten som jeg hele tiden har gjort. Hun får kun tørfoder. Og har forsøgt med lidt A38...


  • #9   5. maj 2013 Som pdf filen siger.....

    "Kattebakken bundskiftes og skoldes, eller afva-
    skes i Rodalon eller Klorin daglig – rengør også
    grusskovlen."

    Er det mig der misforstår bundskiftes ? Er det ikke at fjerne tis og afføring ? Og jeg skifter sandet HELT 2-3 gange om ugen....

    Eller skal jeg så skifte sand hver gang hun har været på WC?


  • #10   5. maj 2013 Mht. hendes foder så fodrer jeg hende med det som opdrætteren har rådet til (som hun er vandt til)...
    Yderligere ha min dyrlæge sagt at det skal jeg fortsætte med da det er let fordøjeligt foder. Og jeg skal IKKE give vådfoder......

    Går da ud fra dyrlægen har styr på hvilket foder der er bedst for hende


  • #12   5. maj 2013 Og ja jeg tørrer af efter jeg har brugt Rodalon...... Har sådan set prøvet at gøre alle de ting der står i den pdf der er i linket ovenover

  • #13   5. maj 2013 Okay så har jeg misforstået "bundskifte".... Det vil jeg da lave om på!!
    Nyt grus i hver dag efter rensning. For helved smiley

    Hvilket foder vil du anbefale ???????? Foder skifte oveni hatten nu hvor hendes mave er sart, er det smart?


  • #15   5. maj 2013 Det er sørme forvirrende med alle de råd og ideer folk har til foder osv. Synes virkelig jeg har prøvet en del efterhånden.. Dyrlægen gav mig 2 forskellige tørkost som virkelig skulle være godt for maven hvis der er tale om diarre... Ingen af dem virkede... Og da jeg så fik konstateret Giardia så sagde han at jeg skulle fortsætte med at fodre med RC Kitten da det er let fordøjeligt og kvalitets foder

  • #17   5. maj 2013 Jeg har prøvet at give hende kogt kylling og ris... Det hjalp nu heller ikke meget. Men det var inden jeg startede på medicinen. Synes bare jeg bør følge min dyrlæges råd.
    Og egentlig var min hensigt med dette opslag at få mere viden om hvad hun kan fejle hvis det ikke kun er Giardia. Det er jo som om medicinen ikke virker helt optimalt smiley


  • #18   5. maj 2013 Rodalon er giftigt, så der skal skylles grundigt af med vand, og som Felis skriver, så skal alt gruset fjernes.

  • #19   5. maj 2013 Du skal IKKE fodre med RC kitten - mens det her står på giver du IAMS Hairball

    Ved du om der er testet for Tritrichimonas Foetus - katten kan sagtens have det også - og det er der en del bengaler der har.


  • #20   5. maj 2013 Når katten har haft dårlig mave så længe, så ville jeg ikke nøjes med Panacur som behandling, og jeg ville ikke nøjes med at behandle den ene af kattene.

    Ja, det er dyrt at have syge dyr. Det har vi vist alle prøvet.


  • #21   6. maj 2013 Jeg tørrer grundigt at med en klud med vand bagefter. Ligesom jeg har læst i det link du sendte..
    Synes virkeligt det er underligt at min dyrlæge siger jeg skal fodre med RC Kitten så.
    Opdrætteren sagde at jeg også kunne prøve den der hedder IAMS Hairball Control. Den havde de bare ikke i Pet World da jeg kørte ud for at købe foder, han sagde det er udgået da folk ikke køber det så meget mere. Derfor fortsatte jeg med RC, da jeg spurgte min dyrlæge til råds.
    Hmm må undersøge om jeg kan købe IAMS andre steder.
    Og jeg prøver lige at ringe til min dyrlæge i morgen og spørge om det med TF. Ved bare vi sendte en prøve afsted for at teste hvad der var i.
    En af hendes søskende fra samme kuld har også haft dårlig mave (det var en e-coli bakterie), så det nævnte jeg for min dyrlæge også.... De 2 andre fra samme kuld har ikke fejlet noget.

    Ja det er dyrt, men det må man jo tage med... Håber bare snart der kommer en læsning på det hele smiley


  • #22   6. maj 2013 Colostrum måske - det fjerner ikke Giardia - men kan hjælpe tarmen

    Jeg har en hunkat der ikke er god til forandringer - hun går sammen med en fertil han der har haft noget blød mave gennem længere tid.

    For et stykke tid siden opdagede jeg ved et tilfælde at colostrum virkede positivt på kattens psyke - så det kom jeg på vådmaden hos de to katte.

    Hendes måde at reagere på er blevet markant bedre - men sandelig - hankattens afføring er meget, meget bedre, fra splattet til formet.

    Jeg har kastet det op på nettet - den er god nok:-)

    http://www.bulkcolostrum.com/cure_diarrhea_with_immune_tree_colostrum.html

    http://www.fivtherapy.com/chronic_diarrhea.htm

    Colostrum reducerer cellevæg ødelæggelse

    Jeg køber det her, super kvalitet med høj IgG :
    http://www.myprotein.com/sports-nutrition/ultra-colostrum-30-igg/10530738.html




  • #23   6. maj 2013 Okay smiley Det kunne da være værd at prøve. Der er ikke en dansk side man kan købe det på?
    Min store kat Aiko får også specielt foder da han har haft problemer med urin sten. Så han får RC Urinary. Men jeg har da nogen lunde kunne dele deres mad op. JEg holder ihver fald øje med at Mali spiser mest fra sit eget killinge foder. Min dyrlæge siger dog at der ikke sker noget ved at hun spiser Aikos da det også er let fordøjeligt foder


  • #24   6. maj 2013 jo, jo der er bare at surfe så finder du danske sider.

    Jeg gider bare ikke have det i kapsler, og så vil jeg have høj kvalitet til den laveste pris - derfor købte jeg det i England - levering under en uge


  • #25   6. maj 2013 Åh nu har Mali i skrivende stund lige pisset i sengen igen smiley
    Der må altså være noget rivende galt med hende smiley
    Hvor er det dog frustrerende ikke at vide hvad det er


  • #26   6. maj 2013 Så har jeg talt med min dyrlæge idag.
    Han siger at når Panakuren ikke nogen speciel virkning har så tyder det altså på at vi har udryddet Giardiaen og at der så er noget andet galt.. Men han ville gerne prøve at give Mali Flagyl efter jeg spurgte ham om det. Selvom han ikke mener det er det der er galt.... Så det må vi prøve nu.
    Og så skal vi ellers have taget røntgen for at se om der er noget på hendes tarm vægge. Puha smiley
    Han lyder nu ret sikker på at det kan være inflamatorisk tarmsygdom.

    Lis -----> Der er testet for TS og alle andre celler. Den var kun positiv på Giardia.

    Tager ud for at lede efter IAMS Hairball idag. Nogen der ved hvilke steder i Odense de forhandler dette?


  • #27   6. maj 2013 Nu får du vel to slags på én gang?

  • #28   6. maj 2013 Hannerne bestemt ikke der var nogen grund til at give mere Panacur... Men han sagde vi godt kunne prøve Flagyl.... Selvom han ikke tror det nogen virkning har eftersom Panacur ikke virker optimalt

  • #29   6. maj 2013 Han mener***

  • #31   6. maj 2013 Jamen held og lykke så. Jeg kan kun tale af erfaring. Og jeg måtte også selv insistere på at få begge dele.

  • #32   6. maj 2013 Hej Jesper. Jeg har læst din historie med lille Pedro.. Men godt i fandt en løsning smiley
    Jeg tror altså også at der er en grund til at min dyrlæge siger de ting han gør... Han ved nok hvad han snakker om. Og hvis Tarm sygdommen tit er en ting der hænger sammen med Giardia så ser jeg at det vel er klogt at få det undersøgt.
    Min dyrlæge er meget imod at give medicin før man ved hvad sygdommen egentlig er... Han vil gerne teste før han behandler.
    Jeg må vente og se... Hvis behandlingen nu med Flagyl ingen virkning har så får jeg taget røntgen af lille Mali.
    Tak for din besked



  • #33   6. maj 2013 Dyrlæger ved ikke altid, hvad de taler om.

  • #34   6. maj 2013 Flagyl fås som flydende og tabletter - begge dele er nærmest umuligt at få i katten -. værst er dog den flydende

  • #35   6. maj 2013 Det undre mig at han foreslår røntgen hvis han mistænker inflammatorisk tarmsygdom.. Hos mennesker kan man få en fornemmelse af det på en afføringsprøve og en scanning, men det er kun en kikkertundersøgelse der kan fastslå det 100 %.. (har selv den sygdom)
    Derudover kan jeg ikke råde dig.. Det bedste du kan gøre er nok at følge dyrlægens anvisninger..


  • #36   6. maj 2013 og du er sikker på at det ikke kunne være Coccidiose? især nu det er en ung kat og den anden ældre kat ikke viser tegn? skader ikke at spørge dyrlægen om de fandt et højt indhold af dem smiley

  • #37   6. maj 2013 Så er vi igang med Flagyl. Har fået dem i pille form. Og hun skal have det i 8 dage. Hun er nu god til at sluge dem så det er ikke et problem heldigvis smiley
    Har også fået anskaffet mig IAMS Hairball, så det er vi også begyndt på idag. Har også prøvet at koge lidt ris og kylling til hende igen. Men hun er ikke specielt vild med det må jeg indrømme.

    Jeg ved ikke det store om tarmsygdomme og hvordan man påviser det. Men jeg bliver nødt til at følge min dyrlæges råd. Han siger at det ofte er det der er galt når det spiller sammen med Giardia.


  • #38   7. maj 2013 selvfølgelig er du nødt til at følge ham i hvad han siger smiley var selv igennem pille helvede med mine da de var syge....de var ikke glade for piller tilsidst. det er bare træls når intet virker og man ikke kan finde ud af hvad det kan være ... men Coccidiose fx det kan du se i en alm afføringsprøve så de er nemme at spore bare ikke altid at dyrlægen er opmærksom på at indholdet er højt af dem.
    Men udover det er jeg ikke dyrlæge så ved desværre heller ikke så meget om det :S


  • #39   9. maj 2013 Lige en opdatering på Mali indtil videre.
    Startede på Flagyl i mandags. 2 små piller om dagen. Og skal fortsætte i 8 dage. Det går bedre med hendes afføring nu. Allerede første dag var den normal i konsistensen. Og nu har den også en næsten normal farve... Brun og fast smiley Og hun går kun på toilettet og laver stort 1 gang om dagen...
    Jeg håber pillernes virkning fortsætter også efter behandlingen. Jeg har brugt alle jeres rengørings råd. Og fodrer nu med IAMS Hairball..
    Håber på det bedste !!


  • #40   9. maj 2013 Det lyder godt - så det holder du fast i. Fortsæt et stykke tid med IAMS Hairball efter de 10 dage - og så kan du derefter langsomt blande andet foder i

  • #41   9. maj 2013 Jeg vil på ingen måde sige at dette er en mirakkel kur men mange har oplevet gode resultater ved at skifte 100% væk fra tøkost/vådfoder og over på råfodring selv med gardia tilfælde.

    Specielt når det handler om Inflamatorisk tarmsygdom (Inflammatory Bowel Disease - IBD) er det vigtigt at skifte væk fra alt det købte færdiglavede foder. Mine ene kat var i et begyndende IBD som var foreskyldet af tørkosten/vådfoderet han fik. Jeg kogte kylling til ham i 2 uger(blandet med kogt and og fisk- Ingen ris) og derefter begyndte jeg langsomt at lokke ham til at spise råt kød(han genkendte det ikke som mad i starten)
    Det skal gøres forsigtigt når maven allerede er ødelagt men det kan gøres og siden jeg fik min over på råfodring har jeg ikke engang haft problemer med hårdboller.

    Denne artikel er hvad der overbeviste mig om at min dyrlæge ikke vidste en pind om hvad han/hun snakkede om når det kom til fodring: http://feline-nutrition.org/health/feline-inflammatory-bowel-disease-nature-and-treatment
    (hvis du har brug for hjælp med ovesættelse så kontakt mig endelig)

    Information er desværre mest udbredt på engelsk men her er et par steder hvor folk fortæller om Giardia hos deres kat eller hund som er gået væk efter en forsigtigt overgang til råfodring.
    http://preymodelraw.com/raw-success-stories/
    http://www.bengalcatforums.com/forums/viewtopic.php?f=6&t=18185&start=15
    http://www.thecatsite.com/t/247230/raw-feeding-ibd-cat

    Jeg siger ikke at du skal eller at det ikke kan fungere på andet kost men det kan være noget at tænke over smiley


  • #42   10. maj 2013 Hej Sasha G. Tak for dit råd. Håber ikke jeg får brug for det. Men vil tage det til overvejelse hvis det her ikke hjælper.
    Men vi er stadig i rigtig god bedring. Det ser ganske fint ud indtil videre. smiley
    Nogen der har erfaringer med Flagyl? Virker det så effektivt i forhold til panakuren? Og kan man forvente at vrikningen fortsætter efterfølgende??? Efter de 8 dage??


  • #43   11. maj 2013 Panacur er et ormemiddel, Flagyl virker måske bedre på Giardia og så virker det på en inflamation af tarmen.

    Sørger du for at rengøre godt så katten ikke kan smitte sig selv fra omgivelserne burde det være ovre


  • #44   22. maj 2013 Vil lige skrive hvad der er sket med Mali siden sidst.
    Har været ved dyrlægen idag med hende og er lige kommet hjem.
    Hun har inflamatorisk tarmsygdom (IBD) og dette skal nu behandles på anden vis. Giardiaen har på en måde spillet sammen med denne sygdom, men medicinen virkede jo ikke til sidst så derfor fik jeg taget røntgen af hende.
    Er glad for jeg fik det gjort og der nu er svar på hvad hun fejler !



  • #46   22. maj 2013 Det er sørgeligt med så ung en kat. Jeg ville undgå prednisolon - mange har gode resultater med rådfodring

  • #47   22. maj 2013 Ja IBD er ikke sjovt smiley
    Jeg har haft rigtig god resultat ved at følge vejledningen fra det link jeg postede tidligere: http://feline-nutrition.org/health/feline-inflammatory-bowel-disease-nature-and-treatment
    Hvis du vil så har Cawani lige oversat den til dansk så kontakt mig eller hende så får du en kopi. Den bliver snart lagt op på min hjemmeside men den skal lige gennemlæses en sidste gang.


  • #48   22. maj 2013 Jep han sagde at der også er tale om tarm betændelse...
    Hun har fået en injektions behandling (kan ikke huske hvad det hed)...
    Derudover skal hun have nogle piller der hedder Prednisolon. I starten skal jeg give hende 1 om dagen i 5 dage. Og så skal jeg ringe til dyrlægen og fortælle hvordan det går. Og så trapper man ned i dosis indtil der er bedring osv... Hvis det går den forkerte vej igen skal dosis op.


Kommentér på:
Killing med diarré hele tiden

Annonce