{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.818 visninger | Oprettet:

Fremmede katte skider i haven og går ind i stuen.... {{forumTopicSubject}}

En bekendt skrev til mig på FB i dag, at der går katte ind og skider i deres have, og at de også går ind i deres hus...
Konen er allergisk, så det er ikke godt.. I det hele taget skal der jo ikke gå katte ind i ens stue osv., medmindre det er ens egne katte...
- Når der kommer fremmede katte, så har jeg sagt til dem på FB, at de kan sprøjte vand på dem. Hvad kan man ellers gøre?

- Og kan man gøre noget for at forhindre, at de skider i ens have?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremmede katte skider i haven og går ind i stuen....
  • #1   7. maj 2013 Hun kan starte med at snakke med naboerne, og så lad være med at have døren stående på hvid gab

  • #2   7. maj 2013 Tal med naboen om det måske de kan finde en ordning. Jeg mener nu at hun er i sin gode ret til at have hendes egen dør stående på vid gab hvis hun har lyst til det, det kan da aldrig blive hendes problem at naboens kat løber frit.

  • #3   7. maj 2013 Nu er det ikke kun katte, men også mus og andet kravl der kravler ind af en hvidt åben dør..

  • #4   7. maj 2013 Beltane

    Mus og kravl er naturens dyr, det kan man ikke styre. Jeg vil mene at hun skal finde ejeren og tage en stille og rolig snak med dem om at de skal have hegnet haven ind. Hvis ejeren ikke gider det, kan din bekendte informere om, at finder hun deres kat i sin stue igen, bliver den kørt på internatet, hvor det koster penge at få den udleveret.
    Man må som katteejer tage et ansvar og respekter ens naboer og deres grænser


  • #5   7. maj 2013 Jeg vil nu også mene, at man burde kunne have sin dør til at stå åben, når det er ens eget hjem...

  • #6   7. maj 2013 Heidi - katte er også en del af naturens dyr, især hvis man bor på landet..

    Lonnie - Tja så skal man bare være opmærksom på alt det der kan kravle og gå ind, både mennesker og dyr


  • #7   7. maj 2013 Beltane

    Katten er et kæledyr. Selvfølgelig er der undtagelser med de katte, der bliver født udenfor menneskers rækkevidde, som så ikke har en ejer, men en kat med ejer er ikke naturens dyr i samme forstand som mus og kravl. Og ejer skal tage ansvar for sit kæledyr og især tage ansvar for at det ikke er til gene for andre


  • #8   7. maj 2013 man kan købe en blomst i plante centre der hedder kattens skræk den sku virke ellers er der nogle grønne krystaller man ka strø uden om sin have lugten holder kattene væk, og ellers er der nogle tjære dråber ka ikke huske hva de hedder man ka købe i matas der skal kun få dråber på fliser eller andet

  • #10   7. maj 2013 Man kan købe noget der hedder gå væk kat, som man kan sprøjte rundt i ens have, jeg har også hørt at kaffegrums i bedene skulle afholde katten fra at besørge og så vil jeg tro at hvis man planter citron melisse, så vil kattene holde sig væk da de fleste katte ikke kan lide citruslugt, men det er blot et gæt..

    Men klart din bekendte skal have mulighed for at have døren vidt åben uden at have naboens katte rendende ind, og de har retten på deres side, så de bør snakke med naboen og se om de kan løse det indbyrdes, men desværre kan det jo tænkes at det er en nabo der ikke mener at det er muligt at holde katten på egen grund smiley


  • #11   8. maj 2013 Hvis jeg var hende ville jeg sætte et lavt ( 90 cm) hegn i hæggen, bare på jernstænger, det vil holde de fleste katte væk, jeg ved godt hun kan snakke med naboen, men er det et område med mange løse katte, kan det blive mange snakke, og måske sure naboer,, hun kunne jo også spørge de nærmeste naboer, som har kat, om du vil hjælpe lidt med arbejdet/ udgiften.

  • #12   8. maj 2013 En hver katteejer skal holde katten på sin egen grund, hvis naboen klager!

    Din bekendt behøver ikke at rende hele kvarteret rundt og klage, de kan nøjes med at indrykke en annonce, i lokal avisen, som fortæller at hvis der kommer katte ind på deres grund, vil de blive indfanget og afleveret til et internat eller aflivning.
    Denne advarsel gælder et helt år.

    Dette er fuldtud lovligt!

    Din bekendt skal kunne have døren til at stå åben.... og de skal kunne have en have uden kattelort.. uden det koster dem en krone...

    Jeg er selv ejer af 5 fritløbende katte... men hvis jeg får en klage... så skal jeg nok holde dem på min egen matrikel... Jeg bor så på landet... og er er meget få husstande der ikke har fritløbende katte smiley


  • #13   8. maj 2013 Det er selvf. uheldigt at katten går ind - lorten synes jeg så ikke er så slemt.... se bare alle de hundelorte der ligger rundt omkring og de har en ejer med..

    Hvis ejeren har mulighed for det, kan vedkommende måske hegne haven ind eller lave et voliere.

    Til sidst synes jeg også at den slags skal man ordne i mindelighed med naboen og ikke flå vedkommende smiley


  • #14   8. maj 2013 En kat finder meget hurtig ud af at den ikke skal gå ind i et fremmed hus, hvis folk råber højt og jager den ud, man kan jo ikke gå med en vandpistol på sig hele tiden...Mine 4 kastrater, som er genbrugskatte har alle prøvet en enkelt gang hos naboen i starten af deres liv udendørs...Men kun én gang. Ps. hvis jeg står og snakker med naboen og en af kattene kommer hen i mod mig, så vender de om og forsvinder når de ser det er naboen jeg snakker med.

  • #15   8. maj 2013 G.H: Det er altså ikke helt korrekt.. For at følge loven skal annoncen/klagen gå på en specifik kat og ikke bare "alle der kommer på adressen"..
    Der har været folk som har indrykket annoncer om at alle katte som han ser på sin grund vil blive skudt, men den holder altså ikke.. Det skal være en beskrivelse af et specifikt dyt man bliver generet af hvis den metode skal være lovlig..

    "§ 14. Ved husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har man ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund. Det er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer.

    Nedskydning eller anden direkte drab af dyret må dog kun anvendes, når dyrets ejer i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er ejeren af dyret ukendt, kan en advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et udbredt dagblad.

    Advarsel er dog ikke nødvendig, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom. "



  • #16   8. maj 2013 Cawani

    Her er en rigtige lov... og ikke en der er "fortolket" smiley



    ***§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.
    § 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
    Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.***


    Der står nemlig **** Er besidderen ukendt, KAN advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. ***

    Her er kodeordet "KAN " Det betyder ikke at der SKAL være en beskrivelse af dyret.
    smiley

    https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=8560

    Jeg ved ikke lige hvor du har fundet din fortolkning... men man skal altid gå til den rigtige kilde når det handler om loven... da en fortolkning ikke helt holder i retten.. så at sige smiley


  • #17   8. maj 2013 Men selvom der står "kan" betyder det ikke at det gælder alle dyr der kommer på grunden.. Der er også ordet "pågældende" at forholde sig til.. Der skal altså VÆRE et generende dyr og man ikke ved at poste en annonce en gang i året retfærdiggøre nedskydning af tilfældige dyr..



  • #18   8. maj 2013 smiley jeg syntes stadig det er nemmere, at hegne en have lidt ind, end at gå og være irriteret og læse lovgivning smiley og så kan kattene være katte!

  • #19   8. maj 2013 Jette

    Min far har hegnet hele haven ind... fordi han har hund... og så har han en meget stor havedam.... med guldfisk og meget store koi karper (10.000 kr klassen) han har mistet utallige guldfisk og 3 af de store karper til katte.
    Hegnet er 180 cm høj (max højde) om hele haven... men kattene bliver ved med at komme ind.

    1 maj hvert år sætter han en annonce i avisen, om at alle katte der betræder hans grund vil blive indfanget, er de ikke mærket vil de blive aflivet. Det har han politimesterens ord for at det er lovligt.

    Alle hans tidligere hunde er opdraget til at jagte katte... så han har vist gjort alt hvad han kan for at holde katte væk fra hans grund.

    Et lille hegn er ikke nok!

    Ja katte er katte... men for nogle mennesker /husejere kan kattene blive et skade dyr...
    For 20 år siden fik han aflivet over 70 indfanget vild/gård katte... om året... og det stod på i ca 5 år ... inden at bestanden var nede på et "sundt" antal og det var kun i hans egen have, de blev fanget ( kommunen betalte for aflivningerne den gang).

    Jeg er udpræget kattemenneske... men jeg forstår virkelig de mennesker, der bliver generet af andre folks katte.

    Det er mit/vores ansvar at vores katte ikke genere andre mennesker.

    Vi kunne jo måske lege med tanken og tænke hvad hvis det var løsgående hunde i det antal ????



  • #20   8. maj 2013 Huuum er det et planke hegn? Det vil min datters kat også op på,det er jo dejligt stabilt at lande på.
    Mit er trådhegn på tynde jernpæle og det gynger + der er intet at lande på, jeg har mange besøgende han katte, på den anden side af hegnet, og de strinter i hækken, så ved de jo hvor mine katte høre til smiley


    profilbillede
  • #21   8. maj 2013 Ps jeg så sådan nogle plastik dimser til at holde duer væk fra hegn, de er nok ikke så gode at lande på, men skader ikke,, jeg så dem som rest i netto??

  • #22   8. maj 2013 Helt enig G.H det kan ikke være meningen at folk uden dyr eller med dyr som de holder på egen grund skal have omkostninger ved at nabokattene render ind hos dem og laver ballade eller bare irritere, jeg er så udpræget katteelsker, men jeg forstår da så sandeligt også at andre folk kan syntes at katte ikke er så dejlige som jeg syntes og måske endda syntes at de er skade dyr..

    Jeg ville blive noget så arrig hvis jeg var din far, han er da i sin fulde ret til at have guldfisk i sin have, og dem burde han kunne have i fred for naboens katte..

    Kæledyr er ejerens ansvar og ingen andres, men der er desværre ejere der ikke er deres ansvar voksent smiley


  • #23   8. maj 2013 Det er da ikke fordi jeg ikke forstår GH' far eller veninden med katte problemet smiley det er jo EN af grundene til at jeg har mine katte bag hegn smiley jeg har så også mange andre grunde til at vælge det .

  • #24   8. maj 2013 Nææhh nej jeg tror da heller ikke at du ikke forstår Jette smiley

    Men mener bare at det ikke bør være den person der ikke vil have katte ind der bør have udgift og arbejde med at hegne ind, det må være katteejeren der har den.. smiley


  • #25   8. maj 2013 Helt korrekt smiley jeg er nok bare af den slags som ikke gider uro af den grund ;
    Gør jeg tingene selv, så bliver de gjort smiley og så slipper jeg for, at være irriteret over det.
    Her er det jo mig som har kattene, min nabo passer dem gerne ( vi må ikke have løse katte) men vi bor jo på kanten at en lille by, og her er mange løse katte, og min nabo hader, at de skider i hans grønsags bed smiley jeg griner af ham og siger han kan lade være med, at lave sådan en god katte bakke smiley kattene skider jo ikke chip mærker ud, og hvordan skal han lige finde ud af hvilken kat som lige besøger hans have, i perioder kan der komme 3-4 katte på fast rundte smiley


  • #26   8. maj 2013 Jamen jeg vil til dels give dig ret, og personligt tror jeg også at jeg selv ville holde udgiften uden at gide en større diskussion med naboen, men derfor syntes jeg egentligt ikke at det er fair..

    Prøv at sige til din nabo at han kan prøve at drysse kanel ud i sin køkkenhave, det har jeg hørt at katte ikke kan lide, der er også noget med at kaffegrums skulle afholde katte fra at grave i ens have..


  • #27   8. maj 2013 smiley jeg troede det kun galt myre, men jeg siger det videre, han vil alligevel af med murene i haven smiley skørt myre kan man ikke udrydde, men selvfølgelig skal de ikke ind.

    Et billede fra min kolonihave, hejren elskede at komme til frokost smiley


    profilbillede
  • #28   9. maj 2013 Min far har hegnet hele haven ind... fordi han har hund... og så har han en meget stor havedam.... med guldfisk og meget store koi karper (10.000 kr klassen) han har mistet utallige guldfisk og 3 af de store karper til katte.
    Hegnet er 180 cm høj (max højde) om hele haven... men kattene bliver ved med at komme ind.

    1 maj hvert år sætter han en annonce i avisen, om at alle katte der betræder hans grund vil blive indfanget, er de ikke mærket vil de blive aflivet. Det har han politimesterens ord for at det er lovligt.

    Alle hans tidligere hunde er opdraget til at jagte katte... så han har vist gjort alt hvad han kan for at holde katte væk fra hans grund.

    Gudfader bevares!
    Så må det hegn ikke være godt nok! smiley
    Min nabo har et effektivt våben mod en af beboelsens fritløbere - hun klapper efter den - og nu har den så meget respekt, så den kigger bare ind i hendes have, den går ikke derind smiley


  • #29   9. maj 2013 Marianne

    Der er forskel på meget sultne gård/vildkatte og tamkatte... og det sker selvfølgelig altid når han ikke er i haven eller om natten...


  • #30   9. maj 2013 Jeg ved sandelig godt der er forskel, da jeg er én af dem der hjælper disse stakler, men derfor vil en kat ALTID kunne komme over et højt hegn, med mindre at det er tæt-masket og evt. øverst er forsynet med en tråd med en svagtstrømstråd som nogen bruger.

Kommentér på:
Fremmede katte skider i haven og går ind i stuen....

Annonce