{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min første killing!
  • #1   14. maj 2013 dette er min søde killing som jeg skal hente om 12uger (:

    profilbillede
  • #3   14. maj 2013 Royal Canin er ikke et fodermærke jeg ville gå efter. Derimod ville jeg gå efter Olivers som jeg selv fodre med herhjemme, både til hund og kat.

  • #4   14. maj 2013 Der er enormt mange vigtige ting, man skal vide og være indstillet på, inden man får kat.

    Søgefunktionen her på forum fungerer ikke særlig godt, men prøv at søge på hvad du nu har i tankerne. Fx er der hundredvis af tråde om foder.

    Jeg fandt da lidt, der måske kan have relevans for ny katteejer.

    http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/101665-vigtig_viden___

    http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/99848-foerstegangs_ejer_hvad_skal_jeg_vid___

    http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/79185-hvad_for_en_bog_skal_jeg_laane

    Er det ude- eller indekat?


  • #5   14. maj 2013 Så forvirre jeg dig lidt mere smiley jeg går efter foder uden korn, på Zoopluds kan du købe Orijen, det kan bruges både til killing og voksen kat, men du skal jo altid starte med det killingen er vandt til, ellers får den dårlig mave.
    Det jeg mener er vigtigt ved fodring af killing/kat er at give dem vådkost eller råt kød hver dag, katte spiser normalt mad med væske i, som mus og fugle og er ikke gode til at mærke de er tørstige.
    Min ene kat havde svingende nyretal i en del år, indtil jeg begyndte at give vådkost hver dag, helst 2 gange om dagen, nu har han i 1 1/2 år haft normale nyretal:D
    Hvis du vil købe vådkost/dåsemad med meget kød, uden korn og uden sukker i, kan du købe LUX fra Aldi, det koster ca 5,5kr for 400 g og er det mere end den lille kan spise på 2 dage kan det fryses.
    Husk hvis din killing ikke er vandt til vådkost, kan den få tyndmave hvis du giver for meget på en gang i starten.


  • #6   14. maj 2013 Jeg vil bare sige stoort tillykke med den søde lille killing smiley Du har vidst fået en masse gode svar du kan bruge smiley

  • #7   14. maj 2013 Du skal bestemt ikke gå efter et billigt mærke med et kvalitets mærke da det mætter meget bedre og dermed faktisk ikke bliver stor dyrere end et billigt mærke som ofte er drøn usundt for katten..

    Gå efter et mærke med så lidt korn og sukker i så muligt, jeg bruger selv Royal Canin, mange vil sige det ikke er et godt mærke, da der er korn i, men nu er det eneste min kat vil spise, og så er det godt nok for mig, ellers vil jeg anbefale mærker som Applaws, orijen, eller lignende mærke hed omkring 80% kød og ingen korn og sukker..
    Og så skal

    Med hensyn til om der er noget vigtigt du skal vide, så syntes jeg du skal klikke lidt rundt i forum, der er masser af nyttig viden...
    Og ellers har du 12 uger ca til at stille en masse spørgsmål erinde, for det er svært at sige hvad du bør vide, syntes også du skal købe eller låne nogle kattebøger om katte og deres adfærd, det er god læsning og man lærer en del..


  • #9   14. maj 2013 Kunne ikke siges bedre CCD smiley

  • #10   15. maj 2013 Tak for jeres svar alle sammen (:
    Kan se jeg skal ind og kigge meget mere end hvad jeg har gjort i forvejen.

    Men kan se der er nogle af jer der skrev om det skal være inde eller ude kat og kan der fortælle at jeg gerne vil have hende som en inde kat (:


  • #11   15. maj 2013 Det lyder rigtig fornuftigt med at du vil undersøge endnu mere (: Man kan aldrig vide for meget om en kat, jeg lære også noget nyt hele tiden (:

  • #12   15. maj 2013 Mia så skal du sikre dig, at killingen ikke kommer ud før den flytter ind til dig, så skal det nok blive godt smiley

    Og tillykke smiley


  • #15   15. maj 2013 Det er fint at du vil have den som inde kat, så skal du blot sikre dig at den ikke kommer ud før du overtager den, for ellers vil det være ekstremt synd for den at du holder den inde, samt at du kan få rigtig mange problemer med destruktiv adfærd og en meget frustreret kat..

    Og så skal du sørge for at den bliver neutraliseret, øremærket eller chipmærket og vaccineret, for indekatte kan også blive væk fra deres ejer, ved en dør/ vindue der ved en fejl står åben, indbrud, brand, ja massere af indekatte slipper ud ved fejl næsten dagligt smiley


  • #16   15. maj 2013 Tillykke med killingen ! smiley

    Ting at overveje(du spørger jo om der er noget du skal vide :P)
    <b>Foder først:</b> Din kat er en kødæder derfor er foder med korn og sukker ikke godt for din kat. Tørkost er meget koncentreret og kan derfor belaste kattens nyre hvis den ikke får nok væske, derfor er det meget vigtigt at fodre med vådkost dagligt også selvom man giver tørkost 24/7. Råt kdø eller vådkost er det bedste for katten, som vådfoder anbefaler mange herinde LUX fra Aldi der har næste 60% rent kød og ikke indeholder korn/majs eller sukker. Selv fodre jeg 100% råtkød for at give mine katte den mest naturlige føde men ikke alle har den mulighed.

    <b>Mærkning:</b> selvom din kat er indekat kan det ske at den ved et uheld kommer ud også er der meget stor risiko for at katten bliver forvirret og løber væk fordi den bliver skræmt. Derfor anbefaler jeg dig at få din akt chippet eller øremærket.
    <i>Halsbånd er ikke godt nok, 1 de kan skade din kat, 2 katten kan miste halsbåndet i en gren(hvis ikke den bliver kvalt) </i>

    Dyrenes beskyttelse giver gratis mærkater til hjemme om "Dyr i huset, hjælp ved ulykke" du skal kun betale porte og der er også nogle andre gratis/fornuftige ting at anskaffe sig omkring første hjælp osv http://shop.dyrenesbeskyttelse.dk/produkter/21-klistermaerker/68-levende-dyr-i-hjemmet/

    <b>Neutralisering</b> Hvis det er en hunkat så vil den have meget bedre af at blive neutraliseret da den vil gå igennem nogle meget frustrerende og stressende løbetider og P-piller kan være skadelige i længden og er slet ikke en god langtidsholdbar løsning. Hankatte strinter for at markere deres territorier og skulle han komme uden for vil han fluks forsøge at finde en hunkat i løbetid og formere sig. igen de vil også være mere afslappede og mindre stressede hvis de bliver neutraliseret.


  • #18   15. maj 2013 Jeg anbefaler Applaws som er et kornfrit foder, mine katte fungere super godt på det.
    Og vores små killinger det samme (:


  • #19   17. maj 2013 De andre har allerede nævnt vigtigheden af, at indekatte ikke tidligere har prøvet at være ude - heller ikke som killing.

    Hvis du har en have, kan du hegne haven ind, eller lave en voliere/løbegård i forbindelse med et vindue eller dør.
    Har du altan må den sikres med net.

    Jeg tror, det kommer bag på mange katteejere, hvor meget indekatte kræver. Tidligere havde jeg ude/indekatte der frit kunne gå ud og ind ad kattelem. Og det var altså en MEGET nemmere måde at have kat på end at have indekat.
    Nu har jeg indekatte (dog med indhegnet have) og det er aldeles mere krævende med aktivering, grusbakker, klatretræer og vinduessikringer, og især den evindelige passen-på, at kattene ikke smutter ud.

    Mht. vinduer mener jeg ikke, man får nok udluftning med de små hasper. Så enten må man have et vindue med en netramme, eller også lufte ud når katten ikke er i rummet.

    Noget andet er, at én killing nemt kommer til at kede sig. Så hvis du har mulighed for - og råd til - to killinger fra kuldet så vil jeg anbefale det.
    Der kan så blive det problem senere, hvis du evt. skal flytte, og bo til leje, at det er endnu sværere at finde en bolig med tilladelse til to katte end blot én ... (men vil da lige nævne, at max-én-kat-reglen har jeg, ligesom så mange andre, dog set bort fra i årevis uden at få klager).


Kommentér på:
Min første killing!

Annonce