{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Førstehjælp til katten. {{forumTopicSubject}}

Igår aftes (faktisk nat), var kæresten og jeg på vej i seng. HELDIGVIS skulle min kæreste lige ind i stuen, og der tonser Mille så rundt og kan ikke trække vejret. Han kalder så på mig, og så var det ellers lige med ikke at panikke, og forsøge at give hende førstehjælp. Jeg fik hende løftet, holdte godt til maven, mens jeg gav hende nogle ryk mens jeg holdte hende skråt nedad, og ud fløj en tørkost pille... Føj for en grim oplevelse! Troede lige vi skulle miste vores skønne Mille. Jeg føler mig yderst heldig, at vi ikke lå og sov! Pyha... Har nogen af jer oplevet lignende? Og i så fald, hvor meget ved i om katte førstehjælp? Jeg må ærligt indrømme at jeg skal have læst på lektien.


Kommentarer på:  Førstehjælp til katten.
  • #1   1. jun 2013 Jeg har oplevet en gang at Tøsen fik en tørkost pille i den gale hals, men hun klarede selv at få den løs og op igen, men jeg stod faktisk og tænkte på hvordan jeg kunne hjælpe hende, så nej jeg er ikke inde i katte første hjælp, men jeg ville instinktivt have gjort som du beskriver, var lige ved at skulle til at tage fat i hende da den røg ud igen, skræmmende oplevelse..

  • #2   1. jun 2013 Jeg oplevede det med Mads, men jeg fandt ikke ud af hvad han havde fået galt i halsen. 7,6 kg. blev rystet og han kæmpede for at nå mine ben så han kunne hægte sig fast, håber aldrig at jeg får brug for det igen.

    Men sikke da et held at din kæreste ikke var kravlet under dynen endnu.

    Og så må jeg tilstå at min viden om førstehjælp til dyr er ikke særlig stor.
    Egentligt for dårligt....


  • #3   1. jun 2013 Heidi N
    Godt den kom op! Må erkende at jeg blot var heldig at den metode virkede, for jeg aner ikke noget om førstehjælp til katte i den forstand.

    Marianne
    Nej, jeg har også bare tænkt at vi virkeligt har været heldige. Var vi gået i seng samme tid som vi plejer, ja, så havde vi nok ikke haft Mille til at ligge hos os i sofaen og snorke lige nu.
    Jeg skal helt klart selv ha' læst lidt på lektien.


  • #4   1. jun 2013 Jep, har prøvet én gang - for ganske nylig med Bjarne.
    Det var grimt at se ham sidde og hive efter vejret og smide sig ned. What to do?! smiley
    Jeg turde ikke lige slynge 10 kilo kat i bagbenene som jeg har set i førstehjælpsbogen man skal gøre. Dyrlæge var der jo ikke tid til, hvis katten var ved at blive kvalt. Jeg satsede i første omgang på, at det ville hjælpe at tage ham og ryste og klappe ham på ryggen (det har nemlig hjulpet engang med en bøvs, der sad fast) dog selvfølgelig holde hans hoved skråt nedad. Så tog ham op og klappede og rystede ham lidt.
    Om det var det, der i sidste ende hjalp ved jeg faktisk ikke, for var lidt i panik. Men op kom tørfoderpilen da gudskelov.

    Dengang han "slugte en bøvs" skete det, mens han lå ned. (vi var lige gået i seng, og han havde - som vanligt - proppet sig med tørfoder lige inden).
    Han plejer altid at spinde når jeg siger godnat til ham, men det gjorde han så ikke den aften. Jeg kunne da se, at der var noget galt, men åbenbart ikke slemt nok til, at han gad rejse sig, som jeg fornemmede han havde behov for, for at komme af med den bøvs.
    Så jeg tog ham op og over skulderen, som var han en baby der skulle gylpe. Stadig ingen spinden, så noget var der da galt. smiley
    Og så pludselig kunne jeg mærke en bølgebevægelse nede fra hans store missemave, og tænkte, at nu ville jeg blive ørlet ned ad ryggen. Men nej, der kom bare en gigantisk bøvs, der stank af tørfoder! Og SÅ spandt Bjarne :D.

    Haha, glemmer aldrig hans udtryk, han så simpelthen så overrasket og glad ud :D. Den store dejlige dreng smiley


  • #5   1. jun 2013 hos dyrenesbeskyttelse kan man for 6kr+porto købe en første hjælp til dyr bog.
    Jeg har den ikke lige på mig men mener at det i gjorde var hvad de foreslog i bogen

    (link fjernet)


  • #6   1. jun 2013 Undskyld Tinka oplevelsen var ikke sjov for dig og Bjarne, men jeg kunne altså ikke lade være med at grine af din meget malende beskrivelse af episoden med bøvsen smiley

    Det var godt du fik hjulpet Bjarne begge gange smiley

    Jeg tror jeg vil foreslå min dyrlæge en forelæsning med førstehjælp på programmet, for de har faktisk efterspurgt emner til forelæsninger..
    Der har jeg tidligere foreslået, aktivering og kattevenlig indretning til indekatte
    Og Tandsygdomme og forebyggelse hos kat
    Nu vil jeg også foreslå førstehjælp..


  • #7   1. jun 2013 Så har jeg bestilt førstehjælpspjece hos DB, tak for link Sasha smiley

  • #8   1. jun 2013 Tinka, hvor er det altså godt at tørkost pillen kom op! Og jeg må også tilstå at din lille bøvse episode med Bjarne fik smilet frem på mine læber. smiley

    Sasha, tusind tak for linket.

    Heidi N, det lyder som en suveræn ide, at bede dyrlægen om at holde forelæsning om førstehjælp!


  • #9   1. jun 2013 Jeg opdagede faktisk at da jeg var inde på deres FB side at det faktisk var netop det de spurgte om, om der var stemning om et forelæsning til førstehjælp til dyr da de samtidig spurgte om der var andre forslag, så det var bare mig der ikke kunne huske smiley
    Så jeg tilføjede blot et spørgsmål om det var noget der blev til noget, opdateringen var fra 8. maj, så jeg håber det er noget de sætter i gang smiley


  • #10   1. jun 2013 Heidi N

    Det lyder godt! Jeg også lige bestilt en pjece om førstehjælp til dyrene.
    Og så røg der lige nogle gratis stickers med i kurven, om hjælp til dyrene i tilfælde af ulykke i hjemmet. smiley


  • #11   1. jun 2013 Hahahaha TR lige præcis det samme gjore der hos mig, hvor sjovt, jeg smed lige 6 gratis stickers i kurven, for tænkte at mine søstre også ville have til deres døre smiley

  • #12   1. jun 2013 Der røg så 3 i kurven her, da jeg tænkte at både mine forældre og min veninde også godt kunne bruge sådan et. smiley

    Men smart det er det, i tilfælde af der skulle ske noget. smiley


  • #13   1. jun 2013 Ja nemlig, Jeg har 2 hoveddøre, i hver sin side af huset, så syntes jeg er nød til at have 1 på hver dør, og mine søstre har også en hoved dør og en havedør i den anden side af huset så syntes også der at en på hver dør har sin ret smiley

  • #14   1. jun 2013 Det er da helt klart også det mest optimale så. smiley

  • #15   1. jun 2013 Helt i orden, at I grinede af Bjarnes kæmpebøvs :-). Jeg grinede mig i søvn den nat, for det overraskede udtryk han havde i fjæset var ubetaleligt morsomt (og jeg har sikkert ikke set mindre morsom ud) smiley .

    Nå, men kan være, jeg skal have bestilt lidt på DB. Bl.a. har de et billigt termometer, jeg godt kunne bruge.


  • #16   1. jun 2013 Hej Heide.

    Jeg har lige sidet og gennem læst min egen kopi af første hjælpe. Desværre stør der ikke noget omkirng at fjerne fremmedlegemer fra et dyrs hals/mund.

    Det eneste jeg har fundet er under kunstigt åndedræt hvor der bare står.

    " Skaf frie luftveje
    Kontroler at det tilskadekomne dyrs mundhule og svælg er fri for fremmedlegemer."
    - ingen beskrivelse om hvordan man skal gøre smiley

    Der er rigtig god information omkring sår behandling, brandsår, temperatur osv osv men lige det problem er desværre ikke dækket.
    Jeg har tænkt mig at skrive til DB og spørge


  • #17   1. jun 2013 Hmm nå, jamen det er da lidt ærgerligt syntes det er en god ide at kontakte DB og se om de har en forklaring, jeg krydser så fingre for at mit dyrehospital holder et aftenforedrag om førstehjælp som de har lagt ud på deres FB side for at se om der var opbakning..

  • #18   1. jun 2013 Jeg har skrevet til DB her til aften smiley
    Dyrlægen kan svare men ville jo være rart at have en forklaring/fortælling om hvordan man skal forholde sig på skrift.


  • #19   1. jun 2013 Lige præcis Sasha smiley

Kommentér på:
Førstehjælp til katten.

Annonce