1.902 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Tandkød Tandkød

Hej.
Jeg har mistanke til tandkødsbetændelse ved min killing på 7 måneder, men er slet ikk sikker. Hans tandkød er rødt nogle steder, og han har virkelig dårlig ånde som han har haft et par dage, har dog ikk tænkt over det da han nogle gange får det af vådkost. Han spiser fint nok og virker ikke til at have ondt, han skulle gerne være færdig med at skifte tænder, men er ikk helt sikker da han ikk er meget for at blive kigget i munden.
Jeg havde tænkt at jeg ville prøve at børste hans tænder, men kommer så i tanke om at jeg ikk har mere tandpasta til kat, kan man bruge en tandbørste bare med vand? eller er der andet jeg kan gøre?
jeg har tænkt at kontakte dyrlægen i næste uge hvis ikk det bliver bedre, men har oplevet det før ved min anden kat og det gik over igen af sig selv.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tandkød
  • #2   9. jun 2013 den eneste grund til at du har kattetandpasta på er for at gøre det nemmere, da tandbørsten så er våd...så om du bruger vand eller tandpasta gør ikke så meget. det kan du sagtens. det bedste er at have en tandbørste som er beregnet til en 1-2 årig barn...de paser bedst i størrelsen for kattens mund smiley

• #3   9. jun 2013 Enig med Felis du skal ikke begynde at børste før du ved hvad der er galt. Der kan gå alt for meget galt hvis du gør.

Symptomerne lyder som tandkødsbetændelse så jeg ville tage ham til dyrlægen som det første mandag morgen.Hvis det er tandkødsbetændesle så får du noget medicin også kan du derfra forebygge flere infektioner.

Kød, brusk og spiselige knogler(f.eks kyllingevinger) er det bedste til tandrensning hos katte.

• #4   9. jun 2013 Immunocare kan afhjælpe lidt på problemerne, men er ikke noget der kan bremse det nu og her, men kan udsætte evt. flere udbrud af tandkødsbetændelser.

Det er et naturlægemiddel der købes hos dyrlægen. smiley

• #5   9. jun 2013 Bliver ikk lige mandag morgen, skal i skole. Men har snakket med opdrætter og han siger rå kød også give det et par dage, og bliver det ikk bedre så skal han self tjekkes.

• #6   9. jun 2013 da min den ene var ved at skifte tænder blev det virkelig rødt og betændt derinde...og eneste ting dyrlægen gjorde var at sige "børst dem" til at starte med hver dag og så kan du tappe ned til hver 2-3 dag og til sidst 2 gange i ugen. hun ville ikke give noget som helst imod det, da børstning i følge hende er det bedste.
    og så længe du er forsigtig så er det det samme som når du selv børster tænder.
    ja det kan bløde meget lidt den første gang men allerede på anden dagen så bløder det ikke...

• #7   9. jun 2013 Godt du har en opdrætter der kan give råd smiley

Nogle katte tillader at man børster og andre vil ikke.
    Aldrig haft held med at børste mine og alle de dyrlæger jeg har snakket med har givet antibiotika imod infektioner, let rødme uden infektion skal bare børstet ellers gives råtkød og spiselige knogler.

Sådan en okseklump er billigt(i kiloprisen) og kødet er godt sejt så kattens tænder og mund får rigeligt at arbejde med.

Jeg synes at kylligne halse giver bedste resultat hos mine men det kommer jo også an på hvad katten vil spise smiley Jeg kan dog se at alle musklerne i hovedet arbejde når de får kød fra okseklumpen, god workout smiley

• #8   9. jun 2013 Tak, har prøvet at børste lidt forsigtigt, og det begyndte at bløde lidt, men ikk voldsomt. Også har han fået en tyggestang som også skal arbejdes lidt med, og i morgen får jeg købt noget kylling, det eneste jeg har lige pt er kalvekød i tern, men ved jeg ikk om han må få, men det er også frossen, men det kan self nå at tø op til i aften hvis det er.
    Har aldrig haft problemer med tænder på mine katte, min ældste hankat som er 3 har altid fået rost hans tænder og de bliver måske børstet en til to gange om året. Og han spiser ikk råt da han ikk vil have det, men han bliver tilbudt hver gang. Og hvis jeg husker tilbage så mener jeg også at han døjede lidt med rødt tandkød efter at have skiftet tænder, men det gik væk igen af sig selv efter et par dage

• #9   9. jun 2013 ja jeg har 2 kuld brødre og den ene har aldrig dårlige tænder på tørkost eller ej.
    Den anden havde konstant tandkødsbetændelse og meget dårlig ånde men efter jeg fik dem over på råfodring har jeg ikke haft noget problem bare han får minimum 1 kyllingehals om ugen.

Jeg forsøgte det med tyggestænger men dem til katte gjorde ikke nnoget for deres tænder og dem til små hunde gad de ikke.

Det er jo om at finde det der passer bedst til ens kat smiley Jeg var heldig da det kun tog mig 1 måned at lære ham med tandkødsbetændelse at spise kyllingehalse mens andre tager det nogle gange flere måneder og op til flere år at lære katte råfodring fordi den har sat sig fast i et eller andet foder-produkt/mærke.

• #10   9. jun 2013 Har lidt forskellige tyggestænger, nogle af dem er for bløde, men dem fra bilanx syns jeg er rimelig okay, den ældste æder dem i løbet af ingenting, men den lille bruger alligevel lidt tid på dem.
    Men må de godt få kalvekød?

• #11   9. jun 2013 Generelt kan dine katte få alt råt kød.
    Meget oksekød hos katte der ikke er vandt til kød kan give dårlig mave grundet det høje histidine mængder(kan ikke lige huske hvad histidine er på dansk). Jeg sørger bare for at de ikke får rent oksekød i flere dage, så længe de får noget andet ved siden af er det ok her.
    Nogle folk advare imod svindekød(mest knoglerne) grundet mange kemikalier og en specifik knoglesygdom men mange rigtig mange fordre svin uden problemer. Mine katte er glade for svinekød men jeg servere aldrig svineknogler(baby ribs ville være små nok men køber det ikke til dem)

Det er sådan set det eneste omkring rødt kød.

Fisk kan man også fodre dog er det godt at holde sig fra fisk med meget kvivksølv som noge Sild har meget af. Laks fra atlanterhavet er helt fint(opdrættede laks er fyldt med hormonstoffer)

• #12   9. jun 2013 Sasha:
    Jeg er kommet i besiddelse af grisehaler og mine vil ellers ikke have råt, men må de få sådan én, der er jo mange led i?

• #13   9. jun 2013 Tak, så vil jeg prøve at give ham lidt kalvekød.

• #14   9. jun 2013 Det kan også godt være at det er en skrøne. Nogle siger dog at man skal fryses det op til 3 uger først.

Ingen inde på RawCat har noget dårligt at sige imod Svinekød(søgt både swine, pork og pig). Mange af kattene derinde elsker deres svinekød.
    Svine influenze blev diskutteret og som de skriver så bliver svin med influenza(swine flu) ikke solgt til kød. I hvert fald ikke hvis du køber "human grade"

Det handler om at svine sygdommene Aujeszky's Disease og pseudorabies ikke er helt udrydet men den bliver ødelagt af nedfrysning. Nogle siger at det skal fryses i helt op til 3 uger for sikkerheddens skyld.

Igen hvis du køber kød som er blevet tjekket og er "human grade" så har det ikke disse sygdomme.

Det kan værre lidt svært at finde rundt i de forskellige faktaer. Min locale "BARF forhandler" sage at jeg ikke måtte servere svindekød da vi importerede meget i dk og det kunne værre inficeret. Det skulle som minimum vare testet og sikret.

Dertil har jeg så læst op på lektionerne igen omkring svinekød og det siger at har det været frosset i 3 uger eller over så har du dræbt bacterierne.

• #15   9. jun 2013 Personligt ville jeg nok fryse dem for en sikkerhedsskyld også servere dem.

• #16   9. jun 2013 Så tror jeg at det ender med at jeg selv tilbereder dem......
    Gad vide om jeg kan lide dem endnu? Jeg var vild med grisehaler som barn.

• #17   9. jun 2013 hehe

• #18   9. jun 2013 Rør Colostrum som en pasta - det er ret svært - og smør det på gummerne. Det virker antiinflamatorisk og der er en masse gode antistoffer i det - kattene kan godt lide det.

Tandskift kan god give de problemer du nævner

• #19   9. jun 2013 Lis. tak, hvor får man colostrum henne?

• #21   9. jun 2013 Okay. tak

• #22   9. jun 2013 Så skal jeg love for at Aslan guffer kalvekød i sig, han har lige spist to stykker og er nu i gang med det tredje. Selv den ældste spiste faktisk lidt af hans stykke. Men er ikk praktisk at have gulvtæppe i køkkenet når man fodre med råt, og selvom jeg lagde den i skålen på en avis så skal den self ud på gulvtæppet smiley

• #24   9. jun 2013 Ja det var self en idé eller i hvertfald gangen, der er der fliser også.
    Men oliver fandt selv hans råt, han kom ind af vinduet med en kæmpe stor mus som han da syns skulle med indenfor, men nææ nej, han blev jaget ud igen med den. Skal ikk have halvdød mus ind på mit gulv og slet ikk i soveværelset som han var på ind i. hehe

• #25   10. jun 2013 Lotte jeg blev advaret imod at give Svinekød af en Dansk råfodrings forhandler som har været med til at studere ulve og deres fødekæde siden 1998.

De har udviklet og navngivet produktet "Easybarf" (hvilket efter min mening er meget forkert navn for deres produkt ikke følger barf præncippet, men folk i dk kender ordet barf...)
    Deres produkter er KUN lavet er kød, ben og indmad ikke noge grønsager/korn eller sukker. Det er blevet tørret og skal tilsættes vand.

Men jeg fik jo rådet mundtligt så kan ikke husket 100% hvad han sagde var galt med svin andet end at det var noget med sygdom og det var specielt svineknogler man ikke skulle servere.

Jeg kan godt spørge ham igen næste gang jer er nede i hans butik. Bliver nok nødtil at skrive noter for jeg kan ikke huske den slags ting i hovedet.

Anne Marie H: Det er da godt at din kat nyder maden smiley
    Uhh nej gulvtæppe i køkkenet er ikke sjovt. Vi har lenolium i køkkenet men Aidan skal altid lægge sine halvspiste gnavere på tæppet i gangen ><(foran soveværelses døren)

Badeværelset er et fint sted at give mad. Mange bruger badeværelset og lukker døren i ca 20-30 min hvor katten får lov at spise uden at de kan tage deres "bytte" væk. Så når de 20 min er gået bliver at rydet op og væk(kød kan så lægges i pose og tilbage i køleskabet til senere)

Kommentér på:
Tandkød

Annonce