3.755 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
55 Svar
Vådfoder til Maine Coon Vådfoder til Maine Coon
Hej alle på KG.
Jeg har læst en masse om at det er godt til kattene også at få vådfolder en gang om dagen. Lige nu får mine killinger kun Maine Coon kitten.
Hvilket vådfolder vil i foreslå til Maine Coon?
Det må godt være til en okay pris, da deres tørfoder er rimeligt dyrt i forvejen, men det skal selvfølgelig også være ordenlig.
0 synes godt om
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 33
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
apr 2013
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
apr 2013
maj 2012
Jeg ville ikke betænke mig et øjeblik, men give LUX eller andet godt vådfoder 2 gange om dagen.
apr 2013
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
feb 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 5
apr 2013
apr 2013
okt 2011
maj 2012
maj 2012
apr 2013
maj 2012
okt 2011
Og i køleskabet i tre dage... hvis du hælder det på en bøtte med låg på...
Katte kan ikke tåle koldt mad i maven... Så jeg plejer at hælde kogt varmt vand over.. så det bliver en dejlig suppe... det er de helt vilde med
jun 2013
Følger: 1 Svar: 23
jun 2013
apr 2013
jun 2013
jun 2013
og når du foder en kat tørfoder styre de det selv du skal bare huske at fylde skålen op generalt katte der har faste madtider er overvægtige katte da de spiser alt i skålen til den er tom katte med tørfoder har det generalt ståene fremme hele dagen og napper til det over hele dagen meget mere sundt lige som i vores verden sundere med 10 måltider over dagen en 1 stort måltid
jun 2013
okt 2011
Mon ikke du skal læse lidt op på alle de nye undersøgelser....
Tørfoder giver lige så rådne tænder, hvis katten er disponeret for det .
Katte er ørkendyr (vildkatten) og deres system er bygget til at optage væske igennem de byttedyr de fanger.... de drikker ikke nok, når de kun får tørfoder... og derfor kan det ødelægge deres nyre....
Med hensyn til smør... ja det er så tæske fyldt af salt... og konserverings midler som katte absolut ikke har brug for...
Men det er korrekt at katte har brug for gode fedt stoffer, for at holde deres pels og skind...
De gode fedtstoffer findes så i ordenligt foder samt det rigtig gode vådfoder som LUX nu engang er
Men jeg er 100% enig i at råt kød er rigtig god kost for en kat... da den jo er et rent rovdyr
jun 2013
jun 2013
jun 2013
jun 2013
jun 2013
jun 2013
http://www.cat-world.com.au/human-foods-which-are-poisonous-to-cats en liste over ting en kat ikke har godt af og der står da salt men i store mængder
jun 2013
jun 2013
jun 2013
jun 2013
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
Jeg fodre kun råt og vådt og har gjort det i ca. 2 måneder nu og jeg kan mærke forskæld. Deres pels er nemmere at holde, de tandproblemmer de 2 af dem havde er i bedring og de har mere energi.
Jeg kan anbefale dette link, som har samle og oversat engelske artikler:
http://sashagg.com/katte_raafodring/default.html
jun 2013
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
Mange katte har problemer i munden enten med tænderne eller tandkødet.
Ikke mindre end 3 ud af 4 katte skønnes at have en behandlingskrævende tilstand i munden.
Mange af disse katte har ofte en meget smertefuld lidelse der kaldes for
”resorptive læsioner” – en tilstand hvor kattens egne celler nedbryder tænderne.
Tandkødsbetændelsen skyldes plak. Mange tror, at betændelsen skyldes tandsten, men tandsten er blot en følge af tilstedeværelsen af plak.
Plak er en hvidlig biofi lm og består af bakterier, spyt, celle-rester og restprodukter
af disse.
Plakken dannes på tændernes kroner og forårsager en betændelse af tandkødet. Hvis plakken fjernes, forsvinder også betændelsen.
Men hvis plakken får lov til at blive siddende, breder betændelsen sig ned i tandkødslommen."""
------------------------------------------
Dette har ikke noget at gøre med om katte også får vådfoder eller mere vådfoder end tørfoder, da der er en tandsygdom der hedder FORL, som desværre mange katte får. mine havde tandsygdommen "FORL"
Så mine 3 katte har fået fjernet mange tænder, 2 af den har kun hjørnetænderne tilbage og det skyldes ikke at de har fået vådfoder, de spiser mest af tørfoderet, desværre.:-(
Du kan læse om tandsygdomme hos katte her, der blev mine katte opereret hos Specialdyrlæge Jens Ruhnau .
http://www.tanddyreklinikken.dk/
jun 2013
jun 2013
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
"""hvad er det i skriver folkens ? vådfoder ? a hvad for noget tror i skal tjekke op på hvad der er i vådfoder da det på ingen måde er godt for en kat det mætter men <b>gir indet andet ud over en masse rådne tænder.""</b>
Tør som vådfoder vil sætte sig som plak, det rigtigste at gøre er at give dem råt kød de rigtig kan gnave i og få brugt deres tænder som de gør i naturen, så det kan rense tænderne, så plak ikke opstår så nemt.
Vådfoderet som feks, Porta 21 eller Applaws er gode kvalitets vådfoder, hvor der er rigtige kød stykker i uden tilsætnings stoffer i mm.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Skal jeg følge Mortens Bs argumentation så kender jeg 50+ katte (inkl. mine egne), der primært lever af vådkost og råt uden problemer, dvs. uden at få rådne tænder, dårlige nyrer, dårlig mave, ildelugtende kattebakke osv. Sidstnævnte afhænger også af om man gider investere ikke noget godt kattegrus.
Bare være obs på, at det er af en god kvalitet og ikke indeholder sukker, kunstige konserverings- eller farvestoffer. LUX kan anbefales, og det er prisvenligt. Ellers er der Bozita, Porta 21 og Applaws, som med fordel kan købes på Zooplus.
maj 2012
Skulle DET koste ham en tand, ja så hellere det end, at hans nyre går i stykker
Morten jeg mener du må have opdateret din viden, og din egen statistik men 3 katte er lidt tynd
jun 2013
jun 2013
jun 2013
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Du har ret i en ting. Det bedste for en kat er rigtig kød, RÅT kød. Gerne kyllinge halse som så renser tænderne.
Det skal ikke være tilberedt kød for der har du fjernet alle de gode stoffer i kødet som f.eks taurinen.
Meget få folk er klar på at Råfodre og derfor må man give dem alternativer for kattens skyld.
Det værste du kan servere for en kat er foder der indeholder Korn, majs eller andre lette kulhydrater. Som Royal Canin har meget af i deres mad.
Tørkost renser ikke kattens tænder, det er kiks som værst knaser men så sætter det sig på tænderne i plamager og er med til at danne plaq.
Jeg er ikke fan af at fodre med frabrikats mad men LUX er en af de bedre mærker og laaaaaaaaaaaaangt bedre en tørkost nogenside vil være.
Hvis man vil få en overvægtig kat til at tabe sig så servere man vådfoder(eller råt) ikke tørkost! Tørkost er McD i forklædning og kan i nogle tilfælde slide tænderne så meget at de skal fjernes.
Vådfoder som indeholder korn, majs og sukker er også McD i forklædning.
I den perfekte verden ville alle katte, ildere og hunde ejere fodre deres kæledyr med rigtig kød knogler og organer og vi ville slippe for alle de "livsstils sygdomme" vi ser hos vores kæledyr(og os selv).
Men verden er ikke perfekt, mange kan ikke overskue at råfodre fordi de enten ikke har fryse pladsen til det eller har forbier over for bakterier og tror at de vil smitte hele huset med E-colera.
Kan man ikke overskue råfodring så svare vi på bedste maner at man skal huske at give sin kat vådfoder da det er det tætteste du kommer på kød hvis du ikke kan råfodre. <b>Vi foreslår LUX fordi ingredienserne fortæller os at der er 52-58% kød, ingen sukker og intet korn.</b> Mange andre produkter indholder disse lette kulhydrater og kalorier som går kattene overvægtige og ødelægger deres tænder.
Mange fortæller at deres katte klare sig fint på tørkost og aldrig er syge - det er fint nok så er du heldig. Andre som jeg selv ser at min kat bliver tyk, doven, får urinvejsproblemer og tilbagevende tandkødsproblemer indtil jeg ændre deres kost VÆK FRA TØRKOST og over på først god kvalitets vådfoder som LUX også derefter over til Råfodring hvor de får deres naturlige mad og ikke noget fabriksfremstillet McD.
okt 2011
**** hvad ved i om store langhåret katte kan se alle jer der skriver har normale små katte har i problemer med pels på samme måde ? ??? nop har i problemet med det er verdens største indekat og skal bruge noget mere indergi ???? nop det har i nok heller ikke med jeres små 5 kg katte jeres katte er normal hus katte maine coon og norske skovkatte er jo store dyr der er vand til at jage i siger 100 % ****
Nu har "Janne" " Jette" og jeg altså langhåret store katte...
Ja jeg har 3 huskatte... men har tilgengæld også to store MCO drenge... den ene på 10 kg og en på 7 kg...
Ups... min ene huskat vejer 8 kg... og en anden på 7 kg.... og ja så bette på 5 kg...
Nu er mine katte så heller ikke indekatte.... men fritløbere... ja også mine langhåret MCO... så de har altså brug for noget foder... ud over de de selv fanger...
Og jeg kan godt love dig for, der er meget pelspleje på så langhåret katte... når de rende ude i mark og skov ...
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Min Norkse Skovkat som har stamtavle og det hele vejer ikke over 5kg! Faktisk vejer han præcis 4,9kg hvilket min ene huskat også vejere. De får masser af mad og han er ikke skind og ben.
Den anden huskat vejer 5,5kg men skal tabe sig lidt(kan har mulighed for at løbe ude men er for doven)
maj 2012
Røde ser måske ikke stor ud, men han er et muskelbundt, og vejer næsten 2 kg mere end Bimsen.
Røde er den eneste kat jeg har haft som elsker Råt, og det får han, men det bedste alternativ til Råt, når de nu ikke vil have det, er vådt.
Den ekstra væske hjælper min Bimse Birk, og han drikker ellers gerne men ikke nok.
apr 2013
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
apr 2013
Stiller du det så i køleskabet, eller stå det bare fremme et køleligt sted?
maj 2012
apr 2013
Vådfoder til Maine Coon