1.308 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Min kat er for tynd Min kat er for tynd

Hej.
Min smukke men meget gamle kat, Liva ville jeg tro ligne et skelet hvis man fjernede pelsen. Hun er en hellig birma og er utrolig kresen. Jeg har prøvet med alverdens tørfoder og vådfoder men hun kan kun lide meget få. Der går ca en uge før madskålen er tom. Så jeg ville lige høre om i har nogle råd som jeg må få? Hun er 16 år og vejer 2,7 kg

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min kat er for tynd
  • #2   15. jun 2013 Med den alder, vil jeg nok tage til dyrlæge og få tjekket urinveje, tarmene, tænderne og generelt alt der har ned fordøjelsessystemet at gøre. Og tjekke efter rådne tænder, krystaller i urinveje, orm mv. Tænker at det kan gøre ondt at spise og derfor gider hun ikke spise

• #3   15. jun 2013 Hun får Science Plan hairball control. Hun fik kun fået vådfoder som killing. Og ja vi har været til dyrelægen og hun sagde at hun bare var for tynd

• #5   15. jun 2013 Måske kan i give hende lidt killingefoder i en periode, så hun kan få lidt sul på kroppen igen. Evt køb små poser på 400g af et par forskellige slags og se hvad hun kan lide.

• #6   15. jun 2013 Jeg ville forsøge mig med at konsultere end anden dyrlæge.

Hvilke undersøgelser foretog din dyrlæge sig? Er nyretallene tjekket??

• #7   15. jun 2013 Hun kan Dsv ikke få killingefoder da hun meget nemt får en hårbolle galt i halsen og hun SKAL have hairball control. Dyrelægen har tjekket hende for forstoppelse

• #8   15. jun 2013 Killingefoder som godbidder? Og så lidt kattemalt for at afhjælpe hårbolde?
    Og måske prøve andre anti-hairball foder, det kan jo være hun bedre kan lide noget andet. F.eks

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/royal_canin/care_nutrition/182057

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/hills/specialfoder/182028

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #9   15. jun 2013 Det kan godt være nyrene da din kat jo er oppe i alderen.
    Min kat på 13 år ville heller ikke spise ret meget og blev tyndere, fik taget en blodprøve og det var nyrene.
    Så det er meget vigtig din kat kommer til dyrlægen og bliver tjekket op på hvad grunden kan være. En kat i den alder får ofte nogen skavanker, som hurtigst mulig skal tjekkes op på, så den kan få den rigtige behandling. smiley

• #10   15. jun 2013 Der er jo ingen der siger du behøver at skifte fodret ud, du kan blande det med hairball control fodret jo? smiley

• #11   15. jun 2013 Tænker også, prøv at bland foderet eller evt. Skift foderet ud med noget federe og brug kattemalt og stil kattegræs/stuebambus frem til at bekæmpe hårbolle

• #12   15. jun 2013 Hun kan også have mistet noget af lugtesansen og derfor ikke har lyst til mad.

Der er mange rigtig gode råd til dig smiley det svære er jo, at kan du ikke holde vægten oppe, må du på et tidspunkt til, at tænke svære tanker, skal hun sove ind hjemme hos dig, fordi hun ikke vil spise, eller skal hun have hjælp?

Jeg har endelig fået lidt ekstra vægt på min Bimse dreng, han var nede på 4,5 og havde ikke noget underhuds fedt og ryg og ribben og hofter føltes tydelig, meget tydeligt, jeg var faktisk ved, at overveje han skulle have fred, for han var bare ikke i trivsel,, jeg fant så ud af at han var stresset og min anden kat var grunden, fordi han havde smerter og det skulle gå ud over Birk.

Jeg håber du kan få din fine pige til, at spise og du ikke skal sige farvel endnu smiley

• #13   15. jun 2013 meget senior foder er federe end hairball control. Som nogen af de andre foreslog, så bland det op, så hun får begge dele.
    Senior foder er også tilpasset ældre katte, da det er et kendt fænomen at de bliver tynde. Deres tænder er tit dårligere, lugtesansen er dårligere osv. De skal have noget som er letoptageligt, og som vitaminmæssigt er tilpasset ældres behov.

• #15   15. jun 2013 Med en alder på 16 år bør hun helt sikkert have senior mad, hvis hun har brug for hairball kontrol så bland de 2 fodertyper, det gør jeg selv, her i huset laver jeg en blanding af 3 forskellige RC varianter, den normale Young female, hair & skin (da jeg også har hårbolle problemer) og så Mobility (pga der er glucosamin i det), så på den måde forsøger jeg at tilgodese mine kattes behov..

• #16   15. jun 2013 Hvis i nu er glade for science plan (selvom katten ikke er vild med det), så har de en version der er lavet til ældre katte med hårbolde problemer. Måske et forsøg værd.

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/hills/senior/182034

Ellers prøv at gøre maden mere spændende gennem at gemme den, servere små friske portioner et par gange om dagen, bland godbidder i etc etc.

• #17   16. jun 2013 Det er meget svært som i siger at blande alt muligt i fordi hun jo er så kræsen. Tro mig jeg har prøvet at blande alverdens i men hun går uden om det smiley

• #18   16. jun 2013 Så tror jeg det er fordi hun har mindre lugtesans end tidligere og katte spiser mest hvis det lugter godt.
    Jeg forstår godt du er nervøs.

• Janne.*

#19   16. jun 2013 Jeg synes du skal tage til dyrlægen med hende. for det er ikke normalt for en hellig birma på 16 år at veje 2,7 kg og som du skriver "ligne et skelet hvis man fjernede pelsen."
    Når en kat ikke vil spise som normalt og er blevet tyndere, er der noget andet galt. Lad dyrlægen tage nogle blodprøver mm., det kan være såå mange ting, som man ikke tænker over der kan være synderen. Husk også at få tjekket tænderne. Pøj pøj med smuksakken.

Der er jo en grund til hun ikke vil spise ret meget, tror ikke det har noget at gøre med maden som sådan eller lugtesansen. hun har heller ikke godt af ikke at spise som hun skal.

• #20   16. jun 2013 Ja jeg vil også klart mene at dyrlægen bør komme ind over og tage nogle blodprøver og få tjekket tænder..

At dyrlægen blot siger katten er for tynd og ikke undersøger om der kan ligge sygdom bag på en 16 år gammel kat, det forstår jeg ikke..

• #21   16. jun 2013 Jeg er meget bange for at din gamle kat er syg i stedet for kræsen.

Bestil en tid til seniortjek, der tjekkes nemlig også nyre og lever udover alt andet.

Ring i morgen.
    Det kan være ganske uskyldigt smiley

• Janne.*

#22   16. jun 2013 Enig Heidi og Marianne. smiley

• #23   16. jun 2013 For resten så synes jeg at det er godt at du reagerer som du gør, men da du kun er 12, så er det dine forældres ansvar, du skal kun nusse om den smiley

• #24   16. jun 2013 Hun har altid været kræsen smiley

Kommentér på:
Min kat er for tynd

Annonce