4.331 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 56 Svar

Karina J
Karina J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

råd søges - kat ikke velkommen (lang) råd søges - kat ikke velkommen (lang)

Hej alle på kattegalleri.

Jeg har lige oprettet den her bruger. Er normalt fast inventar på hundegalleri med min profil http://www.hundegalleri.dk/bruger/48786-karina___kennel_joy_de_vie_cavalier (bare så I ikke tror jeg er en fake profil eller lignende), men har lige oprettet mig herinde for at høre Jeres mening om en problematik.

Sagen er den, at mine forældre bor i et kvarter hvor der er en del der har kat. (i alt 6-7 katte er lige i nabolaget).
Men ofte fortæller mine forældre mig hvor kede de er over alle de katte i deres have. Bare for at remse nogle af de punkter op som de har synes var trælst (for at bruge et godt jysk ord)
- Katten laver små ridser om vinteren på deres bil når den ligger på den varme kølerhjelm.
- Katten skider i deres have, så de træder på det når de nyder haven om sommeren.
- Katten sover oppe i deres havehynder så de bliver fyldt med kattehår.
- Katten graver i jorden i deres bede, så mange af de nye planter de planter skal købes nye ind.
- Katten kradser det nederste stykke bark helt af deres opstammede buske.

Det var lige nogle af punkterne.

Mine forældre har prøvet at ligge dug samt flis rundt ved alle bedene for at beskytte deres planter mod kattene. De har prøvet alt fra spray, små kugler, en eller anden dims der siger sådan en klik lyd, kaffegrums og you name it for at prøve at holde katte ud fra deres have, de giver deres opstammede buske ekstra harpiks så de ikke dør osv osv. Min mor har købt en vandpistol og prøvet at jage kattene væk på den måde. De har virkelig prøvet meget, brugt mange penge og gør rigtig meget...

Men jeg har altså opfordret mine forældre til at lave en løbeseddel til alle i nabolaget, hvor de stille og roligt fortælle deres vinkel på det at bo et sted hvor der er katte og hvordan det påvirker dem. Naturligvis uden at gå til angreb, virke dømmende eller lignende, men på mine forældres vegne, er jeg ved at være godt træt af alt det de gør og det de skal finde sig i fordi andre vælger at have kat.
Mine forældre er meget nervøse for at skabe dårlig stemning i nabolaget (de er ellers glade for deres naboer, er glade for kvarteret osv) og de vil ikke fremstå som fjendske.
Samtidig er deres bæger også ved at være fyldt.
Men som min mor siger: "katte-ejerne vil jo bare sige at man ikke kan bestemme hvor en kat går og at de ikke kan gøre noget".

Hvad tænker I??
Ville man kunne sende en seddel ud? Hvad ville I som katteejere tænker hvis I fik sådan en seddel? Nogle gode råd til hvordan den kan formuleres, eller hvordan man ellers kan gribe situationen an? Skal mine forældre bare leve med det, eller hvordan har I det med problematikken?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  råd søges - kat ikke velkommen (lang)
  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2013

#2   28. jun 2013 tror så bare ikke lige dén tilgang giver den bedste stemning hos naboerne.
    Ikke ligefrem den mest rare måde at gribe fat i en problematik.

Åha jeg synes det er svært.

Kan sagtens se at de ikke vil gøre nogen sure, men for hver ny ting de ligesom skal håndtere, bliver de også mere og mere trætte af det...
    noget der mindede om den sidste dråbe i bægeret, og så alligevel ikke helt, var at mine forældre endelig havde fået fugleunger i deres redekasse, det har de ønsket de flere år, og endelig lykkedes det, og ser de katten være oppe i den her i sidste uge.
    De var så kede af det og bange for at der var sket noget med ungerne, at fuglemor ikke ville komme tilbage og at de ikke ville få den oplevelse med fugleunger igen næste år.
    Og jeg blev bare igen så træt af de katte og ikke mindst ejerne, på vegne af mine forældre.

Men hvordan søren får man givet et budskab videre på en sådan måde at man ikke skaber dårlig stemning?

• #3   28. jun 2013 Nej dine forældre skal ikke bare leve med det, det er ikke dine forældre der skal have en masse udgifter blot fordi nogle katteejere mener at deres katte skal have lov at genere andre mennesker..

Ja de kan godt tillade sig at sende nogle sedler rundt til naboerne, ved de hvem der ejere de katte der kommer???

Jeg mener blot det hjælper jo ikke en dyt hvis de katte der kommer i haven ikke har en ejer, for så er det kattens værn der skal kontaktes og få dem til at fjerne kattene..

Faktisk er det sådan at hvis dine forældre indsætter en annonce i en offentlig avis med en beskrivelse af katten/ kattene, og fortæller at hvis de ikke bliver holde ude af deres have, så vil de indfange dem og indlevere dem til dyrlæge eller internat, så vil ejerene at kattene få en bøde, hvis de altså har mærket deres kat, ellers vil katten blive aflivet, det er fuldt legalt at bede om ikke at få besøg af andre menneskers katte..

• Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2013

#4   28. jun 2013 Heidi: De ved nogenlunde hvem af naboerne der har katte... men ved ikke hvem der ejer hvilken af kattene og hvilke katte der er mest på besøg hos dem.
    Men mine forældre siger at alle kattene er meget tamme og rene samt pæne i pelsen og godt fodret. Ikke vildkatte i hvert fald!
    Et par gange har der været en kat helt inde i huset hos dem når de har terassedøren åben. Min mor har fået en KÆMPE chok de gange. XD

Tror lige pt så er "det vildeste" jeg kan "overtale" mine forældre til at gøre, det er at skrive en løbeseddel med info om hvordan de oplever tingene.
    De kunne ikke finde på at begynde at indfange katte.

Og det er ikke fordi de ikke er trætte af problemerne, men det er for stor risiko for at skabe for meget ravage og splid i nabolaget.

Tror I at katteejerne ville trække på skuldrene og sige at de ikke kan gøre noget, eller hvordan ville I tage imod sådan en løbeseddel?

• Eli A
    Eli A Tilmeldt:
    okt 2007

Katte: 2 Emner: 6 Svar: 47
    #5   28. jun 2013 Hvis det var mig der havde udekat, ville jeg da være interesseret i at vide, hvad min kat gik og lavede af ulykker, så jeg kunne råde bod på det. Jeg ville meget hellere have dialog omkring problemerne, end at nogen begår selvtægt. Der er sikkert nogen der vil påstå at det bare er kattens natur og så må alle andre bare leve med det. De mennesker tror jeg desværre er uden for pædagogisk rækkevide. Men hvis nu dine forældre havde et kamera liggende fremme, så kunne de måske få taget nogle billeder af "synderen" på fersk gerning. De billeder kunne man evt. hænge op i nabolaget, med en ikke alt for surt formuleret henstilling til ejeren af katten.

• #6   28. jun 2013 Ifølge loven har ejeren til kattene pligt til at holde sin kat ind på sin egen grund. Men lav en seddel og smid i postkasserne rundt omkring i nabolaget (:
    http://www.kattens-vaern.dk/?side=47

• #7   28. jun 2013 Der vil altid være mennesker der vil trække på skulderen og råde de irriterede parter at kaste vand på katten og andet for at holde den væk..

Jeg har ikke selv fritløber, men ville da på en fornuftig måde i samarbejde med de irriterede parter finde en løsning som alle kan være tilfredse med..

• #8   28. jun 2013 Karina, det er lige præcis derfor jeg har valgt at hegne min 1000 kvm grund ind smiley
    Jeg gik simpelthen over til mine nye naboer og sagde; vi har to indekatte som vi gerne vil have ud, men for at genere jer mindst muligt, så vil vi høre om det er i orden vi hegner haven ind ..
    Og naboerne blev rigtig glade for at vi tog ansvar - men sagde faktisk at det behøvede vi ikke for deres skyld ..
    Men vi gjorde det alligevel, mest for min egen skyld så jeg ved hvor jeg har dem smiley

Men dit indlæg viser bare problematikken i at have fritløberkatte.
    For det er svært at ændre på når de først er vant til at løbe ude hvor de vil.

Jeg tror simpelthen jeg ville tage en personlig snak med naboerne og høre hvad man kan gøre så alle bliver tilfredse smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #11   28. jun 2013 Kære Karina J
    Rigtig god idé med dit indlæg herover :o)
    Katte har været en del af den danske natur i mindst 8000 år, så om de alle kan holdes inde er nok tvivlsomt. De fleste hører til hos en familie, som bør påtage sig ansvaret for deres 4-benede venner. Alligevel er her nogle fif, til de problemer, du har beskrevet:
    "Katten laver små ridser om vinteren på deres bil når den ligger på den varme kølerhjelm" - Når dine forældre ikke har en lukket garage, kan en idé måske være at købe et plasticdækken (kaldet en løs garage, som ikke nødvendigvis er ret dyr) - den er egentlig beregnet til at beskytte bilen mod sne om vinteren, men den er ikke rar at gå på for kattene...
    "Katten skider i deres have, så de træder på det når de nyder haven om sommeren" - Mine katte har altid været flinke til at dække godt til bagefter. Måske kan dine forældre lave et enkelt bed ekstra attraktivt ved at lægge rødsand OG gøre de forbudte steder frastødende ved at dryppe lidt ben-tjære ud (lugter rigtig slemt for hunde og katte, men vi mennesker kan ikke lugte det, når det bruges i små mængder)
    "Katten sover oppe i deres havehynder så de bliver fyldt med kattehår." - Er der ikke mulighed for at lægge hynderne i en hyndebox eller en taske, når de ikke bruges?
    "Katten graver i jorden i deres bede, så mange af de nye planter de planter skal købes nye ind" - Man kan lægge en stump Rio-net eller lignende lige rundt om de nyplantede (lidt besværligt, men effektivt). Ellers prøv med ben-tjæren her også.

"Katten kradser det nederste stykke bark helt af deres opstammede buske" - Det lyder mere som om der også er besøg af harer eller måske endda hjorte i haven. Hvis det virkelig ER kattene, der er på færde kan man sætte net eller nemmere Velcro rundt om stammerne, der hvor kattene kradser (det hjælper også mod de andre dyr - på den anden side har de andre måske brug for lidt ekstra mad?!?)

Jeg har altid selv haft katte og vil egentlig helst have dem til at gå frit omkring. Dét har de dog ikke haft mulighed for de seneste 7 år på grund af en nabos nabo, der er 100% intolerant (min ene kat kom hjem med et skudsår i skulderen og denne mand sagde kort tid efter til mig "hvis din kat kommer i min have, så skyder jeg den igen! - mindre end 1 måned efter jeg havde betalt over 1000,- kr til en ny stør til denne nabo-nabos havebassin i hans japanske have - der var ellers kun hans ord for, at det var min kat, der havde ædt den første fisk i bassinet...
    Så mine katte kommer kun ud iført sele og med mig på slæb 4-6 gange i døgnet!

Rigtig meget pøj-pøj og tusind tak for jeres reaktioner på irritationerne :o) Bare flere var som jer!!!

De allerbedste hilsener

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#12   28. jun 2013 Har I forresten set at mark- og vejfredsloven er i høring i en ny version? Kan findes på Borger.dk

De allerbedste hilsener

• #13   28. jun 2013 Felis: Har du ikke læst mark- og vejfred loven eller hvad? (: Der står højt og larmende at man har pligt til at holde sine husdyr på egen grund, herunder høre også katte. Du har altså ikke altid ret, hvor meget du end vil.

• #16   28. jun 2013 Det kan da ske jeg tager fejl, det er bare ikke hvad politiet har sagt da der i sin tid var problemer med katte hvor jeg før boede (:

• #19   28. jun 2013 Som sagt er det bare hvad jeg har fået af vide af politiet i sin tid (:

• Eli A
    Eli A Tilmeldt:
    okt 2007

#21   28. jun 2013 Altså, bare fordi lovgivningen ikke er klar, så kan man da godt tage hensyn til andre mennesker. Også dem der ikke er begejstrede for katte.

• #24   28. jun 2013 Men Felis, hvis loven ikke gælder for katte, hvor får folk så alt det med at man blandt andet må indfange katten osv (:? Det må vel stå et sted.

• Eli A
    Eli A Tilmeldt:
    okt 2007

#25   28. jun 2013 ^ og hvorfor er katte omtalt som husdyr i bla. lejekontrakter, hvis de ikke er det? (hvis vi nu skal knepper fluer)

Noget helt andet er jeg synes det er langt bedre at få snakket stille og roligt om diverse irritations momenter, inden de er blevet til konflikter der er gået i hårdknude.

• #26   28. jun 2013 Lis A: Det må jo helt klart være uvidende folk uden styr på noget som helst der er kommer på det smiley

• #28   28. jun 2013 Men felis, så gælder loven vel også katte (:? eller er det kun dele af den. Undskyld men jeg er bare forvirret da folk hiver alle mulige lov paragraffer frem, men alligevel siger at loven ikk gælder katte.
    Når nu du er så klog kan du vel svare på Lis A´s spørgsmå om hvorfor katte står som husdyr i bla. lejekontrakter.

• #29   29. jun 2013 Katten er så faktisk et husdyr rent juridisk også. Da den ligesom ko,høns osvosv er arbejdsdyr på gårdene og dermed et husdyr. At den så OGSÅ er kæledyr er en anden side af sagen men det ændre ikke på den "oprindeligt" var arbejdsdyr på gårdene.

Til tråd starter forstår udemærket godt de er træt af ANDRES dyr er til gene for dem på deres egen grund. Håber ejerne af kattene er lydhøre overfor at de altså er til gene for dem.

Var det måske muligt at de hegnede haven ind. Det med træerne KAN jo være hjorte og andre vilde dyr:)

• #30   29. jun 2013 Hej Karina.

Det da en kedelig oplevelse, dine forældre har. Mine forældre stod i samme situation her for nogen år tilbage, mine forældre havde ingen problemer med at snakke med de katte ejer der var tale om. Katte ejerne havde dog forskellig holdninger til hvordan de greb problemet an. Så efter 4 år, uden rigtig noget resultat, desværre. Anskaffet de sig en Terry, hehe. Dog er de hunde ejer nu, men ingen kat i deres elsket have.

Selvfølgelig skal det ikke være svaret, men jo sæt seddel op, snak med naboerne, evt. Kan de få opbakning fra de andre naboer uden kat, så de kat ejer kan få en fornemmelse af at det ikke kun er dine forældre der er "brokke hoveder" og at de ikke står alene om at være kede af at få kattene på besøg, nu hvor de laver ulykker.

Held og lykke:)

• #32   29. jun 2013 Hej Karina

Kedelig oplevelse dine forældre har smiley
    Som ejer af fritløbende katte i et område hvor der er flere med fritløbere vil jeg sige at jeg ville gøre alt hvad jeg kunne for at hjælpe hvis jeg fik sådan en seddel der beskrev min kat var til gene. Hvis i bare skrev nogle katte så ville jeg kontakte jer for at hjælpe og sørge for at mine katten ikke var til gene.

I vil møde nogle som trækker på skulderen og siger "jeg kan ikke bestemme hvor min kat går hen" men det er stadig deres ansvar om det så er at betale for det "gå væk" repetoire dine forældre indkøber for at slippe af med kattene.

Felis har nok ret omkring bark afkradsningerne medmindre i har set kattene gøre det. Hvis nu det var fordi at kattene tyggede i bladede ville jeg sige "yup det gør de"

Da jeg boede i hus gravede jeg et 10cm dybt hul i kattebakke størrelse og ved du hvad? mine katte OG naboernes katte brugte denne bakke i høj grad. Det kan være et forslag at katteejerne skal forsøge at lave et udendørs katte toilet til deres egne katte. Man behøver sjældent rense det bare hælde mere grus på toppen(jeg brugte fule sand) hvis man synes at "pøllerne" er grimme at kigge på. Vi gravede det et sted hvor vi ikke kom hver dag så det var ikke "synligt" for os og det gav kattene ro og fred når de gik på toilettet.

Nogle katte ejerne vil nok stå i den situation at de ikke kan grave eller sætte voliere op fordi de bor i lejlighed(hvilket jeg gør pt) og det vil derfor være begrænset hvad de kan gøre for at hjælpe men jeg ville nok gå over i buskene hvor der aldrig kommer nogle og grave et toilet hvis jeg hørte at mine naboer havde problemer med mine katte.

• #33   29. jun 2013 Karina
    Kan sagtes forstå dine forældres dilemma smiley

For mig vil dialogen altid være vejen frem.

Hvis dine forældre stille og roligt nævner problemet for de involverede vil de fleste ordentlige mennesker da være åben for dialog smiley

Det kommet meget an på ens egen tilgang til sagen.
    Man kan sagtens besvare dit indlæg ved at ryste op med lange paragraffer ,men
    Hvis I smider et brev ind,hvori der står at loven er sådan og sådan ......
    .
    Ja så tror jeg man allerede der skaber en afstand .
    I min verden er dialog vejen frem. smiley

Du lyder yders fornuftig,så det satser jeg på dine forældre også er ; - )
    Så går det nok ikke helt galt .

• #34   29. jun 2013 Men Felis du har stadig ikke svaret mig på hvorfor det er folk hiver alle mulige lovparagraffer frem, inklusiv dig selv om at man har ret til at indfange katten hvis man har advaret ejeren osv, hvis katten ikke høre under nogen lov (:? Jesper skriver længere oppe:
    ""Hvor hundeloven indeholder meget detaljerede regler, som du kan bruge, hvis du har problemer med hunde, skal du vidt omkring i kringlede og gamle paragraffer for overhovedet at finde lidt skyts, når det gælder generende katte.

Er du fx træt af, at kvarterets katte færdes på din grund, må du ty til reglerne i lov om mark- og vejfred for at finde ud af, hvad du kan gøre.

Du har ret til at jage kattene bort, fx ved at sprøjte med en kraftig vandpistol, og du kan indfange kattene og kræve en slags løsepenge for at udlevere dem igen. Nemlig såkaldte ”optagelsespenge” (”…det samme beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende dyr”). For katte udgør beløbet 0,50 kr. pr. døgn.

Da reglerne om ”optagelse af husdyr” i lov om mark- og vejfred slet ikke er tidssvarende, når det gælder katte, er der praktisk talt kun én effektiv mulighed for at slippe af med generende katte. Nemlig at jage dem ud af haven på en så effektiv (men "dyrevenlig”!) måde, at de ikke har lyst til at vende tilbage igen.

Skulle katten komme til skade, når den flygter fra din grund, kan du ikke forpligtes til at betale erstatning. Det fremgår af § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred:

”Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer”."
    Han starter med at skrive at mark og vejfredsloven ikke gælder katte, alligevel hiver han noget fra loven ud og bruger det. hvor er det lige det hænger sammen?.

• #35   29. jun 2013 Karina...Kan ikke forstå den med kattenes afføring...De besørger aldrig i græsset men steder jorden er løs...Den med barken tror jeg skyldes et andet dyr end en kat, for katten vil gerne strække kroppen op af inden den sætter kløerne i et træ..,.Har ALDRIG set dem bruge en busk....
    Ridser i lakken,,,,,HMMM jeg har engang haft en genbo, som krævede en omlakering, hvilket han fik til sin bil, slev om automanden sagde at sådan ridser kunne en kat umuligt lave...Det var mit plejebarns kat...Tilsiudst krævede han katten aflivet fordi hans kone blev bange for den når hun gik uden for og den så var der...
    Min plejedatter tilgav aldrig denne familie....Min vurdering af dem var at de havde alt for lidt ordentlig indhold i deres liv... Deres børn flygtede hjemmefra meget tidligt og kom aldrig påp besøg, de blev senere skilt....
    Så mit råd til dine forældre er, sæt fokus på noget andet, og lad være med at lade små ting fylde og ødelægge livet...

• #36   29. jun 2013 A. I - alle dine forslag går ud på at DE skal indkøbe eller ændre en masse fordi andres katte genere i deres have.
    De synes jeg bestemt ikke kan være meningen smiley

• #37   29. jun 2013 Kirch
    Selvfølgelig skal man da ikke bare finde sig i at have en fremmede kat til at rende i ens have.
    Synes faktisk dit råd er lidt nedladende smiley
    Især fordi det er et reelt problem for Karinas forældre

Men igen en tråd der bliver fyldt med paragraffer ,hvor der diskuteres hvem der har tolket loven rigtig ,det kommer ingen til gavn. .........
    Som før skrevet mener jeg dialogen er vejen frem smiley

Enig Marie Cecilie smiley

• #38   29. jun 2013 Tina....Ja men jeg synes så, at man som menneske skal vælge hvad der genere en og finde ud af hvorfor det gør det...Flere af de ting som TS skriver tyder på det ikke er katte som laver det...
    Hvis jeg skulle have levet mit lev efter at udrydde alt som kunne tænkes at gener mig, så ville jeg godt nok have været et træls menneske....
    Vi mennesker trænger til at vise meget mere rummelighed og respekt for andre end os selv...
    Et eksempel. Hvis jeg generes af en stor edderkop, så slår jeg den ikke ihjel, jeg fanger den og sætter den uden for...I min optik, har den lkige så meget ret til lkivet som jeg selv har....

• #40   29. jun 2013 - Et eksempel. Hvis jeg generes af en stor edderkop, så slår jeg den ikke ihjel, jeg fanger den og sætter den uden for...I min optik, har den lkige så meget ret til lkivet som jeg selv har....
    -
    Alle Edderkopper i mit hus dør, hvis jeg fanger dem, katten æder dem så det er sjældent jeg fanger dem nu om dage XD. Min partner mener de er søde så han sætter dem ud men så komemr de jo bare igen.
    Mus, rotter, edderkopper, fluer det er kattesnacks. hvis de kan slippe ud af huset og væk så får de lov at leve endnu en dag.

Paragrafferne bliver jo netop hentet frem fordi de ER svære og snørklede at forstå/tolke, Mark og Vejfreds loven omhandler katten men er ikke særlig specifik. Et sted omtaler den katte specifikt men andre steder siger den bare "husdyr" og det danske sprog definere altså en kat som et husdyr. Samtidige defineres en kat som et kæledyr men udover lov om killinger så er der ikke meget specifikt om katte.

• #41   29. jun 2013 Det er da pussit at det kun er dele af loven der gælder katte, men det er jo det der med at tolke loven som man lige finder passende (:

• #42   29. jun 2013 Personligt læser jeg hele mark og vejloven som gældende for katte da den omhandler "Husdyr" men man har bare ikke været særlig specifik under skrivelsen og selv politiet kan ikke finde ud af at tolke den lov.

• #43   29. jun 2013 Kirch jeg forstår simpelthen ikke at du mener at man skal finde sig i andres dyr på sin grund og i sit hus, TS forældre har jo valgt ikke at holde kæledyr, har de ikke den ret til selv at bestemme om de vil have kæledyr/ katte i deres hjem???

Er det ikke katteejerne der også skal udvise rummelighed og forståelse for andre???

Nu ved jeg du har hunde og hvis du er ude og gå med dem, viser du så ikke hensyn overfor de mennesker du møder hvis de er bange for hunde, eller er du en af dem der bare lader dine hunde løbe frit og over til gud og hver en mand, uden at tage hensyn til at nogle folk rent faktisk er bange for hunde og måske i særdeleshed overfor store hunde så som schæfere??

Jeg har selv haft schæfer, og har stor forståelse for at nogle mennesker er bange for særligt den race, derfor har jeg altid holdt ham tæt på kroppen når vi mødte andre mennesker..
    Hvis man viser det hensyn overfor andre med sin hund, hvorfor skal man så ikke vise det hensyn overfor andre med sin kat???

Jeg har en nabo med en fritløbende kat, den er hammer sød og monster kælen, men jeg irriteres da af, at når jeg har vinduet åbent på 1. sal så skal jeg tænke over at det ikke må være mere end 10-15 cm åbent for ellers kommer naboens kat ind af vinduet og jeg gider ikke at have ham ind, for jeg ved ikke om han har lopper eller andet utøj og generelt vil jeg bare ikke have dyr i mit hus som jeg ikke selv har inviteret..
    Og ja her bliver edderkopper og andre insekter slået koldt og kynisk ihjel, hvis ikke af mig, så af katten smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#44   29. jun 2013 Selvfølgelig skal vi som katteejere være ansvarlige og forsøge at afbøde eventuelle skader vores katte laver. Alligevel kom jeg med konkrete bud på de oplistede problemer, fordi jeg forstod på det indledende indlæg, at Karina Js forældre ikke var særligt tilbøjelige til at konfrontere kattenes ejere. Samtidig ER katte altså en del af den danske natur gennem mindst 8000 år - også selv om mere end 95 % af de danske katte synes at have regelmæssig menneskekontakt (katte eller menneske-mad i ihjelkørte katte). Som Kirch L nævner (og jeg selv har oplevet/oplever) ER der mennesker i Danmark, der bare ikke accepterer katte, uanset hvor eksemplarisk kattene og deres ejere opfører sig.
    De allerbedste hilsener

• #45   29. jun 2013 Uanset. Lov og ret, vil det nemmeste være at sætte et lavt trådhegn i hækken, det holder nok de fleste katte ude, og kan gøres uden diskusion med naboer og katte ejere smiley det ville jeg selv gøre hvis jeg ville undgå fremmede katte, og jeg har gjort det for at holde mine inde og har endnu ikke haft andre katte over hegnet, som kun er 140cm højt.

• #46   29. jun 2013 Kirch
    Hvis jeg skulle have levet mit lev efter at udrydde alt som kunne tænkes at gener mig, så ville jeg godt nok have været et træls menneske

Øhh Det er da en total ubrugelig sammenligning smiley
    Hvem udrydder ???

Vi mennesker trænger til at vise meget mere rummelighed og respekt for andre end os selv...

Nemlig

Det handler om at vise respekt for sine medmennesker,vi skal alle være her
    Katteejer eller ej.
    Og i dette tilfælde er det ikke retfærdigt at Karinas forældre skal have alt besværet grundet et husdyr de ikke selv har valgt.

• #48   29. jun 2013 Lort på en græsplæne er fra en hund eller et pindsvin - ikke en kat.
    Ridser i lakken på en bil - ja, hvis de bliver jaget ned.
    Kattene sover i deres havehynder - jamen så læg dem dog i hyndeboksen når de ikke bruges smiley
    Kradser nederst i barken - niks! En kat strækker sig ud.

Jeg må tilstå at jeg synes at dine forældre skal have lidt viden om kattens adfærd, så de forstår den.
    Og ja, denne tråd er fuld af paragraffer - og ??
    Hvis de virkelig føler sig så generet af nogle katte, så tag dog en snak med naboerne over en kop kaffe eller en øl i haven.
    Dialog er vejen frem smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#50   30. jun 2013 Jo, selvfølgelig KAn vi holde vores katte inde, med større eller mindre protester til følge. En masse gå-ture i kattens tempo og retning hjælper rigtig godt mod de frustrationer, der kan opstå hos katten.
    Men altså! Katten har tilhørt den danske fauna i 8000 år, hvorfor skal den så udelukkes fra vores haver, som bør være en del af naturen? Hvad nu hvis pindsvin blev en almindelig del af danske familier, som kattene er i dag, hvor lang tid tror I så, der ville gå før de mest introlerante af vores medmennesker ville begynde at brokke sig over deres lort på deres græsplæner? Og hvad med duer? der er både vilde og tamme duer i og over danske haver. Duer KAN være sunde smittebærere med salmonella og meget andet uønsket. Alligevel behøver vi ikke være bange for dem. Ganske almindelig hygiejne er nok til at afværge eventuelle problemer. Min ene nabo (som bor imellem kattehaderen og os) har haft duer i rigtigt mange år - og uden bekymring fra hverken ham eller mig - nej mine katte har aldrig (heller ikke da de stadig fik lov at bruge kattelemmen til haven) vist interesse for at æde hans duer, og jo selvfølgelig skider duerne i min have, men efter et par regnskyl er klatterne væk igen, og de kan starte forfra :o) - Altså KAN det foregå helt uproblematisk! Det afhænger af de involveredes personlige indstilling til deres omverden! - Samme problematik ses i øvrigt i ulve-debatten: Skal fåreejerne ofre ressourcer for at beskytte deres får (f.eks. anskaffe et par veluddannede hyrdehunde af stor race) eller skal ulvene bare udryddes. Håber I fornemmer min indstilling også til dén sag!
    De allerbedste hilsener

• #51   30. jun 2013 Jeg er da personligt pisse irriterede på alle de møg duer der skider på min bil osv. men nu er det sådan at de ikke har en ejer som jeg kan gøre ansvarlig, for tro mig havde de det så ville ejer også få lov til at betale en ugentlig bilvask..

Vilde hunde har også været en del af naturen i tidens morgen, men alligevel er det ikke tilladt at have sin hund rendende rundt frit, så hvorfor skal man lade sig genere af andres katte, hvorfor skal man have udgifter for at blive fri for dette..

Det er da heller ikke ok at naboens børn spiller fodbold i ens have uden de har fået lov, det handler da om ens private rum, at man selv har lov at bestemme hvad og hvem der har lov at betræde ens matrikel..

• #52   30. jun 2013 Lotte:
    Okay! En hyndeboks har de måske ikke, men mon ikke de tager hynderne ind til efterår?
    Det er ganske gratis at flytte hynderne :).

I øvrigt bakker jeg op om A.I.
    Dog vil jeg sige, at uønskede børn vil jeg ikke have i min have, da de har intelligens nok til at forstå at det er alm. pli at man ikke render fra den ene have til den anden. Det er en del af forældrenes opdragelse af børnene smiley

• #53   30. jun 2013 Da jeg købte min grund i sin tid, der var den kattelokum for hele områdets katte...Den var beboet af ræve som havde huler og pissede om vinteren i parringstiden foruden de hylede når de kaldte...
    MEEN de havde boet der før jeg købte grunden og byggede hus...Kattene bankede mine medbragte misser sønder og sammen, så jeg måtte aflive dem til sidst, for som dyrlægen sagde det ville aldrig blive anderledes, han råde mig til af finde nogen af områdets killinger og starte forfra..
    Mine nabos unger har gentagende gange lagt plankeværket ned, fordi de havde fodboldmål lige op af.....
    Hvis jeg skulle være gået op i det og de gener som dyr og børn skabte for mig, så ville det godt nok have været trist for mig selv......Og mine naboer...
    Jeg vælger selv hvad der skal irritere mig..

• #54   30. jun 2013 Det kan godt være børn har intelligens til at vide at de ikke bør gå i andres haver, men ikke desto mindre så de første 5 år vi boede her så rendte naboens børn alligevel gennem vores have til busstoppestedet da det åbenbart var 10 skridt kortere..

Jeg så det ikke og derfor kunne jeg jo ikke bede dem lade være, jeg kunne blot se det via spor i sneen om vinteren..

Og hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg den del med hynderne er den mindste irritation, jeg tror de3t som TS forældre er mest utilfredse med er at kattene går ind i deres hus via åbne vinduer og døre og at kattene graver i deres bede samt fanger deres fugle som de så ynder at se på..

• #55   30. jun 2013 <i>Jeg vælger selv hvad der skal irritere mig.. </i>

Ja det gør TS forældre nok også og de har så valgt at det er naboernes nærgående katte....

• Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2013

#57   30. jun 2013 jeg læser med her på sidelinien, og tænker indtil videre, at tråden repræsenterer nok meget godt de forskellige tankegange der er ved katte-ejere (mennesker generelt tænker jo forskelligt). Og nogle af holdningerne i tråden her, er netop den holdning mine forældre er så nervøse for at blive konfronteret med tilbage, hvis de stille og roligt lufter de problematikker de oplever. Tror nemlig at den med at blive mødt af en katteejer der fuldstændig uforstående overfor mine forældre vil sige "så er problemet vidst ikke støre, det er vidst Jer der gør tingene til et problem" er død ubehagelig at blive mødt med.
    Men ja, det kan lige så godt være den anden vej, og det er en katteejer ligesom nogle her i tråden som tænker "ja det må vi lige snakke om, og se om der er noget begge parter kan gøre for at afhjælpe nogle af tingene".
    Så det giver bestemt stof til eftertanke at læse de forskellige tilgange der er her i tråden.

Jeg mener vidst jeg skrev at punkterne jeg listede op var nogle eksempler, der er langt flere punkter de har nævnt til mig, men netop fordi det ikke skulle handle om håndtering af de enkelte problematikker, men mere problemet på et generelt plan, har jeg ikke skrevet alle punkterne ned i listeform til Jer. smiley

Jeg synes ideen omkring at prøve at starte med at gå til nogle af de naboer der ikke har kat, og spørge hvad deres oplevelse er, er et godt sted at starte.

Og diskussionen omkring lovgivning finder jeg meget interessant. For jeg havde også en opfattelse af lovgivningen, men kan godt læse, at jeg ikke nødvendigvis har ret, og at der er noget usikkerhed omkring det skrevne.
    Det er også godt for mig at vide, så jeg ikke bilder mine forældre noget forkert ind.

• #58   30. jun 2013 Marianne
    Jeg må tilstå at jeg synes at dine forældre skal have lidt viden om kattens adfærd, så de forstår den.

Hvorfor ialverden skal de det,de har ikke kat.
    Der er sørme mange husdyr jeg ikke ved en dyt om .....
    Karinas forældre er på ingen måde forpligtet til at have viden omk katte smiley

Kirch

Jeg vælger selv hvad der skal irritere mig..
    Ja nemlig smiley
    Du må op med nogle bedre argumenter ,der forsvare din holdning
    Jeg venter spændt smiley
    Verdenen er ikke kun sort og hvid !

• #59   30. jun 2013 Karina..
    Ja meningerne er mange og det vil de nok altid være...
    Jeg syntes det er et rigtig godt tiltag du har taget at spørge herinde, for på den måde får du jo også en ide om hvordan nogle af naboerne evt vil tage et sådan problem til sig, her får du jo et ret bredt udvalg af hvad folk med katte forventer og forlanger af deres ikke katte ejende naboer smiley

Du og dine forældre kan jo så smide alle de her forslag på bordet og så vælge ud hvad der passer bedst i jeres situation og hvad i ønsker at gøre mht kattene og deres ejere, i skal jo kun gøre det i selv kan forsvare at gøre..
    Jeg forstår godt at dine forældre er bange for at starte en slags nabokrig, derfor er dialog jo også vejen frem, lige at tage temperaturen på de forskellige naboer og så forhåbentligt finde et fælles fodslag som alle kan leve nogenlunde med..

Dine forældre bliver nok aldrig helt fri for katte i deres have, men hvis det bliver på et plan der kan accepteres så er det vel også fint..
    Jeg mener ikke at naboerne kan tvinges til at holde deres katte på egen grund, men jeg mener samtidig heller ikke at dine forældre skal have enorme udgifter ved at holde noget som de ikke ønsker væk fra deres have, det må katte ejerene hjælpe med de udgifter, så kattene ikke finder deres have så attraktiv..

• #60   30. jun 2013 Tine:

Jo det ville måske være en god idé, for det er SÅ tit at katte får skylden.
    Der kan så ofte blive nabokrig over det mindste. Det med barken på træet eks. Det er jo ikke katteadfærd ;).

Når det er sagt, så støtter jeg stadig en snak over en kop kaffe på terrassen - for ja, dialog er vejen frem men ikke krig.

Jeg hørte på et tidspunkt, at en katteejer havde fået leveret en lort i en pose i sin postkasse. Vedkommende lod lorten "analysere" hos en dyrlæge og det var ikke fra en kat!

• #61   30. jun 2013 Marianne
    Helt enig i at dialog er vejen frem ,det har jeg selv skrevet længere oppe i tråden smiley
    Men mener stadig ikke man kan forlange at folk sætter sig ind i kattens adfærd

Føj da ,lort i postkassen ,svineri uden lige smiley

• #64   30. jun 2013 R.B.
    Men ikke en trussel mod menneskeheden smiley

• #68   2. jul 2013 Lotte

Og lad så være med at blande vilde dyr ind i det - denne tråd handler om domesticerede dyr, med en ejer..

Helt enig Lotte
    RB
    Det er stadig om en uønsket kat tråden handler om

• #73   3. jul 2013 Chanett, jeg har hegnet min have ind kun med voliernet og fag, lavet af træ ..
    Mine katte bliver fint på grunden?

• #76   5. jul 2013 Sennep på halsen smiley
    Tsk tsk !
    Hvad foregår der lige i øverste etage ? Intet !!!

• #77   5. jul 2013 I går var Felis frosset. Hvorfor ???

• #79   5. jul 2013 Chanett, du skriver selv:
    <i>Det er UMULIGT at holde <b>indekatte</b> fra at gå ind på andre personers grund - det er uomtvisteligt, uanset hvad lovgivningen siger... Jeg har selv kat (indekatte) men må ærligt indrømme at jeg også af og til generes af de udekatte, der er i området. </i>
    Jeg holder fint mine <b>indekatte</b> fra andres grund smiley

• #80   5. jul 2013 Jesper
    smiley :-)

• Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2013

#81   5. jul 2013 er netop hjemkommet fra 7 dages behandlingstur med børnene fra mit arbejde, så har ikke været på nettet og tjekke tråden her.
    Men læser den nu.
    Tak for de mange kommentarer og råd.
    Nogle bestemt skrevet ned og taget til efterretning, andre (sennep bla.) tillader jeg mig at sortere fra.

Mine forældre har haft æren af at passe mine hunde i de 7 dage jeg har været væk, og DET har godt nok haft en virkning at have dem boende.

Mine forældre har ikke set skyggen af katte i deres have mens hundene har "patruljeret".

Hvor længe der går før kattene opdager at hundene ikke er der længere, det må de se.
    Men lige nu nyder de "freden" og ser tiden an.

Jeg har også bedt dem om at være mere skarpe på om der er andre dyr der kan være årsag til nogle af de gener de har, inden de i hvert fald tænker på at gå i dialog med katteejerne i området.
    For det ville være enormt dumt at komme med eksempler som slet ikke er kattenes værk.

Det er status pt. smiley

• #82   5. jul 2013 Hehehe ja fremmede hunde har en god virkning på at katte ikke føler sig velkomne smiley

Der går nok lige nogle dag måske en uge + - før kattene opdager at hundene ikke er der mere smiley

• #84   9. jul 2013 Chanett, men come on - prøv da i det mindste lige at stave mit navn rigtigt - tak smiley

• #85   15. jul 2013 Heidi
    smiley :-) smiley

Kommentér på:
råd søges - kat ikke velkommen (lang)

Annonce