Bange og angst mor til killinger {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Min kæreste og jeg er blevet plejeforældre. Vi kontaktede dyrenes beskyttelse og fik udleveret en dejlig ung misse mor og hendes bedårende 3 killinger. Vi fik afvide, at den var dygtig til at lade killingerne få mælk, hvilket også er rigtigt.
Problemet ligger i, at missemor er meget angst og bange, hvilket vi også fik afvide på internatet. Selvfølgelig vil den være bange og nervøs pga nye mennesker, herunder min kæreste og jeg, samt nyt område og dufte mm.
MEN:
Er der nogen der har nogle gode råd til at forebygge angsten og gøre det endnu nemmere for den? Vi holder os så vidt muligt på afstand og lader den komme til os, men jeg er lidt trist over, at den virker så nedtrykt. Nogle gode råd og erfaringer?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
I skal jo have hendes babyer i hænder mindst 15 min om dagen, netop for at gøre dem menneske vandet og mindre sky, det er måske hårdt for mormis for i har ikke opbygget et tillidsforhold endnu.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Min store pige var også meget utryg, da hun kom hjem til os (dårlig opvækst) jeg brugte meget tid med at ligge krøllet sammen på gulvet i nærheden af hende og talte stille og roligt til hende om alt og intet. Jeg lå så hun kunne se mit ansigt men ikke mine øjne.
Når jeg gav hende guf rakte jeg det forsigtigt frem på flad hånd og kiggede væk.
Det virkede og idag er hun meget tillidsfuld og elsker at snuse til mit hår og ansigt
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Under alle omstændigheder vil en hunkat med killinger være meget på vagt, hvis den flyttes til et nyt sted, for den ved selvfølgelig ikke, hvilke farer, der lurer på killingerne.
Måske kommer den også fra et sted, hvor den ganske vist har været familiekat, men har været ude for ting, som gør den bange for mennesker.
Jeg ville købe en felifriend/feliway til at sætte i stikkontakten. Den skulle udskille nogle duftstoffer, som virker beroligende på katte.
PS: Eftersom det er DB, du har katten fra, tvivler jeg stærkt på, at det drejer sig om en "vildkat". Dem har jeg desværre aldrig oplevet DB tage sig af, med mindre de var meget syge og skulle aflives.
dec 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 8
På db vidste de ikke hvorvidt katten havde haft ejer eller ikke. Den var blevet efterladt i en kasse højgravid, så de regnede med, at den havde haft ejere, men var ikke sikre, eftersom at beskeden på kassen bare var, fundet alene og højgravid.
Missemor er egentlig selv en killing, ikke mere end et år gammel, så jeg håber at den stille og roligt falder til og måske senere hen bliver lidt legesyg når killinger er lidt større.
Jeg vil bare den stakkels mor det bedste, og hvis den har været udsat for noget negativt førhen, så håber jeg sådan vi kan få det vendt til noget positivt.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det eneste du egentlig kan gøre i situationen er at sørge for at gøre ting der gør hende angst, selvfølgelig inden for rimelighedens grænser, men giv hende et rum hvor der er mindst mulig trafik (mennesker) men lad døren stå på klem så hun ikke føler sig fanget og hun stadig kan komme til jer, i skal ikke undlade at kontakte killinger og hende, men når i går ind til hende så hav lidt godbidder med, så i giver hende samtidig med at i snakker med både hende og killingerne, og tal sagte og blidt til hende, så vil hun lige så langsomt opdage at i ikke er farlige og vil hende det godt, men det kan tage meget lang tid at genvinde en kats tillid, det er et hårdt og langsommeligt arbejde, men når killingerne bliver større og begynder at tumle rundt så skal du se så skal hun nok bløde op..
Jeg har selv været plejemor for kattemor med killinger, hun var også lidt nervøst anlagt, men ikke i stor grad, hun søgte og faktisk en del, men høje lyde og uvante lyde var hun lidt nervøs for, men det beroligede faktisk hende at hun kunne se os, så hun var ikke lige så nervøs og angst som din, og hun havde også med sikkerhed haft en ejer som havde forladt hende..
Held og lykke med det
maj 2007
PS: Er det planen, at killingerne og mormis skal tilbage til DB, når killingerne er ca. 12 uger eller hvad?
Det ville være dejligt for mormis, hvis I kunne beholde hende, for hun lyder til at kunne trænge til et permanent og kærligt hjem.
dec 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 8
Planen er, at vi kun skal pleje mor samt killingerne, men min kæreste og jeg har allerede snakket om, muligvis at beholde den, da vi føler den har haft en svær start på livet. Jeg tror også kun at moren er ca 10 måneder gammel, så det er selvfølgelig en lidt urimelig start på livet at få killinger så tidligt og muligvis være blevet skuffet af andre mennesker før.
Vi har kun haft moren i 4 dage, så jeg er tidligt ude, men jeg vil den også kun det bedste fra start. I morges havde vi lidt forbedringer. Den blev fodret i hånden, eller dvs. at vi gav den lidt snacks mm, hvilket den for første gang accepterede, så jeg er glad!!
Forhåbentlig går det kun fremad! Vi gør i hvertfald alt for ikke at stresse den, og holder os væk når vi kan mærke det bliver for meget.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
maj 2007
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det lyder til at i giver den plads og ro og så skal tilliden nok komme med tiden
Det ville være så dejligt hvis du fra tid til anden opdaterede os med hvor dan det går, og vi er jo altid begejstrede for nuttede killingebilleder også
Bange og angst mor til killinger