{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.543 visninger | Oprettet:

Min kat er pludselig bange og aggresiv? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er ikke helt sikker på hvad der lige sker, så håber på at kunne få nogle gode råd vi alle kan leve med.

For ikke så lang tid siden mødte jeg en fyr igennem en god veninde. Vi begyndte så at hænge ud sammen privat mens vi lærte hinanden at kende og nu er han begyndt at besøge mig.
Han er selv dyrelsker og har masser af erfaring med både hund og kat i hjemmet.

Men af en eller anden grund kan min indekat Tinker på snart 6 år (og sterilliseret) bare ikke lide ham - eller også er hun bange for ham?

Første gang kom han lige så stille og roligt og viste hende hans hånd for at hilse pænt på hende. Hun stak af ind i soveværelset og gemte sig og holder i smug nøje øje med ham.

Men som tingene har udviklet sig, gemmer hun sig i soveværelset hver gang han kommer. En gang imellem kommer hun frem og holder nøje øje med ham eller følger efter ham med en meters afstand. Prøver han meget forsigtigt at snakke til hende eller kommunikere med hende, så enten råber hun af ham eller direkte slår ud og hvæser efter ham!! smiley

Hun har aldrig nogen sinde slået ud efter nogen eller direkte hvæst af andre! Det kom helt bag på mig, hvilken udvikling det har taget på hende!
Hun vil heller ikke snakke med mig mens han er her! Men lige så snart han er ude af min dør, så springer hun op på skødet af mig og vil hellere end gerne kæle igen.

Jeg har snakket med ham om hans forhold til min kat. Han gør alt hvad han kan for at give hende plads og tid og prøver at forstå hende og alligevel er det som om hun trækker sig mere og mere. Jeg aner selv ikke hvad der udløser dette, om hun er bange eller bare ikke kan lide ham uden at give ham en chance eller hvad der sker.

Nogen råd? Jeg har før haft kærester da hun var yngre, men dem accepterede hun nogen lunde med det samme. Vi har siden flyttet bolig og boet i denne lejlighed sammen i 3 år uden der har været nogen kærester involveret - altså lige indtil nu.
Jeg har forresten noget flydende Kalm mod Angst & stress som dyrlægen har givet mig. Mon det kan hjælpe på situationen?

Håber virkelig jeg kan finde ud af at redde denne situation, uden at skulle skille mig af med nogen af dem. Især når han selv er vand til både hund og kat og rigtig gerne vil være ven med hende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat er pludselig bange og aggresiv?
  • #1   2. jun 2018 Din kat ved bedst smiley min datter har oplevet det 2 gange, og katten havde ret smiley tænk dig om, og hvis katten bliver ved, så tag det alvorligt, hvis det kun er over for denne ene person, katten er bange.
    Jeg har en som altid er sådan, men det er blevet bedre nu hvor han er smertefri.


  • #2   2. jun 2018 Jeg giver Jette ret. Hvis hun er tjekket for smerter, så ville jeg lytte til katten. Katte har gode instinkter. Her kommer killinger ikke hjem til ny køber, hvis en bestemt af vores katte holder sig væk.

  • #3   2. jun 2018 Jeg er egentlig ret enig med de andre, hvis det kun er denne ene person som hun reagere sådan overfor, så er der et eller andet ved den person som katten ikke bryder sig om, og det gør hende utryg, så sådan set er det både fordi hun ikke bryder sig om ham og er bange for ham.
    Jeg har en kat som er sådan der over for stort set alle andre en os 2 der bor sammen med hende, men hun er dog blevet noget mere omgængelig med årene og er begyndt på at nogle få udvalgte godt må hilse på hende hvis de nøjes med at nusse i hovedregionen.

    Hvis det endeligt er du vil forsøge noget for at opbløde hende så kan han jo evt have nogle velsmagende godbidder med og hvis han overnatter hos dig så kan han jo begynde at give hende morgenmad, så finder hun måske ud af at han ikke er så farlig.
    Men generelt er det bedst at katten kommer selv, det skal gå i kattens tempo, man skal ikke forsøge at snakke med en kat der ikke selv vil, så skal man hellere ignorere den og lade som ingenting, så vil de fleste katte blive nysgerrige og komme frem, katte hader generelt at blive ignoreret, hvis katten ikke kommer frem så skal man bare lade den være, så er det fordi den ikke vil eller er utryg og ikke tør.


  • #4   3. jun 2018 Jeg er ret lettet over at høre det ikke er min kat der er blevet 'sær' smiley Det er da godt nyt.

    Han tager det heldigvis ikke så personligt, men vi prøver med at hvis hun er der, at han så bevæger sig langsomt og uden om hende. Kommer hun selv for at snuse til ham, holder han næsten vejret og blinker ikke med øjnene for ikke at fornærme eller skræmme hende.
    Det kan godt være vi skal afprøve den med godbidder og se om det kan hjælpe til at hun accepterer ham.

    Snakkede lige med min veninde i dag (hende jeg har mødt ham igennem) og hun mistænker at katten kan lugte at han ryger og hun er ikke vand til mennesker der ryger. Men han ryger jo ikke indendørs, han går ud på altanen og ryger. Så det burde ikke genere - eller kan det genere katten med hans lugt?

    Han er en stille og rolig mand. Høflig og pænt sprog, gode manerer og tager hensyn til folk. Så kan ikke rigtigt se nogle farer ved ham (endnu) og det at han er dyrelsker og er vand til at omgås flere katte, burde jo være en bonus?


  • #5   3. jun 2018 Han bør netop blinke med øjnene. En kat der stirrer, truer den anden kat. En kat der derimod er venlig stemt, den blinker med øjnene, lukker dem langsomt og åbner dem igen. Evt. kan katten smaske lidt for at vise, at de ikke gør noget.

    Det virker også, når mennesker gør det. Blinker stille og lukker øjnene lidt. smiley


  • #6   3. jun 2018 er helt enig med Susanne.
    og det virker.

    for hvis han bare stigere på den så virker han truende overfor katten. Også selvom at det ikke er det som er meningen.


  • #7   3. jun 2018 jeg har faktisk prøvet det med en tiger i zoo. den gamle Igor i odense
    og han blinkede tilbage til mig. var bare så stolt smiley
    bagefter snakkede vi med hans dyrepasser, og fortalte det med at blinke til den. Og han kunne fortælle at min oplevelse var rigtig nok.
    man kan altså også "snakke" med en tiger på den måde


  • #8   4. jun 2018 https://www.youtube.com/watch?v=vdLf6I8oE-0¨
    Se evt denne video, der forklare en lille smugle om det at blinke.

    Tager konstant mig selv i at gøre det samme til hunden smiley


  • #9   4. jun 2018 Overgaard, det virker også på hunde. smiley

  • #10   5. jun 2018 Hej alle smiley

    Vil lige starte med at sige tak for alle jeres svar og gode råd smiley
    Så en lille opdatering..

    Igår var han hos mig igen og jeg fortalte ham at jeg havde søgt nogle råd på ham og min kat. Jeg fortalte at han skal huske at blinke med øjnene og gav ham nogle godbidder han kunne give hende og det gik jo bare supert!

    Hun tog imod hans godbidder og ikke lang tid efter blev hun legesyg og så legede de nok et sted mellem 5-15 min sammen, hvor han også fik lov til at ae hende smiley
    Hun var langt mere afslappet og for første gang gemte hun sig ikke i soveværelset, men var inde i stuen sammen med os og delte sofaen med os uden problemer smiley

    Såå, det tager jeg som et meget godt tegn og tænker at vi nok lige prøver den med godbidder og blink i noget tid, så de kan lære hinanden at kende og blive dus med hinanden smiley

    Men igen, tusind tak for jeres svar og gode råd som ser ud til at give pote! smiley


  • #11   5. jun 2018 Hvor dejligt at de små for fik hende til at slappe mere af og bløde lidt op, der går nok noget tid før hun 100% stoler på ham, han skal jo lige ses an, samt han "stjæler" jo din opmærksomhed fra hende smiley men fortsæt med det gode arbejde, så skal hun såmænd nok ende med at acceptere ham fuldt ud smiley

Kommentér på:
Min kat er pludselig bange og aggresiv?

Annonce