2.879 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Ann Z
Ann Z
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14

Fremmed kat i min indhegning Fremmed kat i min indhegning

Hej. Jeg har to hellig birma som har adgang til en stor indhegnet have. De kan frit gå ind og ud. De kan ikke komme ud af indhegningen fordi der er indfald - til gengæld kan andre katte komme ind, men når de er inde, kan de til gengæld ikke komme ud. For det meste holder fremmede katte sig udenfor indhegningen. Et par gange de sidste 8 år har der været et par stykker, som hoppede ind, hvilket de kun har gjort 1 gang, fordi det gik op for dem, at de ikke kunne komme ud igen. På nær en enkelt. En stor hankat som sidste år blev ved at hoppe ind og overfaldt min ene kat, så han måtte opereres for 3500 kr. Da den ikke havde nogen ejer, fangede jeg den ind og fik den aflivet ved dyrlægen.
Nu har jeg så problemet igen, men denne gang med en meget sød 1 årig fertil hankat, som jeg så heldigvis har lokaliseret ejeren til. Hun har hentet ham i dag og i går, fordi han hoppede ind i indhegningen. Heldigvis er der endnu ikke sket noget, fordi vi har opdaget det inden vores katte gjorde. Den ene af mine er meget territorial, så hvis han opdager ham før jeg, bliver der alvorlig slagsmål smiley
Spørgsmålet er - hvis mine katte kommer til skade, kan jeg så forlange at kattens ejer betaler regningen? Det sker jo på min grund. Jeg har foreslået hende at få ham kastreret, inden der sker noget alvorligt, men hun sidder vist i en uheldig økonomisk situation.

AJ

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fremmed kat i min indhegning
  • #2   11. okt 2013 Du kan i hvert fald kræve at hun skal holde ham ude af din matrikel og jeg tror også at hun kan gøres ansvarlig, hvis der sker noget med dine katte. Men, sidder hun så hårdt at hun ikke har råd til kastration, så har hun sikkert heller ikke råd til at betale for behandling/operation efter slagsmål.

• #3   11. okt 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg sætte strøm på ydersiden/toppen af hegnet. Altså lægge en eltråd rundt langs toppen af hegnet. Det vil med al sandsynlighed holde ham ude smiley

• #4   11. okt 2013 Eller tale med naboerne om en skrå kant på ydresiden smiley

• #5   11. okt 2013 Jeg tænkte det samme som Jette. Jeg havde en hun kat som kom ind fra udefra i det hun satte af på stolperne som ikke er ret høje, Efter der er sat net på har jeg ikke set en eneste kat.

• #6   11. okt 2013 Som Felis siger, da det ikke er ulovligt og loven er skruet sammen som den er, så er ejer af katten ikke erstatningspligtig hvis den skulle skade en af dine katte..

Og desuden hvis hun ikke har råd til at betale kasteration hvordan skulle hun så kunne betale for skader påført i slåskamp??

Men jeg kan så fortælle at jeg har været ude for noget lignende, naboens kat er meget betaget af min Tøsen, dette er bestemt ikke gengældt, og 2 gange har han forvildet sig ind i Tøsens løbegård, den ene gang var hun ikke selv i den og jeg måtte ud og redde ham ud, den anden gang var hun i løbegården, hvor han fik så vederstyggelige tæsk af Tøsen, at jeg måtte ud og redde ham da han skreg som et lille barn og var trængt helt op i en krog og slet ikke forsvarede sig, der skete ingen skade på nogen af kattene, men siden den dag har han nøjes med at iagttage Tøsen på den sikre side af hegnet smiley

Hvis jeg var dig ville jeg se om ikke en anordning kunne laves så han ikke kan komme ind i jeres indhegnede have, mest for at beskytte jeres egne katte..

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#7   11. okt 2013 Mit hegn er 170 cm højt men det kunne måske være en god ide med strøm på ydersiden og da jeg har hestehegn op ad katteindhegningen burde det også være rimeligt nemt at etablere - så det var en god ide smiley men så vidt jeg er orienteret er man altså forpligtiget ifølge loven til at holde sine dyr på egen grund - også katte! Der er bare en udbredt opfattelse af at katte bare skal have lov til at rende frit. Og hvis det forholder sig sådan burde jeg vel kunne gøre hende erstatningspligtig? Jeg har i hvert tilfælde ikke lyst til at bruge 3500 igen smiley

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#8   11. okt 2013 I øvrigt er det ikke naboens kat - den bor over en halv kilometer herfra men synes åbenbart her er hyggeligt - men den har jo heller ikke mødt min "dræberkat" endnu smiley

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#9   11. okt 2013 Sakset fra Dyrenes Beskyttelses hjemmeside:

Det siger loven
    Ifølge loven har kattens ejer pligt til at holde katten pa° sit eget omra°de. I praksis kan dette som regel ikke lade sig gøre. Hvis man inden for det seneste a°r har givet ejeren en advarsel, har man i yderste konsekvens ret til at indfange en generende kat pa° sin grund og fa° den aflivet hos en dyrlæge. Katten skal indfanges pa° en dyreværnsmæssig forsvarlig ma°de.

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#10   11. okt 2013 Tænker heller ikke en kastration forhindrer den i at slås men måske den ikke strejfer helt om til mig så?

• #11   11. okt 2013 Det er Dyrenes Beskyttelse tolkning af loven, fakta er at man ikke har pligt til at holde kat på egen grund, men hvis katten er til gene er man pligtig til at holde katten fra den/ deres grund som den genere, ellers har denne person ret til på human vis at indfange katten og aflevere den til dyrlæge eller internat, den må kun aflives hvis der inden for et år er advaret mod og varslet at såfremt katten viser sig igen vil den blive indfanget..

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#12   11. okt 2013 Nå nu fandt jeg lige dette på Kattens Værns hjemmeside og det ser faktisk ud til at hun skal betale hvis mine katte kommer til skade:

Lov om mark- og vejfred

Lov om mark- og vejfred har flere paragraffer af betydning for katteejere.

§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.

• #14   12. okt 2013 Syntes da at det er tankevækkende at du liiige fangede den "fremmede" kat og fik den aflivet. For min skyld måtte karma komme bide dig i røven noget så grusomt. smiley

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#15   12. okt 2013 Hov hov Lasse - pas nu lige lidt på! Den fremmede kat havde terroriseret andre naboers katte i området ud over min og givet dem bank så de ikke turde gå i deres egen have. Så efter at have været rundt i området for at finde en evt. ejer uden held og snakker med bondemanden, som bor for enden af vejen, som var ret sikker på at nogen havde kylet den af, valgte jeg at indfange den sammen med naboerne i en kattefælde og få den aflivet ved dyrlægen. Bad dem meget udtrykkeligt tjekke for chip inden aflivning, for at sikre mig om der var en ejer. Det var sørme ikke noget, jeg gjorde med glæde, men hvis en kat blev ved at springe ind i din have og banke dine katte og det kostede dig adskillige tusinde kroner at reparere dem, mon ikke du havde gjort det samme? Desuden sagde dyrlægen at på det lange løb, havde jeg sikkert gjort den en tjeneste - katten var ikke vild - havde helt sikkert haft en ejer, som så sikkert var blevet træt af den og havde kylet den af på gården og den havde massa af gamle kampar! Og hvem skulle så hjælpe den, når den en dag blev rigtig syg - skulle den så ligge og dø under en busk? Jeg havde det da pisse dårligt med at aflive den, men så ikke andre udveje. Hvis den bare havde holdt sig uden for indhegningen, havde der ikke været noget problem.

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#16   12. okt 2013 Men uanset hvad, synes jeg sgu det er træls, hvis hun ikke er erstatningsansvarlig - det ville hun være, hvis det var en hund, der hoppede ind i min have og bed kattene. Kunne forstå det hvis min have ikke var indhegnet og mine katte løb frit rundt - så var det jo ligesom en chance, jeg tog, hvor det er umuligt at bevise hvilke katte der har forvoldt hvilke skader. Men det er det jo ikke i dette tilfælde. Jeg har netop valgt en indhegning for at beskytte mine katte. Men nu ser jeg om den kommer igen - min mand bad hende udtrykkeligt om at holde den hjemme i går og han har sat hegn på ydersiden, der hvor det er mest sandsynligt, at den kommer ind og fjernet bænken, den kunne bruge som afsæt. Og ellers må jeg prøve strøm.

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#24   12. okt 2013 Skovmisserne - at hun er i en dårlig økonomisk situation er groft sagt mig ligegyldigt - det er hendes problem og ikke mit! Jeg er jo nok af den opfattelse, at har man ikke råd til neutralisering af/ dyrlæge til sine katte så skal man overhovedet ikke ha dem. Jeg prøver bare at være på forkant med det økonomiske aspekt, såfremt uheldet skulle være ude ligesom sidste år. Jeg ville aldrig tøve med at køre min kat til dyrlægen, men et er ikke ensbetydende med, at jeg synes det er fedt at bruge mine surt tjent penge på det - især ikke hvis jeg er uden skyld i uheldet. Synes jeg gør alt for undgå det netop ved at have mine i indhegning. Så hvis retten var på min side, ville jeg da helt klart forlange, at hun skulle betale - uden at tage hensyn til hendes økonomiske situation.

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#27   12. okt 2013 Og jeg synes det er fint at aflive herreløse katte ved dyrlægen - især hvis de er nogle slagsbrødre - på et eller andet tidspunkt kommer de i nød eller kommer til skade og så lider de da rigtig, fordi der ikke er en ejer til at hjælpe dem. Dermed ikke sagt, at jeg ikke synes, det er forfærdeligt at berøve dem deres liv - jeg har grædt flere gange over en stakkels mis, som ikke havde et hjem eller var vild og derfor måtte aflives, bare fordi nogen mennesker på et eller andet tidspunkt har været så uansvarlige at lade deres kat formere sig men ikke har gidet at tage ansvaret.

"Det gør ikke ondt at være død, men det kan gøre allerhelvedes ondt at være i live"

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#30   12. okt 2013 Tak Fruen på Godset smiley

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#33   12. okt 2013 Skovmisserne - tror du har misforstået det meste - og hvis du læser mit første indlæg, så er det en sød lille hankat, som har en ejer, som faktisk er glad for ham. Så dit forslag tangerer en anelse dumt og det er overhovedet ikke det, jeg er interesseret i. Min pointe er, at bare fordi hun har en dårlig økonomi, betyder det jo ikke, hun har mindre ansvar eller jeg skal tage særlige hensyn til det på bekostning af min egen økonomi.

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#36   12. okt 2013 Altså hun har så faktisk hentet den 2 dage i træk og ville rigtig gerne kastere ham men har svært ved at finde pengene - men håber hun efter at have snakket med min mand forstår alvoren i problemet - for slåskamp det bliver der, hvis min lille Birmamis på 2,4 kilo opdager ham - og vi ønsker hverken hendes eller vores kat kommer til skade. Der hvor jeg boede før, smuttede ham ud af min gamle indhegning og jagtede en kæmpe skovkat ind i dens eget hjem. Min dyrlæge siger, at han har et kæmpe ego og det ikke er gået op for ham, at han er en fin racekat smiley Så jeg tror faktisk det er til alles forde,l at han er spærret inde - også de omkringboende katte.

• #37   12. okt 2013 Skovmisserne: Kan man bare uden videre aflevere en kat hos din dyrlæge og så betaler han/hun for aflivningen? Dyrlæger er jo ikke hverken dyreværnsorganisationer eller internater. Hos min dyrlæge ville jeg selv skulle betale for aflivningen, hvilket jeg synes er helt rimeligt. Katten er jo ikke deres problem.

Jeg har een gang fået aflivet en kat "gratis" hos dyrlægen. DB betalte, fordi han var en syg vildkat.

• #38   12. okt 2013 smiley sådan en bimse har jeg også haft smiley han vejede så ca 4 kg og absolut ikke bange for noget.
    Da vi flyttede her ud, og han ikke kunne komme ud, og haven var en brakmark og børn, katte, hunde og ræve kunne komme helt op til vinduerne, blev han vildt stresset, og ville gerne jage de formastelige væk.
    Vi havde boet på anden sal og de kom med i løbegården i kolonihaven om sommeren.

profilbillede
  • #40   12. okt 2013 Det er ikke det, jeg spørger om. Fint nok, at du vil have sådan en kat aflivet. Jeg spørger om din dyrlæge gør det gratis? Du skriver at du bare vil aflevere katten hos dyrlægen og så må det være op til dem, hvad der skal ske med den. Hvem betaler regningen? Afholder din dyrlæge selv udgiften?

Hos min dyrlæge kan man ikke bare dumpe en kat og så forvente gratis aflivning.

• #41   12. okt 2013 Hvis det er en vildkat (ejerløs kat) er der faktisk en del dyrlæger der gør det gratis, eller for et symbolsk beløb..

• Ann Z
    Ann Z Tilmeldt:
    okt 2013

#43   12. okt 2013 Felis - hjælper det heller ikke på, hvor langt omkring de strejfer, hvis de bliver kastreret? Det er jo ikke min nabos kat, men en som bor pænt langt herfra.

• #45   13. okt 2013 Røde var igang med, at knurre og nedstirre en af de lokale katte, men når jeg åbner døren ændre det sig jo smiley
    Der var 2 meter mellem dem og Røde var i det røde felt smiley men nåede kun at få et billede af det sidste blik de sender hinanden, før udekatten smutter, og Røde tror han har sejret og kommer roligt ind smiley

• #46   13. okt 2013 Her er billedet smiley

profilbillede
  • #47   14. okt 2013 Godt foto Jette
    Kan se på Røde at hun er kampberedt smiley

Jeg har desværre ikke tiden til at være så meget på KG ,men følger med på sidelinien.
    Nu har jeg ferie ,bliver der tid til at følge med.........
    Hader jo at gå glip af alt for meget smiley smiley smiley

Kommentér på:
Fremmed kat i min indhegning

Annonce