Fremmed kat i min indhegning Fremmed kat i min indhegning
Hej. Jeg har to hellig birma som har adgang til en stor indhegnet have. De kan frit gå ind og ud. De kan ikke komme ud af indhegningen fordi der er indfald - til gengæld kan andre katte komme ind, men når de er inde, kan de til gengæld ikke komme ud. For det meste holder fremmede katte sig udenfor indhegningen. Et par gange de sidste 8 år har der været et par stykker, som hoppede ind, hvilket de kun har gjort 1 gang, fordi det gik op for dem, at de ikke kunne komme ud igen. På nær en enkelt. En stor hankat som sidste år blev ved at hoppe ind og overfaldt min ene kat, så han måtte opereres for 3500 kr. Da den ikke havde nogen ejer, fangede jeg den ind og fik den aflivet ved dyrlægen.
Nu har jeg så problemet igen, men denne gang med en meget sød 1 årig fertil hankat, som jeg så heldigvis har lokaliseret ejeren til. Hun har hentet ham i dag og i går, fordi han hoppede ind i indhegningen. Heldigvis er der endnu ikke sket noget, fordi vi har opdaget det inden vores katte gjorde. Den ene af mine er meget territorial, så hvis han opdager ham før jeg, bliver der alvorlig slagsmål
Spørgsmålet er - hvis mine katte kommer til skade, kan jeg så forlange at kattens ejer betaler regningen? Det sker jo på min grund. Jeg har foreslået hende at få ham kastreret, inden der sker noget alvorligt, men hun sidder vist i en uheldig økonomisk situation.
AJ
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Og desuden hvis hun ikke har råd til at betale kasteration hvordan skulle hun så kunne betale for skader påført i slåskamp??
Men jeg kan så fortælle at jeg har været ude for noget lignende, naboens kat er meget betaget af min Tøsen, dette er bestemt ikke gengældt, og 2 gange har han forvildet sig ind i Tøsens løbegård, den ene gang var hun ikke selv i den og jeg måtte ud og redde ham ud, den anden gang var hun i løbegården, hvor han fik så vederstyggelige tæsk af Tøsen, at jeg måtte ud og redde ham da han skreg som et lille barn og var trængt helt op i en krog og slet ikke forsvarede sig, der skete ingen skade på nogen af kattene, men siden den dag har han nøjes med at iagttage Tøsen på den sikre side af hegnet
Hvis jeg var dig ville jeg se om ikke en anordning kunne laves så han ikke kan komme ind i jeres indhegnede have, mest for at beskytte jeres egne katte..
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
okt 2013
okt 2013
Det siger loven
Ifølge loven har kattens ejer pligt til at holde katten pa° sit eget omra°de. I praksis kan dette som regel ikke lade sig gøre. Hvis man inden for det seneste a°r har givet ejeren en advarsel, har man i yderste konsekvens ret til at indfange en generende kat pa° sin grund og fa° den aflivet hos en dyrlæge. Katten skal indfanges pa° en dyreværnsmæssig forsvarlig ma°de.
okt 2013
jan 2012
okt 2013
Lov om mark- og vejfred
Lov om mark- og vejfred har flere paragraffer af betydning for katteejere.
§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
okt 2013
okt 2013
okt 2013
okt 2013
"Det gør ikke ondt at være død, men det kan gøre allerhelvedes ondt at være i live"
okt 2013
okt 2013
okt 2013
sep 2004
Jeg har een gang fået aflivet en kat "gratis" hos dyrlægen. DB betalte, fordi han var en syg vildkat.
maj 2012
Da vi flyttede her ud, og han ikke kunne komme ud, og haven var en brakmark og børn, katte, hunde og ræve kunne komme helt op til vinduerne, blev han vildt stresset, og ville gerne jage de formastelige væk.
Vi havde boet på anden sal og de kom med i løbegården i kolonihaven om sommeren.
sep 2004
Hos min dyrlæge kan man ikke bare dumpe en kat og så forvente gratis aflivning.
jan 2012
okt 2013
maj 2012
Der var 2 meter mellem dem og Røde var i det røde felt
maj 2012
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Kan se på Røde at hun er kampberedt
Jeg har desværre ikke tiden til at være så meget på KG ,men følger med på sidelinien.
Nu har jeg ferie ,bliver der tid til at følge med.........
Hader jo at gå glip af alt for meget
Fremmed kat i min indhegning