3.565 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Nye staldkatte - hvilke? Nye staldkatte - hvilke?

Står i den situation, at jeg er flyttet på gård for ½ år siden, med tog vi os vores snart 14 år gamle hankat (kastreret) han er udekat (men er mest inde pga. alder).
Vi mangler nu et par nye katte til stalden, og jeg tænker self. to killinger, men hvilket køn bør man vælge? De vil blive steriliseret/kastreret.
Og tror i ham den gamle vil acceptere dem nogenlunde? Tænker at de bare skal være inde de første 14 dage, og så vænnes til at være i stalden smiley
Tak!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nye staldkatte - hvilke?
  • #1   17. nov 2013 Jeg ved ikke vildt meget om stald katte, men nu når de ikke er født på gården, ville jeg vælge et par søskende der er lidt ældre. Jeg mener, at have hørt de ikke bare skal ud fra start når de er helt små?
    Hvad med at tage på internatet/ katte hjem og give hjem til et par stykker der fra?
    De er jo fikset fra start og de har jo nok nogen som går godt i spand smiley

• #3   17. nov 2013 På en gård, hvor jeg havde hest, fik de to killinger (brødre), de blev neutraliseret, vaccineret og mærket, og bliver desuden fodret med godt foder smiley
    De har rytterstuen (en isoleret skur vogn) som deres "hjem", der er kattelem i døren, så de kan gå ind og ud som det passer dem.
    De første 3 uger, måtte de ikke komme ud, så de kunne vænne sig til, at det var der de skulle bo.
    Kattene er nu to år, og har fanget mange mus, og er rigtig aktive på gården smiley
    De er huskatte.

• #4   17. nov 2013 Synes ikk du skal tænke i racer, når du skal have staldkatye, men synes du skal køre til internatet og finde to katte, der har siddet der længe. Det ville være rigtig flot, hvis du havde mulighed for at tage to katte der er kommet sammen og skal afsted sammen. De sidder ofte meget længe på internaterne

• #5   17. nov 2013 Jeg vil anbefale, at du vælger to killinger, som er født og opvokset i en stald. Og lad være med at tage dem ind i huset; sørg i stedet for, at de er lukket forsvarligt inde i stalden den første tid i stedet for, indtil de har vænnet sig til de nye omgivelser og til jer. smiley

Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke anskaffer en killing eller kat, som er vant til at være indendørs og så sætter den ud i stalden - det er simpelthen for koldt nu. Så skal det i hvert fald vente til foråret.

• #6   17. nov 2013
    Katte der indleveres på internat, og ikke er vant til indeliv, har ofte dårlige chancer for nyt hjem smiley , da de fleste jo ønsker at have katte inde i hjemmet. Så du kunne bede et dyreinternat om at kontakte dig, når de får et par stald-egnede katte ind. Det kunne blive win-win-situation. smiley

Jeg synes, det er synd at forvise katte til stalden, hvis de først er blevet vænnet til at være inde. De staldkatte jeg har besøgt (formidlet fra internat) er blevet holdt inde i et rum i stalden de første par uger. I har måske også et rum i stalden, der kunne egne sig til dette?....
    (så slipper Gammelmis også for et par (sikkert trælse) uger med nye katte i sit hus).

• #9   18. nov 2013 Jeg ville finde gårdkatte, og ikke internat katte der har haft en hård start på livet

• #10   18. nov 2013 Kig evt på ham her. Det kunne måske være en ide, sammen med ham han går sammen med nu smiley
    http://www.dyrevaernet.dk/dyr.aspx?id=2127911a8f494dfc9789fbf9cfebdca9

• #13   18. nov 2013 Jeg ville nok selv redde et par internatkatte, men der findes også mange staldkatte der mangler nyt hjem. Men så skal man jo selv sørge for dyrlæge, vacciner, neutralisering etc. smiley

(link fjernet)

http://www.guloggratis.dk/dyr/katte/katte/huskat/annonce/21127923-graa-stribet-han-kat

(link fjernet)

• #14   18. nov 2013 Du skal bestemt vælge nogle der er født og opvokset som staldkatte, selvfølgelig nogle som er vænnet til mennesker og er tamme, og så skal du ikke have dem inde hvis meningen er at de skal leve ude i stalden, så skal du, holde dem inde i stalden i en 14 dages tid så de ved hvor de bor, og vælg gerne søskende..

Hvis du skal have gode musefangere så ville jeg nok vælge hunkatte, men det betyder nu ikke at hankatte er dårlige musefangere, men det ligger i hunkattens gener at forsørge sine killinger, så de plejer at være gode musefangere smiley

• #15   18. nov 2013 Jeg vil så ikke mene man redder en internatkat ved at have den som udelukkende udekat, hvor den aldrig kommer ind i huset..

• #17   18. nov 2013 Det skal selvfølig ikke vare indekatte, men synes tit der er deciderede udekatte på internaterne der har svært ved at få nye hjem. De fleste vil jo have kælne indendørs sofaløver... smiley

Og så er de jo fixet med alt. smiley

• #18   18. nov 2013 Nu tænker jeg mest at det kræver et bedere helbred at være stald kat end det gør at have adgang til varmen i huset

• #19   18. nov 2013 Wauw der var pludselig mange svar! smiley
    Det har altid været planen at vente til forår, det glemte jeg bare lige at nævne smiley
    Men disse katte skal skam også komme ind i huset, de skal bare primært være udekatte hvis i forstår?:-) Altså der vil også være mad og vand udenfor, så de ville kunne klare sig ude, men de må meget gerne komme ind og snakke smiley
    Men ja, oprettede også på et andet galleri, hvor jeg også fik en masse respons på, at det helst skulle være hunkatte smiley

• #20   18. nov 2013 Aha - så ville jeg vente med at anskaffe dem, til Gamle mis ikke er mere. Tror det må være en rigelig stor mundfuld for ham med to nye unge krudtkatte.

Når nogen har forslået dig hunkatte, er det måske fordi, hunner skulle fange flere mus? (har jeg læst i en undersøgelse, at de gør). Mine egne erfaringer er dog, at en hankastrat aldeles kan fange mus i hobetal.

• #21   18. nov 2013 Jamen når de ikke udelukkende skal leve som stald katte, så syntes jeg det er synd at anskaffe flere katte når nu din hankastrat er 14 år, så syntes jeg måske i skal vente til han ikke er mere, med mindre han da er åen for nye katte, men har han aldrig gået sammen med andre, så nej, så vent..

• #22   18. nov 2013 Beltane, jeg fangede lige det, du skrev med, at det ville være synd, at folk bare anskaffer sig en kat og kyler den ud i en stald... og kan ikke lade være med at kommentere på det, selv om det bringer tråden en anelse væk fra det oprindelige emne (undskyld på forhånd til dig, TS). For jeg er ikke helt enig med dig...

Eller jo; jeg er enig så langt, at det da klart vil være det mest optimale for katten, hvis den skal være udekat, at den også kan komme ind i stuehuset. Men når det er sagt, mener jeg ikke nødvendigvis, det er synd for en kat, at den skal være staldkat, hvis den er "født til det".

Jeg har selv 2 staldkatte; de er begge født og opvokset i et udhus, så de har aldrig været vant til at komme ind. Men hos os har de mulighed for at putte i halmen i hestenes bokse, hvor der er lunt og læ. De får kvalitetsfoder på lige fod med vores stuekatte og er begge neutraliseret, passet med vaccinationer osv. Faktisk synes jeg, at vaccinationerne er endnu vigtigere for en kat, der har helt eller delvist adgang til udelivet, end for en stuekat, selv om det ironisk nok er stuekattene, der sædvanligvis er bedst passet med disse ting. Begge er sunde, stærke og blanke i pelsen, de har hinanden at lege og putte med, og de er stort set altid med, når vi ordner stald, hygger om hestene osv. Det er et par meget sociale og meget kælne herrer, som ikke giver indtryk af at mangle noget som helst. smiley

Allerhelst havde jeg slet ingen staldkatte, men de er nødvendige for at holde mus og rotter fra dørene (jeg nægter at bruge gift), og for at kunne udføre deres funktion, er de altså nødt til at være udendørs og i stalden. Men jeg vil også samtidig sige, at et liv som staldkat absolut ikke behøver være dårligt, så længe katten har mulighed for et lunt sted at ligge, får godt foder og bliver passet med dyrlæge osv. At katten bor i stalden, behøver jo ikke betyde, at man er ligeglade med den. smiley

• #24   19. nov 2013 Så er de jo ikke stald katte, når de kommer ind og ligger i stuen..

Ægte stald katte lever og bor i stalden og udenfor 24/ 7 365 dage om året, katte der kommer ind i huset er almindeligt inde/ udekatte, det man også kalder fritløbere..

• #25   19. nov 2013 Det er lige det med definitionerne - jeg opfatter også ordet "staldkatte" som katte, der aldrig kommer ind i huset.
    Har endda engang mødt en 100% staldkat: Den måtte KUN være i stalden - altså ikke være ude i det fri (noget med smitte - spf-svinestald (?) ... nå, mange år siden).

Jeg er slet ikke i tvivl om (selvfølgelig forudsat det er et ansvarligt kattehold) at mange staldkatte lever et herligt og værdigt liv - og har en bedre livskvalitet end så mange indekatte har.

Louise H **Allerhelst havde jeg slet ingen staldkatte**

Hvordan kan det være? (er bare nysgerrig)

• #26   19. nov 2013 Louise H - Den er taget ud af "contest" Det var med henhold til internat katte, og indekatte..

• #27   19. nov 2013 Ok, Beltane, måske har jeg misforstået dig? Jeg læste bare det, du skrev, som om det var synd/et dårligt katteliv at holde en kat som staldkat, fordi du ordret skrev "Jeg vil så ikke mene man redder en internatkat ved at have den som udelukkende udekat, hvor den aldrig kommer ind i huset", så derfor følte jeg, at jeg blev nødt til at forklare, at en staldkat altså bestemt ikke behøver leve noget dårligt liv. smiley

Men vi er helt enige om, at man ikke "bare" tager en kat, som har været vant til at bo indenfor og sætter den ud i stalden på fuldtid. Det går jeg heller ikke ind for. smiley

Tinka, som svar på dit spørgsmål, så handler det simpelthen om, at jeg er en hønemor, så det er ren egoisme. smiley Staldkatte/fritløbende katte lever livet langt farligere end mine overforkælede stuekatte; jeg har allerede mistet en staldkat til trafikken, og tre staldkatte er forsvundet, uden jeg nogensinde har fundet ud af, hvad der skete med dem (det er flere år siden nu, så de kommer helt sikkert ikke hjem igen). Det gør hamrende ondt at miste hver gang, for jeg holder lige så meget af mine staldkatte, som mine stuekatte. smiley

Så i den helt ideelle verden - som jeg så ikke har p.t. - så havde jeg udelukkende indekatte med adgang til en stor voliere eller en forsvarligt indhegnet have, men den går altså bare ikke helt herude på landet; især ikke når man også har heste osv. udendørs, og det ikke dur med gnavere i foder mv. smiley

• #29   19. nov 2013 #27) Nåeh sådan, Louise, det kunne jeg da egentlig have sagt mig selv. Selv om jeg er enig i Felis indlæg ovenfor, holder jeg også mine katte bag hegn.
    Det gør mig virkelig ondt at nogle af dine staldkatte er forsvundet/trafikdræbt smiley - jeg kan ikke forestille mig noget værre, end at ens katte bare forsvinder.

• lone k
    lone k Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Svar: 2
    #30   20. nov 2013 Hej. Min datter har to staldkatte-killinger tilovers. De er født i stalden og moderen bor sammen med sin søster i stalden. Desværre nåede hun ikke at få moderen steriliseret først. De er runde og lidt langhårede og trives rigtig godt. De er ca. 2 mdr. gamle nu og spiser selv.

• lone k
    lone k Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Svar: 2
    #32   20. nov 2013 Felis: Det er en selvfølge.

Kommentér på:
Nye staldkatte - hvilke?

Annonce