3.565 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
Nye staldkatte - hvilke? Nye staldkatte - hvilke?
Står i den situation, at jeg er flyttet på gård for ½ år siden, med tog vi os vores snart 14 år gamle hankat (kastreret) han er udekat (men er mest inde pga. alder).
Vi mangler nu et par nye katte til stalden, og jeg tænker self. to killinger, men hvilket køn bør man vælge? De vil blive steriliseret/kastreret.
Og tror i ham den gamle vil acceptere dem nogenlunde? Tænker at de bare skal være inde de første 14 dage, og så vænnes til at være i stalden
Tak!
0 synes godt om
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.158
Hvad med at tage på internatet/ katte hjem og give hjem til et par stykker der fra?
De er jo fikset fra start og de har jo nok nogen som går godt i spand
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
De har rytterstuen (en isoleret skur vogn) som deres "hjem", der er kattelem i døren, så de kan gå ind og ud som det passer dem.
De første 3 uger, måtte de ikke komme ud, så de kunne vænne sig til, at det var der de skulle bo.
Kattene er nu to år, og har fanget mange mus, og er rigtig aktive på gården
De er huskatte.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke anskaffer en killing eller kat, som er vant til at være indendørs og så sætter den ud i stalden - det er simpelthen for koldt nu. Så skal det i hvert fald vente til foråret.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Katte der indleveres på internat, og ikke er vant til indeliv, har ofte dårlige chancer for nyt hjem
Jeg synes, det er synd at forvise katte til stalden, hvis de først er blevet vænnet til at være inde. De staldkatte jeg har besøgt (formidlet fra internat) er blevet holdt inde i et rum i stalden de første par uger. I har måske også et rum i stalden, der kunne egne sig til dette?....
(så slipper Gammelmis også for et par (sikkert trælse) uger med nye katte i sit hus).
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
http://www.dyrevaernet.dk/dyr.aspx?id=2127911a8f494dfc9789fbf9cfebdca9
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
(link fjernet)
http://www.guloggratis.dk/dyr/katte/katte/huskat/annonce/21127923-graa-stribet-han-kat
(link fjernet)
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Hvis du skal have gode musefangere så ville jeg nok vælge hunkatte, men det betyder nu ikke at hankatte er dårlige musefangere, men det ligger i hunkattens gener at forsørge sine killinger, så de plejer at være gode musefangere
maj 2007
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
Og så er de jo fixet med alt.
maj 2007
sep 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 4
Det har altid været planen at vente til forår, det glemte jeg bare lige at nævne
Men disse katte skal skam også komme ind i huset, de skal bare primært være udekatte hvis i forstår?:-) Altså der vil også være mad og vand udenfor, så de ville kunne klare sig ude, men de må meget gerne komme ind og snakke
Men ja, oprettede også på et andet galleri, hvor jeg også fik en masse respons på, at det helst skulle være hunkatte
dec 2006
Når nogen har forslået dig hunkatte, er det måske fordi, hunner skulle fange flere mus? (har jeg læst i en undersøgelse, at de gør). Mine egne erfaringer er dog, at en hankastrat aldeles kan fange mus i hobetal.
jan 2012
jul 2007
Eller jo; jeg er enig så langt, at det da klart vil være det mest optimale for katten, hvis den skal være udekat, at den også kan komme ind i stuehuset. Men når det er sagt, mener jeg ikke nødvendigvis, det er synd for en kat, at den skal være staldkat, hvis den er "født til det".
Jeg har selv 2 staldkatte; de er begge født og opvokset i et udhus, så de har aldrig været vant til at komme ind. Men hos os har de mulighed for at putte i halmen i hestenes bokse, hvor der er lunt og læ. De får kvalitetsfoder på lige fod med vores stuekatte og er begge neutraliseret, passet med vaccinationer osv. Faktisk synes jeg, at vaccinationerne er endnu vigtigere for en kat, der har helt eller delvist adgang til udelivet, end for en stuekat, selv om det ironisk nok er stuekattene, der sædvanligvis er bedst passet med disse ting. Begge er sunde, stærke og blanke i pelsen, de har hinanden at lege og putte med, og de er stort set altid med, når vi ordner stald, hygger om hestene osv. Det er et par meget sociale og meget kælne herrer, som ikke giver indtryk af at mangle noget som helst.
Allerhelst havde jeg slet ingen staldkatte, men de er nødvendige for at holde mus og rotter fra dørene (jeg nægter at bruge gift), og for at kunne udføre deres funktion, er de altså nødt til at være udendørs og i stalden. Men jeg vil også samtidig sige, at et liv som staldkat absolut ikke behøver være dårligt, så længe katten har mulighed for et lunt sted at ligge, får godt foder og bliver passet med dyrlæge osv. At katten bor i stalden, behøver jo ikke betyde, at man er ligeglade med den.
jan 2012
Ægte stald katte lever og bor i stalden og udenfor 24/ 7 365 dage om året, katte der kommer ind i huset er almindeligt inde/ udekatte, det man også kalder fritløbere..
dec 2006
Har endda engang mødt en 100% staldkat: Den måtte KUN være i stalden - altså ikke være ude i det fri (noget med smitte - spf-svinestald (?) ... nå, mange år siden).
Jeg er slet ikke i tvivl om (selvfølgelig forudsat det er et ansvarligt kattehold) at mange staldkatte lever et herligt og værdigt liv - og har en bedre livskvalitet end så mange indekatte har.
Louise H **Allerhelst havde jeg slet ingen staldkatte**
Hvordan kan det være? (er bare nysgerrig)
maj 2007
jul 2007
Men vi er helt enige om, at man ikke "bare" tager en kat, som har været vant til at bo indenfor og sætter den ud i stalden på fuldtid. Det går jeg heller ikke ind for.
Tinka, som svar på dit spørgsmål, så handler det simpelthen om, at jeg er en hønemor, så det er ren egoisme.
Så i den helt ideelle verden - som jeg så ikke har p.t. - så havde jeg udelukkende indekatte med adgang til en stor voliere eller en forsvarligt indhegnet have, men den går altså bare ikke helt herude på landet; især ikke når man også har heste osv. udendørs, og det ikke dur med gnavere i foder mv.
dec 2006
Det gør mig virkelig ondt at nogle af dine staldkatte er forsvundet/trafikdræbt
dec 2009
Følger: 1 Svar: 2
dec 2009
Følger: 1 Svar: 2
Nye staldkatte - hvilke?